Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av thnis »

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
tobias_rullar skrev:
OfarligTesla skrev:
Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.

Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?

Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).

Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).

Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.

(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)
Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?
Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.
Riktigt kul att höra. Tråkigt dock med lackproblemet.. Det borde vara ett ickeproblem vid det här laget kan man tycka. Vad skulle du säga är den bästa förbättringen gentemot din förra M3? Kanske lite tidigt att ge en recension redan nu, men men.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av seafarer »

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
tobias_rullar skrev:
OfarligTesla skrev:
Hämtat min också och körde den direkt till rekond för behandling. Var någon list vid ena spegeln som inte satt fast jag behövde trycka fast, tror det var den som gav ett visslande ljud (läst om samma problem på TMC). I övrigt var den tystare än 3an jag körde dit med och bytte in, framförallt när man får möte på landsväg eller när någon kör om på motorväg så hör man mindre av de övriga bilarna vilket lär vara pga “dubbelglasen”.

Förutom smuts (även någon grej i tygtaget) så hade jag inget att anmärka på, får se vad som gömmer sig bakom all smuts på utsidan dock.
Trist o behöva betala för en rekond det första man gör. I alla fall om du gör det för att bilen leveras smutsig. Men du kanske gör det mer för att få nån keramisk beläggning?

Hur är det på de nya, finns rattvärme och inställbart svankstöd på passagerarstolen?
Är ingen som gör rekond på en ny bil misstänker jag. Däremot tvätt och efterföljande keramisk behandling är nog inte ovanligt på många nya bilar (oavsett märke).

Fick både rattvärme (som jag inte bryr mig så mycket om, men kanske plus när man säljer) och inställbart svankstöd på bägge framstolar (viktigare för mig).

Så är det viktigt så kan jag tipsa dig om att beställa innan kön blir för lång.

(Verkar som de sålt en stor del av sin fabrikskapacitet.)
Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?
Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.
Vad var det för typ av defekt i lacken om jag får fråga? Samt placering av dessa?
Färg?
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av IcePic »

perkovich skrev:
Enda mecket är att jag inte vet hur jag ska lägga till fler användares åtkomst med app? Eftersom bilen är leasad verkar jag inte har full behörighet. Mailat säljaren men inte fått svar än.
Jag fick gå in på websidan efter att jag hade hämtat ut bilen, sen från den sidan ge "bort" access till namn+email för att fruns (nygjorda) teslakonto skulle kunna se bilen för att senare kunna få accessen given till den.
Kanske går det från app:en, jag hittade bara inte möjligheten i appen, så gav bort från laptop+web.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Zalman3 »

Tesla öser ut M3 bilar nu.
Den 11 juni har man fått ut 574 bilar.
Blir nog över 1000 M3 i juni!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

Är 0-100 på 4,4s snabbare än 2020 års modell eller samma?
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobias_rullar »

Arn skrev:
Är 0-100 på 4,4s snabbare än 2020 års modell eller samma?
Nu är jag inte säker på att det är exakt samma tid men såvitt jag vet ska det vara samma motorer.

Det som skiljer är batteriet samt 2021 har värmepump men det påverkar väl enbart hur långt man kan åka utan att ladda.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pefreli »

Arn skrev:
Ja smaken är olika, personligen hade jag önskat åtminstone någon vit list baktill. Håller med dig om att materialet känns lite annorlunda i nya bilen med hårdplast en som du nämner. Vad var det för material i förra generationen?
Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

pefreli skrev:
Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:
Kan säga att jag satt och kollade/fingrade på den delen på väg dit och på väg ifrån Tesla när jag bytte min 2020 mot 2021, visst är det hårdplast nu men skillnaden är verkligen marginell när man väl sitter i bilen. Hade ingen sagt något hade jag inte reagerat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
martinot skrev:
thnis skrev:
Grattis till nya bilen! Är du nöjd med den? Stor skillnad mot din förra?
Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.
Riktigt kul att höra. Tråkigt dock med lackproblemet.. Det borde vara ett ickeproblem vid det här laget kan man tycka. Vad skulle du säga är den bästa förbättringen gentemot din förra M3? Kanske lite tidigt att ge en recension redan nu, men men.
Gillar allra mest att den är så mycket tystare än tidigare M3-versioner!

