Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Frågan är när vi tror att bilarna börjar rulla in i Sverige. Ska leasa en bil tills vidare men frågan är om jag ska sikta på 12, 18 eller 24 månaders leasing.. Velar väl mellan 12 och 18 egentligen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

Någon som hört ngt om det är på gång några showroom-bilar än? Man tycker det borde komma snart.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jonasm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jan 2021 10:59
Ort: Alingsås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonasm »

Eftersom det inte är samma bil som idag produceras i USA/Kina, så lär det väl inte dyka upp några showroombilar förrän dom har fått igång produktionen i Berlin.

Det är iaf. min gissning...
Referral jonas72727
Kör Model X P100DL
Model Y RWD snart redo för leverans

https://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

tobiaslej skrev:
Någon som hört ngt om det är på gång några showroom-bilar än? Man tycker det borde komma snart.
Troligen efter sommaren
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Jonasm skrev:
Eftersom det inte är samma bil som idag produceras i USA/Kina, så lär det väl inte dyka upp några showroombilar förrän dom har fått igång produktionen i Berlin.

Det är iaf. min gissning...
Jag skulle inte bli förvånad om dom gör lika som med model X , dvs tjuvstartar med en amerikansk ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DanneLKPG »

När jag frågade Tesla Norrköping så gissade man på att få en amerikansk Model Y dit i Maj, men han vågade inte lova något såklart.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Jag frågade min säljare om de skulle få in någon amerikansk bil i förväg, men det sa han inte skulle ske.

Sist jag var i MoS hade de ingen bil alls i visningsrummet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Är väl ingen mening att planera några stora evenemang förrän efter sommaren, när ”alla” är vaccinerade.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

dom kanske väntar då tills produktionen kommer igång i berlin och tar bilarna därifrån. var väl inte så långt kvar tills dess heller.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

tobiaslej skrev:
dom kanske väntar då tills produktionen kommer igång i berlin och tar bilarna därifrån. var väl inte så långt kvar tills dess heller.
Så sa de på Tesla I Segeltorp när jag frågade. Han gissade på sensommaren.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av HenricL »

Är det många av er som beställt en Y som har en M3 nu? Vad tror ni om andrahandsvärde för 3an? Har en M3 från maj 2019 och funderar eventuellt att köpa en Y Performance och vill helst ha den mars/april 2021, men fråga är om andrahandsvärdet på 3an kanske är klart sämre då med tanke på många leasingbilar som kommer ut då, jmf med om jag säljer den i höst och då tar en Y. Vad tror ni? Vill som sagt helst ha kvar 3an under vintern, men vill samtidigt inte tappa en massa i värde. Fast kanske också är bättre att ha en Y från april 22 jmf Y från säg november 21. Inser att jag troligen överanalyserar det hela ;)
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag hade egentligen en M3LR bokad för leverans igår men hoppade i slutänden av eftersom det är en Model Y jag vill ha egentligen. Är rädd för att andrahandsvärdet (som är extremt bra idag) kommer normaliseras när Model Y börjar levereras och många byter, samtidigt som massor av tre år gamla leasingbilar kommer ut på marknaden.

Men det är ju omöjligt att veta när leveranserna av MY kommer igång i lite skala vilket är lite klurigt för mig eftersom jag behöver lösa en bil fram till dess.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Det vore nästan lite komiskt om köplatserna faktiskt skulle ha betydelse på model Y :)
Det blev ju inte riktigt så på model 3 liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag har svårt att tro att de påverkar så mycket den här gången heller. Hade tänkt ligga lågt med att beställa en bil tills läget klarnade lite men hoppade på ändå bara för att, med lite tur, säkra en bil innan eventuell prisstegring.

Hade kunnat tänka mig en sjusitsig, men 32000 är för mycket så jag struntade i att vänta på det. I övrigt har bilen allt jag önskar. Har haft extrastolar i bagaget på senaste bilen och med tre barn är det extremt smidigt att kunna ta med en kompis eller en svärmor eller så, men jag kan nog räkna på ena eller helt säkert både händernas fingrar antalet gånger någon av dem använts. Och det blir nästan inget bagageutrymme kvar.. till vardags är de lite opraktiska att använda och de ser ut att vara snarlika tredje raden i MY.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ReNewAble »

HenricL skrev:
Är det många av er som beställt en Y som har en M3 nu? Vad tror ni om andrahandsvärde för 3an? Har en M3 från maj 2019 och funderar eventuellt att köpa en Y Performance och vill helst ha den mars/april 2021, men fråga är om andrahandsvärdet på 3an kanske är klart sämre då med tanke på många leasingbilar som kommer ut då, jmf med om jag säljer den i höst och då tar en Y. Vad tror ni? Vill som sagt helst ha kvar 3an under vintern, men vill samtidigt inte tappa en massa i värde. Fast kanske också är bättre att ha en Y från april 22 jmf Y från säg november 21. Inser att jag troligen överanalyserar det hela ;)
/Henric
Jag tror att Model 3 fortfarande kommer att hålla bra i värde. Det kommer att ta många år innan suget efter elbilar börjar mättas och Model 3 kommer att vara en kompetent elbil många år framöver.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
gustavhalling
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 apr 2021 15:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av gustavhalling »

Har någon av er som beställt en Y fått någon riktning om leverans?

Är det ens idé att beställa en idag eller kommer de ta tills 2023 att få den ?
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

gustavhalling skrev:
Har någon av er som beställt en Y fått någon riktning om leverans?

Är det ens idé att beställa en idag eller kommer de ta tills 2023 att få den ?
Berlin är väl fortfarande på plan att starta produktion i juli så förhoppningsvis kanske man kan få den typ okt-dec *hoppas*
Model Y performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

ReNewAble skrev:
HenricL skrev:
Är det många av er som beställt en Y som har en M3 nu? Vad tror ni om andrahandsvärde för 3an? Har en M3 från maj 2019 och funderar eventuellt att köpa en Y Performance och vill helst ha den mars/april 2021, men fråga är om andrahandsvärdet på 3an kanske är klart sämre då med tanke på många leasingbilar som kommer ut då, jmf med om jag säljer den i höst och då tar en Y. Vad tror ni? Vill som sagt helst ha kvar 3an under vintern, men vill samtidigt inte tappa en massa i värde. Fast kanske också är bättre att ha en Y från april 22 jmf Y från säg november 21. Inser att jag troligen överanalyserar det hela ;)
/Henric
Jag tror att Model 3 fortfarande kommer att hålla bra i värde. Det kommer att ta många år innan suget efter elbilar börjar mättas och Model 3 kommer att vara en kompetent elbil många år framöver.
Tjong så gick andrahandsvärdet ned 30000. Ett större tapp på en dag än jag hoppats på för ett år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

gustavhalling skrev:
Har någon av er som beställt en Y fått någon riktning om leverans?
Nej, inget officiellt över huvud taget.
Jugga
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 apr 2021 11:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jugga »

Hej,
Jag har nu bokat en model Y.
Att tesla nu öppnar i umeå blev triggern som gjorde at jag nu kommer att bli en elbilägare.
Dessutom de nya planerna på superchargers i norrland gillar jag.
Jag behöver en bil som kan dra en släp eller husvagn, tyvärr finns det inte många elbilar som kan detta.
Endast svindyra bilar.

En lång väntan på att giga berlin kommer igång väntar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Jugga skrev:
Hej,
Jag har nu bokat en model Y.
Att tesla nu öppnar i umeå blev triggern som gjorde at jag nu kommer att bli en elbilägare.
Dessutom de nya planerna på superchargers i norrland gillar jag.
Jag behöver en bil som kan dra en släp eller husvagn, tyvärr finns det inte många elbilar som kan detta.
Endast svindyra bilar.

En lång väntan på att giga berlin kommer igång väntar.
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

Jugga skrev:
Hej,
Jag har nu bokat en model Y.
Att tesla nu öppnar i umeå blev triggern som gjorde at jag nu kommer att bli en elbilägare.
Dessutom de nya planerna på superchargers i norrland gillar jag.
Jag behöver en bil som kan dra en släp eller husvagn, tyvärr finns det inte många elbilar som kan detta.
Endast svindyra bilar.

En lång väntan på att giga berlin kommer igång väntar.
Jo, att ha ett SC inom rimligt avstånd gör en stor praktisk skillnad.

Lite jobbig och lång spännande väntan på att fabriken startar (aldrig några exakta tider), men kul och stort grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Lajbans, det finns ett torg i Alfta som är "döpt" efter en "Jugga" :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ReNewAble »

Jugga skrev:
Hej,
Jag har nu bokat en model Y.
Att tesla nu öppnar i umeå blev triggern som gjorde at jag nu kommer att bli en elbilägare.
Dessutom de nya planerna på superchargers i norrland gillar jag.
Jag behöver en bil som kan dra en släp eller husvagn, tyvärr finns det inte många elbilar som kan detta.
Endast svindyra bilar.

En lång väntan på att giga berlin kommer igång väntar.
Bra val! Vi är många som väntar med spänning på att de ska börja producera i Berlin.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Jack Straw
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 aug 2020 10:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jack Straw »

Uppdatering. Nu står det ”Uppsk leverans: slutet av 2021” för Model Y på Teslas svenska hemsida.
Skriv svar