Inte vad jag vet. Gick på hur Dacia angett priser utomlands. Förhoppningsvis är de lika ärliga när de anger priser i Sverige när det sker.Fredrik j skrev:Dacia har väl inte ”marknadsfört” några svenska priser alls?
I Sverige är det ju Volvohandlarna som säljer Dacia och ett svenskt pris borde ju kommuniceras från dom såsmåningom.
Dacia Spring Electric
Moderator: Redaktion
Re: Dacia Spring Electric
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Säljer Dacia sina bilar själva i andra länder eller kommer priserna från återförsäljare/generalagenter tro?martinot skrev:Inte vad jag vet. Gick på hur Dacia angett priser utomlands. Förhoppningsvis är de lika ärliga när de anger priser i Sverige när det sker.Fredrik j skrev:Dacia har väl inte ”marknadsfört” några svenska priser alls?
I Sverige är det ju Volvohandlarna som säljer Dacia och ett svenskt pris borde ju kommuniceras från dom såsmåningom.
Re: Dacia Spring Electric
Det finns ju oftast flera priser för de flesta bilar.
1. Ett som är ett officiellt pris för bilmodellen som biltillverkaren anger själv i sina pressreleaser, marknadsföring, egna bilannonser och i deras egna webbkonfiguratorer.
2. Dels priser som olika ÅF-kedjor (2a), men även individuella ÅF (2b), själva sätter och själva annonserar ut. De kan variera från både 1, och mellan sig själva.
Biltillverkare kan styra priserna i 1. ovan, men får inte direkt styra över priserna i 2. enligt EU (sedan att de kan påverka de indirekt är en lite annan sak).
Undantaget är väl Tesla och Polestar som endast själva säljer sina egna bilar. Där är ju 1. och 2. samma sak.
Sedan finns ju ibland exempel på marknader som biltillverkare själva inte är närvarande på. Antingen inte alls, eller inte med vissa specifika modeller. Där kanske då 1. faller bort, och endast 2. återstår om vissa ÅF-kedjor på eget initiativ importerar vissa fabrikat, eller vissa enskilda modeller.
Vet ej hur Renault Nordic AB (Dacia) kommer göra i Sverige med Spring Electric.
Den finns iaf. inte på deras officiella webbsida, och inte en under kommande modeller: https://www.dacia.se/kommande-modeller.html
1. Ett som är ett officiellt pris för bilmodellen som biltillverkaren anger själv i sina pressreleaser, marknadsföring, egna bilannonser och i deras egna webbkonfiguratorer.
2. Dels priser som olika ÅF-kedjor (2a), men även individuella ÅF (2b), själva sätter och själva annonserar ut. De kan variera från både 1, och mellan sig själva.
Biltillverkare kan styra priserna i 1. ovan, men får inte direkt styra över priserna i 2. enligt EU (sedan att de kan påverka de indirekt är en lite annan sak).
Undantaget är väl Tesla och Polestar som endast själva säljer sina egna bilar. Där är ju 1. och 2. samma sak.
Sedan finns ju ibland exempel på marknader som biltillverkare själva inte är närvarande på. Antingen inte alls, eller inte med vissa specifika modeller. Där kanske då 1. faller bort, och endast 2. återstår om vissa ÅF-kedjor på eget initiativ importerar vissa fabrikat, eller vissa enskilda modeller.
Vet ej hur Renault Nordic AB (Dacia) kommer göra i Sverige med Spring Electric.
Den finns iaf. inte på deras officiella webbsida, och inte en under kommande modeller: https://www.dacia.se/kommande-modeller.html
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Dacia Spring Electric
Nej, jag vill att tillverkarna ska annonsera det faktiska priset men syftade bara på att det är fel att påstå att priset blev samma som media skrev, bara för att priset efter subventioner är detsamma.martinot skrev:Inte jag heller.Maw skrev:Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .martinot skrev:Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.
Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.
1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.
2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).
3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.
4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.
SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Var mer en kommentar till vigge50 som av någon märklig anledning tydligen inte gillar att se faktiska priser (han verkar föredra fakepriser om jag tolkar honom rätt).
Har inte sett något som tyder på att Dacia inte är ärliga med detta. Inget alls att klaga på där.
