{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av tor »

Om man ska försöka se det positivt så borde det innebära att förändringarna av bilen är stora!
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Hoppas det. Jag tolkade det lite som att de haft problem med batterierna och då är det ju bra att de inte börjar leverera ut kundbilar än.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Tröttsamt.... hade sett fram emot bilen i slutet av 2021 som jag trott var möjligt....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5499
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

fakerlind skrev:
September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt... :roll:
Ja jag tror på Q4, kanske kan det komma några få bilar i Q3 men tror inte på så många.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1382
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Läste rapportering från kvartalsrapportmötet.

Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av P_EL »

Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Model S90D -16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5499
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Har ju inte tillverkats några färdiga bilar så är ju mer eller mindre omöjligt att säga. Däremot har någon av testbilarna haft dubbelglas där fram iaf, vad det innebär vet vi ju dock inte.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Med tanke på att 3:an har det numera så känns det ju troligt.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10356
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:

"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
P_EL skrev:
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Det pratas om aktiv ljuddämpning.
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:

"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."

Kan inte vara jättelätt att få till så att det fungerar på alla platser i bilen samtidigt väl? Det där är nog nånting jag vill prova innan jag köper. Kan vara helt fantastiskt och det kan vara värdelöst.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Kan ju bara fungera bra med långvågigt (lågfrekvent) ljud tänker jag dvs ljudvågor med våglängd som en bilkupe', rätta mig om jag har fel. Det skulle betyda att muller typ däckljud, chassiljus och sådant kan dämpas bra, men mer högfrekventa ljud, knäpp, knirr o rassel, vindbrus kommer att vara ljud som är svårare att få bort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

fakerlind skrev:
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
fakerlind skrev:
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.
Ja det är nog lite annorlunda förutsättningar i en hel kupé jämfört med ett par lurar.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av wector »

Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

wector skrev:
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Remuz »

Fredrik j skrev:
wector skrev:
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.
Troligen har Elon läst hur det funkar i teorin och sagt att det blir enkelt. Lite som regnsensor och FSD. Det dröjer nog 5år innan det blir något av det.

Testade en gång att sitta i ett rum med ANC. Tog runt 30s så blev jag rejält åksjuk. Tydligen rätt vanligt. Dålig feature i en bil, men man kanske bara dämpar ut vägljud...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Jaguar verkar ha fokuserat på vägljud primärt.

https://audioxpress.com/news/new-jaguar ... -silentium
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Front242 »

ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Inne fläkttrummorna då? Låter ju betydligt enklare än ute i rummet.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Front242 »

Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL
Fredrik j
Inlägg: 10865
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Front242 skrev:
Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL
Men hur applicera på vind/väg-ljud i en kupé? Det blir ju som att sitta inne i själva fläkttrumman.
Nect
elbilist
Inlägg: 1603
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Nect »

Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).

Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.

Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.

Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Front242 »

Nect skrev:
Front242 skrev:
ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).

Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.

Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.

Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.
Jag jobbade med produktvalsberäkningar på den tiden då man delade ut cd-skivor för att dimensionera sitt aggregat. Jag fick vid ett tillfälle detta demat för mig och upplevde det som ganska coolt då. Jag vet inte om detta var under utveckling och aldrig blev en produkt. Det var på dåvarande ABB Fläkt, nuvarande Fläkt Woods i Jönköping
Skriv svar