Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1078
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
Diskussionen påminner lite om den som förs när det gäller arkitektur. Det moderna, fyrkantiga med mycket glas kontra klassisk arkitektur där form tillåts gå före funktion i många fall.

Ni har säkert inte undgått att se https://www.arkitekturupproret.se/.

Som vanligt, som i dom flesta frågor, finns det två benhårda läger. Ett som vill riva allt som är byggt innan typ 1997, ersätta med glaspalats med argumentet att nytt är bäst och ett annat som vill återskapa städerna till som dom såg ut 1895 med argumentet att man ska värna ursprung.
I mitten stor den stora massan och undrar om det inte beror lite på hur det ser ut från fall till fall.
Haltar väl lite som exempel, en bil är ju ingen permanent installation som påverkar någons lokalmiljö.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Fredrik j skrev:
Diskussionen påminner lite om den som förs när det gäller arkitektur. Det moderna, fyrkantiga med mycket glas kontra klassisk arkitektur där form tillåts gå före funktion i många fall.

Ni har säkert inte undgått att se https://www.arkitekturupproret.se/.

Som vanligt, som i dom flesta frågor, finns det två benhårda läger. Ett som vill riva allt som är byggt innan typ 1997, ersätta med glaspalats med argumentet att nytt är bäst och ett annat som vill återskapa städerna till som dom såg ut 1895 med argumentet att man ska värna ursprung.
I mitten stor den stora massan och undrar om det inte beror lite på hur det ser ut från fall till fall.
Haltar väl lite som exempel, en bil är ju ingen permanent installation som påverkar någons lokalmiljö.
Nja, många av dom som klagar bor ju säkert i ett helt vanligt radhusområde helt utan modern arkitektur.
Användarvisningsbild
Lonsan
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2020 22:44

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Lonsan »

Bytte från MB 300de (2019-2200mil) till M3LR 29/12-2020.
Orsaker:
Velat ha en tesla sedan 2003...
Trigger:
MB:n spontanhavererade på motorvägen en lördag och det tog 3 h innan jag blev bogserad. Detta var ca 3 mil hemifrån.
Insåg då att hybrid var nog ett totalt feltänk.

Det enda jag saknar är min MB-handlare som var jättebra att ha att göra med. Han försökte till och med att arrangera en privat bogsering vid haveriet ifråga.

Nu dras jag med lite asymmetrisk styrning och diffusa vibrationer i M3. Beställt hjulinställning men det är min egen diagnos. Jag älskar verkligen Elon och Tesla som företag och världsförändrare men anser att det måste till fler SC och göras enklare att nå och prata med Tesla, annars kommer folk ändå att välja skrotet som VW med flera släpper ut i bilhallarna.
MSLR24 M3LR21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Väljer man model 3 får man både driftskvalité, livskvalité och den modernaste inredningen av alla bilar.
Inredningskvalitén är helt i nivå eller bättre än andra bilar om man bortser från att vissa exemplar har dålig passform.

Några enstaka tyska bilar har högre inredningskvalité, men då får man lida av mycket annat såsom, 90-tals känsla, instängdhet, 50 knappar, hög förbrukning med mera.
Var inne på Taycan, och några andra tyska BEV (och lite Polestar), men kommer för mig bli en ny M3 igen de kommande veckorna pga. mycket av det du säger ovan.

Tycker Taycan och tyskarna har ett, eller tom. två steg, bättre byggkvalitet som jag verkligen uppskattar och tycker är snygg (Taycan är någonstans mellan klassiskt fin Porschemiljö, och ändå hyfsat moderna interiör med många digitala skärmar), men gillar den stilistiskt renare fysiska interiören och HMI-gränssnittet (Porsches känns inte lika smidigt, även om man har fler skärmar och kan ställa in mer saker) i M3 som känns mer modern.