Sedan uppskattar jag även att ha elbaklucka (som jag saknat sedan första dagen med vår gamla M3).

Gällande interiör så tycker jag att det är klart steg bakåt att ha gått från äkta läder i ratten, till gummi/syntet. Tyvärr mycket sämre känsla. Det som är positivt med interiören är den nya konsolen som jag tror kommer hålla sig fräsch längre än den gamla (med pianoblank svart plast som var extremt repkänslig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

seafarer skrev:
martinot skrev:

Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.
Vad var det för typ av defekt i lacken om jag får fråga? Samt placering av dessa?
Färg?
Grå metallic. Blekt fläck i lacken (såg ut som vit fläck) på bakre skärm. På en främre skärm så hade lacken runnit (troligen mättat eller sprutat på för mycket färg i lackverkstaden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Herminator
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2021 10:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Herminator »

Fick tid för upphämtning nu, hade intervallet 14-30 Juni och får hämta 30 Juni :cry: . Den kommer med båt till Zeebrugge nu söndag 13 juni så känns så himla lång tid fram till 30 Juni.... :( Vit M3 LR Drag 972 Norrköping
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Arn »

Jag överväger kolla om det finns 3e parts lösning för att få mer vitt i interiören vit och svart, speciellt i baksätet

Förbrukningen är samma som i förra, kanske marginellt högre men möjligt det sjunker när däcken blir inkörda.

Ljudnivån svårt bedöma ännu
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

tobias_rullar skrev:
fakerlind skrev:
Har nu hämtat ut min M3P, röd med vit klädsel.
Jag spenderade 20 minuter pånarra gå igenom bilen grundligt och jag hittade inte EN ENDA grej som inte var perfekt. Kanske har jag haft galen tur men det är STOR skillnad på denna och min LR från 2019. Trots 20-tummarna upplever jag även bilen som mycket tystare.

Jo en liten detalj skulle väl vara att de inte riktigt fått bort alla vattenfläckar på huven efter tvätten.
Det kan jag leva med. Dessutom kul att få hämta bilen i detta väder! Bild
Ah! Vackert! Grattis! Kul att din upplevelse var positiv! :)

Börjar ångra lite att jag snålade och tog vit. Nu vill jag ju ha en röd... Å andra sidan är jag väl upp e i 10-20 färger som jag växlar mellan. Ser jag en silver vill jag wrappa min i silver. Ser jag en orange vill jag wrappa i det. Ser jag en lila är jag kanske mer tveksam, men varför inte? Ser jag en vit vill jag inte ha wrap längre... Osv, osv. Så det är lite jobbigt för mig nu.

Kanske finns nån vattenfärg så man kan byta färg varje dag. :D

Men främst vill jag ha min beställda bil... gärna igår. :D
Jag gick på en folie som skiftar färg, varför välja liksom :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
seafarer skrev:
martinot skrev:

Både +/-. Hittade två lackdefekter som måste åtgärdas. Så minus med att det verkar som lackverkstaden i USA är ett fortsatt problembarn.

Det som är positivt är att byggkvaliteten höjts ett bra snäpp sedan 2019. All interiör sitter mer gediget, och bättre passning på panelgap också. Sedan är hela bilen tystare och känns mer gedigen. Dörrar och luckor känns gedignare (mindre skramliga), och mycket mindre störande vindbrus. Var en fröjd att åka längre sträcka i motorvägsfart med bilen idag. Mycket tystare och behagligare långfärd än förra bilen.

