Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Om man däremot tar cyklister, och på senare tid även elmopedister, sparkcyklister och fat-bike-förare, så kör de betydligt fortare än så utan att höras, de kör dessutom inte sällan slalom bland fotgängare, och dessutom kan de inte stanna på en millisekund så som en bil kan, även om de mot förmodan skulle försöka bromsa. Så att elbilar tvingas väsnas, samtidigt som alla andra tysta raketer får lov att fortsätta skrämma oskyldiga människor förstår jag ärligt talat inte riktigt.