Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Exakt.

Elbilar och batterikemier utvecklas mycket bra i positiv riktning, och kommer bara bli mycket bättre med tiden och i mer tillgängliga priser så att fler i samhället kan gå över till att köra utsläppsfritt. Det som vi tycker är bra idag, kommer enbart bli mycket bättre i framtiden.

Händer mycket positivt på elbilssidan just nu, och kommer nog fortsätta att göra det under de nästkommande 15 åren (sedan planar utvecklingen ut något skulle jag gissa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Jag står om sagt mellan E-tron, Q4 och ID4.

E-tron kommer förbli den bättre bilen även om ID4 och säkerligen Q4 kommer med en del lulllull tech. E-tron kommer fortfarande ha bekvämast kabin, förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Q4 och ID4 kommer dock med en mer modern elbils-look som säkerligen står sig rätt bra kommande åren - och alla vill ju ha en cool bil ändå på andrahandsmarknaden (Där förövrigt Enyaqen redan ser gammal ut som en fossilbil)

Men är E-tron värd 200 kr mer än en liknande speccad Q4? Nja...Kanske 100.000 kr mer.

I min analys lutar jag ändå åt en 4wd ID4. Tror den ger mest bil för pengarna och minst differans mellan andrahandsvärde och nyköpspris.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Jonatand skrev:
Jag står om sagt mellan E-tron, Q4 och ID4.

E-tron kommer förbli den bättre bilen även om ID4 och säkerligen Q4 kommer med en del lulllull tech. E-tron kommer fortfarande ha bekvämast kabin, förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Q4 och ID4 kommer dock med en mer modern elbils-look som säkerligen står sig rätt bra kommande åren - och alla vill ju ha en cool bil ändå på andrahandsmarknaden (Där förövrigt Enyaqen redan ser gammal ut som en fossilbil)

Men är E-tron värd 200 kr mer än en liknande speccad Q4? Nja...Kanske 100.000 kr mer.

I min analys lutar jag ändå åt en 4wd ID4. Tror den ger mest bil för pengarna och minst differans mellan andrahandsvärde och nyköpspris.
Jag tycker ID4 har bättre komfort än etron.
Etron är ”lastbilstung”, känns som att köra runt med två ton bly i baksätet. Dessutom låter den som en spårvagn/truck från elmotorn i stadstrafik. Stolarna är enligt mig väldigt hårda också.

ID4 har mjuka stolar, känns tung men inte för tung och går mjukt och fint utan något tjutande från motorerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

Jag tror att priserna för ex e-tron kommer stå sig rätt bra när den väl kommit ned till ca 500” som beggad. Vilket jag räknar med efter 3 år. Begränsad beg-marknad i Sverige för bilar på 600-700” som är så nya och när man kan få en lite enklare bil ala Q4 men helt ny för samma peng blir det ännu svårare.

Lite problematiskt är det ju att audi dumpat priserna med sina kampanjer men det är väl för att hålla uppe elbilsvolymerna i väntan på bredare portfölj. Sen fick jag redan maj -19 8% i rabatt på min så jag ser alltid audis priser som justerbara med ca 10% även rätt nya modeller. Det var ändå den sämsta rabatt jag någonsin fått på en ny audi.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

taliz skrev:
Jonatand skrev:
Jag står om sagt mellan E-tron, Q4 och ID4.

E-tron kommer förbli den bättre bilen även om ID4 och säkerligen Q4 kommer med en del lulllull tech. E-tron kommer fortfarande ha bekvämast kabin, förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Q4 och ID4 kommer dock med en mer modern elbils-look som säkerligen står sig rätt bra kommande åren - och alla vill ju ha en cool bil ändå på andrahandsmarknaden (Där förövrigt Enyaqen redan ser gammal ut som en fossilbil)

Men är E-tron värd 200 kr mer än en liknande speccad Q4? Nja...Kanske 100.000 kr mer.

I min analys lutar jag ändå åt en 4wd ID4. Tror den ger mest bil för pengarna och minst differans mellan andrahandsvärde och nyköpspris.
Jag tycker ID4 har bättre komfort än etron.
Etron är ”lastbilstung”, känns som att köra runt med två ton bly i baksätet. Dessutom låter den som en spårvagn/truck från elmotorn i stadstrafik. Stolarna är enligt mig väldigt hårda också.

ID4 har mjuka stolar, känns tung men inte för tung och går mjukt och fint utan något tjutande från motorerna.
Provkörde du ID4 Max? Den är glasförstärkt tror jag.

Dock har jag för mig att nära Teslabjörn testade så låg EQC och E-tron fortfarande i topp före ID4.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Jonatand skrev:
förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....
Taycan låter ju också som ett bra altenativ för dig om snabbladdning och åkkänsla/komfort är viktigt.

Själv så är just körkomfort anledningen till att jag föredrar 18"-hjul även på en mer prestandaorienterad vardagsbil som M3. Tycker det ger en bra balans mellan körkomfort och körkänsla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

martinot skrev:
Jonatand skrev:
förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....
Taycan låter ju också som ett bra altenativ för dig om snabbladdning och åkkänsla/komfort är viktigt.

Själv så är just körkomfort anledningen till att jag föredrar 18"-hjul även på en mer prestandaorienterad vardagsbil som M3. Tycker det ger en bra balans mellan körkomfort och körkänsla.
Taycan? En annan liga - tror du jag är gjord av pengar? :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Jonatand skrev:
taliz skrev:
Jonatand skrev:
Jag står om sagt mellan E-tron, Q4 och ID4.

E-tron kommer förbli den bättre bilen även om ID4 och säkerligen Q4 kommer med en del lulllull tech. E-tron kommer fortfarande ha bekvämast kabin, förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Q4 och ID4 kommer dock med en mer modern elbils-look som säkerligen står sig rätt bra kommande åren - och alla vill ju ha en cool bil ändå på andrahandsmarknaden (Där förövrigt Enyaqen redan ser gammal ut som en fossilbil)

Men är E-tron värd 200 kr mer än en liknande speccad Q4? Nja...Kanske 100.000 kr mer.

I min analys lutar jag ändå åt en 4wd ID4. Tror den ger mest bil för pengarna och minst differans mellan andrahandsvärde och nyköpspris.
Jag tycker ID4 har bättre komfort än etron.
Etron är ”lastbilstung”, känns som att köra runt med två ton bly i baksätet. Dessutom låter den som en spårvagn/truck från elmotorn i stadstrafik. Stolarna är enligt mig väldigt hårda också.

ID4 har mjuka stolar, känns tung men inte för tung och går mjukt och fint utan något tjutande från motorerna.
Provkörde du ID4 Max? Den är glasförstärkt tror jag.

Dock har jag för mig att nära Teslabjörn testade så låg EQC och E-tron fortfarande i topp före ID4.
Allt handlar inte om uppmätt DB-nivå. Det jag nämnde gällande etron gör att jag rankar den som sämre än ID4. EQC skulle jag dock säga är lite mer komfortabel än ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Jonatand skrev:
martinot skrev:
Jonatand skrev:
förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....
Taycan låter ju också som ett bra altenativ för dig om snabbladdning och åkkänsla/komfort är viktigt.

Själv så är just körkomfort anledningen till att jag föredrar 18"-hjul även på en mer prestandaorienterad vardagsbil som M3. Tycker det ger en bra balans mellan körkomfort och körkänsla.
Taycan? En annan liga - tror du jag är gjord av pengar? :D
Behöver inte skilja allt för mycket i pengar mellan e-tron och basversionen av Taycan, som nu dessutom kommer i en billigare RWD-version om man inte måste ha AWD.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Jag tror att priserna för ex e-tron kommer stå sig rätt bra när den väl kommit ned till ca 500” som beggad. Vilket jag räknar med efter 3 år. Begränsad beg-marknad i Sverige för bilar på 600-700” som är så nya och när man kan få en lite enklare bil ala Q4 men helt ny för samma peng blir det ännu svårare.

Lite problematiskt är det ju att audi dumpat priserna med sina kampanjer men det är väl för att hålla uppe elbilsvolymerna i väntan på bredare portfölj. Sen fick jag redan maj -19 8% i rabatt på min så jag ser alltid audis priser som justerbara med ca 10% även rätt nya modeller. Det var ändå den sämsta rabatt jag någonsin fått på en ny audi.
Många gamla leasade etrons kommer returneras från folk som byter till billigare bilar. Om ett par år kommer etron ses som väldigt föråldrad, så jag tror inte den kommer hålla sig riktigt så bra.
Det är en dyr bil som kostar flis att reparera, saknar OTA, är väldigt tung och har förhållandevis dålig räckvidd.
Se hur gamla Model S tappat i Norge tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Jag tror att priserna för ex e-tron kommer stå sig rätt bra när den väl kommit ned till ca 500” som beggad. Vilket jag räknar med efter 3 år. Begränsad beg-marknad i Sverige för bilar på 600-700” som är så nya och när man kan få en lite enklare bil ala Q4 men helt ny för samma peng blir det ännu svårare.