Så även om det är enormt irriterande att jag måste in på omlackering (de borde upptäck i QA-granskning i USA redan), så är jag grymt nöjd med den övriga kvalitetshöjningen. Verkligen ett stort lyft mot de första M3:orna i Sverige.
Vad var det för typ av defekt i lacken om jag får fråga? Samt placering av dessa?
Färg?
Grå metallic. Blekt fläck i lacken (såg ut som vit fläck) på bakre skärm. På en främre skärm så hade lacken runnit (troligen mättat eller sprutat på för mycket färg i lackverkstaden).
Jag hade nåt liknande, en vit fläck, som visade sig vara fukt från skyddsfilmen (eller fukt bakom filmen) som
gick bort med varmluftspistol (typ), dvs torkades ur lacken och sedan gick det inte se några spår av fläcken :)
(Eller egentligen var det fläckar på 3 ställen)
Hoppas det är lika på din för då är det relativt enkelt att få bort och blir perfekt resultat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Xeik »

OfarligTesla skrev:
pefreli skrev:
Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:
Kan säga att jag satt och kollade/fingrade på den delen på väg dit och på väg ifrån Tesla när jag bytte min 2020 mot 2021, visst är det hårdplast nu men skillnaden är verkligen marginell när man väl sitter i bilen. Hade ingen sagt något hade jag inte reagerat.
Håller med. Verkligen marginell skillnad, och på ett ställe som knappt märks tycker jag.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

Bjelke skrev:
tobias_rullar skrev:
fakerlind skrev:
Har nu hämtat ut min M3P, röd med vit klädsel.
Jag spenderade 20 minuter pånarra gå igenom bilen grundligt och jag hittade inte EN ENDA grej som inte var perfekt. Kanske har jag haft galen tur men det är STOR skillnad på denna och min LR från 2019. Trots 20-tummarna upplever jag även bilen som mycket tystare.

Jo en liten detalj skulle väl vara att de inte riktigt fått bort alla vattenfläckar på huven efter tvätten.
Det kan jag leva med. Dessutom kul att få hämta bilen i detta väder! Bild
Ah! Vackert! Grattis! Kul att din upplevelse var positiv! :)

Börjar ångra lite att jag snålade och tog vit. Nu vill jag ju ha en röd... Å andra sidan är jag väl upp e i 10-20 färger som jag växlar mellan. Ser jag en silver vill jag wrappa min i silver. Ser jag en orange vill jag wrappa i det. Ser jag en lila är jag kanske mer tveksam, men varför inte? Ser jag en vit vill jag inte ha wrap längre... Osv, osv. Så det är lite jobbigt för mig nu.

Kanske finns nån vattenfärg så man kan byta färg varje dag. :D

Men främst vill jag ha min beställda bil... gärna igår. :D
Jag gick på en folie som skiftar färg, varför välja liksom :mrgreen:
Vilken folie/färg?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Avory ”Rising sun”, skiftar mellan guld/rött/blålila eller nåt, den är asgrym :)
Ibland ser den nästan rostfärgad ut och ibland ganska lila-aktig och i solljus så är den guldmetallic…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

F3CF001D-11F1-41F7-8521-4AD8570E3508.jpeg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pefreli »

Xeik skrev:
OfarligTesla skrev:
pefreli skrev:
Det var mjukare plast. Som resten av dörrsidan.

Har varit nära att byta min -19 mot en ny -21 men blev så avtänd av hårdplasten att jag fegat ur. Har verkligen svårt för hårdplast… :roll:
Kan säga att jag satt och kollade/fingrade på den delen på väg dit och på väg ifrån Tesla när jag bytte min 2020 mot 2021, visst är det hårdplast nu men skillnaden är verkligen marginell när man väl sitter i bilen. Hade ingen sagt något hade jag inte reagerat.
Håller med. Verkligen marginell skillnad, och på ett ställe som knappt märks tycker jag.
Kanske jag som är petig. Har man en tidigare Model 3 blir man (iaf jag) besviken.

Om man nu uppdaterar dörrsidan i övrigt så förstår jag inte varför de gör en sådan förändring.

Kanske problem med leveranser. Hursomhelst hoppas jag de gör något åt det framöver.

