Dragkrok model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Janne
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 nov 2014 19:45

Dragkrok model S

Inlägg av Janne »

Jag är en lycklig ägare av en model S -15 som har allt jag önskar av en bil förutom dragkrok. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon info om en laglig montering av dragkrok för bogsering av släpvagn. Är det någon som känner till om det har gjorts här eller utomlands, min uppfattning är att det borde vara möjligt då bottenplattan ska vara samma som model X som ju har krok.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Lessmog »

Janne skrev:
Jag är en lycklig ägare av en model S -15 som har allt jag önskar av en bil förutom dragkrok. Jag har sökt i forumet men inte hittat någon info om en laglig montering av dragkrok för bogsering av släpvagn. Är det någon som känner till om det har gjorts här eller utomlands, min uppfattning är att det borde vara möjligt då bottenplattan ska vara samma som model X som ju har krok.
Fanns massor av diskussioner här på forumet för flera år sen. Du får leta själv ;)

Kort sagt: Det finns fästen för cyklar etc som liknar dragkrok men inte är det. Det finns dragkrokar som inte är godkända i Sverige men möjligen i andra länder. Det finns personer som har monterat och använt krok på MS. Model S är inte typgodkänd för drag -- det är väl hela problemet tror jag.

Ännu kortare: Visst går det i praktiken, men inte tillåtet i SE och händer något ligger man nog illa till juridiskt. En del tar risken. Inga namn. 8-)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dragkrok model S

Inlägg av lawgiver »

Det finns en som är godkänd i Tyskland....sen varför byråkraterna skall bråka om det i Sverige är en bra fråga.

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s


mer info: https://tesla-info.com/blog/tesla-model-s-towing.php
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Lessmog »

lawgiver skrev:
Det finns en som är godkänd i Tyskland....sen varför byråkraterna skall bråka om det i Sverige är en bra fråga.

https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s


mer info: https://tesla-info.com/blog/tesla-model-s-towing.php
Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:
Användarvisningsbild
iampelle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 apr 2021 21:01
Ort: Västra Frölunda

Re: Dragkrok model S

Inlägg av iampelle »

Är det fortfarande Köpenhamn som gäller för installation av dragkrok, eller finns det något närmare Göteborg?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Dragkrok model S

Inlägg av bat »

Autoskadestuen i Kph gör inte längre reklam för montering av dragkrok. Undrar om de slutat med det.
Theomaja
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 sep 2019 23:51
Ort: Simonstorp 56692

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Theomaja »

Bilen & jag har monterat på min model s
Användarvisningsbild
iampelle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 apr 2021 21:01
Ort: Västra Frölunda

Re: Dragkrok model S

Inlägg av iampelle »

Theomaja skrev:
Bilen & jag har monterat på min model s
Den i Kungsten, Gbg? Super i sådana fall! Säljer de själva dragkroken också, eller får man skaffa den på annat håll?
Theomaja
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 sep 2019 23:51
Ort: Simonstorp 56692

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Theomaja »

Den i Gbg, men de har även andra som monterar åt dom ring och prata med dom. Sök bar på bilen och jag så kommer det upp. Draget är av märket brinck
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Dragkrok model S

Inlägg av lawgiver »

Lessmog skrev:
Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:
...men ändå så lyckas dom att få till det i Tyskland trots att Tesla gjort "fel", så då undrar jag varför inte samma lösning är applicerbar i Sverige. (eller kryssade Tesla rätt ruta i Tyskland?)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Lessmog »

lawgiver skrev:
Lessmog skrev:
Bra info!
Grejen är nog att bilen måste vara typad för ändamålet, sen spelar det mindre roll hur det hela funkar. Legalt sett. I SE.

Model 3 var länge otypad för drag (varför jag kancellerade min beställning) men en vacker dag hade Tesla kryssat i rätt ruta. Kom försent för mig dock.

Byråkrater ska också äta. :roll:
...men ändå så lyckas dom att få till det i Tyskland trots att Tesla gjort "fel", så då undrar jag varför inte samma lösning är applicerbar i Sverige. (eller kryssade Tesla rätt ruta i Tyskland?)
Nä, det är säkert den nationella tolkningen som skiljer. Tesla brukar väl typas i NL har jag för mig, och den gäller för hela EU (med omnejd, typ NO, CH, IS, AND osv). Tyvärr gäller inte typningen retroaktivt ... :x

Om någon har väldigt gott om tid och pengar så skulle det nog gå att driva process intill sista EG-instans, men det brukar ta tio år. Plus fem år till innan Sverige gör rättelse ... :evil:


PS: IANAL, som det sägs. Lita inte på juridiska råd från mig!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Svenssons »

Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.
Intressant
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok model S

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
Transportstyrelsen ändrar inte typningen på importerade bilar. Står det i de tyska papperen att bilen har en effekt på 69 kW och godkänd för drag på en viss vikt så kommer dessa uppgifter gälla även vid inregistreringen i Sverige även ifall identiska modeller i Sverige inte är tillåtna för någon dragvikt.
Har det ändrats på senare år? Pappa hade en mercedes S med drag, han fick ombesiktningen då dom ville se de tyskgodkända draget obrukvart. Var iofs 6-7 år sedan...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Janne
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 nov 2014 19:45

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Janne »

Det som är tragiskt är att Tesla inte möter oss som önskar eftermontera dragkrok och tar fram en lösning som fungerar. Vad jag förstår är vi ganska många och det vore synd att måsta köpa ett annat märke som är godkänd för släp. För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Janne skrev:
Det som är tragiskt är att Tesla inte möter oss som önskar eftermontera dragkrok och tar fram en lösning som fungerar. Vad jag förstår är vi ganska många och det vore synd att måsta köpa ett annat märke som är godkänd för släp. För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 [har en på tok för opraktisk bagagelucka... (My edit.)]
+1!!!

För brorsan hade en begagnad Model S antagligen varit ett försthandsval eftersom det inte finns något motsvarande på begagnatmarknaden -- dvs. något med halvkombilucka och som INTE är en SUV/Crossover. Helst hade han velat ha en kombi*, men det finns ju överhuvudtaget inte...

Avsaknaden av en möjlighet att montera dragkrok på befintliga Model S försenar övergången till elbilar. Det påverkar även andrahandsvärdet av Model S negativt.

Och slutligen driver avsaknaden av alternativ med halvkombi- eller kombilucka människor att mot sin vilja överväga en onödigt resurs- och energislukande SUV/Crossover (!)...

Det är med andra ord inte alls i linje med Teslas Mission Statement.
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

Source: https://www.tesla.com/about?redirect=no
Det enda valet brorsan ser nu är en Model Y. Detta trots att han absolut inte vill ha en SUV/Crossover.

EDIT: Han överväger inte en ny S (som ju ryktas kunna beställas med dragkrok) eftersom han inte känner sig ekonomiskt bekväm med att lägga ~en mille på en bil...

EDIT 2: Brorsan skulle helst inte köpa en Y av ytterligare en anledning. Han ogillar relativt skarpt estetiken med avsaknaden av instrumentering bakom ratten och istället en skärm i mitten av bilen à la Prius... :shock: :cry: Och det gör för övrigt jag med...

____________________________________________
*Kanske lite beroende på vilket straff för räckvidden som den formfaktorn för med sig. Tyvärr är jag inte jätteduktig på den här tekniska biten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Tars »

Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.BildBild
Bild
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dragkrok model S

Inlägg av lem »

Ser ut som den jag monterade. Fungerar utmärkt. Juridiskt ok i Mogadishu.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.BildBild
Lycka till!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok model S

Inlägg av LarsL »

Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.
MY är 5 eller 7 sitsig.
Och rymmer 1.900 liter bagage med 2 personer i bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok model S

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
Nu har monterat en dragkrok från MisterDotCom. 1850 får man dra med BE.
Lite bilder.
Nästa steg är att regga den med dessa siffror i Sverige. Den är godkänd i Tyskland.
Spännande!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Tars »

Japp!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok model S

Inlägg av jonasl »

Den är inte bredare än Model 3 enligt jämförande filmer på Youtube, men mer upprätt sittställning.

Mycket spännande om du får kroken godkänd Tars. Utan krok är inte S ett alternativ för mig, med är den ett mycket intressant sådant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok model S

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Den är inte bredare än Model 3 enligt jämförande filmer på Youtube, men mer upprätt sittställning.
Mittarmstödet bak är betydligt bredare. Vi får helt enkelt vänta tills seriösa testare som Bjørn får tillgång till en eller tills det går att provsitta själv. Det jag hört är att den är rejält mycket större en Model 3 och är jämförbar med Model X.
Skriv svar