Problem efter byte till MCU2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Problem efter byte till MCU2

Inlägg av tompajo »

Jag bytte för någon vecka sedan till ny MCU 2 och har haft en del problem. Då och då tappar den kontakten med mobilnätet och ofta är det glapp i backkameran. När vi försöker få kontakt med bilen via mobilappen kan det ta flera minuter innan vi får kontakt med bilen.

I den nya MCUn hittar jag inte längre någon inställning för om jag vill att bilen ska gå ner i sovläge eller om den ska vara konstant uppkopplad. Det verkar som att det skulle behövas med tanke på svarstiderna.

Är det någon annan som har upplevt några problem med MCU2 efter ett byte?

/ Tom
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av lawgiver »

Bytte i veckan, inga problem alls så här långt, t.o.m. Browsern funkar ju. :-)
Däremot är det ovant med att vissa saker som att Energisparläge inte finns längre samt att lilla skärmen är mer grådaskig än mcu1s. Dvs lite för mycket ljus och lite för lite konstrast....men det är nog bara att vänja sig eller se om SC kan justera den.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av joem65 »

Fick tillbaka min bil i måndags efter byte till MCU2. Tesla meddelade att det skulle ta EN dag men det tog TRE dagar - pga mjukvaruproblem. Var ju därför ganska skeptisk när väl bilen blev klar, men hittills är allt ok efter bytet.

Saknade först några av spelen med de kom igång efter en uppdatering i onsdags.

Upplever min skärm som tydligare med bättre färg/kontrast jämfört med den gamla. Browsern är helt ok, inte snabb men nu funkar den ju i alla fall.

Appen tycker jag får kontakt med bilen snabbare nu och det funkar fint att titta på streamad video i fullskärmsläge via mytelsla.nu
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Elexotico »

Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av joem65 »

Elexotico skrev:
Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.
Betalade 16k för MCU2:an.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Seregon »

Har samma problem med att den ofta tappar mobilnätet.
Model S85D -15, "Voltaire"
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av tompajo »

Jag har nu varit i kontakt med Tesla som har skickat en uppdatering till min bil som ska göra att saker fungerar bättre. Backkameran fungerar fortfarande inte och det tar lika lång tid att koppla upp mig mot bilen med appen. Men den håller 4G kopplingen bättre när den väl har kommit igån när man kör. Så än så länge är jag inte imponerad av den nya MCUn.
Bilen ska in på service för det här i veckan så vi får väl se om det löser sig.
Användarvisningsbild
Per Amb
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 maj 2020 12:06
Ort: Skoghall

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Per Amb »

Tråkigt när det strular.
Mitt byte har gått väldigt smärtfritt förutom att jag höll på att köra in i väggen förta gången jag parkerade bilen efter bytet. Chime för parkeringssensorerna fungerade inte så jag reagerade någon halvsekund senare än normalt.
Det löste sig dock genom att bocka ur Chime så det sparades till profilen och sedan bocka i den igen.
Efter det har inte märkt något annat negativt och jag tycker de ordnat överföring av såväl Spotifykonto som övriga inställningar klanderfritt till den nya MCU:n.
Jag fick även tillbaka bilen samma dag som jag lämnade den.
Jag har inte märkt något tapp i 4G och bilen startar upp så mycket snabbare än tidigare i såväl app som när den stått ett tag och man ska använda den.
Kör: Tesla model Y Performance - 24
Nissan R33 GT-R
Nissan R35 GT-R
Tesla Model 3 LR -21
Tesla Model S P85D - 15
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av lawgiver »

tompajo skrev:
Jag bytte för någon vecka sedan till ny MCU 2 och har haft en del problem. Då och då tappar den kontakten med mobilnätet och ofta är det glapp i backkameran. När vi försöker få kontakt med bilen via mobilappen kan det ta flera minuter innan vi får kontakt med bilen.
I den nya MCUn hittar jag inte längre någon inställning för om jag vill att bilen ska gå ner i sovläge eller om den ska vara konstant uppkopplad. Det verkar som att det skulle behövas med tanke på svarstiderna.
/ Tom
Inställningen för sovläge finns mycket riktigt inte längre i MCU2 men för mig som också nyligen fått den uppgraderad så har det inte varit ett problem. Bilen vaknar på 15-25 sekunder varje gång den sover utan undantag så här långt. Kan det din bils dåliga nätkontakt som är boven?
Backkameran fungerar också klanderfritt men bilden är mörkare (särskilt i mörker) än med MCU1. Hoppas det går att justera, men inget som stör annat än nattetid när det är kolmörkt utan gatubelysning.
Så inget av det du beskriver är normalt, hoppas att SC kan fixa till det hela åt dig! :)
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 2 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av models4karl »