Sedan dessutom med hänsyn taget till förmånsvärde (som är rätt mycket högre för Taycan) och SuC (som jag inte kan bortse ifrån att Ionity, tyvärr, fortfarande laggar kraftigt) så fick det bli så här för mig igen:

Bild

Inget fel på alternativen, och tror/hoppas/önskar att Porsche, Audi, Mercedes, BMW, Polestar fortsätter bli bättre, men det får för mig vänta tills om 2-4 år igen för ny värdering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Lonsan skrev:
Nu dras jag med lite asymmetrisk styrning och diffusa vibrationer i M3. Beställt hjulinställning men det är min egen diagnos. Jag älskar verkligen Elon och Tesla som företag och världsförändrare men anser att det måste till fler SC och göras enklare att nå och prata med Tesla, annars kommer folk ändå att välja skrotet som VW med flera släpper ut i bilhallarna.
Håller med dig helt. Gällande byggkvalitet och service/servicekontakt så är Tesla fortfarande en bra bit efter de flesta. Här måste de klart förbättra sig tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 apr 2020 16:10

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Metuzela »

Hej,
Haft tysk premiumdiesel i olika modeller Audi, Bmw och passat(om nu det räknas dit), senaste 15 åren. Bytte till model 3 SR+ för ett halvår sedan och jag är sjukt nöjd. Det är många som skriver om att bilen är dåligt ihopskruvad, men jag fattar ingenting. Jag har haft ett fel på bilen och det var imma på bakljusglaset som ordnades av tesla på garantin, annars ingenting. Alla bilar har sina för och nackdelar, men snacket om bristande kvalitet tycker jag är väldigt överdrivet. Om jag ska klaga på någonting så är det lacken. Den verkar vara känslig och skulle jag köpa den privat skulle jag lägga någon typ av film på den, men annars tycker jag det är en suverän bil. Helt klart det bästa jag haft.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Dexter »

Grattis "Martinot" till den nya bilen.
Jag hade nog gjort likadant.
Man ska kanske vänta på kvalitetsbilen Model Y (gigacasting chassi) :)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Metuzela skrev:
Hej,
Haft tysk premiumdiesel i olika modeller Audi, Bmw och passat(om nu det räknas dit), senaste 15 åren. Bytte till model 3 SR+ för ett halvår sedan och jag är sjukt nöjd. Det är många som skriver om att bilen är dåligt ihopskruvad, men jag fattar ingenting. Jag har haft ett fel på bilen och det var imma på bakljusglaset som ordnades av tesla på garantin, annars ingenting. Alla bilar har sina för och nackdelar, men snacket om bristande kvalitet tycker jag är väldigt överdrivet. Om jag ska klaga på någonting så är det lacken. Den verkar vara känslig och skulle jag köpa den privat skulle jag lägga någon typ av film på den, men annars tycker jag det är en suverän bil. Helt klart det bästa jag haft.
Har precis samma erfarenhet och uppfattning, inga fel eller problem sånär som på en utbytt, av ranger hemma på garageuppfarten, backkamera. Har ännu inte sett något problem med lacken (2020, 1100 mil, vit). Gick från Audi A8 (2011, 7000 mil). Lika inspirerande varje gång man ska ut och köra.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Du får ju gärna komma med några förslag? Har inga problem att byta Teslan men jag har testat på dom flesta EV’s på marknaden och tack vara mina kontakter även flera som inte kommit riktigt än. Som jag skrev så finns det visst många bilar som kanske både är och känns mer ”ihopskruvade” men har hittills inte sett någon annan tillverkare som är i närheten att få ihop helheten som Tesla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Maw »

GreenMachine skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Du får ju gärna komma med några förslag? Har inga problem att byta Teslan men jag har testat på dom flesta EV’s på marknaden och tack vara mina kontakter även flera som inte kommit riktigt än. Som jag skrev så finns det visst många bilar som kanske både är och känns mer ”ihopskruvade” men har hittills inte sett någon annan tillverkare som är i närheten att få ihop helheten som Tesla.
Olika bilar är bra på olika saker och en hel del aspekter är subjektiva. Om du provkört allt och tycker att Teslas styrkor är de viktigaste för dig så är det väl en Tesla du ska ha.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Du får ju gärna komma med några förslag? Har inga problem att byta Teslan men jag har testat på dom flesta EV’s på marknaden och tack vara mina kontakter även flera som inte kommit riktigt än. Som jag skrev så finns det visst många bilar som kanske både är och känns mer ”ihopskruvade” men har hittills inte sett någon annan tillverkare som är i närheten att få ihop helheten som Tesla.
Olika bilar är bra på olika saker och en hel del aspekter är subjektiva. Om du provkört allt och tycker att Teslas styrkor är de viktigaste för dig så är det väl en Tesla du ska ha.
Helt riktigt men jag var mest intresserad av att höra vad du resonerade när du skrev ”få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla”? Vi är ju alla olika så det är alltid intressant att höra. I synnerhet om man som jag testat det mesta för att verkligen se om det finns något bättre, men inte lyckats.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Maw »

