Ljudlag EU

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Ljudlag EU

Inlägg av BjornS »

2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudlag EU

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.
Om man däremot tar cyklister, och på senare tid även elmopedister, sparkcyklister och fat-bike-förare, så kör de betydligt fortare än så utan att höras, de kör dessutom inte sällan slalom bland fotgängare, och dessutom kan de inte stanna på en millisekund så som en bil kan, även om de mot förmodan skulle försöka bromsa. Så att elbilar tvingas väsnas, samtidigt som alla andra tysta raketer får lov att fortsätta skrämma oskyldiga människor förstår jag ärligt talat inte riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ljudlag EU

Inlägg av 12man »

taliz skrev:
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
ms 76132 "Eleamore"
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ljudlag EU

Inlägg av wheels »

Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längden
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ljudlag EU

Inlägg av iAkita »

Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Va? Stämmer det? Jag kunde stänga av det på min Zoe och e-Niro, men på ID4 verkar det inte gå.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Dexter »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.
Bättre att vi får Boombox istället på våra M3 ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Jerker »

En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.

Det borde på elbilar finnas något som funkar som en cyklists ringklocka. Ett tydligt hörbart men ändå relativt diskret ljud som man kan använda lika enkelt som tutan.

Det som aldrig verkar nå upp till beslutsfattarna är att moderna fossilbilar med fungerande ljuddämpare som rullar på tomgång under 20 km/h är nästan lika tysta, och därmed precis lika farliga, som elbilar. Jag har flera gånger hållit på att skita på mig när jag gått på en stadsgata, kanske lite för nära trottoarkanten, och plötsligt har det glidit upp en stadsbuss som stryker nära mig för att stanna vid en hållplats. Inte ett ljud har avslöjat att den var i antågande. Motorn - väl ljuddämpad - i bakänden av bussen, på tomgång - inte ett ljud som når fram till en gångtrafikant.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudlag EU

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudlag EU

Inlägg av taliz »

12man skrev:
taliz skrev:
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Trodde också det men
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
analys-av-dodsolyckor-med-cyklister-2018_tcm5-37450.pdf
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.
Som du ser i statistiken är det inte många som dör av kollisioner då, utan då är det främst singelolyckor. En stor del av det, som statistiken också visar, beror på dåligt underhåll av cykelinfrastrukturen(något jag själv kämpade för när jag bodde i Sthlm).

Casey Neistat har en fin video om det problemet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.

Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.

På Zoen var det en säkring som bara var till högtalaren, så jag tog ur den och slapp eländet! På Zoen lät ju för det allra mesta värmepumpen så mycket att det mer än tillräckligt fungerade som varningsljud.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ljudlag EU

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längden
Shit. Det suger verkligen! Då hoppas jag att det stämmer att de nya M3 verkligen inte har fått det. Annars så kommer jag klippa kabeln.

Bra som extra verktyg, men kommer inte orka med att stänga av manuellt varje gång jag kör. Idiotbyråkrater i EU! :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ljudlag EU

Inlägg av bjornnilsson »

Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ljudlag EU

Inlägg av themax »

martinot skrev:
Idiotbyråkrater i EU! :(
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudlag EU

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
Är det verkligen det nya coola? Jag tycker inte att antalet pimpade bilar med superstor skorsten och utan ljuddämpare har minskat på något sätt. Snarare tvärtom. Det ska låta och det ska väsnas precis som det alltid har gjort. Det är kanske den allra yngsta generationen, de som inte kör motordrivet ännu, som så småningom kommer se ljuset och att de lär sig att värdesätta tysta fordon som inte ryker. Jag undrar ibland när den första elektriska EPA-traktorn susar förbi här. Jag hoppas att jag får uppleva det. Idag är det raka motsatsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ljudlag EU

Inlägg av martinot »

themax skrev:
martinot skrev:
Idiotbyråkrater i EU! :(
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.
Lika korkade byråkrater där. Ibland ännu värre. Okunnigheten har inga gränser (bokstavligen talat).

Detta som gäller för mig om skiten skeppas på de nya M3 till Europa:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Hebbe »

Snygg sidavbitare :lol: :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Bjelke »

En knipsare som sambon skulle säga :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Teslaspolen »

Man ska nog akta sig för att i blindo klippa sladden. Vissa bilar känner av det och då får du felmedelande varje gång bilen startas som du kanske måste trycka bort för hand. Kan vara smart att sätta på ett motstånd av rätt kaliber.

Eller som jag gjorde i Ioniq, klippte av en bit ur en kartong för tepåsar och tryckte fast...
20210505_141542.jpg
Nu slipper jag tänka på att stänga av oljudet varje gång. :)

Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?

För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Ljudlag EU

Inlägg av BjornS »

Teslaspolen skrev:
Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?
Man kan dra ur kontakten till högtalaren utan att bilen klagar iaf. Den sitter innanför innerskärmen framför höger framhjul, så inget man gör på en parkering i farten kanske. Abstract Ocean säljer blindpluggar till kontakterna om man vill gardera sig mot smuts och korrosion.

Bild

2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ljudlag EU

Inlägg av bjornnilsson »

De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Ljudlag EU

Inlägg av BjornS »

bjornnilsson skrev:
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
EU-bestämmelsen är att alla nya elbilmodeller sedan 2019-06-01 och samtliga nya elbilar efter 2021-06-01 ska ha ljudet. Så vi har hittills sluppit det på europeiska teslor eftersom inga nya Tesla-modeller kommit sedan 2019-06-01.

https://ec.europa.eu/growth/content/ele ... d-users_en
Senast redigerad av BjornS, redigerad totalt 1 gånger.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ljudlag EU

Inlägg av Svenssons »

bjornnilsson skrev:
De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
Det är egentligen inte implementerat på någon Model S/X men finns i mjukvaran och funktionen kan triggas på något sätt. Det är dock en bug och det finns ingen extern högtalare, ljudet spelas istället upp på de interna högtalarna (som man nog inte vill klippa kablarna till...). Krav finns för att denna bugg ska slås på i Model 3 i USA samt Model Y i USA och EU. Påhitt av byråkrater som tror att det går att ta bort alla risker och att det därför motiverar att sila mygg och släppa förbi elefanter. Misstänker att dessa ljud kommer att ha ingen eller negativ effekt för olycksstatistiken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Ljudlag EU

Inlägg av sven-labil »

Teslaspolen skrev:
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Som den på en Leaf, då funderade jag på att komplettera med en riktig tuta...
(Ringklockan på min cykel verkar förresten vara riktigt läskig, oklart varför. Eventuellt är ett pling mer skrämmande än ett ringande? One ping only ;) )
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
JohanBq
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2020 18:37

Re: Ljudlag EU

Inlägg av JohanBq »

Borde inte det enklaste vara en hastighetsberoende tuta? Från ett litet diskret tut i upp till 20 km/h till hur mycket nu förstärkaren klarar av över 100 km/h?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ljudlag EU

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Mycket bra förslag. Precis vad jag saknat ibland!

Hade ju varit 10 ggr mer användbart än "byråkrat-oljudet".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar