https://www.imeche.org/news/news-articl ... s-off-roadIn the first generation of Formula E, there was a simple solution to the batteries’ inherent limits – during the 45-minute races, drivers would stop and change car. In the second generation, the battery lasted the whole race.
In the third generation the bespoke batteries will be lighter and smaller, according to Motorsport.com, and the series will reportedly feature pit-stop fast charging for the first time. According to The Race, charges will last approximately 30 seconds with power ratings of 600-800kW.
Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Moderator: Redaktion
Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
I elbilstävlingar pratar man nu om snabbladdning på riktigt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
800kW I 30s blir ju ändå bara 6,6 kWh. Batteriet är väl på 80 kWh i en Formula E?
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
De passar väl på att ladda så mycket som möjligt under ett depåstopp antar jag. Även om det bara handlar om några kilowattimmar.LarsL skrev:800kW I 30s blir ju ändå bara 6,6 kWh. Batteriet är väl på 80 kWh i en Formula E?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Men enda anledningen till stoppet är ju att ladda. Däcken håller ju hela loppet för att vara ”miljövänliga”. Kör man ikapp 30 s på 45 min med 6,6 kWh?mati skrev:De passar väl på att ladda så mycket som möjligt under ett depåstopp antar jag. Även om det bara handlar om några kilowattimmar.LarsL skrev:800kW I 30s blir ju ändå bara 6,6 kWh. Batteriet är väl på 80 kWh i en Formula E?
Tyvärr antar jag att det blir obligatoriskt och därmed ointressant.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Nej, batteriet är betydligt mindre än så. I nästa generations bilar som nu är på gång är batteriet på 51 kWh, och ska väga endast 180 kg! Dessutom ska maxeffekten ökas rejält. Kapaciteten är något mindre än i det nuvarande batteriet, vilket gör att laddningen på 30s behövs för att kunna köra hela racet.LarsL skrev:800kW I 30s blir ju ändå bara 6,6 kWh. Batteriet är väl på 80 kWh i en Formula E?
https://motorsport.tech/formula-e/gen3- ... -territory
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
En "elektrisk turbo" är väl vad man brukar kalla kompressor...?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Det finns turboaggregat som primärt drivs av avgaser men som har en "hjälpmotor" för att bygga upp trycket när gasflödet är lågt. Jag tror turbon i F1 även kan regenerera via turbon och ladda batteriet.StefL skrev:En "elektrisk turbo" är väl vad man brukar kalla kompressor...?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Intressant vore väl om de får "tvingas" ladda ett valfritt antal gånger och valfri tid/gång då batteriet är så litet att de inte kan komma mer än tex halva loppet innan det är tomt. Flest varv på en viss tid vinner där ingen kan komma in i mål utan att ha tagit sig in i depå för energipåfyllning (laddning) minst 1,2,3 gånger eller vad man nu vill ha för grundförutsättningar.
Mvh PP.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Intressant teknik!Zalman3 skrev:I elbilstävlingar pratar man nu om snabbladdning på riktigt!
https://www.imeche.org/news/news-articl ... s-off-roadIn the first generation of Formula E, there was a simple solution to the batteries’ inherent limits – during the 45-minute races, drivers would stop and change car. In the second generation, the battery lasted the whole race.
In the third generation the bespoke batteries will be lighter and smaller, according to Motorsport.com, and the series will reportedly feature pit-stop fast charging for the first time. According to The Race, charges will last approximately 30 seconds with power ratings of 600-800kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
nej, det är inte samma sak.StefL skrev:En "elektrisk turbo" är väl vad man brukar kalla kompressor...?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
blir ju ungefär som Polestar 1. Men jag håller med om att attraktionskraften försvinner en HEL DEL när V8an försvinner från Mercan. Men, just här i Norge så kan det leda till ett betydligt mer attraktivt pris. AMG med V8 kostar över miljonen här, men som PHEV och en "på pappret" snål motor, så kan den ev undvika det mesta av avgiftstillägget som annars kommer på den typen bilar. Jag tror AMG har jobbat en hel del med att få nya 63an att bli ganska rå map ljud och motorkaraktär, annars kan dom likagärna strunta i att sälja bilen. Blir spännande att se. Om upplevelsen blir liknande förra generationen, bilen har 650hk och kostar som en "vanlig" bil, så är det nog första icke-elbilen jag faktiskt kan tänka mig. Ska ju även komma som kombidd88 skrev:Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Kompressorn drivs väl via vevaxeln, här låter det mer som ett turboaggregat som drivs elektriskt.StefL skrev:En "elektrisk turbo" är väl vad man brukar kalla kompressor...?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
En turbo har en turbindel och en kompressordel. Kompressorsida är av centrifulgaltyp.
En mekanisk kompressor till bilen kan ha en likadan kompressordel som hos en turbo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Centrifug ... percharger
Sen finns det elektriska turbos där man använder avgaserna för att driva kompressorn som vanligt men man har även lagt till en elmotor för att snabbare få upp varvtalet och minska turbo-lag.
Det är alltså skillnad på en elektrisk turbo och en elektrisk kompressor. Även om båda kan ha likadana kompressordelar.
En mekanisk kompressor till bilen kan ha en likadan kompressordel som hos en turbo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Centrifug ... percharger
Sen finns det elektriska turbos där man använder avgaserna för att driva kompressorn som vanligt men man har även lagt till en elmotor för att snabbare få upp varvtalet och minska turbo-lag.
Det är alltså skillnad på en elektrisk turbo och en elektrisk kompressor. Även om båda kan ha likadana kompressordelar.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
HelectriC skrev:blir ju ungefär som Polestar 1. Men jag håller med om att attraktionskraften försvinner en HEL DEL när V8an försvinner från Mercan. Men, just här i Norge så kan det leda till ett betydligt mer attraktivt pris. AMG med V8 kostar över miljonen här, men som PHEV och en "på pappret" snål motor, så kan den ev undvika det mesta av avgiftstillägget som annars kommer på den typen bilar. Jag tror AMG har jobbat en hel del med att få nya 63an att bli ganska rå map ljud och motorkaraktär, annars kan dom likagärna strunta i att sälja bilen. Blir spännande att se. Om upplevelsen blir liknande förra generationen, bilen har 650hk och kostar som en "vanlig" bil, så är det nog första icke-elbilen jag faktiskt kan tänka mig. Ska ju även komma som kombidd88 skrev:Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Blir väl typ samma motor som A45 AMG? ~400 hästar från bensinmotorn och ytterligare ~200 från elmotor.
Eller vänta, stryk det. Det står ju faktiskt elektrisk turbo. Inte att den ska drivas av någon elmotor. Antar att den kan bygga fullt turbotryck redan från 0 rpm. Blir nog en jävla skjuts i den bilen.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Ja, det ska i grunden vara samma motor som A45, men den är tydligen modifierad på alla möjliga sätt och vis. Det är ju inget litet hopp de gör ut i kallt vatten när de försöker ersätta den legendariska V8an med en 4a. Det kan bli katastrof eller succé.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Traditionellt har turbo mycket riktigt drivits av trycket i avgasröret medan en kompressor drivits direkt av vevaxeln, dock har det även tillverkats elektriska kompressorer som kunnat slås av och på antingen manuellt eller via någon form av automatik (Mercedes har haft detta på en del äldre bilar bl.a. - vi snackar förkrigsmodeller här). Det var därför jag menade att en "elektrisk turbo" helt enkelt kanske var en elektrisk överladdare (supercharger på engelska) som alltså inte drevs av avgastrycket. Men det låter ju rimligt med någon form av hybridlösning med en elektrisk del som bygger tryck vid låga varv innan turbon fått upp flåset. Man lär sig nya saker ständigtTellus skrev:Kompressorn drivs väl via vevaxeln, här låter det mer som ett turboaggregat som drivs elektriskt.StefL skrev:En "elektrisk turbo" är väl vad man brukar kalla kompressor...?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Formel E, lite fakta,
0-100 km/h 2.8s !
max 240 km/h
batteri 52 kWh
(det finns lite mer att hämta i ATTACK mode och FANBOOST)
En MS Raven 2.5 s och 260 km/h
Men en FE kan bromsa med 3 G
Sidokrafter upp till 1.75 G
Ett FE lopp utan avbrott är 45 minuter plus ett varv,
dom kör ändå slut på 52 kWh ...
---
Sedan den eviga frågan om Kompressor vs Turbo.
En apparat som komprimerar gas är en kompressor.
Oavsett teknik eller varifrån energin kommer.
Så en Turbo är en kompressor.
Turbo är en ordlek eftersom man använder turbin teknologi,
både på matar sidan (avgaserna, energi in) och kompressions sidan (ökat tryck).
Turbinen är en radialpump. En radialpump kan matas med energi på valfritt sätt.
Man kan säga att "turbo" är ett specialfall där man (tidigare) drev kompressorn med avgaser.
En jetmotor är en turbo motor, avgaserna driver kompressorn i främre delen av motorn,
man har förenklat det maximalt så man skiter i kolvmotorn.
Man har även anammat ordleken även där se turbopropmotor.
I just bil sammanhang så kom det skruvkompressorer tidigt,
en teknik där det är skruvformade valsar som utför kompressionen,
detta är det vi idag kallar kompressor i bil sammanhang ofta remdrivna från vevaxeln.
Stjäl den nödvändiga energin från vevaxeln, ett inte obetydligt antal hästar.
Numera används kompressor även mer bokstavligt, googla på "Volvo PowerPulse",
eller som jag brukar kalla det "PowerPuff",
en vanlig eldriven kolv kompressor, samma typ som används för tex. pumpa gummibåtar eller däck.
Kolvkompressorn fyller en 2 liter flaska med tryckluft som sedan pytsas ut i avgasröret innan turbon
när man gasar för att minska turbo fördröjningen.
2 liter tryckluft räcker inte långt och kolvpumpen är inte dimensionerad för racing.
Kan ha att göra med avgas begränsning, svart rök, varva upp är lurigt med diesel ...
Kul vid rödljus kanske, men diesel och race ...
Extra luft in i avgasröret funkar endast på dieselmotorer, en bensinkatalysator skulle få spader...
Det som hände inom F1 för ca 5 år sedan var att reglerna maximerade energin i bilarna till 100 kg bensin i tanken.
turbo och (K)ERS var tillåtet, grabbarna i Mercedes stallet var mest kreativa.
Man kunde bara få tillbaka en del i KERS funktionen när man bromsar.
Grund funktionen hos en avgasdriven turbo är att vid hög effekt kommer det ut mer energi i avgaserna än man
kan ta hand om på kompressorsidan (insuget), man har då normalt en wastegate, som släpper ut övertrycket på avgaserna
förbi avgasturbinen dvs. man vaskar en massa energi i avgasröret.
Om man inte "bromsar" turbon på något sätt då ökar trycket i insuget och ännu mer i utblåset väldigt snabbt, ond cykel,
till den punkt där många delar i motorn samtidigt får eufori och söker sig väldigt snabbt ut i omgivningarna en sk. RUD.
Någon kom på att man kan "bromsa" turbinen med en generator (ladda ett batteri) på turbo axeln!
kombinera generatorn med motor funktion, ganska enkelt, så vid låga varv kan elmotorn på turboaxeln
varva upp turbon extremt snabbt innan det finns avgaser !
Verkningsgraden närmar sig nu 50% istället för ca 25% på en vanlig bensindriven motor.
Stora förlusterna är fortfarande energin som försvinner ut i avgasröret.
Kan man ta med sig detta till vardagsbruk?
Njae, det är bara vid högt effektuttag som wastegaten öppnar, ni som har turbomätare när nålen stannar på max,
först då öppnar avloppet och det försvinner en massa energi ut genom avloppet.
Hur långa stunder kör ni på fullt tryck?
Vid konstant motorvägsfart (+ moms) räcker inte avgastrycket för att stjäla energi
från avgaserna.
F1 motorerna arbetar mest bipolärt, dvs. pjäxan i pannrummet eller lysande bromsar.
F1 batterierna måste optimeras för extrema laddningshastigheter, full laddning längst tiden för långa raksträckan på full effekt,
sedan extremt höga strömmar för att diva turbon efter varje inbromsning i varje kurva.
Livslängden på batteriet är väldigt underordnat. Dom har råd att byta batteri efter varje lopp.
Batteriet i en F1 bil väger mindre än 50 Kg (20-30 Kg tror jag).
Känner inte riktigt igen mig på vanliga vägar ...
Skall testa bipolär körning i morgon GBG-Lund E6 tor.
699 kW står det i reg.pappret, kan bli "intressant".
0-100 km/h 2.8s !
max 240 km/h
batteri 52 kWh
(det finns lite mer att hämta i ATTACK mode och FANBOOST)
En MS Raven 2.5 s och 260 km/h
Men en FE kan bromsa med 3 G
Sidokrafter upp till 1.75 G
Ett FE lopp utan avbrott är 45 minuter plus ett varv,
dom kör ändå slut på 52 kWh ...
---
Sedan den eviga frågan om Kompressor vs Turbo.
En apparat som komprimerar gas är en kompressor.
Oavsett teknik eller varifrån energin kommer.
Så en Turbo är en kompressor.
Turbo är en ordlek eftersom man använder turbin teknologi,
både på matar sidan (avgaserna, energi in) och kompressions sidan (ökat tryck).
Turbinen är en radialpump. En radialpump kan matas med energi på valfritt sätt.
Man kan säga att "turbo" är ett specialfall där man (tidigare) drev kompressorn med avgaser.
En jetmotor är en turbo motor, avgaserna driver kompressorn i främre delen av motorn,
man har förenklat det maximalt så man skiter i kolvmotorn.
Man har även anammat ordleken även där se turbopropmotor.
I just bil sammanhang så kom det skruvkompressorer tidigt,
en teknik där det är skruvformade valsar som utför kompressionen,
detta är det vi idag kallar kompressor i bil sammanhang ofta remdrivna från vevaxeln.
Stjäl den nödvändiga energin från vevaxeln, ett inte obetydligt antal hästar.
