FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Mickep »

Den där argo var lite gullig.
Påminner om en flytväst (axelpuffar och en keps)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"

"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?

Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).

Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
Pratar ni om denna rapporten?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems
Tror det är den som det talas om. Har du tillgång till den så får du gärna tala om vad som står i den.

Själv vill jag inte punga upp med $3950 för att få "nöjet" att läsa den, men har du redan gjort det så tar jag gärna del av dina kommentarer?

Blir ju lite märklig stämning i tråden när folk anklagar alla för att inte ha läst den, men själva verkar de inte heller att ha gjort så.

Mycket märklig "argumentation" (nu avser jag inte dig, utan andra tidigare i tråden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?
Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:

-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec


Kanske kan ge lite perspektiv?
Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?
Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/

Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.
Har inte lyssnat, men tack för länken till sammanfattningen. Skall läsa den, men håller med om att L3 är sådär. Svårt att få till både säkerhetsmässigt (problem när man som förare är så passiv i långa tider, men ändå blixtsnabbt skall kunna ta över) och ansvarsmässigt/juridiskt krångligt. Dyrt att utveckla, men ändå inte fullständigt användbart.

För mig är det L4 som blir det stora steget som jag verkligen ser fram emot.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag rekommenderar att lyssna. Kan hoppa de första 20 minuterna om man inte orkar med intron. Runt 30 min pratar man om Telsa en del.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

Tack för tipset. Bra lyssning och intressanta resonemang även om det kändes som en elefant i rummet att ingen från Tesla var närvarande.

Tycker det är uppenbart att Cruise med flera har en approach som kommer hinna först till vad som av konsument uppfattas som L4. Samtligas närvarande har gett upp att bilen själv ska uppfatta hela omgivningen utan använda sensorer som lidar för att positionera bilen i rummet på en i förväg renderad karta som människor tolkat åt datorn i termer av körbar yta etc.

Bilen behöver då ”bara” förstå vad som är trafik och fotgängare vilket också blir lättare när den kan jämföra aktuell scan av omgivningen med en naken karta av hur det borde se ut om det inte fanns några andra medtrafikanter. Inte heller behöver fordonet förstå skyltar etc eftersom detta kan göras i förväg, bilen behöver bara förstå om något är temporärt ändrat pga arbete eller liknande och då be om hjälp. Eftersom bilarna dessutom företrädesvis färdas i låg hastighet kan fordonet vanligtvis stanna utan problem och just begära hjälp från en mänsklig operatör som fjärrstyr fordonet vid behov. Cruise är duktiga på att redan nu göra detta utan att passagerare märker det.

Lika mycket som detta skapar en trovärdig väg till upplevd L4 och kan vara kostnadseffektivt trots dyra sensorer eftersom konsumenten inte behöver köpa den dyra bilen, lika dåligt skalar det till L5. Med denna approach är det i princip omöjligt att ta sista steget eftersom man byggt sig långt in i ett lokalt optimum som det dessutom bara finns kommersiella förutsättningar för i städerna.

Precis som de säger i programmet kräver Teslas approach flera väldigt stora och avgörande innovationer. Det finns många säkerhetsargument mot L3, men jag har svårt att se hur något annat är möjligt som ett utvecklingssteg mot L5.

Programmet gjorde det tydligt att om Tesla faktiskt når L5 om ett par år kommer det finnas väldigt ont om produkter för konkurrenterna att köpa eftersom i stort sett alla de andra är designade för L4 ride hailing i städerna.

Men det är ju ett megastort OM huruvida de verkligen lyckas. Jag tar med mig den väldigt vettiga invändningen att vi människor är dåliga på att inte automatiskt avrunda 99.9% till 100%. Om fordonet klarar sig själv 99.9% av tiden, betyder det inte att vi är nära att vara helt färdiga?

Nej. Varje extra 9:a är exponentiellt svårare/dyrare än den föregående. Och frågan är hur många 9:or som behövs innan det är okej att avrunda till 100 och säga att fordonet är självkörande.

Personligen tror jag att vi är nära att ha Teslor som kör ungefär lika bra i stan som de hittills kört på motorväg. Och jag tror att de för den stora massan av kunder (och aktieägare) är tillräckligt för att börja prisa in en hel massa nya intäkter i Teslas framtid.

Men jag tror att det är flera år, kanske så många som fem, innan Tesla kan släppa loss ett ride hailing network byggt på folks egna privata bilar. Finns gott om utrymme för aktiemarknaden att bli besviken på TSLA mellan dessa två händelser.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av RagWal »

L4 begränsat till motorväg hade räckt gott för mig om de kan få till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

L4 i endast ett visst land, eller viss klimatzon, hade räckt fint för mig.

(Räknar dock inte förmappade och förscannade slutna stadszoner eller andra inhägnade zoner, som inte får ändras med vägbyggen, etc, som äkta L4.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

Ja L4 på motorväg så hade jag varit helt nöjd, kan köra själv till motorvägen. Faktum är hade jag nog varit rätt nöjd med L3 på motorväg också, behöver inte kunna sova i bilen utan det räcker med att inte behöva titta ut.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Ja L4 på motorväg så hade jag varit helt nöjd, kan köra själv till motorvägen. Faktum är hade jag nog varit rätt nöjd med L3 på motorväg också, behöver inte kunna sova i bilen utan det räcker med att inte behöva titta ut.
Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.

Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har. Dom kommer förhoppningsvis i mål till L4 med nuvarande sensorer men jag tror det kommer att ta lång tid.

edit: För övrigt skulle jag vara nöjd med L2 som funkar väl och får byta fil etc för de pengar jag betalat för FSD.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarna :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.

Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har. Dom kommer förhoppningsvis i mål till L4 med nuvarande sensorer men jag tror det kommer att ta lång tid.

edit: För övrigt skulle jag vara nöjd med L2 som funkar väl och får byta fil etc för de pengar jag betalat för FSD.
Ja vi får väl se vad som händer, L3 är ju här i regelverksform redan. Gissar på att iaf några bolag kommer hoppa på det tåget, Mercedes säger ju sig göra det t.ex. 20-30 sekunder tror jag inte är vad som krävs, har talats om 10 sekunder med nuvarande regelverk.

L3 motorväg är ju dessutom rätt tillrättalagt så det finns inte massa situationer där man inte kan vänta 10 sekunder med att ta över. Det enda viktiga är ju att bilen kan hantera allt utan att krocka under den tiden. I nuvarande regelverk får ju bilen inte ens byta fil själv.

L3 i stadstrafik eller landsväg tror jag dock aldrig kommer fungera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har.
Tesla har inte några kostnadsbegränsningar. I år bygger Tesla världens mest kraftfulla superdator som har 10x träningsprestanda jämfört med någon annan på jorden. Man har redan 1 miljon bilar som samlar in data för träning och den siffran kommer antagligen tredubblas inom bara 2 år.

Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av den satsningen. Att lösa autonomi kräver kompetenta utvecklare, processorkraft och data. Tesla har högst troligen lockat till sig en stor del av den bästa kompetensen i världen eftersom man under lång tid har varit den mest attraktiva arbetsgivaren. Man har bästa tillgången till processorkraft. Man har mest data.

Vill man veta mer om hur Tesla utvecklar kan man lyssna till Andrej Karpathy:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av dd88 »

Det där med personal är intressant, jag har inte direkt bilden av att det är några enskilda individer som är drivande. Folk kommer och går och även om många vill tro att dom är oersättliga så fortgår arbetet framåt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Tesla har inte några kostnadsbegränsningar.
Jag tycker du borde lyssna på podden. Det som diskuterades i podden och det jag syftade på var hårdvara och sensorer i bilarna.
När det gäller intervjun med A.K på Robot Brains, så var jag nog först med den här på forumet. Jag lyssnade på den samma dag som den kom, och den jag länkade ovan var långt mer intressant.
Jordad skrev:
Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av den satsningen.
Här tror jag du är ute och cyklar. Det är ju inte så att Amazon och Google m.fl. inte investerar eller kan betala för talang.

Som sagt, lyssna på podden.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Som sagt, lyssna på podden.
I intervjun med Karpaty så nämner han varför Tesla har enklare sensorer och det beror inte på kostnadsbegränsning. Teslas strategi bygger på AI och då räcker enklare sensorer men det kräver istället extrema mängder data. Tesla investerar därför i det som ger dem mest data istället för dyra sensorer.

Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?

Andra utvecklare har inte alls investerat på samma sätt som Tesla ännu. Tesla är tex de enda som har sin färdigutvecklade processor i bilar redan idag. Alla andra kör runt med hela bagaget fulla med datorer och med sensorer som är omöjligt dyra. Var är Waymos alla Jaguarer och Volvos som skulle finnas nu? Jag tycker Waymo satsningen är imponerande på sitt sätt men det går verkligen för långsamt. 300 hybridbilar och några miljoner kilometer med data i ett begränsat område är för lite. Mobileye skulle också vara igång vid det här laget men de har inte lanserat någonting. Alla andras satsningar är lika meningslöst små, några tiotal bilar i ett begränsat område med icke optimerad hårdvara. Det blir för lite data och med så begränsad utveckling kommer de ta ett decennium innan vi har en meningsfull lansering.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Som sagt, lyssna på podden.
Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?
Märkligt. Har de inte ens förstått att olyckan var ett par gamla gubbar som tryckte plattan i mattan utan kontroll, och att det inte har något som helst med AI att göra?

Pinsamt - om det stämmer (vilket jag har svårt att tro på om det är en seriös podd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av frippan »

spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarna :)
Lite OT men enligt internet så skall vindrutetorkarna fått ett rejält uppsving i 2021.4.15.6 har inte fått den själva än men borde dyka upp vilken dag som helst.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Alfred »

martinot skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Som sagt, lyssna på podden.
Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?
Märkligt. Har de inte ens förstått att olyckan var ett par gamla gubbar som tryckte plattan i mattan utan kontroll, och att det inte har något som helst med AI att göra?

Pinsamt - om det stämmer (vilket jag har svårt att tro på om det är en seriös podd).
Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.

De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.

Och deras slutsats ang senaste olyckan är att de inte vet, så de kan inte döma. Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.

Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.

Med det sagt uppfattar jag också ovanstående som försvarstal från folk som fått miljarder i riskkapital och behöver motivera varför de valt annorlunda. Blir lite konstigt när inte någon från Tesla var med och förklarade varför de valt som de gjort utan det är konkurrenterna som får förklara varför Tesla valt annorlunda.

Talande hur lite de snackade om AI vision.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev:
Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.

De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.

Och deras slutsats ang senaste olyckan är att de inte vet, så de kan inte döma. Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.

Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.

Med det sagt uppfattar jag också ovanstående som försvarstal från folk som fått miljarder i riskkapital och behöver motivera varför de valt annorlunda. Blir lite konstigt när inte någon från Tesla var med och förklarade varför de valt som de gjort utan det är konkurrenterna som får förklara varför Tesla valt annorlunda.

Talande hur lite de snackade om AI vision.
Jag tror att anledning till att dom pratade så lite teknik och mer brett (policy/regulation/impact/obstacles/timelines) i första hand var att podden är populärvetenskaplig och riktar sig mot en bred publik, till skillnad mot till exempel den AI podd som AK var med i.

Som jag ser det, är en bra lyssnare är en kritisk lyssnare. Tror man inte att bolagen vill lyfta fram sig själva i ett bra ljus, så är man naiv. Det ska väl knappt behöva sägas, men här är det många som verkar vara hemmablinda som bara lyssnar på vad Tesla säger och tar det som direkta fakta om hur det går för dem och konkurrenterna. Och trots att Tesla inte har obemannade fordon ute så hävdar vissa med envishet att Tesla är bäst och leder oavsett vad de andra har. Det finns alltid någon "bra" förklaring till varför det är så.

Jag är intresserad av hur det går med området i stort. Det är klart att jag är extra intresserad av Tesla eftersom jag äger en MX med FSD som jag planerar att ha kvar i 3 år till i alla fall.
Det Tesla gjort är riktigt imponerande, fantastiskt till och med. Men att tro att dom är ledande på autonomi eller klara med det inom kort är helt enkelt inte sant oavsett vad man hör.

Som Alfred säger så är varje extra decimal 10x svårare än den förra. Om Tesla ska komma ikapp och förbi de ledande bolagen, som faktiskt redan har så många decimaler att dom vågar har förarlösa bilar i vissa områden, så krävs det en massiv utveckling i mjukvaran. Enligt vissa så behövs helt nya tekniker inom ML/image recognition för att komma i mål, och Tesla kanske knäcker nöten. Men det har dom definitivt inte gjort ännu, då dom fortfarande byter approach rätt ofta, senast nu med att slå ihop kamerorna till en "360" bild.

För att anknyta till rubriken på tråden: FSD Beta är imponerande. Den kommer troligen inte att vara självkörande (SAE) de närmaste åren, men den kommer definitivt att vara en riktigt grym, kanske den bästa, L2 ADAS. Jag ser fram emot att testa, kanske redan under 2022 om man får hoppas.

ps. Lyssna på podden. Den är väldigt intressant, och inte så läskig. Och nej, det räknas inte med fem minuter i mitten eller att en kompis på forumet gjort det. ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

Alfred skrev:
De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.

De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen. Teslas kostnad för hårdvara ligger antagligen runt 500 dollar. Det är avsevärt lägre än vad alla andra utvecklare ens planerar långt in framtiden. Det är en icke-kostnad i sammanhanget särskilt i jämförelse med kostnaden för andra utvecklares prototyper.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Alfred skrev:
De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.

De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen.
Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.

Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Skriv svar