Nytt pris?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Nytt pris?

Inlägg av pawweshark »

Inte jätteofta jag laddar på SUC men idag hände det 2ggr i Ödeshög, bilens navigation säger 3,15kr/kWh.
Kvittot enligt Tesla 4,20kr/kWh
Har det skett någon prishöjning som inte uppdaterats i bilen eller är det "påsklovs" priser?
Skärmklipp SUC.PNG
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nytt pris?

Inlägg av mikebike »

Ödeshög har haft högre pris vid (förväntad) hög belastning tidigare, men det är dåligt och rent av meningslöst om det inte syns i bilen innan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt pris?

Inlägg av taliz »

Kan du, eller någon annan, ta en bild på hur det ser ut i navin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Nytt pris?

Inlägg av pawweshark »

Pratade med supporten och de bad mig maila in frågan.
Såg att Linköping ligger på 4.20 kr/ kWh.
Ödeshög.jpg
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nytt pris?

Inlägg av taliz »

pawweshark skrev:
Pratade med supporten och de bad mig maila in frågan.
Såg att Linköping ligger på 4.20 kr/ kWh.
Ja då är det ju uppenbarligen fel.
De har ju haft vissa tillfälliga priser vid hög belastning, men då har det ju stått på en ny rad eller inom parantes vill jag minnas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Nytt pris?

Inlägg av pawweshark »

taliz skrev:
pawweshark skrev:
Pratade med supporten och de bad mig maila in frågan.
Såg att Linköping ligger på 4.20 kr/ kWh.
Ja då är det ju uppenbarligen fel.
De har ju haft vissa tillfälliga priser vid hög belastning, men då har det ju stått på en ny rad eller inom parantes vill jag minnas.

1,05 kr/kWh i höjning är inte illa..
Misstänker att Ödeshög inte skall konkurrera ut Linköping utan ligga på samma nivå.
Men då är det ju bra om rätt pris framgår i navin.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nytt pris?

Inlägg av Bjelke »

pawweshark skrev:
taliz skrev:
pawweshark skrev:
Pratade med supporten och de bad mig maila in frågan.
Såg att Linköping ligger på 4.20 kr/ kWh.
Ja då är det ju uppenbarligen fel.
De har ju haft vissa tillfälliga priser vid hög belastning, men då har det ju stått på en ny rad eller inom parantes vill jag minnas.

1,05 kr/kWh i höjning är inte illa..
Misstänker att Ödeshög inte skall konkurrera ut Linköping utan ligga på samma nivå.
Men då är det ju bra om rätt pris framgår i navin.
Ja annars kan man ju lätt gå vidare med det och vinna striden innan den knappt har börjat liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Nytt pris?

Inlägg av LarsA »

Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Nytt pris?

Inlägg av LasseTM »

LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Nytt pris?

Inlägg av Trevlig »

LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Varför laddar du inte mer när du är ute och åker?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Nytt pris?

Inlägg av LasseTM »

Trevlig skrev:
LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Varför laddar du inte mer när du är ute och åker?
Jag laddar ofta till runt 70% eller så jag kommer till nästa laddare som ligger 20-30mil bort.
Men när jag drar från mitt hem har jag ofta 90-95% vid resor.
Men i Ödeshög idag fick jag dela laddare med en MS så jag fick 63kW vid tomt batteri när jag bör få 150kW så jag drog så fort jag kom till nästa laddare.
Är ju dessutom V3 i Linköping vilket är trevligt
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Nytt pris?

Inlägg av iAkita »

LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Tar det 25 minuter att ladda 18-80% på v3, eller tolkar jag informationen på bilden fel?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Nytt pris?

Inlägg av LasseTM »

iAkita skrev:
LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Tar det 25 minuter att ladda 18-80% på v3, eller tolkar jag informationen på bilden fel?
Vet inte riktigt vart du får 80% ifrån, men ja det kan nog stämma.
Jag tror att jag drog när jag hade 82% eller något sådant.
Skulle säga ca 27min 10-80% med en V3 ungefär då de första 10% bara flyger iväg med 230-240kW.
Men batteriet var nog inte riktigt varmt när jag körde går säkert tjäna någon minut till.

EDIT: dubbelkollade, bilen ville ladda till 88% men jag drog vid 92%
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Nytt pris?

Inlägg av bolleboll »

shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Linköping V3 250kW 4.20kr/kWh, 50kW => 210kr
Sollentuna V3 250kW 3.80kr/kWh, 50kW => 190kr

Norrköping V2 150kW 3.65kr/kWh, 50kW => 182.50kr
Arboga V2 150kW 3.55kr/kWh, 50kW => 177.50kr
Edsbruk V2 150kW 3.50kr/kWh, 50kW => 175kr
Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Nytt pris?

Inlägg av pawweshark »

bolleboll skrev:
shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."
Problemet är ju att det inte kostar 3.15kr/kWh i Ödeshög, jag betalade 4.20kr/kWh tidigare i veckan...
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Nytt pris?

Inlägg av LasseTM »

pawweshark skrev:
bolleboll skrev:
shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."
Problemet är ju att det inte kostar 3.15kr/kWh i Ödeshög, jag betalade 4.20kr/kWh tidigare i veckan...
Det verkar variera kraftigt.
Man får hoppas att bilen snart börjar anpassa rutten efter pris eller att man ska få det valet.
Kan ju skilja rätt mycket om man ska åka långt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Nytt pris?

