Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Re: Audi e-tron GT
Att kunna ladda 10-50% på 8 minuter är bra.
Medelladdeffekt på 260kW.
Blir intressant att se om Tesla MS Plaid kan slå det.
Medelladdeffekt på 260kW.
Blir intressant att se om Tesla MS Plaid kan slå det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron GT
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns test:
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.dd88 skrev:E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi e-tron GT
Förutsatt att det finns laddare med tillräckligt hög effekt på rätt plats och att det alltid finns någon fungerande och ledig när man ska ha den...dd88 skrev:E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
Det är ju det som är det största argumentet för t ex EQS med extra lång räckvidd. Att man slipper vara lika beroende av ett laddnätverk.
Re: Audi e-tron GT
Noterat, tack!iAkita skrev:Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Re: Audi e-tron GT
9:35 för 100-milstestet måste bero på något annat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
Det är grymt bra!macky skrev:Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Noterade att han på slutet, när han upptäckt hur snabbt det gått började hitta lite ursäkter. Å andra sidan säger han ju i mitten att om han vetat hur snabbt GT laddar och vilken effektivitet den hade så hade han lagt upp lite annan planering för att vinna tid. Två norska elbilstestare, den ena kallas Tesla-Björn och den andra (inofficiellt) Audi-Kris. Man ska nog väga in det lite också.MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Re: Audi e-tron GT
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Re: Audi e-tron GT
Och jag som trodde Tesla-Björn var gud till alla frälsta?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Re: Audi e-tron GT
Han var det förr, till konkurenterna kom ikapp, vilket han får lida för nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron GT
Skulle önska att det gjordes mer tester baserade på mer vanligt körmönster på längre resor, dvs inte hoppa mellan laddare så snabbt som Björn gör samt ha lite högre hastigheter på vägarna. Det skulle gynna bilar som e-tron GT som är rätt aerodynamiska och laddar med hög genomsnittseffekt. Bästa vore ju om de större bilrecensenterna gjorde det i allmänhet så det satte lite mer press på tillverkarna.
Re: Audi e-tron GT
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Re: Audi e-tron GT
Kundbemötande är en tidlös kvalitet. .dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Re: Audi e-tron GT
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Mäter man allt i räckvidd och acceleration så kanske det stämmer.taliz skrev:Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
Re: Audi e-tron GT
Jaha, mig kan de inte ens svara på om de skulle ha en lånebil tillgänglig åt mig IMORGON. De kunde inte ens garantera att de hade uber-vouchers. "Det får du se när du kommer hit. Är det superviktigt för dig att få en lånebil kanske du ska hyra en bil istället?"taliz skrev:Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Så jag bokade om min tid för garantiåtgärder en femte gång. Jag får väl hyra en bil då för att vara på säkra sidan. Problemet är att de inte verkar samarbeta med någon hyrfirma så jag måste själv rodda med att få dit en bil. Nuförtiden vill ju dessutom hyrfirmorna att man kommer till dem och skriver på papper osv först. Antar att man får se mer av Upplands Väsby... Men nu bokade jag 07:15 nästa fredag istället. Tänker att om man är där först av alla så borde man få en lånebil.
Nu är det här sista gången jag kommer få lånebil av Tesla då garantin kommer gå ut typ imorgon. Så i fortsättningen blir det garanterat hyrbil.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron GT
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
På vilket sätt är en köraktiv GT med begränsat bagage och 4+1 säten en konkurrent till en storlastande familjebil med 5+2 säten?Eller tänker du enbart på hur lång bilen är? Jag vill nog påstå att de inte alls är konkurrenter.taliz skrev:Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
dd88 skrev:Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn!