LR får högre WLTP
Moderator: Redaktion
Re: LR får högre WLTP
Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.rolundb skrev:Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger
Ja, just det. Det betyder att det stora batteriet inte längre är reserverat bara för P, så nu är vi med ’21 P inte längre odödliga övermänniskor som kan se ner på annat löst folk med småbatterier
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LR får högre WLTP
Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.AAKEE skrev:Det blir ingen skillnad såklart. Du har redan det stora batteriet.rolundb skrev:Någon som vet vad detta betyder för bilar som redan levererats med detta batteri? Tex. P 2021, som jag själv äger
Ja, just det. Det betyder att det stora batteriet inte längre är reserverat bara för P, så nu är vi med ’21 P inte längre odödliga övermänniskor som kan se ner på annat löst folk med småbatterier
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: LR får högre WLTP
LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LR får högre WLTP
Ok! Tack för förtydligandetAAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: LR får högre WLTP
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Model 3 LR -21
Re: LR får högre WLTP
Electron skrev:Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Re: LR får högre WLTP
Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.MWall skrev:Electron skrev:AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?
De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Jahapp - lät ju positivt.
Hörde av mej till Tesla (säljare) som svarade att jag inte blivit matchad men om jag inte blir nöjd så "assisterar" de mig.
Nu är jag inte lika säker längre.
Självklart vill jag ha "senaste" även om det i praktiken inte betyder så mycket. Men andrahandsvärdet lär påverkas.
Jaja ska bli intressant detta
Model 3 LR -21
Re: LR får högre WLTP
Electron skrev:Ok - eftersom jag inte blivit matchad så tog jag kontakt med supporten i helgen. Fick svaret: om du inte blivit matchad, så kan du räkna med att du får det nya batteriet.MWall skrev:Electron skrev:AAKEE skrev:LR har egentligen inte levererats med det större batteriet förrän precis nu.rolundb skrev:Hehe. Eftersom det redan har levererats även LR med samma batteri och dessa har inte deklarerats med högre WLTP tänkte jag att det kanske kan vara så att Tesla från och med ett visst datum "låser upp" (/kalibrerat fram) den extra batteri-kapaciteten.
Alla 21 LR har haft det gamla 77.8-batteriet (E3CD) alternativt LG-batteriet(E5D). Eftersom LG-batteriet är 74.5kWh har man strypt panasonic till ungefär samma storlek.
Det har funnits rykten om att det stora batteriet funnits i LR tidigare men det har vart fel. Bara P hade det stora batteriet tills i princip idag.
Man ska nog inte räkna med att Tesla låser upp panasonicbatterierna.
Alla ’21 P har det stora batteriet och det är inte låst utan man har redan tillgång till hela batteriets kapacitet. Normalt runt 81kWh i praktiken.
Blir förvirrad - så leverans av M3 Long range maj/juni är med det ”gamla” batteriet?
De som har WLTP 580 km lär ha det gamla batteriet oich de som har WLTP 614 km lär ha det nya.
Jahapp - lät ju positivt.
Hörde av mej till Tesla (säljare) som svarade att jag inte blivit matchad men om jag inte blir nöjd så "assisterar" de mig.
Nu är jag inte lika säker längre.
Självklart vill jag ha "senaste" även om det i praktiken inte betyder så mycket. Men andrahandsvärdet lär påverkas.
Jaja ska bli intressant detta
Är i precis samma sits...
Re: LR får högre WLTP
Tar nytt svar då trådgräns på fem slog i taket:
Har precis pratat med en säljare som säger att: De ( säljarna på Tesla) inte vet hur stort batteriet är då de inte får veta detta, men att de tror på att det är en mjukvaruuppdatering som förbättrat räckvidden positivt.
Har precis pratat med en säljare som säger att: De ( säljarna på Tesla) inte vet hur stort batteriet är då de inte får veta detta, men att de tror på att det är en mjukvaruuppdatering som förbättrat räckvidden positivt.
Model 3 LR -21
Re: LR får högre WLTP
Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.
Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.
WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.
Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.
WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.
Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Re: LR får högre WLTP
Korrekt. Hade det varit mjukvara som hade ökat räckvidden hade ju alla bilar fått det
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: LR får högre WLTP
Vet vi något nytt angående de saftiga 614km WLTP som LR ska prestera?Wyx skrev:Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.
Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.
WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.
Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Jag talade med en säljare idag och hon sa att drivlinan var uppdaterad. % ovan stämmer ju väldigt bra om det är batteriet som är förklaringen. Är batteriet en del av drivlinan???
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: LR får högre WLTP
Att Long Range får längre räckvidd nu beror som sagt på utveckling i Panasonic batterierna model 3 alltid haft. Först va det 560 km med Panasonic. Sen la de till värmepump LG batterier och dessa uppgraderade Panasonic celler till 580 km. Eftersom LG inte fick ut lika mycket så låste man kapacitet på Panasonic så bilarna skulle bli jämna. Nu har man återgått till bara panasonic och släppt lös full kapacitet på kommande bilar.
Re: LR får högre WLTP
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Re: LR får högre WLTP
Dom vet hur dom ska spela korten...K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
- Plexx
- Teslaägare
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
- Ort: Åkersberga
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Re: LR får högre WLTP
Det där lät ju inge vidare, har gjort precis likadant själv med min beställning, nybeställde 19/4 även då med dragkrok.K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Jag fick dock besked från min säljare att alla liggande ordrar skulle få den nya räckvidden inkluderat min.
Model 3 LR -21
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: LR får högre WLTP
Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Re: LR får högre WLTP
Du är medveten om att du kunde fått samma räckvidd(och "tystnad") om du monterat 18" på Performance va? Och 600hk...models4karl skrev:Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LR får högre WLTP
Det finns ingen hundraprocentig logik i WLTP 614 Km såvitt jag sett.
Eftersom 2021 LR haft ett mindre batteri( alternativt mjukvarulåst till mindre storlek) och officiell WLTP-räckvidd på 580 km så ska räckvidden bli längre än 614km med 82kWh-batteriet.
LR med LG-batteriet hade ca 74,5kwh, med samma förbrukning och 82.1kwh kapacitet blir rangen matematiskt ca 639km.
Det levereras LR med WLTP 640km i EU som har 82kWh-batteriet.
Frågan är om Tesla numera börjat ange räckvidden på hemsidan som räckvidden till 0% på batteriindikatorn. I så fall stämmer logiken hyffsat. WLTP 640km minus Teslas buffer som är cirka 4% = räckvidd 614km. Det blir också min gissning, då jag inte får ihop mattematiken på annat sätt.
WLTP = 640km men Tesla skriver räckvidden tills 0% på batterimätaren.
Eftersom 2021 LR haft ett mindre batteri( alternativt mjukvarulåst till mindre storlek) och officiell WLTP-räckvidd på 580 km så ska räckvidden bli längre än 614km med 82kWh-batteriet.
LR med LG-batteriet hade ca 74,5kwh, med samma förbrukning och 82.1kwh kapacitet blir rangen matematiskt ca 639km.
Det levereras LR med WLTP 640km i EU som har 82kWh-batteriet.
Frågan är om Tesla numera börjat ange räckvidden på hemsidan som räckvidden till 0% på batteriindikatorn. I så fall stämmer logiken hyffsat. WLTP 640km minus Teslas buffer som är cirka 4% = räckvidd 614km. Det blir också min gissning, då jag inte får ihop mattematiken på annat sätt.
WLTP = 640km men Tesla skriver räckvidden tills 0% på batterimätaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- granna_polka
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 23 apr 2021 09:31
Re: LR får högre WLTP
Verka väldigt varierande service gällande återbetalning av 1000kr. Jag mailade min kontakt direkt (23/4) och frågade om min LR (Lagerbil med leverans 12/5) hade wltp614. Fick svaret nej och beställa ny med samma konfig (svart,LR, krok) och leverans blev i juni. Fick bekräftat av tesla kontakten att hon tog bort den gamla ordern och betala tillbaka 1000kr till mig.K-G skrev:Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.
Hur ser ni om ni blivit matchade?
Re: LR får högre WLTP
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: LR får högre WLTP
Beställde du med drag också?Abbe77 skrev:Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum
Re: LR får högre WLTP
+1 på den. Beställde precis efter prissänkning vit LR med drag. Hört av mej till säljare/chat och de säger 614. Rattvärme har jag inte frågat ombillyohgren skrev:Beställde du med drag också?Abbe77 skrev:Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum
Model 3 LR -21
Re: LR får högre WLTP
Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).
Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.
Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.