LRF Samköp - tips!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

LRF Samköp - tips!

Inlägg av MWall »

Zalman tjatade om LRF Samköp och jag anmälde mig trots att jag inte är verksam inom de gröna näringarna. Tänkte inte på det men sen blev jag uppringd av en kvinna som undrade varför jag inte använt mig av ramavtalet. Jag sa som det var och sa att jag trodde nåt blivit fel. Men tydligen är mitt organisationsnummer godkänt och klart för att handla. Så nu håller jag att ögna igenom och se om det finns nåt som verkar aptitligt.

Har svårt att bedöma vad som är bra och vad som är mindre bra av följande:

Hos Mercedes är det 14% på laddhybrider och 18-20% på fossiler. På elbilsfronten EQC är det 11% på, EQA 10% och EQV 9%.

Audi har 10%, förutom E-Tron på 4%. Uselt...

Mini har 11% rakt av. Antagligen även på Mini Electric då.

5% på ID.4 och 10% på utrustningen.

6% på Skoda Enyaq.

7% på Kias elbilar, inklusive EV6 men exklusive EV6 GT. 13% på deras fossila bilar. (Hyundai är alltså inte med så ingen Ioniq 5)

Peugeot erbjuder 14% på E-2008 och 15% på E-208.

15% på Opel Corsa-e.

11% på samtliga Volvo-modeller. Alltså även XC40 P8. 10% rabatt på extrautrustning och tillbehör som beställs samtidigt som bilen.


Är det nåt där som man bör titta närmare på?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av taliz »

Ser fram emot inlägg om rabatt och stöd från dig framöver. Zalman3 kan nog behöva lite avlastning ibland. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Zalman3 »

7% på Kias elbilar, inklusive EV6 men exklusive EV6 GT.
Med 7% i rabatt så ser en Kia EV6 intressant ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Zalman3 »

5% på ID.4 och 10% på utrustningen.
6% på Skoda Enyaq.
Lite snål rabatt från LRF.
Andra har tydligen fått 8% i rabatt på en ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
5% på ID.4 och 10% på utrustningen.
6% på Skoda Enyaq.
Lite snål rabatt från LRF.
Andra har tydligen fått 8% i rabatt på en ID4.
Verkligen? Det vill jag nog ha källa på innan jag tror på det. När jag tittade på ID4 med avtalet från mitt jobb som brukar vara riktigt bra var det "bara" 4% samtidigt som det är 18% i avtalet på fossilerna hos VW. Som jämförelse hade vi 21% på Ford innan de försvann från listan för några år sedan. Vi har 14% på xv40 recharge.

När det gäller LRF får man inte glömma att det kommer tillbaka en klumpsumma efter ett tag på de flesta märkena. Det är utöver den procentuella rabatten.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
5% på ID.4 och 10% på utrustningen.
6% på Skoda Enyaq.
Lite snål rabatt från LRF.
Andra har tydligen fått 8% i rabatt på en ID4.
Verkligen? Det vill jag nog ha källa på innan jag tror på det. När jag tittade på ID4 med avtalet från mitt jobb som brukar vara riktigt bra var det "bara" 4% samtidigt som det är 18% i avtalet på fossilerna hos VW. Som jämförelse hade vi 21% på Ford innan de försvann från listan för några år sedan. Vi har 14% på xv40 recharge.

När det gäller LRF får man inte glömma att det kommer tillbaka en klumpsumma efter ett tag på de flesta märkena. Det är utöver den procentuella rabatten.

Klumpsumma?
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av wheels »

Kan alla vara med? Har bara några ha som är utarrenderat. Får alla medlemmar samma rabatt?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
5% på ID.4 och 10% på utrustningen.
6% på Skoda Enyaq.
Lite snål rabatt från LRF.
Andra har tydligen fått 8% i rabatt på en ID4.
Verkligen? Det vill jag nog ha källa på innan jag tror på det. När jag tittade på ID4 med avtalet från mitt jobb som brukar vara riktigt bra var det "bara" 4% samtidigt som det är 18% i avtalet på fossilerna hos VW. Som jämförelse hade vi 21% på Ford innan de försvann från listan för några år sedan. Vi har 14% på xv40 recharge.

När det gäller LRF får man inte glömma att det kommer tillbaka en klumpsumma efter ett tag på de flesta märkena. Det är utöver den procentuella rabatten.

