Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

Jordad skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker

Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.

https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624

Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Ursäkta :?
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.

VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.

VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.

Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Ja det är också att öka marknadsandelarna. Vad jag vet så var hamstringen av elbilar 2019 ett resultat av att man inte ansåg att ID3 mjukvarumässigt var redo för marknaden, men du kanske sitter på andra uppgifter?

Provade använda det Google jag tror du nyss tipsade om och fick informationen att tyska bilföretag lånar nästan gratis. VW ligger etta som mest belånad, men även Daimler och BMW finns med bland världens tio mest skuldsatta företag, även Toyota och Ford finns med där, så VW har gott sällskap bland bilföretag i världen. https://thereformedbroker.com/2020/07/2 ... -on-earth/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är en populär arbetsgivare.
Universitetsundersökning: Tesla omedelbart bland tyska bästa arbetsgivare för teknik, affärer och IT.

Och precis som Tesla tränger in i hjärtat av den europeiska bilindustrin med Gigafactory nära Berlin i produktion, har företaget redan etablerat sig som en konkurrent i tankarna hos potentiella framtida anställda med universitetsexamen. Tesla uppnådde sitt bästa resultat med framtida akademiker från tekniska kurser: direkt på andra plats efter den tyska serievinnaren Porsche, som har varit i framkant sedan 2018, men framför de tre tyska premiummärkena Audi, Mercedes / Daimler och BMW. Masstillverkaren Volkswagen följer bara på åttonde plats efter Siemens och Bosch, den mest eftersökta arbetsgivaren hos ett utländskt moderföretag är Google inom tekniksektorn.
https://teslamag.de/news/uni-umfrage-te ... t-it-36875
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Det är iaf lätt att se vilka som regelbundet följer Tesla-youtubers. :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.

En investering på lååång sikt då?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
:lol:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Generösa Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats oproportionerligt mycket av el-bonusar och utsläppshandeln under tiden konkurrensen knappt funnits? Dvs fram tills nu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats mest av el-bonusar under tiden konkurrensen knappt funnits?
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?

Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej :?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?

Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej :?
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om värdering, P/E, CAGR. Vet inte riktigt vad du fick det där andra ifrån? Kanske läge för dig att hoppa i säng för kvällen?

Jag har inga problem med att Tesla har i ensam majestät avnjutit denna statliga sponsring. Det jag säger är att den håller på att spridas ut.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om P/E, CAGR.
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.

Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.

Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Ja man kan ju hoppas det iaf :) Anledningen till att Tesla har fått en större del av bidrag och böter hittils är att man sålt flest rena elbilar. Om det fortsätter så kommer Tesla få mest även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Helt klart att Tesla har motvind nu i Kina.

Doubts rise over Tesla as April sales tumble.
http://www.chinadaily.com.cn/a/202105/1 ... be48b.html



Och dementier.

Twitter user Ray4Tesla shared that an automobile social media outlet in China took responsibility for the fear, uncertainty, and doubt (FUD) it spread against Tesla in China. The network publicly apologized to Tesla for spreading the rumors of brake failure without any evidence. The outlet also urged other outlets to delete the false information and made a promise to stop spreading rumors in the future. I think both the American and some European media outlets should take notes.

Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Och det är motvind i Berlin.
Elon är nu i Berlin och ska styra upp saker.

Tesla-chefen flög in efter problem med Gigafactory i Grünheide.

Produktionsstart i juli 2021 misslyckades. Problem ökar kring Gigafactory i Grünheide. Nu har Tesla-chef Elon Musk överraskat flög in.

Elon Musk är i Tyskland, i Berlin. Om det är eld någonstans flyger Tesla-chefen personligen: Och på byggarbetsplatsen för den nya europeiska gigafabriken för den amerikanska elbilstillverkaren i Tyskland i Grünheide, Brandenburg, där produktionsstart måste skjutas upp från juli till höst / i slutet av 2021, staplar problemen upp.