Lite problematiskt är det ju att audi dumpat priserna med sina kampanjer men det är väl för att hålla uppe elbilsvolymerna i väntan på bredare portfölj. Sen fick jag redan maj -19 8% i rabatt på min så jag ser alltid audis priser som justerbara med ca 10% även rätt nya modeller. Det var ändå den sämsta rabatt jag någonsin fått på en ny audi.
Många gamla leasade etrons kommer returneras från folk som byter till billigare bilar. Om ett par år kommer etron ses som väldigt föråldrad, så jag tror inte den kommer hålla sig riktigt så bra.
Det är en dyr bil som kostar flis att reparera, saknar OTA, är väldigt tung och har förhållandevis dålig räckvidd.
Se hur gamla Model S tappat i Norge tex.
Föråldrad har jag svårt att se, det kommer ju isåfall gälla alla elbilar som finns just nu på marknaden ink Q4 e-tron. Har inte sett ngt annat som de briljerar med direkt över en e-tron 55 annat än med pris. Men visst utvecklingen går fort. Fyrhjulsdriven suv med +400 hk så har fortfarande e-tron 55 den bästa kombinationen pris/komfort/utrymme/prestanda på marknaden. Men eftersom du numera är så lyrisk över Id4 så får jag nog ta mig en testrunda. Kan ju benchmarka lite.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Nect »

Ja Audi gör en Tesla och dumpar priserna på e-tron vilket får konsekvenser på bilens värdeminskning (om inte erbjudandena slutar och priset återgår till det normala, vilket inte är troligt). Även därför jag hädanefter kommer köra på operationell leasing för att parera risken. Men 50% restvärde efter 36mån verkar fortfarande stämma hyfsat för e-tron trots prisdumpningen.

Blir väldigt intressant att se vart Q4an hamnar!

Roligt att se hur olika man upplever komfort!
E-tronen är en av de skönaste bilarna jag kört, att den upplevs som tung är för mig ett tecken på välbyggd bil där man gjort det yttersta för att körkomforten ska vara top notch. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.

Du vågar inte köra bilen för att det skramlar i dörren?

Åk till Audi-verkstaden. De fixar det där åt dig på garanti/goodwill.

Vad gäller buller o dyl så verkar alla i E-Tron gruppen på FB rörande eniga om att bilen är en av de tystaste som finns på marknaden och att komforten är löjligt bra. Jag tror verkligen inte att en budgetmodell som ID.4 är bättre vad gäller den biten. Det är bara en partsinlaga från en person som av nån anledning hatat E-Tron sen dag 1.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

macky skrev:
mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.

På riktigt nu, en av de saker jag gillar med min Model S är att den knappt har nån hårdplast alls i interiören. Visst har den andra brister kvalitetsmässigt och vissa delar känns svajiga men ändå grymt skönt att slippa sån där knottrig plast av olika hårdhetsgrad. Jag är en sån som, om jag nu skulle beställa ny bil, skulle kryssa i läderklädd instrumentbräda ganska tidigt. Har blivit nästan en fetisch för mig. Blev så till mig häromdagen när det dök upp en XC70 Classic Sport med läderklädd instrumentbräda på blocket. Jag vill köpa den men inte köra den. :lol:

Annars är det väl Audis USP? Inredningen menar jag? De låg ju många år före t ex BMW med "quiltade" stolar a la Bentley osv? Annars har jag faktiskt svårt att förstå varför man väljer Audi. ;)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

MWall skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.

På riktigt nu, en av de saker jag gillar med min Model S är att den knappt har nån hårdplast alls i interiören. Visst har den andra brister kvalitetsmässigt och vissa delar känns svajiga men ändå grymt skönt att slippa sån där knottrig plast av olika hårdhetsgrad. Jag är en sån som, om jag nu skulle beställa ny bil, skulle kryssa i läderklädd instrumentbräda ganska tidigt. Har blivit nästan en fetisch för mig. Blev så till mig häromdagen när det dök upp en XC70 Classic Sport med läderklädd instrumentbräda på blocket. Jag vill köpa den men inte köra den. :lol:

Annars är det väl Audis USP? Inredningen menar jag? De låg ju många år före t ex BMW med "quiltade" stolar a la Bentley osv? Annars har jag faktiskt svårt att förstå varför man väljer Audi. ;)
Jag är likadan, sen är det inte bara materialval för mig utan även solid känsla som gäller. Därav min lite ljumna inställning till tesla efter att ha klämt en del på dem ;-). Men det finns definitivt bättre Audis i prisklassen om man tittar på interiörmaterial. Saknar tex möjlighet till läder på dörrsidornas överdel eller alcantaratak som ju finns som tillval i Q7/Q8 och andra större audis i prisklassen. På så vis är det en dyr Q5 skulle jag säga. Men kassaskåpskänslan tycker jag finns i e-tron med bra "dörrtjoff" och allt sitter fast ordentligt precis som vanligt.

Hehe, känner igen det där. Var lite bedrövad att jag inte hittade en TT med läderklädd airbagkåpa när jag letade i höstas. Men när allt annat är på plats så får man ibland ge efter. Finns massor av beggade på ebay (inklusive defekt takata-airbag). :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
Gillar inte heller skrammel och dålig kvalitet, men det som kan trösta er e-tronbrukare i detta fallet är att Tesla slår ju alla bottenrekord på den punkten. Till skillnad från VAG (som kan bygga ordentliga bilar som Taycan tex.) så ser jag (tyvärr) inga stora framsteg hos Tesla.

Iaf. inte med Teslas bilar som monteras i deras amerikanska fabrik. Den verkar fortsatt lika usel idag som för ett par år sedan. Kina har ju gått lite bättre som det verkar, och förhoppningsvis blir den tyska fabriken närmare kinafabriken än den amerikanska (och i bästa fall förbättrar tyskarna monteringskvalitet och tar den snäppet ovanför den kinesiska, men det återstår att se).

Synd att de två kanske generellt bästa elbilarna idag, Tesla och e-tron, också är de som kanske lider mer av kvalitetsbekymmer än andra (eldrivlinemässigt mindre effektiva/intressanta) modeller.

Detta sagt så kan ju VAG historiskt tillverka och montera bilar riktigt bra, så jag har faktiskt större förhoppningar gällande framtida förbättringar av monterings/byggkvalitet för Audi/VAG/e-tron än för Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Detta sagt så kan ju VAG historiskt tillverka och montera bilar riktigt bra, så jag har faktiskt större förhoppningar gällande framtida förbättringar av monterings/byggkvalitet för Audi/VAG/e-tron än för Tesla.
Ja, min e-tron är ju en av de första. Jag hade ärligt talat inte räknat med att den skulle vara felfri. Och även om det har bytts fler delar på den än vad jag kan komma ihåg så tror jag faktiskt att nyare bilar är bättre ihopskruvade. De borde ju ha lärt sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Håller med, jag gillar det lite hightech-liknande ljudet i elbilar (dom som har det), så länge det mest är vid hård
acceleration :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Ungefär samma upplevelse som mig. Förutom att du inte verkar uppskatta mindre tyngd då. :D
Men hårdplast? Tänker du på det pianolackade? Jag är inget fan av det heller, men sånt sitter det ju gott om tom i nya S-klass.

Tusenkronorsfrågan: hade du spenderat dubbla pengarna på en etron idag vs ID4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Håller med, jag gillar det lite hightech-liknande ljudet i elbilar (dom som har det), så länge det mest är vid hård
acceleration :)
Jag har heller inget problem med det i de flesta bilar. Just etron är dock speciell då det är en annan frekvens på ljudet. Låter mer som en spårvagn eller eldriven gaffeltruck, väldigt "industriellt" och oförfinat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jag har heller inget problem med det i de flesta bilar. Just etron är dock speciell då det är en annan frekvens på ljudet. Låter mer som en spårvagn eller eldriven gaffeltruck, väldigt "industriellt" och oförfinat.
Det är faktiskt en sak som stör mig rätt mycket med e-tron. Spårvagnsljudet är absolut ingenting jag uppskattar. Jag tycker det är ganska jobbigt. Uuuuuuiiiiiiii.......iiiiiiiiooooooooo......uuuuuiiiiiii. Helt onödigt. Visst är den fin och tyst när man kör fortare, men jag kör ju mycket på småvägar och där viner den och har sig ganska ordentligt. Jag har alltid undrat om det är avsiktligt att den låter så eller om Audi bara inte har brytt sig om att eliminera ljudet. Eller så har de inte lyckats. Man tycker att de borde ha kunnat om de hade velat, med tanke på att de har lagt så mycket energi på att ljudisolera bilen för övrigt.
Det var också en sak som jag tyckte var så himla trevligt med ID4. Helt knäpptyst. Inte minsta motorljud. Och det är kanske också en av anledningarna att jag föredrar e-Golfen till vardags. Även den låter ingenting från motorn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar