Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

daziel
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2021 11:10

Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av daziel »

Hej alla!

Har sniffat runt här på forumet under några år med siktet på att skaffa en Tesla och lära mig mer om elbilar. Någon Tesla har jag inte hunnit skaffa, men jag har lärt mig väldigt mycket (tack!).

Vad som däremot har landat på parkeringen är en Skoda Enyaq 60. Ska inte kladda ner det här inlägget med varför valet föll på just Enyaq som första elbil, men så är det :)

Precis som många andra nyblivna elbilsägare vill vi så klart ut på vägarna. Vi har kollat väster, söder och öster från vår utgångspunkt i Göteborg, men landade till slut i att vi vill åka norr. Väldigt norr.

En tanke som kittlar är att ta sig hela vägen upp till Trollsjön. Det här paradiset ligger strax norr om Kiruna och vi tittar på en effektiv restid på runt 20 timmar enkel väg.

Har studerat kartan (använder Share Plug) och förstått att det finns CCS-laddare på sportsliga avstånd upp till Luleå, därefter (Luleå-Kiruna) behöver vi ladda en skvätt via typ 2 för att ta oss fram till det sista baslägret.

Utan att ha formulerat några tydliga frågor eller lagt upp någon specifik res- och laddningsrutt – är det här någonting vi absolut inte borde göra? Är det någon som har erfarenhet av en liknande resa med liknande räckvidd (vårt batteri tar oss 38 mil i stöten, men eftersom att jag är ny och något feg här räknar jag ner räckvidden till 30)?

Med tanke på att laddningsnätverket i Norrland verkar byggas ut hade väl den här resan varit bra mycket smidigare om något år. Men... inte lika kul va? ;)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av Generalbogge »

Låter som ett roligt äventyr. Jag hade nog försökt ta mig dit via Norge/Narvik sidan. Det är betydligt bättre utbyggt i Norge, på de breddgraderna. Men kanske också betydligt högre beläggning på laddstolparna. Lite längre restid, men det kanske man kan ta igen med råge, om det finns fler snabbladdare att välja mellan. Den trippen föreslår också ABRP.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av taliz »

En Enyaq 60 klarar nog inte 30 mil motorväg. Det gör knappt min ID4 med 82kwh batteriet.
Sen vill man knappast stå och vänta på att den skall ladda till 100% vid varje laddstopp heller.

Gå in på abetterrouteplanner.com och testa lite vetja.
Vad jag kan se verkar den föreslå stintar på mellan 13 och 21 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av heldiggrisen »

Tveksamt om Norge öppnar sina gränser för transit i sommar, oavsett vaccinstatus.
ABRP vetja
daziel
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2021 11:10

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av daziel »

Generalbogge skrev:
Låter som ett roligt äventyr. Jag hade nog försökt ta mig dit via Norge/Narvik sidan. Det är betydligt bättre utbyggt i Norge, på de breddgraderna. Men kanske också betydligt högre beläggning på laddstolparna. Lite längre restid, men det kanske man kan ta igen med råge, om det finns fler snabbladdare att välja mellan. Den trippen föreslår också ABRP.
taliz skrev:
En Enyaq 60 klarar nog inte 30 mil motorväg. Det gör knappt min ID4 med 82kwh batteriet.
Sen vill man knappast stå och vänta på att den skall ladda till 100% vid varje laddstopp heller.

Gå in på abetterrouteplanner.com och testa lite vetja.
Vad jag kan se verkar den föreslå stintar på mellan 13 och 21 mil.
Tack för svar!

Har funderat på att resa över Norge också, men fick höra att vägarna på den norska sidan inte är speciellt roliga.

Slog in mina uppgifter och sträckan Göteborg–Kiruna i ABRP (tack för tips!) och fick ändå rutten längst den svenska östkusten som förslag. Gör jag något galet?

Sträckan listas dock som "Ogiltig plan" eftersom att den inte kunde ge några uppgifter om laddningsmöjligheter mellan Luleå och Kiruna (men där ska det ju finnas ett gäng typ 2 att hugga). Sååå... borde gå eller?

