FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

backe skrev:
Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.
radar.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bjornnilsson »

I vintras åkte jag omkring med en bil övertäckt av partiklar från snörökiga vintervägar eller med front helt inbakad i is. Då fungerar inte radarn och man får vattna på där radarn sitter bredvid regskylten i fronten för att få bort varningen. Men ute på vägen så täcks bilen snabbt igen med ett tjockt lager snö eller is och radarn stängs då åter av. Detta är inget problem som jag upplevt på samma sätt i södra sverige men norr om Gävle så strular det rejält på min bil..

Kanske bra om de låter AI'n träna på en enklare och mer lättförstådd modell innan de om några år säkert klämmer dit lite fler olika typer av sensorer igen.. Tänker mig detta baserat på upplevelserna från att uppleva en värld med en syn som inte matchar hörseln. Är döv på ett öra sedan födseln och mycket av min kognitiva energi går åt till att parera för detta bortfall i jämförelse med andra. Borde vara ungefär samma utmaning för ett system som ska plocka in data från flera sinnen. Enklare att göra en sak i taget, i alla fall när man ska lära sig gå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.
radar.jpg
/fth

Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
https://www.inverse.com/innovation/best ... -companies
Bilagan leaderboard2021.jpeg finns inte längre
“Of course there is also the elephant in the room that is Tesla,” Abuelsamid tells Inverse. “To be honest, I'm not sure they really belong in this group at all, but the company and CEO have been so insistent that they are developing ‘full self-driving’ ... and they get most of the attention from media and financial markets that I felt they should be here just to demonstrate where they actually stand.”
spacecoin, är du en konstinstallation? :D
Det är många som kör intressanta tekniker för att diskutera här, men denna var ny...

Om jag får beskriva mig själv: Tesla FSD-skeptisk person som betalat för FSD och även konstnär i och med detta ;)
leaderboard2021 (1).jpeg
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
spacecoin skrev:
https://www.inverse.com/innovation/best ... -companies
leaderboard2021.jpeg
“Of course there is also the elephant in the room that is Tesla,” Abuelsamid tells Inverse. “To be honest, I'm not sure they really belong in this group at all, but the company and CEO have been so insistent that they are developing ‘full self-driving’ ... and they get most of the attention from media and financial markets that I felt they should be here just to demonstrate where they actually stand.”
spacecoin, är du en konstinstallation? :D
Det är många som kör intressanta tekniker för att diskutera här, men denna var ny...

Om jag får beskriva mig själv: Tesla FSD-skeptisk och även konstnär i och med detta ;)
leaderboard2021 (1).jpeg
:D Den var bra.
Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
fth skrev:
backe skrev:
Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.
radar.jpg
/fth

Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Tesla vet förmodligen hur bilen funkar utan radar. Det är ju ganska enkelt att provköra i dras stora flotta i skugglägg och se hur bilen beter sig. Förmodligen har de redan analyserat fram ur sin enorma data mängd att radarn oftast har fel och därmed bar är störande, typ spökbromsningar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Larofo skrev:
Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.

Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:
fth skrev:
backe skrev:
Så dom ska ta bort radar nu då från Tesla om den är överflödig?
Det ser ut att vara tanken, än så länge har dom "bara" slutat använda den, men nästa steg bör väl vara att inte längre bygga in radar i bilarna öht.
radar.jpg
/fth

Spännande, skulle dock inte vilja vara den som betatestar det vid påfart på motorväg t.ex.
Tesla vet förmodligen hur bilen funkar utan radar. Det är ju ganska enkelt att provköra i dras stora flotta i skugglägg och se hur bilen beter sig. Förmodligen har de redan analyserat fram ur sin enorma data mängd att radarn oftast har fel och därmed bar är störande, typ spökbromsningar.

Låter rimligt.

Samtidigt har Tesla varit så gott som klar med FSD i många år nu även med Radar, så det är bara att vänta och se vad som händer :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Tiden kommer ge oss svaret. Tycker det är lite uppfriskande att Tesla inte är lösningen på allt. Höjer ju trycket på Elon lite.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Larofo skrev:
Jordad skrev:
Larofo skrev:
Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon idiot att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.

Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
Kallade du just lostinspacecoin för idiot.
Well, jag kommer inte säga emot dig. :D
Lex är bra. Följt honom lite sporadiskt sedan han intervjuade Elon.
Nej, sorry det skulle jag aldrig göra. Jag menar verkligen bara att de som är dumma nog att köpa hela rapporten är idioter.

Rapporten är bara FUD från någon med nära koppling till Ford. Det företag som är världsledande inom autonomi enligt rapporten är Ford...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Jordad skrev:
Larofo skrev:
Men tyvärr lika missvisande som originalgrafen.
Grafen är samma som användes i di-artikeln jag kommenterade häromdagen. Han som gjort den är en konsult som tidigare jobbat på Ford. Han verkar helt inkompetent men döper man sin konsultfirma till något tjusigt och ger ut rapporter med fina typsnitt och grafer så kan man alltid locka någon idiot att köpa skiten. Skriver man dessutom något uppseendeväckande om Tesla kan man få mängder med gratisreklam som i det här fallet.

Är man faktiskt intresserad av autonomi så är tex Lex Fridman en bättre källa till information: https://lexfridman.com/
Kallade du just lostinspacecoin för idiot.
Well, jag kommer inte säga emot dig. :D
Lex är bra. Följt honom lite sporadiskt sedan han intervjuade Elon.
Kan hålla med om att det finna olika "analytiker" och alla vill väl tjäna pengar på något sätt. ARK är på andra sidan vågen, och det är möjligt att denna snubben har en agenda. Vad vet jag? Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild. Vad exakt är det som är fel grabbar?

Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.

Jag respekterar att man kan ha olika åsikter men att direkt kalla folk för öknamn, och indirekt för idiot bara för att man är av olika uppfattning tycker jag är både tråkigt och fantasilöst.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Kan hålla med om att det finna olika "analytiker" och alla vill väl tjäna pengar på något sätt. ARK är på andra sidan vågen, och det är möjligt att denna snubben har en agenda. Vad vet jag? Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild. Vad exakt är det som är fel grabbar?

Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.

Jag respekterar att man kan ha olika åsikter men att direkt kalla folk för öknamn, och indirekt för idiot bara för att man är av olika uppfattning tycker jag är både tråkigt och fantasilöst.
Slappna av lite, man måste väl få skoja lite med sina motdebattörer.
Vänligen skippa dramaqueeninläggen. Det är ingen här som kallat dig för idiot.
Måhända har du många idiotiska föreställningar om bolaget Tesla, FSD,
dess aktiekurs och CEO.
Det får framtiden utvisa. Historien hittills ger oss vissa ledtrådar.
Men visst, det kanske visar sig att du får rätt i nästan allt du säger.
Då har du min fulla tillåtelse att kalla mig idiot. :D

Mycket snack och lite verkstad, ja det kommer sannolikt bli Elons eftermäle.
Det var ju inte mycket han fick gjort i livet.

Vad det är som är fel? Att sätta Tesla sist i din favoritgraf är katastrofalt fel.
Jag tror dom ligger i absolut framkant. Varför?
Den hårdvara dom har i varje bil som säljs, antalet mil och därmed data
dom bilarna har samlat ihop samt den mjukvara och strategi dom har.

Nu är det ju som vi alla vet ett ruskigt svårt tekniskt problem att lösa, självkörande bilar,
men låt oss se vad FSD beta 9 ger vid handen så kan vi ta diskussionen därifrån.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Allting blir inte "FUD" bara för att det inte stämmer in i ens egna världsbild.

Om man nu är så bullish på Elon efter fem år av snack och lite verkstad, så kan man väl istället plotta in Tesla och konkurrenterna en egen graf om vad men tror så kan vi diskutera om varför man tror så.
Det blir FUD om man medvetet bortser från data vilket den här rapporten högst troligen gör. Men enda sättet att helt förstå hur idiotisk den är att köpa rapporten för 4000 dollar.

Alla här är medvetna om de förseningar, förändringar i strategi och allmänna missöden som Tesla har gått igenom de senaste 5 åren. Att hela tiden hålla på och upprepa samma trötta ilskna kommentarer om Elon Musk är meningslöst. Bättre att fokusera på utvecklingen än att sitta och vara bitter.

Flera av världens största företag accelererar investeringar i autonom teknik. De gör det för att det nu är tekniskt möjligt att åstadkomma självkörande bilar. Det är ju spännande att följa :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning att den "(troligen) medvetet bortser från data" och är "idiotisk" utan att du har en aning om vad det står i den...
Du håller alltså på med FUD med andra ord. Ironin i detta liksom...
Jag tycker också att autonomi är spännande, men tror inte att Tesla ligger i framkant jfr med andra.
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning att den "(troligen) medvetet bortser från data" utan att ha en aning om vad det står i den...
Du håller alltså på med FUD med andra ord. Ironin i detta liksom...
Jag tycker också att autonomi är spännande, men tror inte att Tesla ligger i framkant jfr med andra.
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.

