Resultatet är väl sorterat efter hur många boxar som går in med baksätet fällt?Anonymous FTW skrev:Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?Zalman3 skrev:Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Re: Skoda Enyaq iV
Man måste äga den 6 mån i Tyskland.Chrispy skrev:Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
Importerar du en ny bil måste du dessutom betala svensk moms på den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Skoda Enyaq iV
Du kan köpa en Enyaq under 23.000 euro i Tyskland.Chrispy skrev:Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/Škoda ENYAQ iV inkl. Bafa, Lieferung und Zulassung. Ab 22.999€
Vem köper en fossilbil idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Skoda Enyaq iV
Ja, hela bilden dök inte upp i mobilen.Maw skrev:Resultatet är väl sorterat efter hur många boxar som går in med baksätet fällt?Anonymous FTW skrev:Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?Zalman3 skrev:Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skoda Enyaq iV
Det säljs väl några miljoner fossila bilar per år fortfarande så... vill du ha en lista?Zalman3 skrev:Du kan köpa en Enyaq under 23.000 euro i Tyskland.Chrispy skrev:Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/Škoda ENYAQ iV inkl. Bafa, Lieferung und Zulassung. Ab 22.999€
Vem köper en fossilbil idag?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skoda Enyaq iV
Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Re: Skoda Enyaq iV
Tror tyvärr många fortfarande anser att elbilar är omständigt och att batterierna måste bytas ut.MWall skrev:Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Och att det är kö på varje laddare...
Typ samma argument som förs fram så fort man nämner elbil... och att det går minsann köra på HVO diesel...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Skoda Enyaq iV
90% av nybilsförsäljningen i Kalifornien är fossildrivna bilar. Och här ingår inte plug-in-hybrider...Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Och då står Kalifornien för 45% av alla plug-in-bilar i hela USA... (Q1 2021)
Endast 5,4% av nybilsförsäljning Sverige Q1 är rena elbilar (EV), så visst köper människor fossilbilar...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Skoda Enyaq iV
Köpt test av TT i NT:
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Skoda Enyaq iV
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Re: Skoda Enyaq iV
Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Att Enyaq kostar från 23.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd, utgår jag ifrån att det beror på att MG 5 kombi kommer vara ännu billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Re: Skoda Enyaq iV
Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Ja, den verkar vara bättre. Lite större, finare interiör osv.
Re: Skoda Enyaq iV
Kan vara så. Kollade inte noggrant.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Re: Skoda Enyaq iV
De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Åtminstone på ID4 skiljde det väldigt lite mellan Tyskland och Sverige nör jag kollade om man tar hänsyn till skillnader i moms och subventioner. Jag tycker nog att VAG har varit schyssta i prissättningen mellan Sverige och Tyskland.Chrispy skrev:De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Sverige är 383 900 kr efter statlig rabatt.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Tyskland är 24800 euro efter statlig rabatt och
Zalman3 hittade den för ännu mindre. I SEK blir det 250000 kr
Alltså är den billigaste modellen i Tyskland mer än 130000 kr billigare än den billigaste modellen i Sverige. Dessa modeller går dock inte att jämföra rakt av då batteriet i den tyska iV50 är på 55.0 kWh jämfört med iV60 som finns både i Tyskland och i Sverige med batteri på 62 kWh. De har också strypt motoreffekten på iV50 och kanske värst av allt har tagit bort möjligheten att lägga till backkamera i beställning. Detta tror jag de gjort enbart för att folk ska välja en dyrare modell.
Re: Skoda Enyaq iV
Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Re: Skoda Enyaq iV
50kW!wheels skrev:Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Björn N: Skoda Enyaq interior review
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.