Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv
Det är därför man även redovisar kassaflöde. Där har du exakt det du efterfrågar. Att enbart titta på kassaflöde är dock ganska lönlöst...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Man slutar aldrig förvånas över Tesla aktiens rörelse.
Rubriken från TT's Wall Street nyhetsflöde till svenska tidningar
"New York-börsens ledande index backade på fredagen. Framför allt var det teknik- och energiaktier som agerade sänken."
samtidigt
Teslaaktien +4.79%
Tur man inte är konspiratoriskt lagd för då kunde man undrat hur det kommer sig att när Tesla går ner mot strömmen, i synnerhet med mer än ett par procent, så är det hundra procents chans att Teslas nedgång berörs i efterföljande texten. Givetvis inte idag.
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Helt oaktat TSLA så tror jag börsen närmar sig sin topp för den här gången. När kvällstidningarna är fulla av reportage om diverse löst folk som är "daytraders" så är det dags att dra öronen åt sig.
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”
-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg
Stellantis verkar vilja sluta köpa utsläppsrätter av Tesla.
Men i Kina finns det fortfarande köpare.
Det tillkännagavs nyligen att två Volkswagen-joint ventures i Kina planerar att använda Tesla för att förbättra sitt koldioxid- och elbilsavtryck i år. Enligt beräkningar av teslamag.de kan det ensam uppgå till 390 miljoner dollar från de kinesiska VW-företagen till Tesla i år
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”
-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”
-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg
Det kanske finns tekniska problem som fördröjer starten men så skyller man på myndigheterna?
Några dagar efter att man på kvartalsmöte sagt att bilar kommer produceras i år? Som om det inte är några problem att skylla på myndigheterna för att de inte kommer motsäga detta?
Det är ju inte Tesla som sagt att det blir några förseningar, det är fake news från anonyma källor strax efter kvartalsmötet som tar upp "nyheten".
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”
-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg
Det kanske finns tekniska problem som fördröjer starten men så skyller man på myndigheterna?
Några dagar efter att man på kvartalsmöte sagt att bilar kommer produceras idag? Som om det inte är några problem att skylla på myndigheterna för att de inte kommer motsäga detta?
Det är ju inte Tesla som sagt att det blir några förseningar, det är fake news från anonyma källor strax efter kvartalsmötet som tar upp "nyheten".
Jag var inte medveten om att produktionen av bilar precis kommit igång. Så du menar att de första bilarna rullar ut om några veckor? Eller har de redan börjat komma ut ur fabriken?
Jag var inte medveten om att produktionen av bilar precis kommit igång. Så du menar att de första bilarna rullar ut om några veckor? Eller har de redan börjat komma ut ur fabriken?
Sorry, i år skulle jag skrivit istället för "i dag". Höll på att bli fake news där från mig om jag inte korrigerat det. Vad som sägs på kvartalsmöten har mycket större tyngd än vad Tesla eller Elon säger på hemsida eller i en tweet. Vad anonyma källor säger till media bör ha väldigt lite tyngd och man bör bara mycket kritisk till informationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.