Min fungerar också bra. Efter bytet ca 1 vecka sedan. Mycket bättre uppkoppling än tidigare. Jag hade uppgraderat med ett LTE-modem till min 2013-MS, men det var alltid dålig uppkoppling.
Otroligt mycket piggare än tidigare halvtrasiga MCU1.
Jag stör mig på att backkameran är väldigt mörk när det är mörkt ute. Hoppas det går att fixa med mjukvara.
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 jul 2015 18:10

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av iCar »

Jag hade andra problem, och fick följande meddelande:

"Tesla MCU problem
When you get a new MCU, Tesla SvC needs to code the new MCU to your account or the App will not unlock the car. Happened to me. Tesla service rep was able to fix the coding problem remotely without even coming to my car. Quick and easy fix."

Jag kontaktade dem och de gjorde uppdateringen OTA. Därefter fungerade allt.
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Tesla595 »

Jag har också bytt.
Ca 75% av de gånger som jag startar bilen så har jag inget internet kopplat via 4G, det tar ca 3-4 innan bilen har kopplat upp sig. Väldigt irriterande (ilands problem) och Tesla säger att de inte kan göra något åt saken.
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av fmm1000 »

Jer som har fåt bytt skærm. Har ni stadig problem med mørkt kamera om natten och dårlig uppkobling til 4g
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Bjelke »

Tesla595 skrev:
Jag har också bytt.
Ca 75% av de gånger som jag startar bilen så har jag inget internet kopplat via 4G, det tar ca 3-4 innan bilen har kopplat upp sig. Väldigt irriterande (ilands problem) och Tesla säger att de inte kan göra något åt saken.
3-4 vad? Sekunder minuter eller timmar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Franz »

Jag hade väldigt mörk back-kamera-bild efter bytet till MCU2 på min Model S 85D från 2015 men det blev plötsligt bra igen i någon uppdatering. 2021.4.12 har jag nu även om det nog har varit bra även någon uppdatering före den.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Tesla595 »

Bjelke skrev:
Tesla595 skrev:
Jag har också bytt.
Ca 75% av de gånger som jag startar bilen så har jag inget internet kopplat via 4G, det tar ca 3-4 innan bilen har kopplat upp sig. Väldigt irriterande (ilands problem) och Tesla säger att de inte kan göra något åt saken.
3-4 vad? Sekunder minuter eller timmar?
Minuter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Bjelke »

Tesla595 skrev:
Bjelke skrev:
Tesla595 skrev:
Jag har också bytt.
Ca 75% av de gånger som jag startar bilen så har jag inget internet kopplat via 4G, det tar ca 3-4 innan bilen har kopplat upp sig. Väldigt irriterande (ilands problem) och Tesla säger att de inte kan göra något åt saken.
3-4 vad? Sekunder minuter eller timmar?
Minuter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, då är det ungefär lika för mig även om det inte händer lika ofta för mig... fast jag har dock inte bytt mcu utan
den är original (den är byggd 2019)...
eller jag har ju två bilar men den andra är det sambon som kör oftast så den har jag sämre koll på, men den är
också ganska ny så inte bytt mcu på den heller...
Ganska irriterande iaf när det händer för då är det bara vanlig radio som funkar ju (om man inte kör musik
från USB ). Det skumma är att kartorna funkar som vanligt fast dom inte lagras lokalt varjag vet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av tompajo »

lawgiver skrev:
Kan det din bils dåliga nätkontakt som är boven?
Nej jag har normalt bra täckning när den står hemma så det är inte dålig nätkontakt som är boven.
Jag är riktigt besviken på Tesla att de inte kan åtgärda problemet med uppkopplingen och önskar verkligen att jag inte hade betalat dyra pengar för att byta ut MCU:n. Även om det är en snyggare skärm och mer responsiv upplevelse så spelar det ingen roll om den inte fungerar som den ska. Jag ska fråga Tesla om jag kan få tillbaka min gamla skärm istället.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av models4karl »

Samma problem här med dassigt internet efter byte till MCU2. Det fungerade perfekt med mjukvaran som jag hade i bilen när jag hämtade ut den med den nya skärmen. Efter uppdatering pajade LTE... Noterade mörk skärm när jag backa första gången i mörkret. Bra att de fixat den mörka skärmen med uppdatering. Snart kommer väl en uppdatering som ordnar LTE också.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av deffe »

Bytte till MCU2 för några veckor sedan. Allt har funkat perfekt tills dagen vi skulle åka långt och stannat på McD.