Det faktum att Elon Musk oväntat anlände till BER-flygplatsen på söndag kväll efter en mellanlandning i London passar in i detta - och orsakar omedelbart spekulationer om hans Berlin-resa. Tesla-freaks filmade inflytandet från sin privata jet.

https://www.tagesspiegel.de/berlin/elon ... 96202.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Ska man göra ett förarprov innan man får ut sin Tesla I Kina?

Tesla issues clarification on testing Chinese car-buyers’ driving knowledge
https://www.globaltimes.cn/page/202105/1223604.shtml
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det är väl helt naturligt att ta med siffrorna för senaste kvartalet? Det känns mer oärligt att ignorera dessa. Så mycket cherrypicking att säga att CAGR ligger runt 50% tycker inte jag att det är. Att säga att CAGR är kring 20% skulle jag säga är cherrypicking då det endast är ett kvartal som faller in där (2018 Q4 med CAGR på 17,5%).
CAGR with end value from 2021 Q1 .png
Klart att man kan få lägre CAGR om man ignorerar senaste kvartalet men då ställer jag återigen frågan, varför ignorera senaste kvartalet? Det finns dessutom flera perioder med >50% CAGR så att välja n=2, dvs 2 år är inte enda period med över 50% CAGR. Tar vi endast heltal för n så är hälften över 50% och andra hälften mellan 40-50% de senaste 10 åren tillbaka, inga perioder under 40%.
Legato skrev:
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Nog tycker jag att det är nära 50%. Skulle till och med säga att CAGR ligger kring 50% med en avvikelse för 2018 Q4. Att välja just detta kvartal som begin value är cherrypicking enligt mig då det egentligen är enda kvartalet som sticker ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Teslas skatterabatt i USA försvann för över 2 år sedan. Dom nådde 200.000 sålda bilar i USA i juli 2018. Den minskade sedan gradvis under några kvartal.

Sedan dess har Tesla sålt strax över 500.000 bilar i USA. Dessa är sålda med en konkurrens nackdel på $7.500 dollar jämfört med samtliga andra tillverkare (utom på slutet när även GM nått gränsen). Under hela denna period har man hållt ungefär samma marknadsandel, 70-80%.

Tesla har alltså sålt 500.000 av 700.000, det är över 70%, av sina bilar i USA utan skatterabatt.

Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel. Ja dom kan tillverka fler än innan men det kan Tesla också. Men det är en annan diskussion.

En förändring av skatterabatten (ja jag vägrar kalla det subventioner, subventioner är vad oljebolagen får) kommer att stärka Teslas situation jämfört med situationen de senaste 2-2½ åren. Alltså den period man sålt 70+ procent av sina totala försäljning någonsing.

Om Tesla i år ökar sin försäljning i USA med 100% och alla andra ökar sin med 200% så innebär det defacto att i antal bilar ökar Tesla mer än alla de andra tillsammans. 100% på en marknadsandel av 70% är fler bilar än 200% på 30% marknadsandel. Teslas kunder skulle alltså tillsammans kunna få mer lättnader än vad samtliga andra tillverkares får tillsammans.

Om skattelättnaderna återinförs även för Tesla för att hjälpa dom att sälja så många bilar så skulle det absolut vara en fördel jämfört med situationen som den varit de senaste åren.

Det finns dessutom en direkt negativ påverkan sedan Biden blev president för Tesla i att många, förmodligen korrekt, tror att det kommer nya lättnader för elbilar som även kommer att gälla Tesla igen. Kanske t.o.m. $10.000 istället för $7.500. Dock kan ingen vara säker på att det kommer att gälla retroaktivt för hela 2021. Det innebär att tills det är klarlagt vilket i bästa fall verkar bli i augusti så riskerar alla som köper en Tesla att gå miste om dom pengarna. Det bidrar ju knappast till din teori om att det blir en nackdel för Tesla när det nya systemet blir klart.
Senast redigerad av TomParkering, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar