Kameraövervakning?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 03 jul 2019 22:21

Kameraövervakning?

Inlägg av gnuX »

Tydligen ska de börja aktivera förar-kameran vid backspegeln när man kör nu: https://electrek.co/2021/05/27/tesla-re ... in-camera/
Artikeln och bilder ( säger att det aktiveras i 2021.4.15.11. Jag har 2021.4.18 men har inte märkt någon info om att den kamera ska vara aktiverad. Tror ni det är något man endast rullar ut på vissa marknader (USA) kanske?
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Pontus »

Vad händer om man sätter en tejpbit för kameran? Avaktiveras vissa funktioner då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Fredrik j »

Framgår definition på vad som menas med uppmärksamhet? Är det händerna på ratten? Blicken framåt? Öppna ögon?
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av kallekula »

Pontus skrev:
Vad händer om man sätter en tejpbit för kameran? Avaktiveras vissa funktioner då?
Då använder den Lidar :D
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Lophornis »

Fredrik j skrev:
Framgår definition på vad som menas med uppmärksamhet? Är det händerna på ratten? Blicken framåt? Öppna ögon?
Svårt se ögon om man har solglasögon på sig. Tror att den bara registrerar att någon sitter i förarstolen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av LarsL »

Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av lakke »

LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Model Y performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av LarsL »

lakke skrev:
LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Jo, det är ju troligt att åtminstone EU kommer kräva hängslen och livrem.
Men lite konstigt av Tesla att införa detta om målet ändå är självkörning. Då kommer ju inte detta behövas alls.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av lakke »

LarsL skrev:
lakke skrev:
LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Jo, det är ju troligt att åtminstone EU kommer kräva hängslen och livrem.
Men lite konstigt av Tesla att införa detta om målet ändå är självkörning. Då kommer ju inte detta behövas alls.
Alla köper ju inte fsd. Finns ju dom som bara vill ha autopilot också
Model Y performance
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
lakke skrev:
LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Jo, det är ju troligt att åtminstone EU kommer kräva hängslen och livrem.
Men lite konstigt av Tesla att införa detta om målet ändå är självkörning. Då kommer ju inte detta behövas alls.
Det är ju tesla som vill övervaka. Man vill ha bevis för att föraren är skyldig när olyckor med level2-bilar.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Jerka »

Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Jerka »

martinot skrev:
Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
Hör länge kört Android med platstjänster avstängda när appar inte körs. Maps på inkognitoläge. Alltid utloggad från Google i webbläsaren. Använder inte Gmail. Har nu precis bytt till iPhone, delvis för att Apple verkar ta integriteten på mer allvar. Googles hela affärsidé är ju mer eller mindre att ta reda på saker om oss så att de kan rikta reklamen bättre.

Men inte ens med precis allt påslaget i telefonen så har man ju en kamera i ansiktet. Jag tycker det är helt oacceptabelt.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av lakke »

Jerka skrev:
martinot skrev:
Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
Hör länge kört Android med platstjänster avstängda när appar inte körs. Maps på inkognitoläge. Alltid utloggad från Google i webbläsaren. Använder inte Gmail. Har nu precis bytt till iPhone, delvis för att Apple verkar ta integriteten på mer allvar. Googles hela affärsidé är ju mer eller mindre att ta reda på saker om oss så att de kan rikta reklamen bättre.

Men inte ens med precis allt påslaget i telefonen så har man ju en kamera i ansiktet. Jag tycker det är

helt oacceptabelt.
Bara du haft en Android telefon har du nog blivit trackad mer än du tror. Facebook eller alla andra sociala medier är ju som en databas på alla människor. Tesla gick ju faktiskt ut med förut och frågade vad folk tyckte om dom skulle börja använda kameran i bilen. Alla nya bilar kommer nog mer eller mindre bli tvingade att ha något liknande system snart. Som har någon form av autonom körning. Är alla dom som missbrukat autopilot som gjort att detta måste ske snabbare
Model Y performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av LarsL »

lakke skrev:
LarsL skrev:
lakke skrev:
LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Jo, det är ju troligt att åtminstone EU kommer kräva hängslen och livrem.
Men lite konstigt av Tesla att införa detta om målet ändå är självkörning. Då kommer ju inte detta behövas alls.
Alla köper ju inte fsd. Finns ju dom som bara vill ha autopilot också
På sikt kommer ju FSD bli standard.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
martinot skrev:
Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
Hör länge kört Android med platstjänster avstängda när appar inte körs. Maps på inkognitoläge. Alltid utloggad från Google i webbläsaren. Använder inte Gmail. Har nu precis bytt till iPhone, delvis för att Apple verkar ta integriteten på mer allvar. Googles hela affärsidé är ju mer eller mindre att ta reda på saker om oss så att de kan rikta reklamen bättre.

Men inte ens med precis allt påslaget i telefonen så har man ju en kamera i ansiktet. Jag tycker det är helt oacceptabelt.
Hur funkar FaceID om inte kameran är påslagen hela tiden?
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av lakke »

LarsL skrev:
lakke skrev:
LarsL skrev:
lakke skrev:
LarsL skrev:
Vore ju bra om den kunde ersätta att man ska hålla i ratten. Det är ju betydligt säkrare att kolla att man tittar på vägen än att ha belastning på ratten.
Kommer va både och. Iaf i början
Jo, det är ju troligt att åtminstone EU kommer kräva hängslen och livrem.
Men lite konstigt av Tesla att införa detta om målet ändå är självkörning. Då kommer ju inte detta behövas alls.
Alla köper ju inte fsd. Finns ju dom som bara vill ha autopilot också
På sikt kommer ju FSD bli standard.

Det tror jag inte. Då kommer alla priser öka galet mycket. Om det nu blir standard så har dom alltså löst fsd. Då kommer det inte bara kosta 77 k längre. Säkert över 150 k. Läggs det då på vanliga priset blir det rätt saftiga priser för alla teslor
Model Y performance
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av LarsL »

Varför sälja bilar utan FSD? Elon påstår ju att det går att tjäna multum på taxiverksamhet så då behåller nog Tesla bilarna själva istället.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Jerka »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
martinot skrev:
Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
Hör länge kört Android med platstjänster avstängda när appar inte körs. Maps på inkognitoläge. Alltid utloggad från Google i webbläsaren. Använder inte Gmail. Har nu precis bytt till iPhone, delvis för att Apple verkar ta integriteten på mer allvar. Googles hela affärsidé är ju mer eller mindre att ta reda på saker om oss så att de kan rikta reklamen bättre.

Men inte ens med precis allt påslaget i telefonen så har man ju en kamera i ansiktet. Jag tycker det är helt oacceptabelt.
Hur funkar FaceID om inte kameran är påslagen hela tiden?
Den slås ju bara på om man faktiskt behöver bli identifierad. Dessutom sparas all biometrisk data krypterat och lokalt på telefonen. Jag tycker det känns ok.

Varför är det alltid så att integritetsfrågor får svar i form av whataboutism? Är det bästa argumentet mot övervakning "du är ändå redan övervakad"? Jag tycker inte det känns ett dugg bra, och jag ÄR väldigt bekymrad även över min smartphone och noga med vad jag godkänner. Att min bil ska övervaka mig med kamera tycker jag helt enkelt är oacceptabelt. Men jag verkar vara rätt ensam om den åsikten.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av lakke »

Jerka skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
martinot skrev:
Jerka skrev:
Köper folk detta? Jag skulle aldrig vilja ha en bil som spionerar på mig.
Vad kör du med för telefon?
Hör länge kört Android med platstjänster avstängda när appar inte körs. Maps på inkognitoläge. Alltid utloggad från Google i webbläsaren. Använder inte Gmail. Har nu precis bytt till iPhone, delvis för att Apple verkar ta integriteten på mer allvar. Googles hela affärsidé är ju mer eller mindre att ta reda på saker om oss så att de kan rikta reklamen bättre.

Men inte ens med precis allt påslaget i telefonen så har man ju en kamera i ansiktet. Jag tycker det är helt oacceptabelt.
Hur funkar FaceID om inte kameran är påslagen hela tiden?
Den slås ju bara på om man faktiskt behöver bli identifierad. Dessutom sparas all biometrisk data krypterat och lokalt på telefonen. Jag tycker det känns ok.

