Om spoilern var nödvändig skulle den redan suttit där, just p.g.a. lärdomar från TT.
Även om den skulle förbättra räckvidden.
Jag skulle säga att spoiler på en MY är 100% kosmetiskt.
Model Y har en inbyggd spoiler i formen på bakluckan. Audi TT var betydligt rundare. Alla har som sagt lärt sig av Audis misstag.
Troligtvis använder en Model Y även undersidan av bilen för att skapa marktryck.
Min reaktion var mot att det bara är sportbilar som behöver marktryck. Sidvind och motorvägavfart i lite för hög hastighet kan bli problem. Det var där Audi TT fick problem.
Finns en praktisk skillnad med marktryck och stabilitet i höga hastigheter för M3. Utan spoiler (eller med endast den sk "inbyggda") så är bilen godkänd för upp till 230 km/h. Med (extra) spoiler så är den testad och godkänd för upp till 264 km/h.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
På facebook har någon sett en transport med en vit MY vid järntorget i Göteborg. Troligen inte Volvos enligt någon. Kanske på väg till showroom i brunnsparken? Hoppas det!
Vill gråta varje gång jag ser en Model Y utan Spoiler. Otroligt ful design. Jag har beställt en LR, men kommer installera Spoiler dag 1...
Det är inte en sportbil.
Ahh, just det. Jag glömde att endast sportbilar får vara fina att se på.
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Model Y bygger ju på Model 3 så borde inte vara särskilt många barnsjukdomar. Men det är en ny fabrik så där finns ju en liten inkörningstid för den så klart.
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Model Y får enligt pressuppgifter lite varstans pressgjuten fram- och bakdel med mellandel för 4680 battericeller. Hur långt är detta avancerade chassibygge i verkligheten? Finns det på alla Model Y eller är det något som först kommer när Giga Berlin kommer igång? Tycker själv att detta rationella byggsätt kommer att ställa alla svetsade stålchassin i skuggan av Tesla. Det är helt säkert något dyrare, men det är överlägset när det gäller produktionstid, precision och styrka. Hade varit intressant att läsa lite mera om. Hoppas du förstår vinken Tibor.
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Long range efter miljöbonus är ju 650 k
660k??
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Long range efter miljöbonus är ju 650 k
660k??
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 papp
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Har följt Model Y under ett par år och står nu i begrepp att byta min tyska dieselkombi mot el-suv. Får dock känslan att de prisnivåer som indikeras idag för Model Y ligger rejält över vad de indikerade för ett par år sedan. Har något hänt eller är jag ute och cyklar?
Smärtgränsen går egentligen runt 600-650. Har kikat på välutrustade ID4 (eg GTX) och Enyaq (eg 4WD). Men var ju egentligen ute efter en Model Y. Kommer priset sänkas vid introduktionen tror ni?
Har ju varit en del trassel med MCU, dörrhandtag
etc. i Model S. Kommer Model Y vara bättre konstruerad / byggd? Har ett par timmar till närmsta Tesla Service center så det funkar inte att behöva åka jojo till verkstaden..
Long range efter miljöbonus är ju 650 k
660k??
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 papp
Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
719 900 kr avrundat till 720 000 kr minus 70 000 får jag till 650 000 iaf
Går inte att köpa bilen till det priset, tillkommer någon avgift på nästan 10 papp
Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
När smärtgränsen går på 650k så spelar 10k in.
Är det en absolut gräns från arbetsgivare för förmånsbil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja Destinations och dokumentavgif. Det va inget jag tog med när jag räknade, nej det har du rätt i. Men när det handlar om dessa summor för en bil tror jag inte 10000 är avgörande i slutändan.
När smärtgränsen går på 650k så spelar 10k in.
Är det en absolut gräns från arbetsgivare för förmånsbil?
Det var cliff_barnes som satte sin smärtgräns på 650k.
Jag har 8,5 pbb som smärtgräns för förmånsbil.