BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-

Det verkar vara en rätt dyr elbil.
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

OfarligTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-

Det verkar vara en rätt dyr elbil.
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... era-bmw-ix
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-

Det verkar vara en rätt dyr elbil.
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... era-bmw-ix
iX är inte samma bil. Och ytterst få köper en maxutrustad BMW. Man väljer det man värdesätter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Gillar att det är en halvkombi, men ändå inte en SUV. Klart mycket bättre än en sedan med deras begränsade luckor (trots att jag själv skall plocka ut en ny sedan i nästa vecka).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Provade att bygga en fullutrustad i4 och det slutade på 1 303 000:-

Det verkar vara en rätt dyr elbil.
Var kan man bygga? bmw.se verkar inte ha någon konfigurator.

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... era-bmw-ix
iX är inte samma bil. Och ytterst få köper en maxutrustad BMW. Man väljer det man värdesätter.
Ok, hade missat att det var två helt olika modeller.

iNext verkar vara en stor fet SUV och i4 en slank fin coupé. Lite som en krympt Tesla modell X & S
bmw-ix.jpg
New-BMW-i4-2021-price-info-and-official-photos.jpg
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.

Sent? Före Plaid+ och Model Y iaf. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Februari 2022?
Alla youtube klipp pratar om Q4 i år. Men det är ju visserligen inte svenska marknaden de fokuserar på...

Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: BMW i4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Februari 2022?
Alla youtube klipp pratar om Q4 i år. Men det är ju visserligen inte svenska marknaden de fokuserar på...

Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Skärmbild 2021-05-31 103636.jpg
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: BMW i4

Inlägg av Eldsig »

HelectriC skrev:
Anonymous FTW skrev:
HelectriC skrev:
där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.

I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Jo, helt privat. Tror inte min arbetsgivare har lust att köpa ny bil till mig en gång om året :D
Ionic 5 kommer i juli ja, sen kommer väl antagligen BMWn i februari nästa år ca. Men som med alla andra bilar jag köper så måste nykommaren utmana den jag redan har, så säljs den bilen som jag gillar minst för stunden. Easy peasy :D
Tjänar du, förlorar eller even Steven?

Intressant att få höra lite om värdetapp från listpris/förspris första tiden... :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte :D
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog :D.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte :D
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog :D.
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.

Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. :lol: Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.

Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. :lol: Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.

Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. :lol: Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…
Vi har ju två bilar så då går det dubbelt så snabbt. Hade alltså bilarna i ca 6 månader i snitt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Min lokala handlare säger alltså att om man förbeställer så får man inte ångra sig efter att man testat den eller sett den in person.
Det var inte riktigt någon höjdare och i rak motsats till alla andra företag nu. Svårmotiverat att beställa en bil för 800k utan en chans att provsitta.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Tror det har blivit ett missförstånd, förbeställer du så har du rätt att ångra dig och få tillbaka eventuell handpenning.

Beställer du så gäller köpeavtalet som för vilken bil som helst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Kanske, måste dubbelkolla imorgon.
Desto mer jag läser materialet jag fått desto mer börjar jag misstänka att det är till för internt bruk. Finns en slide med info om model 3 och polestar 2 och vad som är för och nackdelar med dessa tex.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte :D
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog :D.
Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.

Tar dessutom rätt mycket meck och tid från arbetstid att ordna upp alla saker inför försäljning, inbyte, etc. Så glad att jag normalt inte byter så här ofta. Kanske förlänger nästa leasingperiod från 3 år till 4.

Annars så känns vart tredje år som rätt optimalt tycker jag personligen. Inte för stressigt/meckigt att byta allt för ofta, men ändå att man hela tiden har hyfsat ny teknik och hyfsat fräsch bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.

Tar dessutom rätt mycket meck och tid från arbetstid att ordna upp alla saker inför försäljning, inbyte, etc. Så glad att jag normalt inte byter så här ofta. Kanske förlänger nästa leasingperiod från 3 år till 4.

Annars så känns vart tredje år som rätt optimalt tycker jag personligen. Inte för stressigt/meckigt att byta allt för ofta, men ändå att man hela tiden har hyfsat ny teknik och hyfsat fräsch bil.
Ja det är ju lite meck men det är ju roligt också. Var tredje år tycker jag blir lite tråkigt, vill ju få något nytt oftare än så. Sen är jag ju en person som vill byta ut teknik i princip varje år också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Säljaren var ju inte direkt kunnig (som förväntat när det gäller elbil, dock har ju BMW nu 4 BEV så man hade ju kanske kunnat tänka sig att det var en del upplärning, speciellt här där det säljs en stor andel elbilar). Jag ställde en del frågor som han svarade helt fel på, dock kom han tillbaks efteråt på mail och korrigerade sig, der var iaf bra. Men iom att han blev mer och mer osäker när han inte kunde svara på mina frågor, så gjorde han några fel som resulterade i att bilen egentligen skulle bli dyrare än det jag fått i offerten. Men snyggt var att han helt enkelt sa att detta är mitt fel, så det står jag för :)
Jag hade helt glömt det där med att kunna förhandla om pris, det existerar ju inte hos varken Tesla eller Polestar, hade tänkt acceptera första offerten, men så kom jag på att vi kanske har någon rabatt genom jobbet och jo då, där kom det in ca 10% :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S. :lol:

Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag hade helt glömt det där med att kunna förhandla om pris, det existerar ju inte hos varken Tesla eller Polestar,
Vilket jag iofs. tycker är snabbare, enklare och mer rättvist. Lika pris för alla.

Intressant är att det verkar som Volvo funderar på att följa samma modell i framtiden som Tesla och syskonföretaget Polestar. Dvs. med oprutbara priser, nätförsäljning, färre komplicerade tillbehörspaket och ett mindre antal grundkonfigurationer att välja på. Allt för att göra säljprocessen både enklare och snabbare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S. :lol:

Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S. :lol:

Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).

Ja det lär ju bli lätt... :roll:
Skriv svar