Re: Dacia Spring Electric
Gott! Då är jag helt med, och håller självklart med. Blev lite orolig där först att det kampanjades för att börja med "avrabatterade" priser!vigge50 skrev:Nej, jag vill att tillverkarna ska annonsera det faktiska priset men syftade bara på att det är fel att påstå att priset blev samma som media skrev, bara för att priset efter subventioner är detsamma.martinot skrev:Inte jag heller.Maw skrev:Jag har inte sett att Dacia gjort det, men om de angett pris med elbonus utan att visa det tydligt så är det förstås vilseledande och förkastligt. .martinot skrev:Jag tycker det är bättre och ärligare att tillverkare skriver faktiskt försäljningspris.
Inte ett "konstgjort" pris där man i annonsering dragit bort eventuella framtida subventioner som köpare kan få tillbaka från staten.
1. Dels så kan politker ändra stödet för subventioner.
2. Dels så får man inte bidraget förens ett halvår efteråt. Dvs. du måste fortfarande betala lasta upp hela summan vid köp (blir ju då fel att ange en annan summa).
3. Dels så kan subventioner "fastna" och inte alltid betalas ut ens i tid.
4. Dels så blir det svårare att beräkna leasningupplägg om man inte vet den faktiska kostnaden (och även den verkliga subventionen). Bla. så blir ju subventionen för leasing större tack vare att priset som subventioneras är ex. moms (halv) för företag.
SÅ NEJ till att företag börjar ange "fakepriser" i sin annonsering, tack!
Var mer en kommentar till vigge50 som av någon märklig anledning tydligen inte gillar att se faktiska priser (han verkar föredra fakepriser om jag tolkar honom rätt).
Har inte sett något som tyder på att Dacia inte är ärliga med detta. Inget alls att klaga på där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dacia Spring Electric
Klarade sig ganska bra på älgtest: visst flög lite koner men alla hjulen hade kontakt med marken, bilen visade inga tendenser till rundslagning trots smal och hög kaross.
Re: Dacia Spring Electric
Dacia Spring verkar vara hyfsat bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dacia Spring Electric
Fler positiva tester.
Som ren stadsbil verkar den funka.
Som ren stadsbil verkar den funka.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ckholmare/Vi kör Europas billigaste elbil: Dacia Spring – ”perfekt för stockholmare”
Reporter Wiggo Björck är i Köpenhamn och kör den en billiga elbilen Dacia Spring – "Kan bli en riktig hit".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dacia Spring Electric
Dacia Spring slår en Seat Mii på det mesta förutom räckvidd och prestanda.
Pris från 176.000kr i Danmark.
Pris från 176.000kr i Danmark.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Dacia Spring Electric
Frågetecken om krocktestbetyg. Är den inte utvärderad av euroncap ännu eller är det något annat?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dacia Spring Electric
Jodå, men tappar betyg på dåliga assistanssystem.Fredrik j skrev:Frågetecken om krocktestbetyg. Är den inte utvärderad av euroncap ännu eller är det något annat?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dacia Spring Electric
Verkar inte ha genomgått Euro NCAP ännu? Finns inte publicerad på hemsidan. Dacia har ju inget lysande trackrecord när det gäller säkerhet. Två-stjärnig bil (Dacia Logan) så sent som i år....mikebike skrev:Jodå, men tappar betyg på dåliga assistanssystem.Fredrik j skrev:Frågetecken om krocktestbetyg. Är den inte utvärderad av euroncap ännu eller är det något annat?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dacia Spring Electric
Från Teknikens Värld:
"Spring har autobroms och sex krockkuddar men Dacia räknar inte med att bilen får högre betyg än nyligen krocktestade Sandero. Den fick två stjärnor av fem hos Euro NCAP, främst på grund av få assisterande system."
"Spring har autobroms och sex krockkuddar men Dacia räknar inte med att bilen får högre betyg än nyligen krocktestade Sandero. Den fick två stjärnor av fem hos Euro NCAP, främst på grund av få assisterande system."
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dacia Spring Electric
...och kanske det faktum att den bara presterade 70% i Adult Occupant. Men 41% resp 42% i fotgängar resp. safetysystems är ju inte heller lysande.mikebike skrev:Från Teknikens Värld:
"Spring har autobroms och sex krockkuddar men Dacia räknar inte med att bilen får högre betyg än nyligen krocktestade Sandero. Den fick två stjärnor av fem hos Euro NCAP, främst på grund av få assisterande system."
En ganska osäker bil helt enkelt.
Knepigt att Volvo kommer fortsätta sälja den i sin egen säljorganisation som formas runt uppköpta Upplands motor...