Varför är det alltid så att integritetsfrågor får svar i form av whataboutism? Är det bästa argumentet mot övervakning "du är ändå redan övervakad"? Jag tycker inte det känns ett dugg bra, och jag ÄR väldigt bekymrad även över min smartphone och noga med vad jag godkänner. Att min bil ska övervaka mig med kamera tycker jag helt enkelt är oacceptabelt. Men jag verkar vara rätt ensam om den åsikten.
Kameran i bilen övervakar dig bara om du slår på autopilot. datan sparas bara i bilen om du inte godkänner annat. tror ingen gillar övervakningen men samtidigt måste det bli mer övervakat när så många missbrukar det annars.
Model Y performance
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av Mickep »

Borde vara en lampa som talar om att kameran är påslagen, såsom webkameror. Annars blir det som avlyssning. Biometri kan annars vara en del att starta bilen (och få personifierad inställning). Så det finns fördelar. Men för den skulle får man inte blunda för det missbruk som kan inträffa.
Kina har det också i bilar. Är väl lite freudianskt att de varnade att tesla bilar kan spionera på ägarna.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av mans71 »

Jerka skrev:
Att min bil ska övervaka mig med kamera tycker jag helt enkelt är oacceptabelt. Men jag verkar vara rätt ensam om den åsikten.
Nej, du är inte ensam. En sån bil väljer även jag bort om inte tillverkaren garanterar biometri hanteras på samma sätt som t.ex Apple hanterar det. Jag vill också ha en försäkran om att data om mig inte kommer att delas med tredje part eller användas mot mig t.ex i försäkringsfrågor.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Borde vara en lampa som talar om att kameran är påslagen, såsom webkameror. Annars blir det som avlyssning. Biometri kan annars vara en del att starta bilen (och få personifierad inställning). Så det finns fördelar. Men för den skulle får man inte blunda för det missbruk som kan inträffa.
Kina har det också i bilar. Är väl lite freudianskt att de varnade att tesla bilar kan spionera på ägarna.
Har telefoner en sådan lampa?

Mina datorer på jobbet (Dell) har det inte. Men tycker det är en utmärkt idé att alla telefoner, bilar, mm. borde ha.

Tycker det även är nyttigt och riktigt att man som kunder ifrågasätter alla datainsamling som sker.

Men för att skydda sig så blir det ju lite obalanserat om man bara fokuserar på en enhet, och inte andra. Gäller att man ser över samtliga produkter man använder, om man vill ha en riskmappning över bevakningsmöjligheter/dataläckage om en. Sedan måste man ju även se på plus-sidan (och inte bara minus-sidan), som tex. säkerhetsfunktioner i bilar att man inte somnar vid ratten, eller för ID-inloggning (tex. i telefoner, datorer, men i framtiden kanske även bilar). Inte bra om en bil läcker data som man inte vet om eller inte gått med på (no-no), men samtidigt så är en telefon något som oftast följer de flesta människor dygnet runt (till skillnad från en bil), och läcker massivs med data om dess användare. Så gäller att se helheten, och även att fokusera på rätt problem när man skall se över ens personliga integritet.

Angående Kina så har de ju i deras lag krav på att alla kinesiska tillverkare måste samla in data och spionera på sina användare, och göra all denna data åtkomligt åt myndigheterna. Så låter ju märkligt om Kinas myndigheter klagar på något som de själva lagstiftat om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av frippan »

Med senaste uppdateringen så har Tesla skrivit detta i release noten:
The cabin camera above your rearview mirror can now detect and alert driver inattentiveness while Autopilot is engaged. Camera data does not leave the car itself, which means the system cannot save or transmit information unless data shared is enabled. To change your data settings, tap Controls > Safety & Security > Data Sharing on your car's touchscreen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kameraövervakning?

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
Med senaste uppdateringen så har Tesla skrivit detta i release noten:
The cabin camera above your rearview mirror can now detect and alert driver inattentiveness while Autopilot is engaged. Camera data does not leave the car itself, which means the system cannot save or transmit information unless data shared is enabled. To change your data settings, tap Controls > Safety & Security > Data Sharing on your car's touchscreen.
Tack för infon. Bra att de förtydligar detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar