Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

Jag ville bara säga att jag är glad...för att bilen uppförde sig exemplariskt från Stockholm till Arvika :)

Efter HW3-uppgraderingen vill man ju testa de nya betaalternativen och visualiseringen. Körde omväxlande på autopilot/farthållare, och nervös efter ett år med helt sjuka spökbromsningar ibland så var jag minst sagt på tårna. Måste iofs erkänna att jag kopplar ur blixtsnabbt för att nästan säga instinktivt vid branta påfarter (jag är på motorvägen) när bilen kan få för sig att en sannolik sidokrock ska förhindras. Testade detta endast en gång med foten beredd på gaspedalen, men det gick faktiskt bra. Ska försöka våga vara modigare på hemvägen :D

Summa summarum - stabilt och bekvämt överlag!
Senast redigerad av steffe68, redigerad totalt 1 gånger.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av HenricL »

steffe68 skrev:
Jag ville bara aktiva att jag är glad...för att bilen uppförde sig exemplariskt från Stockholm till Arvika :)

Efter HW3-uppgraderingen vill man ju testa de nya betaalternativen och visualiseringen. Körde omväxlande på autopilot/farthållare, och nervös efter ett år med helt sjuka spökbromsningar ibland så var jag minst sagt på tårna. Måste iofs erkänna att jag kopplar ur blixtsnabbt för att nästan säga instinktivt vid branta påfarter (jag är på motorvägen) när bilen kan få för sig att en sannolik sidokrock ska förhindras. Testade detta endast en gång med foten beredd på gaspedalen, men det gick faktiskt bra. Ska försöka våga vara modigare på hemvägen :D

Summa summarum - stabilt och bekvämt överlag!
Kul att höra. Jag får min HW3 på torsdag. Blir spännande se om det blir skillnad.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av LarsA »

Köp trisslotter.
Har haft HW3 i mer än ett år, fantominbromsningar 90% av gångerna jag är ute och kör.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av SkipperO »

Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

Ja, som sagt, efter snart ett år med x antal ggr att nästan bli påkörd bakifrån så är det inte så att jag litar mer på bilen efter stabila 40 mil Sthlm - Arvika. Det känns fortfarande som ett lotteri och jag känner också igen mig i att kika för mycket på skärmen; nästan mer nu eftersom visualiseringen visar mer än med gamla HW.

Men, har ändå nästan endast upplevt bromsningarna vid passerandet av just påfarter, några enstaka gånger på totalt otippade ställen helt ”oprovocerat”.

Avvaktar absolut ett tag med trisslotten... :D
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av Bjelke »

Värst är det när den panikbromsar med full kraft, sjukt jobbig upplevelse, har
som tur är bara hänt mig en gång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av MWall »

SkipperO skrev:
Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.
Ni som har så stora problem med spökbromsningar, vad har ni för modell? Är det mest Model 3? Jag har nog aldrig upplevt en riktigt kraftig bromsning med min Model S. Mest att den liksom tvekar utan anledning. Småbromsar lite. Mest när man ska köra om en lastbil på motorväg o dyl.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av ChristerSjo »

MWall skrev:
SkipperO skrev:
Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.
Ni som har så stora problem med spökbromsningar, vad har ni för modell? Är det mest Model 3? Jag har nog aldrig upplevt en riktigt kraftig bromsning med min Model S. Mest att den liksom tvekar utan anledning. Småbromsar lite. Mest när man ska köra om en lastbil på motorväg o dyl.
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av ChristerSjo »

steffe68 skrev:
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
De flesta mer erfarna läser bara de senaste inläggen och då blir det en blandad kompott.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av MWall »

steffe68 skrev:
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
Sektioner? Finns det sektioner? :o

Sorry, jag går alltid in via "senaste inlägg" och då tappar man lätt det där med vilken sektion man är i. :oops:
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av ChristerSjo »

MWall skrev:
steffe68 skrev:
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
Sektioner? Finns det sektioner? :o

Sorry, jag går alltid in via "senaste inlägg" och då tappar man lätt det där med vilken sektion man är i. :oops:
Exat MrWall, därav vore det intressant om du la till vilken bil du hade i signatur ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av MWall »

ChristerSjo skrev:
MWall skrev:
steffe68 skrev:
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
Sektioner? Finns det sektioner? :o

