Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av ceel »

Jag hade faktiskt ungefär samma val. Dock så är elbilen för oss andrabil då frugan har en Audi A6 som tjänstebil. Ioniqen hade dock kunnat överta förstabilshatten lättare än M3.

Mitt val föll till slut på M3 LR. Mycket för att vi inte behöver en så stor bil till, men också på ett par andra punkter.

- Ioniq 5 är på en helt ny plattform. Jag tror ändå de kommer ha få fel men kanske ändå lite mer än man vill. Hyundai är inget jättestort märke i Sverige men kommer bli det nu tror jag. Klarar de uppskalningen?

-Ioniq 5 är kanske den mest hypade elbilen i världen just nu. Men när det lagt sig är det fortfarande en Hyundai. Jag gillar körglada bilar - skulle jag verkligen vara glad i en Hyundai om 2 år?

- Har du fått bekräftat oktober? Jag var ute dag 2 med föreställning av Ioniq 5. Missade 1st edition pga att just den handlare jag valde hade dålig tilldelning. Blev erbjuden ev av deras 8 (!) maxade vanliga bilar. Då var det 8-12 månaders leveranstid. Och commit direkt. Inga 1000 kr i risk utan full risk utan att svenska biltidningar ens hunnit göra jämförande tester.

- Elbilar som inte är Tesla ökar rejält i Sverige just nu. Vilket är jättekul! Men hur trångt blir det vid Ionity-laddarna och andra laddare framöver. Tesla har en jäkla edge pga laddnätverket.

Jag tror Ioniq 5 är en game changer på många sätt och en riktigt bra bil. Men för mig känner jag att M3 LR blev mer rätt val.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Alfa »

johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Om du kör långt ibland så är Teslas laddnätverk överlägset. Kör du sällan mer än 30 mil per dag så fungerar nog Ioniq toppenbra. Sannolikt har Tesla bättre andrahandsvärde pga laddnätverk och att det anses vara den ledande tillverkaren av elbilar. Om tre till fem år kanske andra aktörer har byggt ut laddnätverk även för andra bilar. Då tappar Tesla sitt övertag i den delen.

Du blir nöjd och glad oavsett vilken av de två du väljer. Om du känner att du valt fel är det väl bara att du säljer den du köpte och byter tänker jag...
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Tack för riktigt bra synpunkter.

Jag tänker att bilen, ska vara vår enda bil. Med lite extra flexibilitet i form av en dragkrock. Jag är kanske lite övermodig som tror att Teslan Model 3 fixar lasten.

Vad gäller Ioniq 5, har fått tag på en first edition bil. Den ligger just nu i systemet för leverans i oktober med tillverkning i juni. Långa ledtider. Jag är rädd för att tiderna inte kommer hålla och att det förmodligen kan bli förseningar. Så jag får lite kalla fötter. Vill ju ta steget till el-bil nu. En model 3 kan stå på garageuppfarten inom ett par veckor.

Vad gäller bilen, inte så orolig för problem. Men om en ioniq 5 är som en Kia E-niro att köra, då är det ingen tvekan om att Model 3 är rätt val för oss. :)

Har funderat en hel del på laddnätverket. Vad händer om man inte kör Tesla under semesterperioder. Långa köer för att få ladda sin ioniq? Men jag har insett att ioniq räckvidd räcker för huvuddelen av resorna över året med smidig laddning på hemmaplan. Så jag gör kanske problemet större än vad det är.
Senast redigerad av johansson72, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av lator »

Jag antar att budgeten har tagit med ett beräknat TCO... En sak som gör att jag skulle tveka inför ett köp av en Korean är deras servicekrav. 1500 mil max om man vill ha kvar garantin. Tesla har ju som bekant inga direkta krav på service utan du avgör själv vad som bör göras. Värdeminskningen är ju den stora delen av ägandekostnaden i vanliga fall men vad gäller dessa bilar så kommer nog den att vara av sekundär betydelse. Suget efter elbilar minskar inte, det rusar i höjden. Alla bilar som kommer ut som begagnade kommer att säljas till riktigt bra priser men för många kommer nog Teslas laddnätverk att avgöra vad man vill köpa.
Min röst ligger på Tesla! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

lator skrev:
Jag antar att budgeten har tagit med ett beräknat TCO... En sak som gör att jag skulle tveka inför ett köp av en Korean är deras servicekrav. 1500 mil max om man vill ha kvar garantin. Tesla har ju som bekant inga direkta krav på service utan du avgör själv vad som bör göras. Värdeminskningen är ju den stora delen av ägandekostnaden i vanliga fall men vad gäller dessa bilar så kommer nog den att vara av sekundär betydelse. Suget efter elbilar minskar inte, det rusar i höjden. Alla bilar som kommer ut som begagnade kommer att säljas till riktigt bra priser men för många kommer nog Teslas laddnätverk att avgöra vad man vill köpa.
Min röst ligger på Tesla! :)
Avseende TCO. Vad gäller service på Ioniq 5 har jag inte lyckats få något vettigt svar. Har varit lite svävande. Men har utgått från E-Niro/Kona som verkar ligga på ca 6000 kr över 3år/6000mil. Som du skriver inte av någon större betydelse jämfört med värdeminskningen. Sedan är det ju en annan femma att jag är helsåld på Teslas modell. :)

Tror det ligger mycket i Teslas laddnätverk. Men Model 3 får intern konkurrens de kommande tre åren. När Model Y börjar levereras till svenska kunder i slutet på året. Kommer alla vilja överge sina model 3 för Y. Sverige är ju trots allt ett land där bilen gärna få vara så stor som möjligt. Eller kommer suget efter Model 3 vara fortsatt stort? Det kanske talar för även ioniq 5 som är mer i Model Y storlek.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av uncle_bob »

Eftersom du verkar vilja gå helt elektrisk så skulle jag rekommendera Teslan pga av deras laddnätverk. Även om det hela tiden poppar upp alternativ så är de än så länge imo överlägsna på att sudda ut tankar om bensin/diesel när man föreställer sig lite längre turer men det beror ju samtidigt helt på om ni har det behovet.

Men det kommer onekligen många intressanta alternativ nu, bilar som är konstruerade för uteslutet elektrisk drivlina ifrån dag ett och det gör en stor skillnad där Tesla tidigare också haft ett tydligt övertag. Min första elbil var en Leaf 2.0 som jag nu haft i knappt 3 år och byter ut emot en Model 3 LR, när jag beställde Leafen för 3,5 år sedan (blev f. ö 5 månader försenad, helt ny model...) var det i princip den, gamla Ionic, Zoe model S och X som fanns på marknaden... Nu är det en helt annan marknad, med lite tur rullar väl Model Y ut här i vinter och då kanske ledtiderna på Ioniq 5 är kortare så kan du jämföra om du inte är stressad att byta.
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av ceel »

Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av MarkusL »

ceel skrev:
Jag hade faktiskt ungefär samma val. Dock så är elbilen för oss andrabil då frugan har en Audi A6 som tjänstebil. Ioniqen hade dock kunnat överta förstabilshatten lättare än M3.

Mitt val föll till slut på M3 LR. Mycket för att vi inte behöver en så stor bil till, men också på ett par andra punkter.
Intressant att ofta se dessa kommentarer, att M3 skulle vara mindre än en VAG kombi. Jag bytte från en sådan och får in exakt samma packning men på ett bättre sätt tycker jag då frunken hjälper till att packa saker man vill ha lättillgängligt. Baksätena är också väldigt lika så det enda kombibilen vinner på är ju att man kan frakta stora lådor som inte alls går med M3. Men att det skulle vara en mindre bil köper jag inte. Tror det sitter djupt rotat i många svenskar att man måste ha en kombi om man är en familj. Något som inte förekommer i andra länder där man istället har andra vanföreställningar :D som att man i USA måste ha en pickup för att frakta minsta sak.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av kenjon »

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Mickep »

Ja det kommer bli behov att bygga ut och öppna upp nätverken. Det är ganska uppenbart.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Teslas SuC nätverk kommer se samma problem när MY kommer. Sen har Tesla visat sig ligga i framkant när det gäller utbyggning, så får man hoppas Ionity följer efter.

Kanske inlägget vi diskuterar kan hjälpa Ionity &al att få öppnat ögonen för problemet?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

kenjon skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Betydlig? Hur laddar ID3 vs SR+ på 250kW+ stolpe? 10 minuter per session?
Jag tror dock inte elbilar kommer öka skilsmässastatistiken som journalisten ponerar.
Det att byta sin ICE är oftast ett välövervägd beslut, varav utökat restid under långkörningar är en av många faktorer.
Nu har inte journalisten tagit den debatten med sin familj, då bilen är en del av hans jobb, och jag har varit klar och tydlig med min familj att turerna till Lillehammer, Albufeira och Split kommer ta lite extra tid när vi nu går över till el.

Sen kan man mitigera risken/otympligheten med att välja en bil som har snabbare laddhastighet, bättre laddnätverk eller stanna på ställen som har flera stolpar/högre laddhastighet om möjlig. Sen hjälper det att anpassa sig efter när bilen är hungrig, och planera sin resa med ABRP.

Jag ser problemet med icke-Tesla och laddkö, med ID3 ska inte få ta skulden för trögflytande trafik och regnväder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Jag köper den, och problemet gäller också Teslas SuC på utvalda ställen på speciella dagar.
Jag tycker Frippe beskrev det bra i en annan tråd om kö på SuC:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Sen tar det självklart längre tid att fylla 8 än 4 stolpar, och jag hoppas verkligen CK, Ionity, OKQ8 etc får ut fingret så flera vågar köpa elbil som sin nästa bil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av NiklasTesla »

johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Tessi19 »

heldiggrisen skrev:
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Hade det funnit mer rimliga möjligheter att ta med sig en hund (16kg) i TM3 hade det onekligen blivit ett köp. Nu har det blivit en Ioniq5 (när?) TMY är ju way mycket dyrare 200k.
Som skrevs tidigare har TM3 absolut utrymme för packning.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av martinot »

För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Stort tack för alla bra svar. :)

Laddnätverket verkar vara en röd tråd igenom de flesta.

Inser att det är lite av en äpplen eller päron jämförelse. Dessutom en bil som är helt känd och som jag gillar att köra. Den andra vet jag inte mer om körupplevelsen än ett och annat videoklipp med test av en förproduktions bil.

Får se var det slutar….
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Tessi19 »

Dexter skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Eller klaustrofobi Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Fluffy »

martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Skriv svar