Men men, nu ska jag sluta gnälla på detta. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

Gamla och nya dörrsidan är ju olika, men kan inte säga att den ena är bättre än den andra.

Däremot så tycker jag att det största nerköpet interiört var att gå från den gamla riktigt sköna läderratten till den nya syntet/gummi-ratten. Mycket svettigare och svampigare känsla. Gamla ratten var ju enormt mycket skönare. Äkta läder är det helt klart skillnad på i känslan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Gamla och nya dörrsidan är ju olika, men kan inte säga att den ena är bättre än den andra.

Däremot så tycker jag att det största nerköpet interiört var att gå från den gamla riktigt sköna läderratten till den nya syntet/gummi-ratten. Mycket svettigare och svampigare känsla. Gamla ratten var ju enormt mycket skönare. Äkta läder är det helt klart skillnad på i känslan.
Har det varit läder på ratten tidigare?
Skinnklädsel också?

Gamla bilen (Volvo) hade förutom klädsel och ratt även skinn på dörrar och instrumentpanel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Gamla och nya dörrsidan är ju olika, men kan inte säga att den ena är bättre än den andra.

Däremot så tycker jag att det största nerköpet interiört var att gå från den gamla riktigt sköna läderratten till den nya syntet/gummi-ratten. Mycket svettigare och svampigare känsla. Gamla ratten var ju enormt mycket skönare. Äkta läder är det helt klart skillnad på i känslan.
Har det varit läder på ratten tidigare?
Skinnklädsel också?

Gamla bilen (Volvo) hade förutom klädsel och ratt även skinn på dörrar och instrumentpanel.
M3 hade det bara på ratten, och (tyvärr) aldrig på sätena.

MS har däremot förr om åren haft alternativ med läder på sätena.

Dörrar och instrumentpanel är inte så viktiga att ha läder (tycker det är snyggare med träpanel som hos M3), men däremot så är läder att föredrar enligt mig på sätena då vinylen hos Tesla blir lite varmare och svettigare. Tycker det känns som äkta läder andas mer och svalare att sitta i när man kör långt. Även ratten är trevligare i äkta läder än i syntet, då det ger en bättre känsla mot händerna.

Jag hade gärna betalat en 10-15 papp extra för lädersäten och läderratt om det alternativet funnits.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobias_rullar »

Bjelke skrev:
Avory ”Rising sun”, skiftar mellan guld/rött/blålila eller nåt, den är asgrym :)
Ibland ser den nästan rostfärgad ut och ibland ganska lila-aktig och i solljus så är den guldmetallic…
Snyggt! :)

Nu vill jag ju ha den färgen....

Jag har fastnat lite för blank Oracal SUNSET SHIFT https://duckduckgo.com/?t=ffsb&q=orcal+ ... &ia=images
Senast redigerad av tobias_rullar, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tobias_rullar »

martinot skrev:
Dörrar och instrumentpanel är inte så viktiga att ha läder (tycker det är snyggare med träpanel som hos M3), men däremot så är läder att föredrar enligt mig på sätena då vinylen hos Tesla blir lite varmare och svettigare. Tycker det känns som äkta läder andas mer och svalare att sitta i när man kör långt. Även ratten är trevligare i äkta läder än i syntet, då det ger en bättre känsla mot händerna.

Jag hade gärna betalat en 10-15 papp extra för lädersäten och läderratt om det alternativet funnits.
Ja verkligen, hade det funnits läder hade jag valt det.
Kände likadant när jag testkörde, sätena kändes varma. Nu satt jag som mest nån halvtimma då vi byttes av under testkörningen men kändes som skulle jag sitta nån timma eller mer klibbar jag nog fast. Skulle verkligen behöva i alla fall ventilering.

Har du kikat på att få sätena omklädda av någon sadelmakare? Jag har fnulat på det men inte kontaktat någon. Tänkte jag skulle få bilen först.. :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar som 2021 modellen har billigare försäkring. Typ halva priset för mig jämfört med min 2020 (6,5k jämfört med 12k per år).
Skriv svar