Sorry, jag går alltid in via "senaste inlägg" och då tappar man lätt det där med vilken sektion man är i. :oops:
Exat MrWall, därav vore det intressant om du la till vilken bil du hade i signatur ;)
Signatur? Finns det signaturer? :shock:
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

MWall skrev:
ChristerSjo skrev:
MWall skrev:
steffe68 skrev:
Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
Sektioner? Finns det sektioner? :o

Sorry, jag går alltid in via "senaste inlägg" och då tappar man lätt det där med vilken sektion man är i. :oops:
Exat MrWall, därav vore det intressant om du la till vilken bil du hade i signatur ;)
Signatur? Finns det signaturer? :shock:
Ja, ja, signatur är bra :) Vet att jag har min default på att visas men det syns inte på en mobil (pcn ok)?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av mikebike »

Signaturen syns i mobilen om man vänder telefonen horisontellt...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

mikebike skrev:
Signaturen syns i mobilen om man vänder telefonen horisontellt...
Haha, så enkelt det kan vara ibland :D
2023 M3P vit/vit
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av Hok »

mikebike skrev:
Signaturen syns i mobilen om man vänder telefonen horisontellt...
Jag som använder Tapatalk på mobilen ser inga signaturer vare sig jag har mobilen vertikalt eller horisontellt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av LarsL »

Har inte haft spökbromsningar på den senaste mjukvaran utan det hatfullast på, tills i måndags då den fick för sig att ett par motorcyklar/mopeder var fotgängare. Jag brukar inte titta i skärmen i vanliga fall men nu var ju bilen enormt störig så jag var tvungen att se vad som var fel. Första inbromsningen var rejält obehaglig då bilen panikbromsade vilket är begripligt om den tror att det står två personer framför den på vägen.

Jag har lagt in mina bilar med hårdvaru- och mjukvaruversion i signaturen.
Tapatalk är inte det lite som ett vanligt forum fast med reklamavbrott?
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av steffe68 »

Hok skrev:
mikebike skrev:
Signaturen syns i mobilen om man vänder telefonen horisontellt...
Jag som använder Tapatalk på mobilen ser inga signaturer vare sig jag har mobilen vertikalt eller horisontellt.
Nä, kände nästan dolda kameran nånstans när jag vände o vred :D ...men ingen signatur uppenbarade sig för mig heller
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av Elix747 »

När jag läste starten på denna tråd så var jag precis på väg att skriva en ny tråd om frånvaron av spökbromsninga senaste tiden. Jag upplever att spokbromsningarna i stort sett försvunnit sedan ca 3 månader tillbaka. Det är inte så att bilen alldrig bromsat eller sänkt hastigheten, men jag tycker att dessa varit motiverade. Tex sänker bilen hastigheten till 70 i kurvorna på E6 mellan runt Tingstadstunneln eller om det dyker in bilar i filen. Bilen är även försiktig i krångliga situationer med dåliga/obefintliga linjer.

Det har hänt att bilen försiktigt sänkt hastigheten vid trång passage av lastbil, men det räknar jag inte som spökbroms. Inga broms vid någon påfart på motorväg. Givetvis sänker bilen hastigheten på den kurviga avfarten.

Jag kör ofta AP på motorväg, men även ibland på bra landsväg. Då fungerar det riktigt bra. Jag testar ibland även på dåliga landsvägar, men då mest för att testa systemet och med extra uppmärksamhet och då är det ju mest autostyrning som får det svårt.

Jag tycker det är stor skillnad till det bättre. AP:s förmåga på Versionerna under de senaste 2 åren har ju dock varierat en del till det bättre eller sämre. Vad gäller spökbromsningar så har jag inga. Just nu saknar jag att hastigheten skall bli rätt hela tiden.

TM3 LR AWD AP2.5 2019. För er som saknar signaturer. (Jag ser heller inga signaturer mobilen hur jag än vänder och vrider. Inte ens uppochner ned på. )
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inlägg av Hok »

LarsL skrev:
Tapatalk är inte det lite som ett vanligt forum fast med reklamavbrott?
Jag har Tapatalk Pro så ingen reklam. När jag började med Tapatalk för ganska många år sen så tyckte jag att det fungerade bättre än att läsa i webbläsaren för de forum jag följde då. Kanske fungerar webbläsarversionerna av forum bättre för mobilen idag än de gjorde då.
Skriv svar