Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Vet inte hur man kan vända detta till en fördel?

En dag som denna så hade Tesla mått bra av en PR-avdelning som med mer än 280 tecken kan förklara varför det sker, vad som händer med de som bokat och vad planen är framåt.

Är helt obegripligt hur vissa försvarar sin Elon oavsett vad han hittar på.

Min plaid+ beställning på kontot ser exakt ut som förut. När kommer det nåt officiellt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Gustafsson »

Efterfrågan på Plaid+ kanske blev för marginell?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av termosen »

Gustafsson skrev:
Efterfrågan på Plaid+ kanske blev för marginell?
Jag tänker tvärtom, för få beställningar på Plaid, som finns nu, den vill de gärna sälja, så då stänger de Plaid+ för nu, och försöker få folk att byta till plaid.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Efterfrågan på Plaid+ kanske blev för marginell?
Jag tror efterfrågan på Plaid+ var jättehög. Säkert högre än för den vanliga Plaid.
Användarvisningsbild
tax
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2015 15:06

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av tax »

Huvudpoängen med 4680 är ju få ner kostnaden vilket inte spelar så stor roll för plaid. Att klara kylningen osv på ett så pass stor cell är fantastiskt men de mindre formaten kan ju också förbättras.
Panasonic har pratat om kommande 20% högre energitäthet i de gamla formaten (18650, 2170).
Så jag tror det finns god skäl att tro räckvidden kommer överraska även om de kan ha plockat bort en del celler (bilen ha blivit ganska mycket lättare).
Katten är på väg ut:)

4bQoT6o.jpg
Senast redigerad av tax, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..
Ja det tycker jag de har, framförallt har de ju en tendens att ändra specar på saker till det bättre väldigt sent (ibland efter att de första kunderna fått leverans). Som jag skrev har man ju egentligen bara tre val, antingen tror man att de gjort batterierna mindre än tidigare, att de ljuger om att ha gjort effektivitetsförbättringar eller så tror man att de kommer höja räckviddssiffrorna. Och med tanke på hur de nyligen gjort med Model 3 (effektivitetsförbättringar, större batteri osv) så tror jag mest på det sistnämnda. Du får gärna argumentera för varför du tror att någon av de andra alternativen har högre sannolikhet för att vara korrekt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..
Ja det tycker jag de har, framförallt har de ju en tendens att ändra specar på saker till det bättre väldigt sent (ibland efter att de första kunderna fått leverans). Som jag skrev har man ju egentligen bara tre val, antingen tror man att de gjort batterierna mindre än tidigare, att de ljuger om att ha gjort effektivitetsförbättringar eller så tror man att de kommer höja räckviddssiffrorna. Och med tanke på hur de nyligen gjort med Model 3 (effektivitetsförbättringar, större batteri osv) så tror jag mest på det sistnämnda. Du får gärna argumentera för varför du tror att någon av de andra alternativen har högre sannolikhet för att vara korrekt.
Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hålla
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hålla
När har Tesla eller andra tillverkare för den delen lovat högre EPA/WLTP siffror på bilar de faktiskt redan sålt än vad de faktiskt levererade i testerna? Jag kan nämligen bara komma på fall där de varit i underkant i estimaten och sedan justerat upp dem. Vi pratar ju nämligen testade räckvidder här så det är ju inte direkt något som är subjektivt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hålla
När har Tesla eller andra tillverkare för den delen lovat högre EPA/WLTP siffror på bilar de faktiskt redan sålt än vad de faktiskt levererade i testerna? Jag kan nämligen bara komma på fall där de varit i underkant i estimaten och sedan justerat upp dem. Vi pratar ju nämligen testade räckvidder här så det är ju inte direkt något som är subjektivt.
Jag tänkte inte på just wltp men när det gäller wltp och epa är det inte helt ovanligt att tillverkarna lovar mer innan testerna är gjorda än vad det fastställda resultatet blir.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av mans71 »

Skulle det hända något på torsdag som ev. kaster nytt ljus över detta och huruvida det även påverkar roadster?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av thebishop »

mans71 skrev:
Skulle det hända något på torsdag som ev. kaster nytt ljus över detta och huruvida det även påverkar roadster?
De skall ha dragningen om nya model S som de skulle haft först i januari, sedan förra veckan. Men tredje gången gillt kanske?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av bjornnilsson »

Sitter och tittar på mitt handpenningsavtal. Har betalat 11700 kr för en bil som nu sägs inte komma. Jag har någonstans fullt förtroende för Tesla och tycker att Elon är en person som har gett mycket mer än vad han har tagit. Jag kör just nu världens bästa bil tack vare hans entreprenörsskap.

Men ändå.. just nu.. märklig känsla.

Har efter många interna monologer kommit fram till att det är bättre range som jag vill ha. Med option att kunna blixtra till vid någon hiskelig omkörning ibland utan att behöva ladda vid nästa SuC som konsekvens...

Men nu vet jag inte.. kommer den nya bilen ha exakt samma range som den jag redan har nu så.. I dont know.

Jag vill tro att det som presenteras om några dagar ger mig ett ännu bättre bilägande och inte bara en högre prislapp.

Men lite spännande är det allt att inte riktigt kunna välja känsla.

Ska jag vara besviken eller se fram emot eventet?

Jag väljer nog ändå det senare..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av eTron »

- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tars »

Etron gt.
Eqs

Känner med dig.....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

eTron skrev:
- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?

Helt sjukt att de stackarna är utelämnade till vad Elon twittrar. :roll:

Nåväl, måste man kontakta Tesla för att få tillbaka bokningsavgiften på 11 700:- eller går det automatiskt?

Jadu. En E-Tron som du heter? :) Beror på vad du är ute efter. En snabb bil eller en familjebil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Zalman3 »

Tycker man åtminstone kan vänta med att avboka till 10 juni.

Det är kanske Roadster som ersätter Plaid+.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tars »

Zalman3 skrev:
Tycker man åtminstone kan vänta med att avboka till 10 juni.

Det är kanske Roadster som ersätter Plaid+.
Eller så kommer de köra med plaid + varianten och skrotar vanliga plaiden.
Förut när 100 kWh batteriet lanserades, så kom det bara till performance, och skulle gissa att så är fallet här med hoppas jag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Credde »

Någon som vet hur det kommer funka om man har beställt Plaid+ och den nu inte kommer, avbokas man automatisk sen eller kommer man erbjudas en Plaid eller LR istället - kommer man sist i kön då?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av eTron »

Credde skrev:
Någon som vet hur det kommer funka om man har beställt Plaid+ och den nu inte kommer, avbokas man automatisk sen eller kommer man erbjudas en Plaid eller LR istället - kommer man sist i kön då?
Den S Performance som jag bokade i November 2020 som skulle levereras i mars 2021 blev avbokad av Tesla pga de slutade tillverka den gamla Model S. Erbjöds då en LR, Plaid eller Plaid+ med lite rabatt (har för mig det var 50 000kr). Om jag inte valde att lägga en ny beställning skulle reservationsavgiften inte betalas tillbaka(!). Valde en Plaid+ den gången, men denna gång är det mer sannolikt att jag avbokar och kräver reservationsavgiften tillbaka, om inget väldigt positivt presenteras på torsdag.
almtom
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 aug 2019 10:00

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av almtom »

Så sjukt dåligt... finns absolut ingen anledning för oss som redan äger en tesla att uppgradera. Vilket jävla skitsnack att ingen behöver mer range... åker mycket långt med min bil och hade uppgraderat, trots prisskillnad, för den extra räckvidden...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av jpetters »

Det var ju liksom det man funderade på när man beställde, en +.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av NEO »

eTron skrev:
- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?
Herregud vad jag lider med dig. Jag hade i ditt fall övervägt en EQS med 730hk (amg?) och uteslutit Tesla helt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Franz »

eTron skrev:
- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?
Jag har lite svårt att förstå logiken här...
RVG går ut i mars och behåller du bilen längre än så tappar du "ett par 100 kkr". Du valde, när leveransen av nästa bil var tänkt till Q42021 att ändå behålla bilen och därmed ta en förlust på typ 1000 kronor per dag fram till (den tänkta) leveransen. Hade det inte redan här varit vettigt att lämna tillbaka din P100Di mars och gjort ungefär vad som helst annat, inklusive åka taxi, fram till Q4? Nu förstår jag att förutsättningarna ändrades igen men du tog ju trots allt beslutet innan sista förseningen/inställningen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av martinot »

almtom skrev:
Så sjukt dåligt... finns absolut ingen anledning för oss som redan äger en tesla att uppgradera. Vilket jävla skitsnack att ingen behöver mer range... åker mycket långt med min bil och hade uppgraderat, trots prisskillnad, för den extra räckvidden...
Känns ju på många här att det främst är räckvidden som är problemet med dagens BEV, och inte prestandan. Så blir ju ett tapp på den punkten om inte Plaid+ blir av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av martinot »

eTron skrev:

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?
Är du inne på Taycan (som är en grymt trevlig bil) så borde ju även e-tron GT (du heter ju e-tron, så borde passa bättre :) ) vara av intresse. Gällande Tesla så borde ju även M3P vara ett bra alternativ till Taycan tänker jag mig. Lite lägre byggkvalitet, men å andra sidan lite bättre räckvidd. Speciellt med det nya 82kWh Panasonic-batteriet och den lätta M3:an i kombo.

VAG ID GTX och kommande prestanda Ioniq-modell från Hyundai kanske kan vara intressanta om du är villig att vänta med byte (även om lite är känt om bägge idag). Fördelen med M3P, Taycan och e-tron GT är ju att de finns att få/beställa idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar