Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.taliz skrev:Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det skiljer väl 100+hk. Större batteri kan de ta högre effekt ur, fullt logiskt.dstr skrev:Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.taliz skrev:Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
Men det är ju fortfarande runt 1000hk i vanliga Plaid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ska Plaid kunna ladda i mer än 250kW.Jordad skrev:Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.MWall skrev:Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Då krävs V4 Supercharger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.Jordad skrev:Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.MWall skrev:Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.thebishop skrev:V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Kolla på https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/
- dra ut 250kW dubbelt så långt minst så kan vi snacka...
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Kolla på https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/
- dra ut 250kW dubbelt så långt minst så kan vi snacka...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja som jag sa så hade 4680 kanske fört med sig mindre tapering. Men uppdaterade 18650 kanske kan prestera hyggligt med. Vi vet inte ännu.thebishop skrev:Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Kolla på https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/
- dra ut 250kW dubbelt så långt minst så kan vi snacka...
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 03 feb 2021 19:53
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
hej,
jag har beställt en MS LR den 2 feb. Svart exteriör och svarta interiör. 19 tums fälg.
en liten detalj har under ändrats under dagen. jag har nu fått svarta fälger? eller gråa? någon mer som fått denna ändring?
jag har beställt en MS LR den 2 feb. Svart exteriör och svarta interiör. 19 tums fälg.
en liten detalj har under ändrats under dagen. jag har nu fått svarta fälger? eller gråa? någon mer som fått denna ändring?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har inte tänkt på om det är någon förändring sedan tidigare, men det är faktiskt en liten nyansskillnad mellan färgerna på Plaid och Plaid+ fälgarna.. Har inte noterat detta förrän nu. Högst upp min Plaidbeställning och längst ner min Plaid+ beställning. I mitten nuvarande bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 03 feb 2021 19:53
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Framförallt så var fälgarna i silver igår? '
nu har dom ändrat till helsvarta/gråa på mitt inlogg. Inte mig emot. snyggare nu
nu har dom ändrat till helsvarta/gråa på mitt inlogg. Inte mig emot. snyggare nu
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jomen så var det nog! Silver.. Och jag som trodde jag memorerat allt.. Hade tänkt fälgbyte så inte tänkt så mycket på det men bilen gör sig mycket bättre i helsvart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Exakt. Är ju ingen poäng att hålla tillbaka V4, bara för att vissa stationer innan är byggda med V3 eller V2.Jordad skrev:Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.thebishop skrev:V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
thebishop skrev:Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Ja, problemet är inte laddarna, det är bilarna. Den där toppen på kurvan är väl kul för att ta bilder och posta i facebook-grupperna med typ kommentaren "går undan i Markaryd" men det har ju väldigt liten inverkan på hur länge man behöver ladda totalt. Ja, man kan ladda lite så att man tar sig till nästa SuC och hoppa mellan dem men det är ju inte särskilt trevligt eller effektivt det heller. Vissa SuC ligger hemskt avigt till, t ex den i Norrköping och den i Toftaholm. Man tappar mer tid än man tror på att svänga av motorvägen, köra till laddaren, koppla in sig... och sen tillbaka ut igen. Plus att det stör rytmen i körningen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Visst ser det ut som Aero-kåpor...Tellus skrev:Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Skapligt fult på en så dyr bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är inte det lite meningen då, så fler uppgraderar till dyrare fälgar.mikebike skrev:Visst ser det ut som Aero-kåpor...Tellus skrev:Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Skapligt fult på en så dyr bil.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast de flesta batterikemier fungerar inte så att de gärna laddas linjärt om man vill kombinera med en bra livslängd.thebishop skrev:Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Det är helt enkelt en fysisk och kemisk begränsing i många batterityper.
Precis som hos din mobiltelefon och dator. Inget konstigt med det.
Sedan är det ju rätt bra att ha hög effekt i början, för då kan man ladda upp till 50% SoC extremt snabbt och sedan dra vidare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Folk tror att det blir faceliften har 18650 batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Många tror på längre räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man tror att V11 mjukvaran lanseras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kommer ny information på lanseringsevenetet?
Jag tror att snabbare laddning kan lanseras.
Blir Tesla först med 300kW laddning?
Tesla M3 maxar ju på 3,3C.
MS med ett 100kWh batteri och 3,3C skulle kunna ladda I 330kW.
Jag tror att snabbare laddning kan lanseras.
Blir Tesla först med 300kW laddning?
Tesla M3 maxar ju på 3,3C.
MS med ett 100kWh batteri och 3,3C skulle kunna ladda I 330kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Priset på plaid gick just upp 10000$..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det pratas om att Plaid+ kom för nära Roadster i prestanda.
Kommer Roadstern att "lanseras" ikväll?
Kommer Roadstern att "lanseras" ikväll?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kanske man tog ett ”bet” på en batteriutveckling som inte riktigt hänt ännu? Därför ingen Plaid+, Roadster och kanske även att Cybertruck påverkas?
Model S P85DL+