Bilen gick inte att låsa upp med nyckeln, inte heller med telefonen och den var verkligen helt stendöd.
Ringde Tesla och förklarade problemet. 5minuter senare så var någon tekniker inkopplad i ärendet och gjorde en mjukvaruuppdatering och sedan har allt fungerat som vanligt igen.

Troligen så kommer väll denna uppdatering skötas på plats när man uppgraderar till MCU2 får jag hoppas. Men det var inte hela världen att behöva vänta, även om det kändes som en evighet och lite "skämmigt" att stå där i telefonen och försöka komma in i bilen :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av tias »

Har precis samma problem med LTE-uppkopplingen efter uppgradering till MCU2. Har problemet försvunnit/åtgärdats för någon?
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Magicmike »

joem65 skrev:
Elexotico skrev:
Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.
Betalade 16k för MCU2:an.
Detta känns billigt, förra veckan fick jag muntlig offert på 22k för byte till mcu2. SC Malmö. Har förstått att priset ändrats lite efterhand, exempelvis i USA verkar prislappen varit 2500 dollar tills för något år sedan då det sänktes till hälften-ish om jag minns rätt. En del tidiga tekniktörstande i Sverige fick väl ge 27k om jag minns rätt där.
Hur eller hur, min skärm är stendöd och jag överväger starkt att byta till mcu2 när bilen ändå är inne (istället för minneskortet som de ju byter på garantin). Det verkar dock inte lätt att pruta bort kostnaden som de annars haft för garantijobbet och minneskortet på ett mcu2-köp, damen på SC verkade nästan less på den smarta tanken :)
Mvh
Micke
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Svenssons »

Magicmike skrev:
joem65 skrev:
Elexotico skrev:
Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.
Betalade 16k för MCU2:an.
Detta känns billigt, förra veckan fick jag muntlig offert på 22k för byte till mcu2. SC Malmö. Har förstått att priset ändrats lite efterhand, exempelvis i USA verkar prislappen varit 2500 dollar tills för något år sedan då det sänktes till hälften-ish om jag minns rätt. En del tidiga tekniktörstande i Sverige fick väl ge 27k om jag minns rätt där.
Hur eller hur, min skärm är stendöd och jag överväger starkt att byta till mcu2 när bilen ändå är inne (istället för minneskortet som de ju byter på garantin). Det verkar dock inte lätt att pruta bort kostnaden som de annars haft för garantijobbet och minneskortet på ett mcu2-köp, damen på SC verkade nästan less på den smarta tanken :)
Mvh
Micke
https://www.tesla.com/sv_SE/support/inf ... edirect=no
Uppgradera ditt Infotainment-system för att få tillgång till nya funktioner och för en mer avancerad och smidigare användarupplevelse.

Ägare till Model S och Model X byggda i mars 2018 eller tidigare har möjlighet att köpa en Infotainment-uppgradering som ger åtkomst till några av våra favoritfunktioner som videostreaming och en utökad Tesla Arcade, samt en mer responsiv och snabbare touchskärmsupplevelse.

Ägare av kompatibla bilar kan boka besök genom Tesla-appen för köp och installation. Denna uppgradering är tillgänglig för 21 000 kr, inklusive installation, för bilar som är utrustade med Autopilotdator 2.0 eller 2.5 och för 16 000 kr, inklusive installation, för alla andra fordon. Ägare kan kontrollera vilken typ av Autopilotdator de har genom att välja ”Controls” > ”Software” > ”Additional Vehicle Information” på touchskärmen.

Obs: Vissa funktioner som möjliggörs av Infotainment-uppgraderingen kräver ett Premium Connectivity-abonnemang. Du kanske redan har Premium Connectivity. Kontrollera din status i ditt Tesla-konto.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av alma83 »

Någon som fått stabil permanent fix av uppkopplingen.

Uppgraderade också till MCU2 och nu problem med Uppkopplingen som Tar 15-20 min innan den är ingång. Synd att man betalar så mycket för något som fungerar sämre. Dessutom var nu SuC-hastigheten begränsad jämfört med tidigare.

Edit: laddhastigheten möjligheten pga att batteriet inte var uppvärmt...
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av tias »

Efter kontakt med Tesla fick jag följande svar. Felet beror det på ett mjukvarufel i modemet som gör att det startar långsamt när bilen varit i djupsömn. Fix bör komma i någon av kommande uppdateringar.
Skriv svar