{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Om man ska försöka se det positivt så borde det innebära att förändringarna av bilen är stora!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hoppas det. Jag tolkade det lite som att de haft problem med batterierna och då är det ju bra att de inte börjar leverera ut kundbilar än.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tröttsamt.... hade sett fram emot bilen i slutet av 2021 som jag trott var möjligt....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5499
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja jag tror på Q4, kanske kan det komma några få bilar i Q3 men tror inte på så många.fakerlind skrev:September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Läste rapportering från kvartalsrapportmötet.
Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…
Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Model S90D -16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5499
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har ju inte tillverkats några färdiga bilar så är ju mer eller mindre omöjligt att säga. Däremot har någon av testbilarna haft dubbelglas där fram iaf, vad det innebär vet vi ju dock inte.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med tanke på att 3:an har det numera så känns det ju troligt.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det pratas om aktiv ljuddämpning.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:Zalman3 skrev:Det pratas om aktiv ljuddämpning.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Legato skrev:Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:Zalman3 skrev:Det pratas om aktiv ljuddämpning.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."
Kan inte vara jättelätt att få till så att det fungerar på alla platser i bilen samtidigt väl? Det där är nog nånting jag vill prova innan jag köper. Kan vara helt fantastiskt och det kan vara värdelöst.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5526
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan ju bara fungera bra med långvågigt (lågfrekvent) ljud tänker jag dvs ljudvågor med våglängd som en bilkupe', rätta mig om jag har fel. Det skulle betyda att muller typ däckljud, chassiljus och sådant kan dämpas bra, men mer högfrekventa ljud, knäpp, knirr o rassel, vindbrus kommer att vara ljud som är svårare att få bort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5526
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.fakerlind skrev:Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja det är nog lite annorlunda förutsättningar i en hel kupé jämfört med ett par lurar.Gustafsson skrev:Ja, fast problemet i en kupé är tekniskt sett helt annat än i ett par hörlurar även om syftet är samma. Hur som helst, ska bli kul att se hur det fungerar.fakerlind skrev:Det är väl framförallt konstanta ljud som den kan ”störa ut” generellt. Vindbrus stör ju ett par ANC lurar ut galant iaf.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.wector skrev:Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Troligen har Elon läst hur det funkar i teorin och sagt att det blir enkelt. Lite som regnsensor och FSD. Det dröjer nog 5år innan det blir något av det.Fredrik j skrev:Läste en artikel om det där. Noice cancelation i lurar är ju ganska enkelt, men att göra det ute i rummet utan att det upplevs obehagligt är betydligt svårare.wector skrev:Principen är ju dock densamma. Spela upp det ljud som stör, fast fasvänt så kommer det "försvinna". Svårigheten är ju att ha mikrofoner som plockar upp rätt ljud. Där är det enklare att kontrollera med ett par hörlurar.
Testade en gång att sitta i ett rum med ANC. Tog runt 30s så blev jag rejält åksjuk. Tydligen rätt vanligt. Dålig feature i en bil, men man kanske bara dämpar ut vägljud...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jaguar verkar ha fokuserat på vägljud primärt.
https://audioxpress.com/news/new-jaguar ... -silentium
https://audioxpress.com/news/new-jaguar ... -silentium
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inne fläkttrummorna då? Låter ju betydligt enklare än ute i rummet.Front242 skrev:ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men hur applicera på vind/väg-ljud i en kupé? Det blir ju som att sitta inne i själva fläkttrumman.Front242 skrev:Ja, precis, inne i fläktrummorna. Men effekten i rummet blir att det låter betydligt mindre. Jag var konsult på dåvarande ABB Fläkt vid den tiden och upplevde effekten IRL
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).Front242 skrev:ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.
Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.
Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag jobbade med produktvalsberäkningar på den tiden då man delade ut cd-skivor för att dimensionera sitt aggregat. Jag fick vid ett tillfälle detta demat för mig och upplevde det som ganska coolt då. Jag vet inte om detta var under utveckling och aldrig blev en produkt. Det var på dåvarande ABB Fläkt, nuvarande Fläkt Woods i JönköpingNect skrev:Detta var en nyhet, vem har ett sådant system idag som fungerar? (Är själv i branschen).Front242 skrev:ANC har man använt i ventilationssystem i 20+ år.
Alla jag pratat med hävdar att det inte säljs ett fungerande system. Utrustning måste monteras i varje enskilt rum. Och eftersom ett rum oftast har flera personer vistandes så går det inte få till på ett bra sätt för samtliga i rummet. ANC i kanalen kommer inte fungera enligt de jag pratat med av den enkla anledningen att ljudet ändras markant när den lämnar kanalen och kommer in i ett rum, där varje rum har sin egen förutsättning.
Samtliga säger samma sak. Men jag har undrat länge på varför det inte kommer ett system snart. För det skulle i vissa fall vara en smidig lösning.
Varken Fläkt Woods, Swegon, Bevent, Halton eller Systemair har ett sådant system idag.