Inlägg av Black »

Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?
Jag tycker iofs. att det är dåligt att Tesla försämrar SuC på detta sättet, men ser positivt på att deras dominans och konkurrensfördel med SuC slutar (även om det tyvärr är extremt långt kvar dit med tanke på tillgänglighet, geografisk täckning och enkelhet att ladda).

Så mindre dominans av SuC är bara till godo för hela marknaden.

Men jag hade ju iofs. föredragit om de andra konkurrenterna blivit bättre, istället för att som nu att de närmar sig genom att Tesla SuC blir allt sämre. Det är ju lite olyckligt.

Nu varierar ju även fossilpriser på olika mackar (så inget konstigt att det införs på SuC), men man tappar ju klart en fördel för elbilen när laddnät som SuC höjer priserna allt närmare fossildrivmedel, och även tar bort fördelen med ett fast och förutsägbart pris. Man har ju redan flera nackdelar i att man behöver ladda oftare, att det tar längre tid, och färre platser att välja på. I det perspektivet är det också synd om man tar bort de få fördelar man faktiskt har med elbilsladdning på SuC.

Totalt sätt så blir effekten av detta lite bättre konkurrens mellan SuC och andra laddnät, men allra främst en fördel för fossilbilar och nackdel för elbilar (på långresa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nytt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Vilken tur att man har gratis laddning hos Tesla.
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016 kunde jag i min vildaste fantasi inte tro att jag skulle behålla Teslan så länge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nytt pris?

Inlägg av MWall »

Black skrev:
Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?

För att inte blöda pengar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Vilken tur att man har gratis laddning hos Tesla.
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016 kunde jag i min vildaste fantasi inte tro att jag skulle behålla Teslan så länge.
Tror du gjorde en mycket god affär där. Inte bara för miljön, men även för dig själv också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nytt pris?

Inlägg av Gustafsson »

Många smålänningar i denna tråden tror jag. Vad spelar det för roll för bilens TOC om laddningen i Linköping kostar 4:20/kWh? Det måste ligga på tredje decimalen typ...Jag laddar relativt mycket på SuC, iaf ca 3000 mil (ca 6000 kWh) hittills med denna bilen, visst det blir 1000 kr/år i skillnad mellan en dyr och en billig SuC, men då värdeminskningen varit 220000:-/år, däcken kostat ca 10000:-/år, försäkring ca 10000:-år och reparationer, 15000:- hittills, så ser jag inte riktigt att skillnaden i laddkostnad motiverar någon optimering när det gäller att hitta billigaste SuC. Mycket viktigare att SuC byggs ut och finns "överallt" där de behövs. Att som på V3 få full effekt trots att flera laddar samtidigt är värt en hel del dessutom...

PS Nu har ju jag gratis SuC tills jag byter bil, kanske kommer smålänningen i mig fram när nästa bil inköpts..DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nytt pris?

Inlägg av Zalman3 »

Eftersom jag inte kan ladda hemma har jag tjänat ca 100.000kr på att ladda på gratis SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

Håller med att det i det stora sammanhanget så ser jag personligen inget stort värde i "fri" (för du som kund betalar alltid för det på något sätt) SuC.

Andra vill kunna köpa till fri SuC, tex. för 20 papp, och det är helt OK. Men för mig personligen är det helt ointressant då jag aldrig kommer ladda för i närheten så mycket.

Men vet att Zalman reser enormt mycket med sin elbil, och laddar i princip endast på SuC, och väldigt lite hemma (för mig är det tvärt om; laddar säkert 95% hemma). Så för just Zalman specifikt så kan det säkert ha varit en stor vinstlott med fri SuC.

Det är dock inte normalfallet för de flesta vanliga personers användningsfall skulle jag misstänka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nytt pris?

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Många smålänningar i denna tråden tror jag. Vad spelar det för roll för bilens TOC om laddningen i Linköping kostar 4:20/kWh? Det måste ligga på tredje decimalen typ...Jag laddar relativt mycket på SuC, iaf ca 3000 mil (ca 6000 kWh) hittills med denna bilen, visst det blir 1000 kr/år i skillnad mellan en dyr och en billig SuC, men då värdeminskningen varit 220000:-/år, däcken kostat ca 10000:-/år, försäkring ca 10000:-år och reparationer, 15000:- hittills, så ser jag inte riktigt att skillnaden i laddkostnad motiverar någon optimering när det gäller att hitta billigaste SuC. Mycket viktigare att SuC byggs ut och finns "överallt" där de behövs. Att som på V3 få full effekt trots att flera laddar samtidigt är värt en hel del dessutom...

PS Nu har ju jag gratis SuC tills jag byter bil, kanske kommer smålänningen i mig fram när nästa bil inköpts..DS

Håller med. 3,60 eller 4,20 spelar ju ingen som helst roll. Däremot att ha fri SuC och sen behöva betala för det... Det är lite skillnad, men inte ens det är egentligen en deal breaker. Eller ja, det beror på hur man räknar. Om jag laddar 10-80% på 50 minuter och en refresh Model S laddar på 30 minuter istället så är det ~70kWh ggr 4:-/kWh = 280 spänn för 20 minuters besparing. Det är en timpenning på 840:-/h i skattade pengar. Tänker jag på det sättet så blir det lättare att stå ut med en lite sämre laddkurva. :lol:
Skriv svar