Objektiva fakta kan vara jättejobbiga när de strider mot ens världsbild. Bara gå in på valfritt aktieforum och se hur folk brukar reagera när någon skriver något som går emot gruppens åsikt. Den här podden om börspsykologi är ganska underhållande.

Nu är det här inget aktieforum men det blir lite samma känslomässiga bindning för många.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Bitter? Nej det är jag inte. Bara allergisk mot okritiskt tänkande.
Ändå länkar du okritiskt till en artikel för en rapport där den uttryckligen vill att man ska köpa rapporten för strax under $4 000. Artikeln är en reklampelare för rapporten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Det är en man som jobbade på Ford innan som numera jobbar på en konsultfirma och han ger ut ungefär samma rapport varje år där Tesla alltid är sist inom autonomi. Konsultfirman hette Navigant innan och den har bytt namn till Guidehouse. Ingen har läst rapporten för den kostar 4000 dollar så ingen vet varför Tesla är sist men ändå så delas det här diagrammet konstant. Det är FUD dels för att man aldrig får en vettig förklaring till varför Tesla rankas sist och dels för att det inte går att jämföra de olika utvecklarna och ranka dem på det sättet. Strategierna skiljer för mycket. Rapporten sägs bygga på bedömning av hur utvecklare av autonomi uppfyller olika kriterier. Bedömningar och val av kriterier är ju helt godtyckligt. Det här är alltså bara ännu en idiot med en åsikt som tar 4000 dollar betalt för den. Stenkorkat.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av dd88 »

Kan hålla med om att rapporten troligtvis inte har någon tyngd efter allt som framkommit, å andra sidan så har vi Elon som sitter och drar historier på Twitter.

Skulle nog säga att vi alla är lurade på ett eller annat sätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Själv tycker jag det blir rätt meningslöst att försöka bedöma “vem som leder” just nu, dels är det svårt att komma fram till och oavsett vem som leder nu betyder det inte att det är de som först kommer komma med en produkt jag som konsument lagligt kan använda och som de kan stå bakom. Första ronden vinner de/den som kan leverera nivå 3 enligt UNECE regelverket när det är implementerat brett i EU, skall bli intressant att se vilka det är.

Lägger till EAP på nya bilen för att det är skönt att den kan byta fil själv osv, funderar också på att lägga till FSD bara för att jag är mer eller mindre säker på att vi får någon FSD beta här i Europa någon gång under bilens livstid och den verkar tuff. Men inte mer än så.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Kubi »

En liten uppvisning från Argo AI. Ser helt makalöst snyggt och rent ut.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Själv tycker jag det blir rätt meningslöst att försöka bedöma “vem som leder” just nu, dels är det svårt att komma fram till och oavsett vem som leder nu betyder det inte att det är de som först kommer komma med en produkt jag som konsument lagligt kan använda och som de kan stå bakom. Första ronden vinner de/den som kan leverera nivå 3 enligt UNECE regelverket när det är implementerat brett i EU, skall bli intressant att se vilka det är.
Håller med om att det är extremt svårt att veta vem som blir först. Finns extremt många duktiga företag som sysslar med detta just nu, och som var och en investerar flera miljarder per år i forskning och utveckling kring AD. Själv är jag mest spänd på att se vem som blir först till L4. Det är den nivån som jag personligen allra mest ser fram emot.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Mickep »

För oss i Europa med lagstiftningen är som den är. Ter sig det känns det tämligen meningslöst. Vem som är först eller bäst har egentligen inte någon betydelse.
Det är liksom på eller av.
Det var imponerande 5-6 år sedan. Nu vet vi att det existerar.
Troligtvis är det i kina/Asien som vi kommer se det främst.(där har man inte samma behov av demokrati och hänsynstagande).
Ser man på autoparkeringsfunktionerna så är dessa i en egen liga.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Larofo »

Kubi skrev:
En liten uppvisning från Argo AI. Ser helt makalöst snyggt och rent ut.

Ja det är helt makalöst vilken snygg och nätt sensorsvit Argo fått till.
Den hade man ju velat ha på sin Tesla. :D
Undrar dock lite hur mycket Argos "on-board computers" inskränker
på lastutrymmet, samt hur mycket dom ökar effektförbrukningen?
Vad kostar kalaset?
argo_ai2.jpg
argo_ai4.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Pratar ni om denna rapporten?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems
Skriv svar