Momsregistrera BRF pga laddning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 sep 2019 16:34
Ort: Kalmar

Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Rydan »

Har satt igång arbetet med att få min BRF att skaffa några laddplatser på våran parkering men stöter på vissa hinder.

Vill man ha det "rättvist" och mäta individuell förbrukning och debitera efter det förstår jag det som att vår BRF tvingas momsregistreras. Detta tas inte emot positivt och ses som merjobb. https://energiradgivningen.se/ladda-elbilar-i-brfen/
Från januari 2020 behöver el, vatten och gas som inte ingår i avgiften och istället debiteras efter förbrukning beläggas med moms. Detta innefattar även föreningar som fixar laddplatser och debiterar de boende för den el som använts vid en laddplats. Föreningen kan behöva momsregistreras. Om totala värdet som debiteras under ett år understiger 30 000 kr kan föreningen dock bli momsbefriade. Läs mer hos Fastighetsägarna eller kontakta Skatteverket för att få mer information om hur detta påverkar er förening.
Alternativet för att slippa detta är som jag förstått det att lägga schablonavgift istället. Detta kommer inte heller tas emot positivt då det inte blir rättvist.

Flera nivåer av schablonavgift kanske skulle vara en väg att gå för att slippa momsregistrering men få det mer rättvist. Skulle det ej vara ok av någon anledning? Hur har er BRF löst det?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av themax »

Ja, momskravet kommer du inte undan men du har också ett minimibelopp där du inte behöver redovisa. Så sätt priset på elen lågt så kanske ni klarar er. Om totala värdet som debiteras under ett år understiger 30 000 kr kan ni slippa redovisa. Kolla med Skatteverket.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av John Galt »

Är det 30000 för hela anläggningen eller per individ?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Anderzzon »

Ett annat alternativ är att överlåta debiteringen till ett annat företag. I vår förening sköter Eways debiteringen mot användarna och betalar sedan ut intäkterna till föreningen.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vi gjorde några olika schablonnivåer pga det. Skulle vi ta kostnaden för momsregistrering och slå den på enbart laddningen skulle det bli knasigt dyrt
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av LarsL »

Om föreningen tar samma eller lägre pris ut till den som laddar får förening tillbaka moms pengar då? Sedan kan ju gräsklippare och annat också köpas med avdragsgill moms. Smart drag Skatteverket?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av themax »

John Galt skrev:
Är det 30000 för hela anläggningen eller per individ?
För föreningen. Vi är samfällighet men omfattas av samma regler.

https://energiradgivningen.se/ladda-elbilar-i-brfen/

Vi har löst det så 100 kWh/månaden ingår i avgiften, sen debiterar vi 1:- per kWh över det. Har ännu inte fakturerat över gränsen, men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan vi gör det (vi vill ha fler elbilar bland grannarna).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

themax skrev:
John Galt skrev:
Är det 30000 för hela anläggningen eller per individ?
För föreningen. Vi är samfällighet men omfattas av samma regler.

https://energiradgivningen.se/ladda-elbilar-i-brfen/

Vi har löst det så 100 kWh/månaden ingår i avgiften, sen debiterar vi 1:- per kWh över det. Har ännu inte fakturerat över gränsen, men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan vi gör det (vi vill ha fler elbilar bland grannarna).
Det där är faktiskt ingen dum lösning! Ska ta och klura på den som alternativ till våra något trubbiga intervaller.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av themax »

jeppe_sthlm skrev:
Det där är faktiskt ingen dum lösning! Ska ta och klura på den som alternativ till våra något trubbiga intervaller.
Anledningen att vi gjort så är att vi tidigare hade motorvärmaruttag på alla platser, och där elen ingick. Vi fakturerar kvartalsvis så egentligen är det 300 kWh/kvartal som ingår (då kan även förbrukningen till de som använder motorvärmare tillåtas fluktuera mellan månaderna – kanske medlemmen överskrider en månad, men inte nästa). Det innebär naturligtvis också att den som kör väldigt lite med sin laddbara bil klarar sig under vår brytgräns.

Vi är öppna med att vi kan komma att förändra priset. Föreningen ska vare sig gå med förlust eller vinst, och just nu verkar 1:- per kWh passa rätt bra för att matcha det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av ChristerSjo »

themax skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det där är faktiskt ingen dum lösning! Ska ta och klura på den som alternativ till våra något trubbiga intervaller.
Anledningen att vi gjort så är att vi tidigare hade motorvärmaruttag på alla platser, och där elen ingick. Vi fakturerar kvartalsvis så egentligen är det 300 kWh/kvartal som ingår (då kan även förbrukningen till de som använder motorvärmare tillåtas fluktuera mellan månaderna – kanske medlemmen överskrider en månad, men inte nästa). Det innebär naturligtvis också att den som kör väldigt lite med sin laddbara bil klarar sig under vår brytgräns.

Vi är öppna med att vi kan komma att förändra priset. Föreningen ska vare sig gå med förlust eller vinst, och just nu verkar 1:- per kWh passa rätt bra för att matcha det.
1 kr/kWh låter lågt om man ser till förhållande där jag bor. Vattenfall tar 77 öre/kWh (inkl moms) för nätet och det skulle innebära att man måste ha ett pris på 23 öre/kWh för handeln av el. Detta är svårt att uppnå.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Mickep »

Om man använder en extern lev som debiterar. Vilka regler gäller då? Finns det någon som gjort så här?
Tänkte föreslå att brf sätter upp en/två delad 22kW laddare på gästparkeringen som är vid en gavel och den som vill ladda betalar med kreditkort.(öppen för alla tillsvidare)
Vad blir billigast för föreningen? (nu har ingen elbil och jag tror få/ingen kommer skaffa de närmsta åren utan det är enbart för att förbereda - att byta ut motorvärmaren skulle innebära enorma kostnader att dra ny el.)
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av yps »

Mickep skrev:
Om man använder en extern lev som debiterar. Vilka regler gäller då? Finns det någon som gjort så här?
Tänkte föreslå att brf sätter upp en/två delad 22kW laddare på gästparkeringen som är vid en gavel och den som vill ladda betalar med kreditkort.(öppen för alla tillsvidare)
Vad blir billigast för föreningen? (nu har ingen elbil och jag tror få/ingen kommer skaffa de närmsta åren utan det är enbart för att förbereda - att byta ut motorvärmaren skulle innebära enorma kostnader att dra ny el.)
Den enorma kostnaden får du hälften i bidrag från Naturvårdsverket, då ät inte så dyrt att byta till smarta laddboxar med motorvärmaruttag, tex ChargeAmps Halo med lastbalansering.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

ChristerSjo skrev:
themax skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det där är faktiskt ingen dum lösning! Ska ta och klura på den som alternativ till våra något trubbiga intervaller.
Anledningen att vi gjort så är att vi tidigare hade motorvärmaruttag på alla platser, och där elen ingick. Vi fakturerar kvartalsvis så egentligen är det 300 kWh/kvartal som ingår (då kan även förbrukningen till de som använder motorvärmare tillåtas fluktuera mellan månaderna – kanske medlemmen överskrider en månad, men inte nästa). Det innebär naturligtvis också att den som kör väldigt lite med sin laddbara bil klarar sig under vår brytgräns.

Vi är öppna med att vi kan komma att förändra priset. Föreningen ska vare sig gå med förlust eller vinst, och just nu verkar 1:- per kWh passa rätt bra för att matcha det.
1 kr/kWh låter lågt om man ser till förhållande där jag bor. Vattenfall tar 77 öre/kWh (inkl moms) för nätet och det skulle innebära att man måste ha ett pris på 23 öre/kWh för handeln av el. Detta är svårt att uppnå.
Vi räknade på ca 1.30, men om man går över till tidstariff + spotpris och ser till att styra laddningen till nattetid kan man nog komma ner i 1kr
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av themax »

ChristerSjo skrev:

1 kr/kWh låter lågt om man ser till förhållande där jag bor.
Ja, det är lågt men vi har satt det priset medvetet och kommunicerat att priset kan komma att höjas. Vi matchar hela tiden mot våra faktiska kostnader och hittills har 1:- funkat bra. Vi har också ännu bara tre kvartal som vi fakturerat (fjärde faktureras nu) så det är först nu vi kan göra en helårsjämförelse. Trenden pekar dock mot en höjning till 1:25 till sommaren.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av espresso »

Hur gör ni med ingående moms på elräkningen till föreningen?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av themax »

espresso skrev:
Hur gör ni med ingående moms på elräkningen till föreningen?
Så vitt jag vet är det inte helt avgjort ännu. Eftersom vi ännu ej nåt gränsen så behöver vi inte gräva vidare just för tillfället i alla fall.

https://www.bostadsratterna.se/allt-om- ... -tjanar-pa
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av espresso »

Tack, den artikeln hade jag inte läst. Så utifrån Bostadsrätterna tolkar jag det så att det är en okej tolkning att ingående och utgående moms tar ut varandra om man debiterar enligt självkostnadsprincipen (dvs. nollad momsdeklaration). Med årsregistrering blir det ju en smal sak att lösa. Och enligt Fastighetsägarna ska Skatterättsnämnden återkomma i frågan om ingående moms på ledningar m.m. Moms på t.ex. el-/vattenmätare måste ju bli/vara avdragsgill, de är ju en förutsättning för att fastställa momsen. Har ju potential att bli en hyfsad förlustaffär för staten detta, jmf. t.ex. parkeringshus i nya bostadsrättsföreningar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av pejvic »

Anderzzon skrev:
Ett annat alternativ är att överlåta debiteringen till ett annat företag. I vår förening sköter Eways debiteringen mot användarna och betalar sedan ut intäkterna till föreningen.

Är ni nöjda med dem? Vi är nära att teckna med Eways på de premisserna nu. Fungerar det bra?
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Fredrik j »

Kan man inte ha en schablondebitering som bara gäller dom som laddar? Så alla elbilsägare i föreningen betalar ett genomsnitt.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Anderzzon »

pejvic skrev:
Anderzzon skrev:
Ett annat alternativ är att överlåta debiteringen till ett annat företag. I vår förening sköter Eways debiteringen mot användarna och betalar sedan ut intäkterna till föreningen.
Är ni nöjda med dem? Vi är nära att teckna med Eways på de premisserna nu. Fungerar det bra?
Jag är supernöjd. Jag gick själv ur styrelsen strax efter att installationen var klar men om det skulle ha varit några problem med utbetalningen eller så från dem hade jag nog hört det. Tydligen la nuvarande styrelsen precis en ny beställning på 6 st boxar till så snart är 18 av 27 platser elplatser.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av pejvic »

Anderzzon skrev:
pejvic skrev:
Anderzzon skrev:
Ett annat alternativ är att överlåta debiteringen till ett annat företag. I vår förening sköter Eways debiteringen mot användarna och betalar sedan ut intäkterna till föreningen.
Är ni nöjda med dem? Vi är nära att teckna med Eways på de premisserna nu. Fungerar det bra?
Jag är supernöjd. Jag gick själv ur styrelsen strax efter att installationen var klar men om det skulle ha varit några problem med utbetalningen eller så från dem hade jag nog hört det. Tydligen la nuvarande styrelsen precis en ny beställning på 6 st boxar till så snart är 18 av 27 platser elplatser.
Tack, Intressant, de berättade just att de hela tiden får utöka platserna.
Valde ni att ha ett uttag för varje bil, eller delar flera platser på tillgången till ett uttag?
Tänker lite att plug-inhybrider behöver eget just nu men har man 80kw batterier i bilar som ej rullar så mkt så behöver man ej plugga in varje dag och kan därmed dela.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Tänker lite att plug-inhybrider behöver eget just nu men har man 80kw batterier i bilar som ej rullar så mkt så behöver man ej plugga in varje dag och kan därmed dela.
Behöver och behöver. Man behöver inte ha hemmaladdning heller.
Men det gör livet med elbil betydligt enklare. Samma sak med egen laddplats.
Att tvingas planera och komma överens med grannar om vem som kan nyttja platsen när är som upplagt för problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Momsregistrera BRF pga laddning?

Inlägg av Anderzzon »

pejvic skrev:
Tack, Intressant, de berättade just att de hela tiden får utöka platserna.
Valde ni att ha ett uttag för varje bil, eller delar flera platser på tillgången till ett uttag?
Tänker lite att plug-inhybrider behöver eget just nu men har man 80kw batterier i bilar som ej rullar så mkt så behöver man ej plugga in varje dag och kan därmed dela.
Vi har ett uttag per plats och alla har sina egna fasta platser. Om man har en av platserna med laddning men ingen elbil så får man byta plats om någon utan laddplats skaffar elbil. Men nu när snart 2/3 av platserna är laddplatser kommer nog det hända allt mer sällan.
Skriv svar