Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
mati skrev:
Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Högre krav från väljarna på att politiker och ledare skall vara pålästa/utbildade? Bättre och frikostigare skolsystem? Annan kultur?

Precis som den svenska/nordiska avundsjukan/jantelagen, så tror jag att det är mycket kulturellt betingat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elof skrev:
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Nej, det tror jag inte. Det är snarare så du måste vara hyfsat högutbildad om du vill bli politiker. Det gäller iofs vilken maktposition som helst. I Sverige får man ju ibland intrycket att det plockas folk lite random från gatan, spelar ingen större roll vilken bakgrund de har. Det tyska samhället är mycket mer hierarkiskt än det svenska. Utbildning värderas jättehögt. Det är en viktig statusmarkör. Det är därför så många skyltar med sina akademiska titlar. Samtidigt är skolsystemet inte lika flexibelt som det svenska där du kan plugga vad du vill när som helst i livet, gratis dessutom. I Tyskland bestäms redan efter grundskolan, som bara är fyra år, vilken väg du ska gå. Man får välja mellan gymnasiet, realskola eller folkskola. Då är man alltså 10-11 år gammal.
Klarar du inte att komma in på gymnasiet så har du nästan förlorat möjligheten att plugga på universitetet senare i livet. Man kan "plugga ikapp" i viss utsträckning, men det är inte särskilt många som gör det.
Du har alltså en strikt indelning av befolkningen i tre lika stora kategorier kan man säga. De som gått gymnasiet och troligen blivit akademiker. Det är dessa personer som får höga poster i samhället, chefer, politiker osv.
Sen har du alla (majoriteten kanske?) som gått realskolan som sedan gått någon form av lärlingsutbildning, kanske utbildat sig vidare senare, och längst nere, ja folkskolan då. Ett mycket mer utpräglat klassamhälle alltså.
Det är en helt annan kultur än här i Sverige. Det finns såklart nackdelar med båda systemen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bodes_dad »

Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Jag tror inte att det är glastak på den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lurwas
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2021 04:32
Ort: Vallentuna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lurwas »

Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".

viewtopic.php?f=27&t=23558&start=40
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

lurwas skrev:
Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".

viewtopic.php?f=27&t=23558&start=40
Vore trevligt i så fall. Men det står ingenting om det i specifikationen nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
Det behöver ju inte vara nån Berlusconi eller Bert. I Tyskland är det ganska vanligt att politiker är advokater, lärare, forskare osv. Det finns massor med tyska politiker som har doktortitel, kanske fler än man vet om, för alla skyltar ju inte med det. Jag skulle vilja påstå att nästan alla har någon form av akademisk bakgrund eller liknande. Allt annat är liksom inte tänkbart och skulle inte accepteras i befolkningen heller.
Svenska politiker då? Mmm. Just det.

Jösses vad det blev OT nu.
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... a-valjare/

Sen verkar det som om du hittar de högutbildade till vänster på skalan, så tror du att hög utbildning automatiskt ger bra politiker så är det väl kanske till vänster du ska lägga din röst.

Åsa Romson räknar t.ex. upp detta på sin Likedinsida, men det gick nog inte riktigt som planerat med henne då hon fick sluta trots sin utbildning. Dock arbetar hon visst som forskare idag så hon är säkert duktig.

Stockholms universitet
Juris doktor/LL.DMiljörätt/Environmental law
2006–2012


Stockholms universitet
Jur. kand/LL.MMiljörätt
1996–2001


Stockholms universitet
Fil. kandSvenska
1991–1995

Göran Persson vet jag inte vad han har för utbildning men tror inte den är så omfattande som Åsa Romsons, ändå lyckades han som finansminister vända Sveriges finanser till det bättre från 90-talets lågkonjunktur. Han blev till och med statsminister efter det.
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Vrjorn »

Säljaren jag pratade med i onsdags så att de tillval som inte fanns till first edition var solceller eller glastak. I övrigt ganska maxad vad det gäller tillval. Dragkrok var det förberett för från fabrik. Montering på lokala verkstan/servicestället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lator »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...? :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

lator skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...? :(
"Står ju dig fritt att hoppa över de kommentarerna om de stör dig"... ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vrjorn skrev:
Säljaren jag pratade med i onsdags så att de tillval som inte fanns till first edition var solceller eller glastak. I övrigt ganska maxad vad det gäller tillval. Dragkrok var det förberett för från fabrik. Montering på lokala verkstan/servicestället.
Jag fick samma info. Dragkrok monteras aldrig i fabrik, det görs lokalt på plats.
Det väcker otäcka minnen hos mig. Jag berättade för säljaren om mina erfarenheter med Audi som också skulle montera dragkroken direkt efter leverans. De tog betalt, men det tog sedan över ett halvår att få fixat, och blev inte gjort förrän jag hotade med att häva köpet. Det har lämnat en ganska sur eftersmak hos mig och har inte direkt bidragit till att jag skulle bli sugen på att skaffa en Audi igen.
Hoppas att Hyundai hanterar detta bättre. Borde ju vara enkelt tycker man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Om det är förberett borde dragkrok kunna monteras på de flesta verkstäder (om man inte gör det själv)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Om det är förberett borde dragkrok kunna monteras på de flesta verkstäder (om man inte gör det själv)
Det förutsätter att det finns dragkrokar till den bilen. I fallet med min e-tron fanns inga krokar som kunde eftermonteras. Jag hoppas att Hyundai har tagit fram en krok som passar Ioniq5, inte så att det tar ett halvår igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Användningen av kiselkarbid istället för kisel ökar effektiviteten hos invertern i elfordon.

nfineon: Ny SiC-effektmodul för 800-volts elfordon.

Infineon Technologies lanserar en ny kraftmodul med CoolSiC MOSFET-teknik för fordonsapplikationer. Användningen av kiselkarbid istället för kisel är avsedd att öka effektiviteten hos omvandlare i elfordon. Tekniken används bland annat i Hyundai Ioniq 5.

I sitt tillkännagivande låter gruppen Hyundai Motor Group säga till som kund. Med Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är sydkoreanerna kända för att föra fordon med 800 volt-teknik till marknaden på sin nya Electric Global Modular Platform (E-GMP). "Genom att använda dragomvandlare baserade på CoolSiC-effektmodulen från Infineon kunde vi öka räckvidden för fordonet med mer än fem procent - tack vare effektivitetsvinsterna på grund av lägre förluster för denna SiC-lösning jämfört med Si-lösningar," sa Dr. Jin-Hwan Jung, chef för teamet för utveckling av elektrifiering på Hyundai Motor Group, citerade.

Enligt Infineon är den nya SiC-kraftmodulen för närvarande i produktion och tillgänglig från juni 2021.
https://www.electrive.net/2021/05/03/in ... t-stromer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.

Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Galet bra!
Screenshot_20210503-212519_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.

Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.
:shock: Han som hade bott här tidigare och uppenbarligen byggt denna "uppfinning" var smed här i byn.
Någon elektriker fanns nog inte då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.

Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.
:shock: Han som hade bott här tidigare och uppenbarligen byggt denna "uppfinning" var smed här i byn.
Någon elektriker fanns nog inte då.
Bild
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Front242 »

Är det den danske elektrikern som Eddie Meduza sjunger om, som har kopplat här?
Skriv svar