Idag var det en vecka sedan vi hämtade ut vår Model 3 LR Midnight Silver Metallic på Trosta! Ny Tesla-ägare. Körde S för fem år sedan och provkörde 3:an en gång i vintras. Beställde i februari (leasing) och ändrade beställningen i april när det större batteriet dök upp. Jag fick avbeställa tilldelade bilen (som producerades dagen före uppdateringen) och lägga en ny beställning. Eftersom dragkroken var bortplockad ur onlinebeställningen fick jag hjälp av säljaren att välja en med 19" fälgar för att få dragkrok (fanns ingen ledig med 18"). Sparade typ 15 tusen men inte de 30 tusen som bilen sänktes med i samma veva (pga fälgarna).
Nytt leveransdatum blev 3-16 juni. Leverans bokades så småningom in till 6:e juni men sen ringde de 2:a juni och undrade om jag ville hämta dagen efter. Okejrå.....! Strålande sol på Trosta och massvis med bilar när jag var där en halvtimme före utsatt tid. Signa lite papper, få info om att bilen förmodligen stod på laddning (det gjorde den, 90%) och en ur personalen körde fram den. Fick hålla på och kolla hur länge jag ville och försökte kolla igenom allt mot checklistorna. Lite olika personal kom förbi då och då, undrade om allt var ok osv. Och det var det. Hittade inget konstigt. Rent och helt osv. Njöt av stunden och nybilskänslan. Körde iväg när jag kände mig färdig.
VIN-nummer 954xxx och tajmingen verkar utmärkt: dragkrok, E3LD-batteri, nya dörrarna med panel, USB-sticka för sentry, rattvärme, elektriskt svankstöd, boombox. Komplett! Dessutom leverans före ändrade förmånsvärdet i juli.
Har kört 86 mil den här veckan, bland annat längre resa till Jönköping t/r och testade Supercharger i Ödeshög på vägen. Hade lätt klarat 35 mil Stockholm-Jönköping med mycket batteri kvar den varma dagen. Efter 5-6 mil funkade farthållaren och vid 8-10 mil hade autopiloten också kalibrerat sig. Standard/gratisversionen som ingår känns väldigt kompetent. Otroligt skön bil att köra, både skön att köra på motorväg med piloten och att ratta själv på andra vägar. Avkopplande att ha så rena linjer inuti också. Inget som stör blicken.
Har läst hela instruktionen men känns ändå som det är mycket att upptäcka i menyer och inställningar. Laddning hemma funkar klockrent (WC) och AC för att sänka temperaturen tar bara några minuter från 45 till 20 grader (soliga dagar). Sentry/vaktläge har också funkat som det ska.
Enda mecket är att jag inte vet hur jag ska lägga till fler användares åtkomst med app? Eftersom bilen är leasad verkar jag inte har full behörighet. Mailat säljaren men inte fått svar än. Har också beställt mattor till alla utrymmen, tygmattorna funkar men blir jobbiga att hålla efter. Och låsbultar till hjulen.
Vi bytte från Passat GTE och har längtat efter batteridrivet länge. Längtar inte tillbaka ett endaste dugg..... Och om laddningen funkar lika bra framöver som den gjort hittills är det verkligen en no-brainer. Oklart dock hur mycket jag kommer få köra själv: frun älskar den redan och äldsta dottern övningskör och kommer ta premiärtur i helgen. I helgen tänkte jag också köra i biltvätt (sjukt mycket pollen och flugor på rutorna). Kan återkomma med rapport om den tappar lacken
Tråkigt att läsa om er som får smutsiga bilar eller har defekter redan vid uthämtningen, I feel you.
Lycka till alla i väntrummet och hoppas ni får en lika bra upplevelse när det är er tur!