den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?
Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar vara en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa medan det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Edit: Oh, shit! Apple gick ju om Samsung Q4 2020. Hade ni koll på det? Kanske är därför de haft så mycket högre multipel än Samsung i alla dessa år! Folk prisade in att inlåsningseffekterna i eget ekosystem och fullständig kontroll från chip till mjukvara på sikt skulle skapa oproportionerliga fördelar utöver de redan överlägsna marginalerna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?
Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar var en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa med det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Möjligt att Tesla kommer tjäna mer pengar per såld bil. Men hur mycket mer är egentligen rimligt att tro att de tjänar? Konkurrensen är ju redan här och blir knappast lättare. Syns ju på det här forumet hur folk köper ID.4, E-Tron, PS2, Taycan osv osv fast man tidigare kört Tesla.
Problemet jag har med FSD är att så mycket måste vara inprisat trots att det bara är en dröm. Jag gissar även att värdet av FSD är överskattat i monetära termer. Kommer finnas många konkurrenter dessutom om man kollar på lite sikt. Tror knappast Tesla kan ha en monopolställning särskilt länge.
Du behöver inte svara. Ångrar att jag gav mig in i diskussionen igen. Blir bara att man ältar samma sak ett varv till.
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.
Det tror jag också!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.
Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.
Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.
Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.
Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.
/fth
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.
Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Varför jämföra med VAG? Tesla investerar dels långt mer aggressivt än VAG och har inte några av problemen som VAG dras med som också tynger deras värdering.
VAG planerar att växa med 0% närmaste 10 åren. De enda planerna man har är att man långsamt ska ställa om försäljningen av fossilbilar till elbilar och att man eventuellt ska leverera bilar till andras autonoma nätverk. Volymerna man planerar är i stort sett de samma som idag och marginalerna kommer antagligen bli de samma i slutändan. Kortsiktigt kan marginalerna tom försämras.
Som investerare skulle jag aldrig vara intresserad av företag med nära 0% i tillväxt.
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.
/fth
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.
Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?
/fth
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.
/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.
/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.
/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Jag tror det där är överdrivet när det handlar om att producera komponenter och skruva ihop dom. Det handlar mer om rationellt produktionsflöde och stabila rutiner än högt tekniskt kunnande. Särskilt om man utlokaliserar en produkt i en tillkommande fabrik.
Håller helt med dig när det handlar om utveckling. Men där har ju elektrifieringen snarare eliminerat många svåra konstruktionsproblem som tidigare fanns i bilar med förbränningsmotorer.
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.
/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Håller med. Det finns anledning att fabrikerna är placerade utanför städer som som många kan tänka sig flytta till.
Vem vill bo i Wolfsburg?
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
Tror det var 10% som var gränsen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
Ark Investment Management has removed restrictions from its exchange traded funds that limited how much the funds could hold in a single company, recent disclosures show.
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
Ark Investment Management has removed restrictions from its exchange traded funds that limited how much the funds could hold in a single company, recent disclosures show.
Så. Noll respekt.
ARK brukar köpa och sälja Tesla ofta. Jag skulle inte bry mig när det handlar om några procent av deras totala innehav. ARK har flera fonder med olika inriktning och de olika fonderna äger Tesla av olika anledningar. Att någon av ARKs fonder omallokerar sina innehav är helt naturligt.
Skulle ARK däremot plötsligt sälja mer än 25% av sitt totala innehav av någon annan anledning än att Tesla-aktien har ökat i värde så hade det verkligen varit alarmerande.
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
Ark Investment Management has removed restrictions from its exchange traded funds that limited how much the funds could hold in a single company, recent disclosures show.
Så. Noll respekt.
ARK brukar köpa och sälja Tesla ofta. Jag skulle inte bry mig när det handlar om några procent av deras totala innehav. ARK har flera fonder med olika inriktning och de olika fonderna äger Tesla av olika anledningar. Att någon av ARKs fonder omallokerar sina innehav är helt naturligt.
Skulle ARK däremot plötsligt sälja mer än 25% av sitt totala innehav av någon annan anledning än att Tesla-aktien har ökat i värde så hade det verkligen varit alarmerande.
Exakt! Nu sålde dom väldigt långt ifrån 25% av totala innehavet.
Utan snarare ca 2,5% av innehavet.
Varje gång ARK följer sina interna regler om att inte låta nått enskilt bolag, i det här fallet
Tesla, utgöra mer än ca 10% av ETF:n, nån längre period och därmed säljer, så kommer Tesla-blankarna slingrandes fram ur sina hålor och kraxar sin vanliga BS.
Börjar ärligt talat bli lite tröttsamt.
Det där med 10% stämmer ju inte längre. Läs inläggen. Tröttsamt att man ska behöva skriva saker flera gånger Blankare är jag inte och kraxar BS gör du ju själv uppenbarligen i detta fall. Gränsen var 20% och nu är den bottagen sedan ett par veckor.
Har dom inte cash att köpa bubblebase med så är det väl rimligt att dom säljer den aktiepost dom tror har minst upside just nu?