Klumpsumma?
Ja, man får en bonus som kommer några månader efter att bilen kommit. Gäller inte alla märken men t ex VW https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... olkswagen/
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Edward123 »

Problemet brukar vara att det gäller på listpriserna och inte på "paketbilar" och de flesta märken har businesspaket och liknande med ordentliga rabatter. Hade merca innan nuvarande P2 och rabatten på deras fleet edition var väsentligt bättre än LRF-rabatten.

En EQC fleet edition ligger på 681 kSEK. Listpriset på en helt standard EQC är 770 kSEK, dvs. gäller det fortfarande att det är på listpriset LRF-rabatten räknas på så är det ingen bra deal.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Zalman3 »

Allmänt så gillar jag inte alla dessa rabatter.
Gör som Tesla och Polestar, beställ på nätet till ett fast pris.

För vad är en rabatt värd om den baseras på ett listpris som ändå ingen betalar?

Finns ju bilförsäljare som alltid har "kampanjpris".
Borde gå att anmäla hos ARN.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av MWall »

Edward123 skrev:
Problemet brukar vara att det gäller på listpriserna och inte på "paketbilar" och de flesta märken har businesspaket och liknande med ordentliga rabatter. Hade merca innan nuvarande P2 och rabatten på deras fleet edition var väsentligt bättre än LRF-rabatten.

En EQC fleet edition ligger på 681 kSEK. Listpriset på en helt standard EQC är 770 kSEK, dvs. gäller det fortfarande att det är på listpriset LRF-rabatten räknas på så är det ingen bra deal.

Ja just det. Då går Mercedes bort. Säljer Mercedes ens bilar till privatpersoner längre? För de får väl betala fullpris?

Hos BMW ger avtalet rabatt även på kampanjversioner så då kan man få upp till 23% mot listpriset totalt. Dock lite sämre på hybriderna.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Edward123 »

MWall skrev:
Edward123 skrev:
Problemet brukar vara att det gäller på listpriserna och inte på "paketbilar" och de flesta märken har businesspaket och liknande med ordentliga rabatter. Hade merca innan nuvarande P2 och rabatten på deras fleet edition var väsentligt bättre än LRF-rabatten.

En EQC fleet edition ligger på 681 kSEK. Listpriset på en helt standard EQC är 770 kSEK, dvs. gäller det fortfarande att det är på listpriset LRF-rabatten räknas på så är det ingen bra deal.

Ja just det. Då går Mercedes bort. Säljer Mercedes ens bilar till privatpersoner längre? För de får väl betala fullpris?

Hos BMW ger avtalet rabatt även på kampanjversioner så då kan man få upp till 23% mot listpriset totalt. Dock lite sämre på hybriderna.
Tidigare hade de SE-edition för privatpersoner, gissar att det fortfarande finns. I stort sett samma utrustningsnivå som fleet edition men inte lika bra rabatt.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av Erxon »

Gällande MB var jag inne på Hedin Bil premiärhelgen för EQA'n
Såg ju jättebra ut med 524K i grundpris för den, men när man var klar med lite utrustning blev det 618K
Visst får man som privatperson rabatt, blev till slut 583K. Men det är till företag MB vänder sig till, det sa säljaren i princip rakt ut och samma bil fast på företaget jag arbetar på och som underlag till en personalbil blev priset 556K
Så i princip dubbelt så mycket i rabatt som företag, verkade också att Fleet/SE versionerna är på väg ut om jag tolkade säljaren rätt.

Så frågan är, räknas en enskild firma som företag för MB?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: LRF Samköp - tips!

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Allmänt så gillar jag inte alla dessa rabatter.
Gör som Tesla och Polestar, beställ på nätet till ett fast pris.

För vad är en rabatt värd om den baseras på ett listpris som ändå ingen betalar?

Finns ju bilförsäljare som alltid har "kampanjpris".
Borde gå att anmäla hos ARN.
Finns några brancher där rabatter är mer regel än undantag. Jag fattar inte poängen egentligen. Varför inte bara sätta ut rätt pris så att jag kanske blir lockad att köpa? När då ska jag gå runt och titta på chock priser och sedan på 50% i rabatt i kassan. Snurrigt!
Skriv svar