Servicehelvetet
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Nu har jag hämtat bilen, de har åtminstone fixat det ena felet: parkeringsassistansen. Hur kan det ta två dagar att byta ett styrdon?
Jag missade en skyttetävling p.g.a. av detta...
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
Det gick inte att använda farthållare eftersom kamerorna måste kalibreras först.
Dessutom hade bilen glömt stolinställningen?
Dock var jag nöjd med cyklingen från jobbet till SC. KTH - Bredden, 23 km med 29,1 i snitt. Av en nyss covidsjuk sextioåring, med ryggsäck, på en gravelbike med stänkskärmar.
Jag missade en skyttetävling p.g.a. av detta...
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
Det gick inte att använda farthållare eftersom kamerorna måste kalibreras först.
Dessutom hade bilen glömt stolinställningen?
Dock var jag nöjd med cyklingen från jobbet till SC. KTH - Bredden, 23 km med 29,1 i snitt. Av en nyss covidsjuk sextioåring, med ryggsäck, på en gravelbike med stänkskärmar.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Servicehelvetet
Det finns mängder med saker som inte kräver tillgång till mjukvaran i bilarna för att fixa. Se bara på byte av minneskrets till MCU1 som ett exempel eller allt mekaniskt. Verkstäder ska väl börja någonstans om de vill serva Teslor.mans71 skrev:Är det så? Har Tesla nu gett access till programvaran i bilarna så att en independent-verkstad kan byta säg ett dörrlås till en annan version, eller ett batteri, eller motor, osv? Det är ju i så fall strålande nyheter!Svenssons skrev:Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.MrRun skrev:Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicehelvetet
Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.
Elbilist sedan 2014
Re: Servicehelvetet
Klintan skrev:Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.
Haha. Av den anledningen försöker jag ALLTID försäkra mig om en lånebil. Vill inte bli väntande sådär. Har hört ännu värre historier när någon efter 4 timmar gått och frågat hur det går med bilen och så har det visat sig att de inte ens har börjat med den.
Nej, Tesla måste bygga fler SC och jobba lite på kommunikationen.
Re: Servicehelvetet
De har ju blivit så snåla på lånebilar nuförtiden. Var ju en slags kompensation för omaket att ta sig till service. Kunna använda tiden för besöket. Har inget att uträtta i Mölndal och att sitta inne i loungen lockar inte i dessa tider.
Elbilist sedan 2014
Re: Servicehelvetet
Klintan skrev:De har ju blivit så snåla på lånebilar nuförtiden. Var ju en slags kompensation för omaket att ta sig till service. Kunna använda tiden för besöket. Har inget att uträtta i Mölndal och att sitta inne i loungen lockar inte i dessa tider.
Det gäller att hitta saker de ska titta på så att det beräknas till mer än 4 timmar. Visserligen är t ex en hjulinställning inte gratis men om det betyder att man får en lånebil så kanske man ska passa på? Eller så kanske man har nåt obskyrt missljud nånstans som de ska undersöka? Kanske en gul rand på nån av skärmarna? Så gjorde iaf jag (de hittade och åtgärdade faktiskt allt också.) Sen bokade jag så tidigt som möjligt på morgonen för att ytterligare öka chansen för att få lånebil. Var i Bredden 07:15 förra fredagen t ex.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Servicehelvetet
För att fullt ut servar/reparera el-bilar måste verkstaden ha någon typ av certifikat/utbildning det är väl där inte orken alltid finns så länge de har att göra med fossilbilar. Byta däck kan vilken verkstad som helst göra dock.Svenssons skrev:Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.MrRun skrev:Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Servicehelvetet
Min bil skulle vara klar igår. Ringde idag och blev lovad att dom skulle ringa.
Tror ni dom ringde?
Har en m3 LR 2021 blå 450 mil med drag till salu. 0,25% ränta 7år.
Edit tillägg model S som jag fick låna vibrerar, låg bromsvätska,pyspunka på ett däck, dåliga torkade, luktar illa, super smutsig.
Tror ni dom ringde?
Har en m3 LR 2021 blå 450 mil med drag till salu. 0,25% ränta 7år.
Edit tillägg model S som jag fick låna vibrerar, låg bromsvätska,pyspunka på ett däck, dåliga torkade, luktar illa, super smutsig.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Jag bokade min service, d.v.s. byte av laddport och lucka, till på tisdag 29/6 eftersom jag fick besked om att detta inte gick att lösa med mobil service.
Igår kom jag på att jag ville att de skulle titta på dörrhandtagen också, så jag la till det i appen. Då ändrades datumet till 1/7 och det blev en mobil service av det hela!?
Jag har bett om en bekräftelse på att de verkligen kommer hem till mig på torsdag, trots att det tidigare inte var möjligt. Inget svar.
Igår kom jag på att jag ville att de skulle titta på dörrhandtagen också, så jag la till det i appen. Då ändrades datumet till 1/7 och det blev en mobil service av det hela!?
Jag har bett om en bekräftelse på att de verkligen kommer hem till mig på torsdag, trots att det tidigare inte var möjligt. Inget svar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Servicehelvetet
Känner igen språkhanteringen från dom SMS jag får från mina tonåringar. Är själv ingen språkpolis men man känner sig ofrånkomligt lite gammal när man läser sånt men man får väl kanske acceptera att nästa generation inte bryr sig utan skriver talspråk så ofta dom kan.mikebike skrev:Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Det kan bli lite komiskt när dom försöker uttrycka sig på ett officiellt sätt.
Re: Servicehelvetet
Jag fick problem med bakluckelåset och åkte till upplands Väsby 0715. De fixade felet till nästa dag. Jag är ytterligt tacksam då bilen ej gick att låsa. Hopplöst att komma i kontakt med service via app, Tfn, sms.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Jaha.
Nu har min servicetid blivit ombokad igen. Denna gång p.g.a. sjukskriven tekniker. Suck.
Nu har min servicetid blivit ombokad igen. Denna gång p.g.a. sjukskriven tekniker. Suck.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Servicehelvetet
Det var väl rätt sort i alla fall hoppas jag? /fthmikebike skrev:Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Servicehelvetet
Fredrik j skrev:Känner igen språkhanteringen från dom SMS jag får från mina tonåringar. Är själv ingen språkpolis men man känner sig ofrånkomligt lite gammal när man läser sånt men man får väl kanske acceptera att nästa generation inte bryr sig utan skriver talspråk så ofta dom kan.mikebike skrev:Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Det kan bli lite komiskt när dom försöker uttrycka sig på ett officiellt sätt.
Texten så ser det ju ut att vara direktöversatt engelsk text så det är nog google translate eller något som du får ta ett snack med.
Re: Servicehelvetet
Nja, Google kan ju stava iaf.GreenMachine skrev:Fredrik j skrev:Känner igen språkhanteringen från dom SMS jag får från mina tonåringar. Är själv ingen språkpolis men man känner sig ofrånkomligt lite gammal när man läser sånt men man får väl kanske acceptera att nästa generation inte bryr sig utan skriver talspråk så ofta dom kan.mikebike skrev:Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Det kan bli lite komiskt när dom försöker uttrycka sig på ett officiellt sätt.
Texten så ser det ju ut att vara direktöversatt engelsk text så det är nog google translate eller något som du får ta ett snack med.
Ioniq 5 FE AWD
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Ja, fast det är ju den minst goda varianten. Det tog mig 4 dagar att äta upp den!fth skrev:Det var väl rätt sort i alla fall hoppas jag? /fthmikebike skrev:Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse...Credde skrev:Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
De är ju för goa.Credde skrev:Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse...Credde skrev:Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Ja det kör inte just för dom... Dock funkar min MCU utan problem, så det är väl ingen brådska.mikebike skrev:De är ju för goa.Credde skrev:Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse...Credde skrev:Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet
Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Servicehelvetet
Idag skulle de kommit hem till mig och fixat bilen, vilket alltså ändrades till måndag den 12/7.mikebike skrev:Jaha.
Nu har min servicetid blivit ombokad igen. Denna gång p.g.a. sjukskriven tekniker. Suck.
Nyss kom ett mess:
"Hej, och tack för din bokade tid hos oss på Tesla service. Vi har nu gått igenom er bokning och de arbeten ni önskar utföra på er bil kan tyvärr inte utföras på plats hos er. Det innebär att vi behöver boka om ert besök till oss på service center istället. Vi kommer att boka in er på den första lediga tiden vi har, och önskar ni en annan tid går det bra att ändra via er app. Mvh, Tesla service"
Det kom de alltså på idag!
Ny tid 23/7 i Bredden. Min sista arbetsdag före semestern och då behöver jag bilen.....
EDIT: Uppringd och efter lite diskussion är ny tid för service 24/8.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Servicehelvetet
Lite perspektiv i tillvaron...
Jag uppmärksammade att det inte fungerade att låsa upp bilen eller öppna bakluckan från app-en på min Model S. Efter att ha läst i forumet här såg jag att det kunde vara knutet till MCU-uppgraderingen (eftersom jag gjort en sådan). Jag la in ett ärende i app-en och bokade en tid i augusti. Någon dag senare fick jag sms om att de bad mig att skicka in en tidpunkt när jag provade så att de kunde kolla i loggarna. Det kom sedan ytterligare en bekräftelse på att de kunde fastställa felet. Tidigare idag fick jag ytterligare ett sms från en tekniker som bad mig att testa om 15 minuter för att se ifall det fungerade då. Det gjorde det!
D.v.s. inte många minuters ansträngning från min sida och även om jag inte hade "personlig" kontakt med någon fixades trots allt väldigt smidigt. Man kan ju så klart argumentera för att det vore bäst ifall felet aldrig uppstått men det kan ju vara trevligt att se hur bra det faktiskt kan fungera.
Jag uppmärksammade att det inte fungerade att låsa upp bilen eller öppna bakluckan från app-en på min Model S. Efter att ha läst i forumet här såg jag att det kunde vara knutet till MCU-uppgraderingen (eftersom jag gjort en sådan). Jag la in ett ärende i app-en och bokade en tid i augusti. Någon dag senare fick jag sms om att de bad mig att skicka in en tidpunkt när jag provade så att de kunde kolla i loggarna. Det kom sedan ytterligare en bekräftelse på att de kunde fastställa felet. Tidigare idag fick jag ytterligare ett sms från en tekniker som bad mig att testa om 15 minuter för att se ifall det fungerade då. Det gjorde det!
D.v.s. inte många minuters ansträngning från min sida och även om jag inte hade "personlig" kontakt med någon fixades trots allt väldigt smidigt. Man kan ju så klart argumentera för att det vore bäst ifall felet aldrig uppstått men det kan ju vara trevligt att se hur bra det faktiskt kan fungera.
Driver sajten Car.info
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Servicehelvetet
Jag tycker det är rätt bra kommunikation nu för tiden, man kan göra allt via SMS och appen, skickar jag ett SMS svarar någon inom 1-2 timmar. Vill de se bilder så lägger man in det i appen osv.