Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.
I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.
Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
Nej. Men det var å andra sidan skrivet i kontraktet att jag kunde avboka efter provkörning då det inte fanns bilar att provköra tillgängliga när jag beställde.
Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.
I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.
Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
Här har du en bil med knappar, som inte kommer tappa mycket i absoluta tal (kronor):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har även sett ID3 för 2999/mån, och i slutet på december några erbjudanden på så lite som 2700/mån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Du borde satsa på en begagnad dacia eller skoda. Väldigt traditionella och som jag tror du skulle bli nöjd med
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.
Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
Tack! Har noll koll på leasing men får titta lite på detta. 18 månader känns ju "lagom".
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.
Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?
Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.
Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.
Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?
Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.
Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en
Hämtade min gråa 1st idag. Känns bra än så länge! Lite högt däckljud på sämre asfalt och störigt högt artificiellt ljud i låga farter är väl ett par små minus. Ingen plast- eller gummimatta för bagageutrymmet heller. Positivt överraskad av stolarna, jättesköna! Kört Passat GTE innan. Id.4:an är nog lite plastigare invändigt, men verkligen inget jag kommer störa mig på utöver all blank plast. Chassit och stötdämpningen mycket bra också!
Apropå diskussion tidigare om SoC vid leverans hade min 95% samt var inställd på 100% maximal laddningsnivå. Jag förstod det iallafall som att återförsäljaren hade laddat upp den igår inför leveransen idag.
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?