Dragkrok borta ur konfiguratorn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
LarsL skrev:
Kan det vara så att de gjort en en-dels-bakdel som på Model Y och då inte designat den för en dragkrok? Vet att det låter bakvänt då Model Y har krok men det är ju inte samma del i Model 3 ändå. Amerikanska konstruktörer prioriterar nog gärna bort dragkrok på en premium-sport-sedan om ingen övervakar dem.
Jag hade ju hoppats och trott att Model 3 i så fall får ökad dragvikt istället för de ynka 1000kg som den haft hittills. Att den istället blir av med kroken helt och hållet är ju bara hål i huvudet. Vad håller de på med? Det kan ju inte vara meningen att alla ska köpa en Model Y nu. Då kan de ju lika gärna plocka bort hela Model 3 från konfiguratorn.
Och jag som alltid i hemlighet hoppades att Model S någon gång i framtiden ändå skulle få krok kanske nån gång. :roll:
Här har de förstärkt dragkroken på en 3.a och drar en husvagn som väger 6000 pounds, dvs 2240 kg. Bilen har inga problem alls med den här vikten.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Bjelke »

Rackarns vilken ball husvagn! :) är det en aero-vagn? Både utseende och namn tyder på det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Rackarns vilken ball husvagn! :) är det en aero-vagn? Både utseende och namn tyder på det iaf :)
Airstream är en klassisk husvagnsdesign som härstammar från 30/40-talet. Lite som husvagnarnas Harley Davidson.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Men oavsett detta så tror jag MY är ett extremt mycket bättre alternativ för dig än M3. Dels med tanke på hundarna bak som skall få plats, och dels mycket högre dragvikt då hela konstruktion av MY är ifrån början gjord för att kunna dra (till skillnad från M3).

Vidare tror jag att MY även är mycket bättre än MS för dig med tanke på prisskillnaden (som är rätt stor).
Fast nu tänkte jag verkligen inte på mig själv i det här fallet, utan rent allmänt. Det finns ju fler människor som vill ha en bil med vettig dragvikt. Jag ska varken skaffa en Model 3 eller en Model Y eller S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av thebishop »

Vill bara säga att det också är rätt många av oss europeer som totalt struntar i en krok.

Det kan ju vara så att Tesla skulle kunna råka ha statistik hur många som faktiskt väljer det tillvalet...

(sen får de gärna för min del ha det kvar, men vi beställde precis en M3 utan detta blindstarmsbihang ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Dinsdale »

Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.

Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Bjelke »

Dinsdale skrev:
Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.

Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.
Dom utan dragkrok kanske dumpas på blocket pga dom är värdelösa utan kroken? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Lophornis »

taliz skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av chaffis75 »

Lophornis skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.

Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Låter som du har förklaringen där.. De tar bort den som val eftersom den inte finns just nu men kommer såklart tillbaka så snart underleverantören åter kan leverera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av simonk »

chaffis75 skrev:
Lophornis skrev:
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Låter som du har förklaringen där.. De tar bort den som val eftersom den inte finns just nu men kommer såklart tillbaka så snart underleverantören åter kan leverera.
Det är den globala halvledarbristen alltså! Eller just ja...

Bra nyheter om det är där skon klämmer!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Jerker »

Men trist att Tesla hela tiden försöker knipa guldplatsen i dålig kommunikation.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Men trist att Tesla hela tiden försöker knipa guldplatsen i dålig kommunikation.
Precis vad jag tänkte skriva, usel kommunikation återigen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av LarsL »

Om det är sant att det just nu är brist men att den kommer senare så borde ju detta vara ett guld läge att inför eftermonterande av dragkrok.

Används nog inte många halvledare till en dragkrok.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av wheels »

Konstigt att Tesla tar bort dragkroken, när "alla" andra får möjlighet till det
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av mans71 »

Så, man kan inte beställa dragkrok på hemsidan för dom är slut, men off-menu går det? :roll:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
Så, man kan inte beställa dragkrok på hemsidan för dom är slut, men off-menu går det? :roll:
Antagligen för att dom har en batch bilar under transport med varierande spec. Väljer du på hemsidan så är det inte säkert det finns för din spec i den batchen.
Därför ovan fick svar när de pratade med säljare att den specen de ville ha inte fanns med drag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av fth »

Väldigt märkligt att dom skulle ha problem att få fram denna del, jag har monterat drag på min X själv (lång historia...), det är verkligen bara en plåtbit med hål i, iaf bortsett från det yxiga Bosal-fästet, och det är ju verkligen en standardkomponent som många biltillverkare har använt.

Jag har svårt att tro att draget på Model 3 är mer komplicerad, Tesla borde kunna skaka fram dom delarna från dussintals leverantörer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av 12man »

Hoppas de designat om den att likna model y och som troligen refresh x, nya s har också en anvisning? i plasten
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Holve »

Jag tror de har tagit bort den för alltid. Att det skulle vara brist på krokar verkar osannolikt..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Jag tror de har tagit bort den för alltid. Att det skulle vara brist på krokar verkar osannolikt..
Ingen aning, men pandemin har orsakat värre leveransproblem än så.

Själv hoppas jag på en bättre krok för framtiden (gillar inte alls den nuvarande smutsiga lösningen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Jjonas »

fth skrev:
Väldigt märkligt att dom skulle ha problem att få fram denna del, jag har monterat drag på min X själv (lång historia...), det är verkligen bara en plåtbit med hål i, iaf bortsett från det yxiga Bosal-fästet, och det är ju verkligen en standardkomponent som många biltillverkare har använt.

Jag har svårt att tro att draget på Model 3 är mer komplicerad, Tesla borde kunna skaka fram dom delarna från dussintals leverantörer.

/fth
Kroken på Model 3 kommer från Westfalia. Inget dom gör själva.



Jag tror inte man ska underskatta Coronans långsiktiga effekter på tillgång av olika varor. Kretsbristen är bara början.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Jjonas skrev:
fth skrev:
Väldigt märkligt att dom skulle ha problem att få fram denna del, jag har monterat drag på min X själv (lång historia...), det är verkligen bara en plåtbit med hål i, iaf bortsett från det yxiga Bosal-fästet, och det är ju verkligen en standardkomponent som många biltillverkare har använt.

Jag har svårt att tro att draget på Model 3 är mer komplicerad, Tesla borde kunna skaka fram dom delarna från dussintals leverantörer.

/fth
Kroken på Model 3 kommer från Westfalia. Inget dom gör själva.



Jag tror inte man ska underskatta Coronans långsiktiga effekter på tillgång av olika varor. Kretsbristen är bara början.
Eller är det så att vi nu snarare börjar se resultat av exponentiell tillväxt av människor på en planet med ändliga resurser? Brist på mycket snart?
Vilka legeringar och material görs M3-kroken från Westfalia av?

Jag finner det (utan att veta mer) som högst osannolikt att det skulle vara något problem eller någon rotorsak till det.

Skulle, utan att känna till fakta i fallet, gissa på att det antingen varit större efterfrågan på M3, och på krok (kanske från oss här i Europa där M3 sålt extremt väl), en logistiskt problem med tillverkning/leveranser från Westfalia pga. pandemin (kanske tillverkas i Kina, som fortfarande är en katastrof gällande Cv19), eller att Tesla väntar på en ny bättre mer praktisk lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar