Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Zalman3 »

Att kunna ladda 10-50% på 8 minuter är bra.
Medelladdeffekt på 260kW.
Blir intressant att se om Tesla MS Plaid kan slå det.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MjA5NDA7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjQxN2YwMDc2MWYwNjVkMGM4NzEwMjhlYjNiNzYzZGQ4NDRkMDhhOGYiO30=.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns test:
tid.JPG
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av iAkita »

dd88 skrev:
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
tid.JPG
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
tid.JPG
Förutsatt att det finns laddare med tillräckligt hög effekt på rätt plats och att det alltid finns någon fungerande och ledig när man ska ha den...

Det är ju det som är det största argumentet för t ex EQS med extra lång räckvidd. Att man slipper vara lika beroende av ett laddnätverk.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

iAkita skrev:
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.
Noterat, tack!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

9:35 för 100-milstestet måste bero på något annat.
100.jpg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

macky skrev:
Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Det är grymt bra! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
Noterade att han på slutet, när han upptäckt hur snabbt det gått började hitta lite ursäkter. Å andra sidan säger han ju i mitten att om han vetat hur snabbt GT laddar och vilken effektivitet den hade så hade han lagt upp lite annan planering för att vinna tid. Två norska elbilstestare, den ena kallas Tesla-Björn och den andra (inofficiellt) Audi-Kris. Man ska nog väga in det lite också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
Och jag som trodde Tesla-Björn var gud till alla frälsta?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Han var det förr, till konkurenterna kom ikapp, vilket han får lida för nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle önska att det gjordes mer tester baserade på mer vanligt körmönster på längre resor, dvs inte hoppa mellan laddare så snabbt som Björn gör samt ha lite högre hastigheter på vägarna. Det skulle gynna bilar som e-tron GT som är rätt aerodynamiska och laddar med hög genomsnittseffekt. Bästa vore ju om de större bilrecensenterna gjorde det i allmänhet så det satte lite mer press på tillverkarna.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dfa »

taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Kundbemötande är en tidlös kvalitet. :).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
Mäter man allt i räckvidd och acceleration så kanske det stämmer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?
Jaha, mig kan de inte ens svara på om de skulle ha en lånebil tillgänglig åt mig IMORGON. De kunde inte ens garantera att de hade uber-vouchers. "Det får du se när du kommer hit. Är det superviktigt för dig att få en lånebil kanske du ska hyra en bil istället?"

Så jag bokade om min tid för garantiåtgärder en femte gång. Jag får väl hyra en bil då för att vara på säkra sidan. Problemet är att de inte verkar samarbeta med någon hyrfirma så jag måste själv rodda med att få dit en bil. Nuförtiden vill ju dessutom hyrfirmorna att man kommer till dem och skriver på papper osv först. Antar att man får se mer av Upplands Väsby... Men nu bokade jag 07:15 nästa fredag istället. Tänker att om man är där först av alla så borde man få en lånebil. :D

Nu är det här sista gången jag kommer få lånebil av Tesla då garantin kommer gå ut typ imorgon. Så i fortsättningen blir det garanterat hyrbil.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
På vilket sätt är en köraktiv GT med begränsat bagage och 4+1 säten en konkurrent till en storlastande familjebil med 5+2 säten?Eller tänker du enbart på hur lång bilen är? Jag vill nog påstå att de inte alls är konkurrenter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.

Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Skriv svar