Numera används kompressor även mer bokstavligt, googla på "Volvo PowerPulse",
eller som jag brukar kalla det "PowerPuff",
en vanlig eldriven kolv kompressor, samma typ som används för tex. pumpa gummibåtar eller däck.
Kolvkompressorn fyller en 2 liter flaska med tryckluft som sedan pytsas ut i avgasröret innan turbon
när man gasar för att minska turbo fördröjningen.
2 liter tryckluft räcker inte långt och kolvpumpen är inte dimensionerad för racing.
Kan ha att göra med avgas begränsning, svart rök, varva upp är lurigt med diesel ...
Kul vid rödljus kanske, men diesel och race ...
Extra luft in i avgasröret funkar endast på dieselmotorer, en bensinkatalysator skulle få spader...
Det som hände inom F1 för ca 5 år sedan var att reglerna maximerade energin i bilarna till 100 kg bensin i tanken.
turbo och (K)ERS var tillåtet, grabbarna i Mercedes stallet var mest kreativa.
Man kunde bara få tillbaka en del i KERS funktionen när man bromsar.
Grund funktionen hos en avgasdriven turbo är att vid hög effekt kommer det ut mer energi i avgaserna än man
kan ta hand om på kompressorsidan (insuget), man har då normalt en wastegate, som släpper ut övertrycket på avgaserna
förbi avgasturbinen dvs. man vaskar en massa energi i avgasröret.
Om man inte "bromsar" turbon på något sätt då ökar trycket i insuget och ännu mer i utblåset väldigt snabbt, ond cykel,
till den punkt där många delar i motorn samtidigt får eufori och söker sig väldigt snabbt ut i omgivningarna en sk. RUD.
Någon kom på att man kan "bromsa" turbinen med en generator (ladda ett batteri) på turbo axeln!
kombinera generatorn med motor funktion, ganska enkelt, så vid låga varv kan elmotorn på turboaxeln
varva upp turbon extremt snabbt innan det finns avgaser !
Verkningsgraden närmar sig nu 50% istället för ca 25% på en vanlig bensindriven motor.
Stora förlusterna är fortfarande energin som försvinner ut i avgasröret.
Kan man ta med sig detta till vardagsbruk?
Njae, det är bara vid högt effektuttag som wastegaten öppnar, ni som har turbomätare när nålen stannar på max,
först då öppnar avloppet och det försvinner en massa energi ut genom avloppet.
Hur långa stunder kör ni på fullt tryck?
Vid konstant motorvägsfart (+ moms) räcker inte avgastrycket för att stjäla energi
från avgaserna.
F1 motorerna arbetar mest bipolärt, dvs. pjäxan i pannrummet eller lysande bromsar.
F1 batterierna måste optimeras för extrema laddningshastigheter, full laddning längst tiden för långa raksträckan på full effekt,
sedan extremt höga strömmar för att diva turbon efter varje inbromsning i varje kurva.
Livslängden på batteriet är väldigt underordnat. Dom har råd att byta batteri efter varje lopp.
Batteriet i en F1 bil väger mindre än 50 Kg (20-30 Kg tror jag).
Känner inte riktigt igen mig på vanliga vägar ...
Skall testa bipolär körning i morgon GBG-Lund E6 tor.
699 kW står det i reg.pappret, kan bli "intressant".
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Fetaste Mercan någonsin är väl AMG One med 1.6 liters hybridmotor och elektrisk turbo? Jag hade gärna ägt endd88 skrev:Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
3 cylindrar för vår svenska sportbil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.Jordad skrev:Fetaste Mercan någonsin är väl AMG One med 1.6 liters hybridmotor och elektrisk turbo? Jag hade gärna ägt endd88 skrev:Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?HelectriC skrev:Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.
Ur led är tiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Det håller jag med om. Ljudet och vridet är magiskt i AMG V8or. Men släpper Mercedes en coupé med den nya hybriddrivlinan så skulle jag få det svårt att låta bli att köpa den ändå. Eldriven och skönt tyst till vardags och en helt galet snabb AMG när man känner för det.dd88 skrev:Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.
En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.
Ur led är tiden.
Ja, 718 kunde de lika gärna gjort eldriven när de slopade sexan.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
718 har ju fått tillbaka sexan...Jordad skrev:Det håller jag med om. Ljudet och vridet är magiskt i AMG V8or. Men släpper Mercedes en coupé med den nya hybriddrivlinan så skulle jag få det svårt att låta bli att köpa den ändå. Eldriven och skönt tyst till vardags och en helt galet snabb AMG när man känner för det.dd88 skrev:Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.
En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.
Ur led är tiden.
Ja, 718 kunde de lika gärna gjort eldriven när de slopade sexan.
Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW
Första M3 (E30) har ju en fyra, och även om den inte alls är samma effektmonster som senare versioner är den en riktigt kul bil (har ingen själv men en släkting har en som jag haft nöjet att prova).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.