(Och tack för heads up om räckvidden på motorväg. Borde jag ju så klart testa innan jag tränger in hela familjen i ett sånt här experiment :) )
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av heldiggrisen »

Kystveien Fv17 är mycket vacker.
Lär gå på 1000+spänn i färjor dock.
….. om Norge öppnar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av MWall »

Vägarna i Norge är helt fantastiska. Visst är de långsammare och krokigare och sådär men det gör även att resan blir ett mål i sig. Att sitta och nöta mil efter mil på E4:an är själadödande.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av Credde »

Istället för E4 kan man ju ta Inlandsvägen (E45) - utan att veta hur det ser ut med laddare.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av lator »

Credde skrev:
Istället för E4 kan man ju ta Inlandsvägen (E45) - utan att veta hur det ser ut med laddare.
Och då fick han vända i Östersund... :lol:
Fast om man gillar att sitta vid en 11 kW-stolpe så går det nog...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av tor-ake »

Övernatta, hyr en stuga på Camping i Överkalix och ladda fullt där. Luleå-Kiruna på en laddning blir otroligt segt, vägen är bara skog på båda sidor, finns inget att se, så man vill helst bränna på i 110 hela vägen, inte ligga i 70. Långtradarchaufförernas arga blickar kommer bränna hål i nacken om du inte håller minst 90.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns Typ2 stolpar i Gällivare.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 9479&ln=sv
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... 57a1a2acf4

Nya snabbladdare är på gång längs E10 men ni kanske inte vill vänta på dem: https://teslaclubsweden.se/investerings ... lesbygden/

(Med en Tesla skulle det varit bara å åk.)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av tor-ake »

Som härstammande från Gällivare måste jag tyvärr meddela att Gällivare är en omväg på nästan tre mil om man är på väg till Kiruna, samt att på de ställen där laddstolparna står finns det inget att göra eller se. Möjligen äta en glass eller korv och sedan kolla vilka olika makaronsorter som finns på Coop.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Som härstammande från Gällivare måste jag tyvärr meddela att Gällivare är en omväg på nästan tre mil om man är på väg till Kiruna, samt att på de ställen där laddstolparna står finns det inget att göra eller se. Möjligen äta en glass eller korv och sedan kolla vilka olika makaronsorter som finns på Coop.
3 mil bara? Ett Norrländskt stenkast är 10 mil....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
Som härstammande från Gällivare måste jag tyvärr meddela att Gällivare är en omväg på nästan tre mil om man är på väg till Kiruna, samt att på de ställen där laddstolparna står finns det inget att göra eller se. Möjligen äta en glass eller korv och sedan kolla vilka olika makaronsorter som finns på Coop.
3 mil bara? Ett Norrländskt stenkast är 10 mil....
Och i förhållande till hela resans längd så är det typ 1% extra bara :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av tor-ake »

Ett stenkast - om man är en jävel 'å kasta.

Men att ladda de tre milen på en typ2-stolpe tar en halvtimme bara det, först därefter börjar själva väntan på laddning som skall leda till destinationen, 2 timmar till för att ladda så man kommer till Kiruna... om man kan ladda 11kW.

Men visst, ett äventyr skall ju inte alltid vara roligt
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av Bjelke »

tor-ake skrev:
Ett stenkast - om man är en jävel 'å kasta.

Men att ladda de tre milen på en typ2-stolpe tar en halvtimme bara det, först därefter börjar själva väntan på laddning som skall leda till destinationen, 2 timmar till för att ladda så man kommer till Kiruna... om man kan ladda 11kW.

Men visst, ett äventyr skall ju inte alltid vara roligt
Precis, om man skall återgå till allvar igen så är ju 3 mil extra om man bara har
långsam laddning att tillgå något att ta i beaktande såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av Swede1 »

En långsam ide, men semestern ska väl vara avkoppling. Lofoten är ett måste om du är så nära. Minskar smittan i Sverige så kanske norrmännen öppnar upp.

https://www.visitnorway.se/planera-resa ... ill-norge/

Annars kan ni sitta på karantänhotell och ladda bilen... ;)

(Tråkiga regler, men man får säga att Norge lyckats stoppa corona och inte har några problem med sjukvården jämfört med Sverige. Döda Norge 700 Sverige 14000.... 20 ggr fler :| )
daziel
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2021 11:10

Re: Göteborg – Kiruna, bra eller dålig idé?

Inlägg av daziel »

Vill bara uppdatera och säga att vi gjorde resan – och det gick hur bra som helst!

Planens svagaste länk var väl att vi behövde tillgång till en av de två laddarna i Jokkmokk, där vi övernattade på väg upp, men det var inga problem.

Väl i Kiruna fick vi stå ut med att behöva ladda bilen i fyra timmar utanför Coop (helt gratis i och för sig – tack Coop!).

Så nästa resa får vi väl helt enkelt höja svårighetsnivån :)

Tack för tips och vägledning!
trollsjön.jpg
Skriv svar