GreenMachine skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Du får ju gärna komma med några förslag? Har inga problem att byta Teslan men jag har testat på dom flesta EV’s på marknaden och tack vara mina kontakter även flera som inte kommit riktigt än. Som jag skrev så finns det visst många bilar som kanske både är och känns mer ”ihopskruvade” men har hittills inte sett någon annan tillverkare som är i närheten att få ihop helheten som Tesla.
Olika bilar är bra på olika saker och en hel del aspekter är subjektiva. Om du provkört allt och tycker att Teslas styrkor är de viktigaste för dig så är det väl en Tesla du ska ha.
Helt riktigt men jag var mest intresserad av att höra vad du resonerade när du skrev ”få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla”? Vi är ju alla olika så det är alltid intressant att höra. I synnerhet om man som jag testat det mesta för att verkligen se om det finns något bättre, men inte lyckats.
Du har säkert lika bra koll som jag på alternativen men..

I förhållande till Model 3 som tråden handlar om tänker jag främst på Polestar 2 som närmaste konkurrent och som är lika bra eller bättre på det mesta utom förbrukning, räckvidd och i fallet M3P även acceleration. Jag har beställt en Polestar 2.

Beroende på vad man värdesätter för egenskaper skulle även Mach E, Q4, Ev6, Ioniq 5, Id4 och Enyaq kunna vara alternativ till Model 3 och det finns säkert något kinesiskt alternativ som jag inte har så bra kolla på och som inte har hunnit komma hit ännu, kanske har jag även glömt nämna någon? Ingen av de jag räknat upp slår Model 3 på alla områden men samtliga har bättre byggkvalitet och fantastisk teknik och alla är bättre än Model 3 inom några eller många områden.

Därmed inte sagt att Model 3 inte skulle ha fantastisk teknik eller vara en bra bil.

Jag har inte så bra koll på alternativ till din Model X, men jag förmodar att EQC, I-pace och E-tron är bra alternativ om klarar sig med 5 sittplatser och vill ha bättre byggkvalitet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Helt riktigt men jag var mest intresserad av att höra vad du resonerade när du skrev ”få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla”? Vi är ju alla olika så det är alltid intressant att höra. I synnerhet om man som jag testat det mesta för att verkligen se om det finns något bättre, men inte lyckats.[/quote]

Du har säkert lika bra koll som jag på alternativen men..

I förhållande till Model 3 som tråden handlar om tänker jag främst på Polestar 2 som närmaste konkurrent och som är lika bra eller bättre på det mesta utom förbrukning, räckvidd och i fallet M3P även acceleration. Jag har beställt en Polestar 2.

Beroende på vad man värdesätter för egenskaper skulle även Mach E, Q4, Ev6, Ioniq 5, Id4 och Enyaq kunna vara alternativ till Model 3 och det finns säkert något kinesiskt alternativ som jag inte har så bra kolla på och som inte har hunnit komma hit ännu, kanske har jag även glömt nämna någon? Ingen av de jag räknat upp slår Model 3 på alla områden men samtliga har bättre byggkvalitet och fantastisk teknik och alla är bättre än Model 3 inom några eller många områden.

Därmed inte sagt att Model 3 inte skulle ha fantastisk teknik eller vara en bra bil.

Jag har inte så bra koll på alternativ till din Model X, men jag förmodar att EQC, I-pace och E-tron är bra alternativ om klarar sig med 5 sittplatser och vill ha bättre byggkvalitet.[/quote]

Det var väl en sak du glömde?:
https://carup.se/larmrapport-timslanga- ... massoboom/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Är starkt sugen på en Skoda, skulle passa oss perfekt som familje-SUV. Det kommer att vara perfekt ihop skruvad och ha bra räckvidd. Men vi kommer inte köpa en sådan! Varför? Laddnätverket! Vi kan inte ha en första bil som inte kan laddas smidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Lonsan skrev:
Nu dras jag med lite asymmetrisk styrning och diffusa vibrationer i M3. Beställt hjulinställning men det är min egen diagnos. Jag älskar verkligen Elon och Tesla som företag och världsförändrare men anser att det måste till fler SC och göras enklare att nå och prata med Tesla, annars kommer folk ändå att välja skrotet som VW med flera släpper ut i bilhallarna.
Vad menar du med asymmetrisk styrning? Är det att ratten står snett?

Jag gillar att kontakten sker helt digitalt och att jag slipper ringa eller bli uppringd. Sen kan det alltid bli rappare och mer precist. Det jag inte gillar är när de säger att delar kommer på torsdag och sedan tar det 3 veckor innan något händer.
Tesla verkar vara samma typ av verkstad som Hedins bil i Mölndal därdu lämnar in för ett fel de hittar två till och sedan fixar de ytterligare ett fel innan bilen lämnas ut. På slutet med MB fick jag säga gör detta och detta, inget annat och då funkade det hyfsat.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Maw »

ducce916 skrev:
Ja det glömde jag, laddnätverket är en aspekt som talar för Tesla om mna har stort behov av att snabbladda. De flesta andra märken har ju ifs Ionity på motsvarande sätt men Teslas nät är mer utbyggt.

Jag tror dock att skillnaden i tillgång till snabbladdning kommer minska kraftigt de närmaste 1-3 åren i takt med utbyggnaden. Men det är bara en gissning än så länge.

Tesla har å andra sidan sämre tillgång till serviceverkstäder än de andra märkena vilket talar emot Tesla om man inte bor i rätt stad. Det kanske kan jämna ut skillnaden med snabbladdning lite?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Vilken egenskap? Åka vart man vill eller att de aldrig går sönder?

Mina dieselbilar har varit inne åtminstone en gång om året på verkstad för reparation och service.

Åka vart man vill går ju med en diesel också men det kostar ju ordentligt med pengar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Ja, i mitt fall kommer eibilen (P*2) vara en andrabil. De få gånger jag behöver längre räckvidd och/eller kunna tanka på 5 min så tar jag vår dieselbil.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Vilken egenskap? Åka vart man vill eller att de aldrig går sönder?

Mina dieselbilar har varit inne åtminstone en gång om året på verkstad för reparation och service.

Åka vart man vill går ju med en diesel också men det kostar ju ordentligt med pengar.
Att man kan åka vart man vill, när man vill och stanna när man vill hur länge man vill.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Svårt att säga för mig som har 3 mil till service. Men möjligheten att bara åka iväg vart jag vill i hela Europa slår allt. Bilen går ju trots allt väldigt sällan sönder.
När just den egenskapen lyfts fram som det positiva med dieselbil brukar det ju bli ett jävla liv.
Vilken egenskap? Åka vart man vill eller att de aldrig går sönder?

Mina dieselbilar har varit inne åtminstone en gång om året på verkstad för reparation och service.

Åka vart man vill går ju med en diesel också men det kostar ju ordentligt med pengar.
Att man kan åka vart man vill, när man vill och stanna när man vill hur länge man vill.
Ja, där funkar ju Tesla på samma sätt som min tidigare dieselbil. En Skoda skulle för passa mig tillbaka till Leafstadiet där det krävs mer detaljerad planering för att komma fram.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tesla är långt ifrån perfekta (sådär byggkvalitet, etc.), men finns en orsak att den enda elbil jag kan tänka mig idag är Tesla. Deras SuC-nät är helt överlägset hög kvalitet, gott om laddare och underhålls extremt väl.

Här är en Porsche-ägare som beskriver sitt helvete med laddning hos Ionity:



Åker jag på semester så är det i första hand flyg som gäller, i andra hand är det diesel som gäller, och i tredje hand om det skall vara elbil är det endast Tesla som kommer på fråga. Ofta finns 16-24 laddstolpar (som alla fungerar) när Ionity och andra har 2-6 stycken, varav often 1-2 som är trasiga.

Allt annat skapar bara stress och dålig semesterupplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

Ser fram emot när Europa öppnar så att man återigen kan ta sig på semester med Teslan.

Köra runt flera hundra mil med diesel lockar inte mig öht.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
Ser fram emot när Europa öppnar så att man återigen kan ta sig på semester med Teslan.

Köra runt flera hundra mil med diesel lockar inte mig öht.
Ser mest fram emot att flyga igen (flera hundratals mil i bil lockar inte, oavsett drivlina).

Men tror vi alla ser fram emot att kunna resa igen, oavsett preferenser. Skall bli härligt! :)

(Har fått första vaccineringen för två veckor sedan, och får nästa om fyra veckor.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar