FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, vad ska man säga?
Tesla har tydligen även tagit bort ländryggsstödet ("Lumbar support") på passagerarsidan på nyare bilar (3/Y). Sannolikt av komponentbristskäl även detta. Men det påverkar ju i alla fall inte bilens säkerhet.
Tesla har tydligen även tagit bort ländryggsstödet ("Lumbar support") på passagerarsidan på nyare bilar (3/Y). Sannolikt av komponentbristskäl även detta. Men det påverkar ju i alla fall inte bilens säkerhet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag är allt annat än imponerad. Även den X med radar som Green testar beter sig mycket dåligt. Säkerhetssystemen på min MX Raven är långt sämre än min 2016 Volvo XC60 var, på I stort sett alla plan. Och nu blir det ännu sämre.spacecoin skrev:Ja, vad ska man säga?
Tesla har tydligen även tagit bort ländryggsstödet ("Lumbar support") på passagerarsidan på nyare bilar (3/Y). Sannolikt av komponentbristskäl även detta. Men det påverkar ju i alla fall inte bilens säkerhet.
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, jag blev förvånad att "standard"-utrustade MX:en var så kass. Jag tycker man ser man ett mönster hos Tesla - man slarvar ut grejer med för dålig kvalitet. Listan börjar bli lång nu. Jag tycker man går över en gräns när man börjar tumma på säkerhetssystemen.Hertsh skrev:Jag är allt annat än imponerad. Även den X med radar som Green testar beter sig mycket dåligt. Säkerhetssystemen på min MX Raven är långt sämre än min 2016 Volvo XC60 var, på I stort sett alla plan. Och nu blir det ännu sämre.spacecoin skrev:Ja, vad ska man säga?
Tesla har tydligen även tagit bort ländryggsstödet ("Lumbar support") på passagerarsidan på nyare bilar (3/Y). Sannolikt av komponentbristskäl även detta. Men det påverkar ju i alla fall inte bilens säkerhet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
PlainSite drivs av Aaron Greenspan...Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad spelar det för roll? Det intressanta är dokumentet från California Department of Motor Vehicles. Aaron Greenspan har ingen koppling till den myndigheten annat än att han driver en sida som har begärt ut och delat med sig dokumentation från myndigheten i fråga.loftux skrev:PlainSite drivs av Aaron Greenspan...Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad spelar det för roll att två gossar bråkar om vad som står i ett dokument? När Tesla skickar ut ett ny beta någongång kan vi diskutera den istället. Att Tesla inte är Level 5 vi årsskiftet tror jag alla som har en hjärna förstår, eftersom Level 5 är "aspirational" och kan liksom inte uppnås i praktiken. Eller man kan i alla fall inte bevisa det.Jordad skrev:Vad spelar det för roll? Det intressanta är dokumentet från California Department of Motor Vehicles. Aaron Greenspan har ingen koppling till den myndigheten annat än att han driver en sida som har begärt ut och delat med sig dokumentation från myndigheten i fråga.loftux skrev:PlainSite drivs av Aaron Greenspan...Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD Beta är imponerande!
Får väl var och en avgöra, tycker det kan vara bra att veta.Jordad skrev:Vad spelar det för roll? Det intressanta är dokumentet från California Department of Motor Vehicles. Aaron Greenspan har ingen koppling till den myndigheten annat än att han driver en sida som har begärt ut och delat med sig dokumentation från myndigheten i fråga.loftux skrev:PlainSite drivs av Aaron Greenspan...Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är "old news" att Tesla tar kartdata från TomTom, men det där med HD-kameror är ju fel. Finns inga HD-kameror på en Tesla. När två chefer/jurister snackar teknik blir det sällan helt rätt.Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är intressant vad de använder kartdata till som tex trafikljus. Det hade iaf jag missat tidigare.spacecoin skrev:Det är "old news" att Tesla tar kartdata från TomTom, men det där med HD-kameror är ju fel. Finns inga HD-kameror på en Tesla. När två chefer/jurister snackar teknik blir det sällan helt rätt.Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Tesla har HD-kameror. HD är allt över 1280x720. Tur är väl det för annars hade de haft typ VGA-kameror.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, rätt. Tänkte 4k. HD är så 2015.Jordad skrev:Det är intressant vad de använder kartdata till som tex trafikljus. Det hade iaf jag missat tidigare.spacecoin skrev:Det är "old news" att Tesla tar kartdata från TomTom, men det där med HD-kameror är ju fel. Finns inga HD-kameror på en Tesla. När två chefer/jurister snackar teknik blir det sällan helt rätt.Jordad skrev:Sagan om DMW för ett tag sedan visade sig vara FUD som mycket annat:
Det som var intressant är information om vilken typ av kartdata Tesla använder. De utvecklar tydligen kartorna tillsammans med TomTom.
Tesla har HD-kameror. HD är allt över 1280x720. Tur är väl det för annars hade de haft typ VGA-kameror.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu kan man beställa Waymo direkt i Google Maps:
https://9to5google.com/2021/06/03/googl ... waymo-one/
https://9to5google.com/2021/06/03/googl ... waymo-one/
Re: FSD Beta är imponerande!
Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Den hade vi ju faktiskt snackat om här på forumet. Tycker den hanterar det ganska bra ändå på något sätt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Jäkligt roligt spel ser det ut som...Hertsh skrev:Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja påminner omBjelke skrev:Jäkligt roligt spel ser det ut som...Hertsh skrev:Som flyger ut ur lastbilen. Lite som pojken med guldbyxorna.Jordad skrev:Det är inte lätt att vara autopilot ibland
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Re: FSD Beta är imponerande!
Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser? Ignorerar det bilen ser, tex trafikljus vid ett vägbygge eller ignorerar kartdata och anpassar sig till det bilen ser? Vad hjälper det att man har LIDAR och HD-karta i vägbyggsfallet? Inget alls skulle jag säga till skillnad mot att det är "en enorm fördel".spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Re: FSD Beta är imponerande!
Nog dumt att dra slutsatser efter den här videon. Det är inte säkert att det påverkade bilens förmåga att köra överhuvudtaget utan det är antagligen bara visualisering av stoppljus som gick bananas. Det såg roligt ut och självklart är det något som Tesla måste åtgärdaspacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Men stoppljus invid motorvägar som inte tillhör motorvägen är ju kanske vettigt att använda kartdata till. Vi människor tolkar saker fel ibland och har det sedan i minnet nästa gång vi kör förbi samma plats. Bara naturligt om självkörande bilar gör samma sak.
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis detta. Om man inte kan komma på en bättre anledning än vägarbeten till att låta bli att förenkla ODD med en ENORM faktor, så för all del - fortsätt jaga valen, Ahab...Fredrik j skrev:Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Skulle man låta bli att förenkla problemet av principiella skäl då eller vad?
Re: FSD Beta är imponerande!
Angående parallellt med järnvägen så var det lite kul när bilen läste hastighetsskylten för tåg på väg ut ur Ludvika. Blev lite överraskad när det stod 130 som gällande hastighet.spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
https://www.theonion.com/revolutionary- ... 1847048521
In what many are calling the future of the automotive industry, a revolutionary driverless car unveiled Tuesday requires zero functional technology to generate profit. “While many companies in the autonomous vehicle sector have unveiled models to generate funding with little feasible technology, what sets X-Course apart is that we make money without any self-driving technology whatsoever and absolutely no plans to ever develop it,” said X-Course CEO Patrick Medill