Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Moderator: Redaktion
Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Hej.
Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.
Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.
Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?
Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..
Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.
Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.
Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?
Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..
Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
3-fas 11.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.Niklas Z skrev:Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Ja 22 kW-box är nog inte många som kan ha hemma, antar att en sån kräver 32 A huvudsäkring?Raptor skrev:Bra fråga.
Brorsan min ska också installera en laddbox hemma.
Bilen klarar bara av 1-fas, 6.7 kw.
Det är väl ändå bättre att framtidssäkra och köra 3-fas 11 eller 22 kw direkt?
Vad tror ni?
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Fördelen med 22 kW boxarna är nog för de som bara ha en fas laddning då de ofta kan kör 32 amper på en fas..
I övrigt är de väl mest zoe och äldre till tesla som tar mer än 11 kW.. Ja kanske modell s och x har 16 kW på nya bilar också..
I övrigt är de väl mest zoe och äldre till tesla som tar mer än 11 kW.. Ja kanske modell s och x har 16 kW på nya bilar också..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.eniro2020 skrev:Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.Niklas Z skrev:Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Ex. Toyota RAV4 PHEV laddat med 25A 1-fasNiklas Z skrev:Det kan ju vara så att ni har någon bil som kan ta enfas 32 A, men inte trefas 16 A. Då kan en 22 kW laddbox vara bättre. Kommer inte på någon sådan bil men jag har inte kollat alla som finns på marknaden.eniro2020 skrev:Det där hade jag inte en aning om, verkar som Kia Eniron bara stödjer 11 kW AC-laddning så det blir inget svårt val.Niklas Z skrev:Kolla hur många bilar som kan utnyttja mer än 11 kW vid AC-laddning. Jag vet inte vilka bilar som förväntas ladda på arbetsplatsen, men det är rätt få modeller som kan ta emot mer än 11 kW AC. Kan Kian ta emot mer än 11 kW AC?
Tesla Model Y
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Vi har en KIA Eniro 2020 nu vilken passar fint ihop med 11kW 3 fas 16 A (3 fas 32 A med 2X11 kW). Jag är lite egoistisk och anser att passar det till den bilen som jag kör (Kia Eniro) så är jag nöjdchaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
Som sagt de flesta nya bilarna verkar ju fungera bra ihop med 11 kW så det får det bli.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …Elmil skrev:Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Wow.. Imponerande att de överhuvudtaget inte verkar titta på hur marknaden ser ut..Niklas Z skrev:Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …Elmil skrev:Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.12man skrev:32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Men det är åtminstone CHAdeMONiklas Z skrev:Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …Elmil skrev:Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Skojar du, cademo, jag trodde den standarden var död i Europa ni när man slutar sälja leaf.. Jaha, vad har man gjort rätt på den bilen..Elmil skrev:Men det är åtminstone CHAdeMONiklas Z skrev:Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …Elmil skrev:Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.chaffis75 skrev:Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.12man skrev:32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Skulle kört på tex. en Easee, som kan fjärrstyras, mäta förbrukning fjärr, kodas med kodbrickor (förhindra elstöld av obehöriga), och har det fina att man kan ha fastlåst kabel, men ändå byta den (det första som brukar gå sönder hos laddare är just kabeln).eniro2020 skrev:Hej.
Ska köpa in laddare (typ 2) till jobbet och funderar lite på vilken jag ska välja.
Kommer att välja en laddare med två fasta laddkablar.
Frågan är dock om jag ska ta 2X11 kW eller 2X22 kW?
Är det mer skonsamt att ladda med 11kW ?, 95 % av tillfällena så räcker det med den långsamma laddaren men någon gång ibland kan det vara skönt att kunna ladda med dubbla hastigheten..
Kan tillägga att bilen som kommer laddas oftast är en Kia Eniro.
Har en till min firma, men kablar och box bara konfigad för 11kW, även om boxen i sig klarar 22kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Den här sidan har info om laddström för väldigt många bilar,
dom verkar uppdatera den hyffsat ofta:
https://evbox.com/sv-se/elbilar/tesla/tesla-model-s
dom verkar uppdatera den hyffsat ofta:
https://evbox.com/sv-se/elbilar/tesla/tesla-model-s
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Jo absolut..ChristerSjo skrev:Mycket handlar ju om kabeldimensioner. Svenska nät är ju byggda normalt för att klara av 25A x 3. Dvs tre kablar in i huset. 75A enfas skulle kräva en ganska fet kabel. Vill du höja huvudsäkringen över 25Ax3 behöva dras nya kablar.chaffis75 skrev:Ja eller så ser man de som att vi har olika elsystem och biltillverkare behöver anpassa sig till lokala förutsättningar.12man skrev:32A laddning på 1 fas är ju en effekt av det dysfunktionella elsystemet i usa, avgasbiltillverkarna har inte begripit än att de måste göra mer anpassningar för olika länder, de har förvisso anpassningar usa/eu idag men "bränslet" har varit likartat
Personligen hade jag hellre haft enfas 60 amp i min villa jämfört med 3x20 amp som jag har idag.. Då skulle jag slippa last balansera mellan de olika faserna. I vår villa från 2006 finns de inga prylar som kräver 400 volt, de som är kopplat 3 fas på något sätt kör 230 volt delat på flera faser bara.
Sen lät ju inte detta hända, jag säger bara att idag vore de nog enklare i villor.. Jordbruk och industri har dock såklart nytta av 3 fas och 400 volt.
USA har ju dessutom normalt 110-120 volt som standard och då krävs det dubbel så mycket ampere för att uppnå samma watt som för 230 volt. Detta plus att man kör enfas gör att man måste ha högre ampere för att kunna driva en spis/ung på säg 7 kW eller en värmepump på 10-15 kW.
Vet du vad för kabel area de skulle krävas för 75 amp? Jag tänker de kanske är liknande som dem mängd koppar de går åt för 3x25 amp.
Men absolut Finns de för och nackdelar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddare till jobbet 11 kW eller 22 kW
Tror Soul slår det. Lexusen laddar ju inte ens med fulla 50 kW, medans Soul kan komma högre än så om mer än 125A finns att tillgå.Elmil skrev:Men det är åtminstone CHAdeMONiklas Z skrev:Och dessutom 50 kW maxeffekt vid DC-laddning …Elmil skrev:Precis....chaffis75 skrev:Hela marknaden är helt klart påväg mot 11 kW laddare, dvs 3 fas 16 amp.. Men finns ju en del äldre som kör enfas...
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e ... gle.com%2F
Samma laddningsspec som Kia Soul EV från 2014.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A