Ja det är också att öka marknadsandelarna. Vad jag vet så var hamstringen av elbilar 2019 ett resultat av att man inte ansåg att ID3 mjukvarumässigt var redo för marknaden, men du kanske sitter på andra uppgifter?Jordad skrev:UrsäktaAnonymous FTW skrev:VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.Jordad skrev:Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automakerspacecoin skrev:Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624
Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.
VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.
Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Provade använda det Google jag tror du nyss tipsade om och fick informationen att tyska bilföretag lånar nästan gratis. VW ligger etta som mest belånad, men även Daimler och BMW finns med bland världens tio mest skuldsatta företag, även Toyota och Ford finns med där, så VW har gott sällskap bland bilföretag i världen. https://thereformedbroker.com/2020/07/2 ... -on-earth/