Plaid-day

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Plaid (per 2021-06-10) kommer ha följande:

Omröstningen slutade 10 jun 2021 13:41

Räckvidd: 390 miles
3
2%
Räckvidd: 391-419 miles
7
4%
Räckvidd: 420 miles
8
5%
Räckvidd: 421-519 miles
9
6%
Räckvidd: 520+ miles
2
1%
Batterityp: 18650
17
11%
Batterityp: 2170
4
2%
Batterityp: 4680
9
6%
0-60 mph: 1,99s
15
9%
0-60 mph: <1,99s
11
7%
Max-hastighet: 200 mph
18
11%
Max-hastighet: 201+ mph
3
2%
Max-effekt: 1022 hp
10
6%
Max-effekt: 1023-1099 hp
10
6%
Max-effekt: 1100+ hp
5
3%
Annat spännande: Ja!
19
12%
Annat spännande: Nej!
11
7%
 
Antal röster: 161

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Plaid-day

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Mycket lättare bil.
0,208 luftmotstånd.
Om den kan ladda i 250 kW i 15 minuter blir i teorin 62,5kWh.

300km i räckvidd på 15 minuter tyder på att det inte går att få i 62,5kWh på 15 minuter.

Gissar att snittet blir över 200kW över 15 minuter.
Och här så lär det väl bli lägre IOM kontakten som dom inte verkar byta ut (inte säkert förvisso)…
Och 42% högre laddhastighet (visst var det så?) klaras väl mest med lägre förbrukning (0,208 osv)…
I övrigt håller jag med om att det mest var en stor gäspning alltihop och jag fattar inte heller varför det stod still
så sjukt länge (och tror också på att det beror på 4680…)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Plaid-day

Inlägg av Mickep »

Jag har tidigare när model 3 kom utnämnt den till en bättre elbil än s och x.
Nu kan s och x ta över tronen.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?

Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.

Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.

Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Plaid-day

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Tesla Tequila standard???
Några fick det i alla fall.
Screenshot_20210611-095017_YouTube.jpg
Fick nyss Mail om att min flaska skulle bli försenad… säkert en slump… :evil: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid-day

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?

Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.

Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.

Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Plaid-day

Inlägg av HenricL »

När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Plaid-day

Inlägg av spacecoin »

HenricL skrev:
När tror ni teknik från PLAID kommer till Model 3/y? Framförallt när nya batteriet kommer till Y borde väl de kunna kapa 0-100 rejält om de vill.
/Henric
När dom har något ännu bättre att stoppa in i premiummodellerna?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Plaid-day

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Att framtagandet av en annan typ av battericell som inte har något med Plaid att göra överhuvudtaget skulle innebära en försening verkar långsökt. Varför då?

Enligt vad vi vet hittils har Plaid 18650 precis som det var planerat sedan länge och den påverkas inte alls av 4680. Plaid+ skulle däremot släppas med 4680 nästa år.

Förseningen av Plaid berodde enligt Tesla på att man ville försäkra sig om att det nydesignade packet var säkert. Säger Tesla det så kan man nog lita på att det. Tesla har tagit fram en ny effektivare värmepump och med den ett helt nytt kylsystem till nya S/X och det är inte konstigt om det tog tid.

Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Tappat lite? :lol:
viewtopic.php?f=51&t=25507#p533965
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Plaid-day

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en facelift av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid-day

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Ja, att kalla någon för fanboi ska tydligen vara den ultimata förolämpningen nuförtiden. Fyndigt ;)

Men jag förstår inte varför man skulle vara en fanboi när man säger att Jerome Guillen kanske har fått sparken för att han misslyckats med S/X. Att sprida massa missuppfattningar som många gjort om 4680 här orsakar också bara massa förvirring. Bättre att lyssna till det Tesla säger som tex det här från earnings call i januari:
No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Plaid-day

Inlägg av spacecoin »

Jag tyckte den här var kul:
Screenshot 2021-06-11 at 21.32.32.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Plaid-day

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.

Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.

SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Plaid-day

Inlägg av spacecoin »

Vi kanske kan nöja oss med narcissistisk miljardär? Skulle verkligen inte vilja ha honom som chef.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Plaid-day

Inlägg av kallekula »

spacecoin skrev:
Jag tyckte den här var kul:
Screenshot 2021-06-11 at 21.32.32.png
Fast är det så jättekul? Jag är grymt besviken på "nya" S/X. Hade så otroligt mycket hoppats på något nytt revolutionerande. Nu är det inte alls säkert jag byter till min tredje X när det är dags om ett drygt år.

Men, att göra reklam för längst räckvidd på en bil som inte finns känns så där. Det Tesla faktiskt gjort den senaste tiden är byggt produktionskapacitet. När Berlin och Texas är klara om typ ett halvår så har de möjlighet producera åtminstone ett par miljoner bilar om året. När kan Lucid göra det? Om fem år? Tio? Aldrig?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Plaid-day

Inlägg av Henrik »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.

Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.

SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Satt bredvid hans skrivbord på Tesla fremont, men var några år sen nu. Kan iaf säga att han ändrats mycket sedan dess..

(var ett väldigt rent skrivbord då)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Plaid-day

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:

Jag har elbil på G hemma i min källare. 0-100 på 2s och 1200km på en laddning, 0-80% (800km) på 3min. Version två kan flyga och version tre kommer kunna nå omloppsbana. Jag är 100% säker på att den är klar i december.

(Till er som inte förstår ironin som är en blandning av batteritekniska framsteg som aldrig blir produkter samt Elon självsäkra leveransuppskattning trots att detta är Lucid; FÖRLÅT!)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid-day

Inlägg av martinot »

Henrik skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.

Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.

SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Satt bredvid hans skrivbord på Tesla fremont, men var några år sen nu. Kan iaf säga att han ändrats mycket sedan dess..

(var ett väldigt rent skrivbord då)
Kul! :)

Jobbade du på Tesla då, och med vad?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Plaid-day

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:

Kul! :)

Jobbade du på Tesla då, och med vad?
Var shadow under Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då :oops:
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Plaid-day

Inlägg av Tars »

Känner mig blåst på min plaid +......
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Plaid-day

Inlägg av jpetters »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Tror du är ny Tesla fanboy-mästare efter taliz som tappat lite
Ja, att kalla någon för fanboi ska tydligen vara den ultimata förolämpningen nuförtiden. Fyndigt ;)

Men jag förstår inte varför man skulle vara en fanboi när man säger att Jerome Guillen kanske har fått sparken för att han misslyckats med S/X. Att sprida massa missuppfattningar som många gjort om 4680 här orsakar också bara massa förvirring. Bättre att lyssna till det Tesla säger som tex det här från earnings call i januari:
No, it does not. Although, we are talking with them about making the 4680 form factor, but they -- it is not required. For example, the new S currently uses the 18650 form factor. So they're just a more advanced cell, and we think we'll continue to use that form factor for at least a few years.But we will, over time, be retiring the form factors and try to move to a consistent form factor.
Vad sa Elon på Battery day när S Plaid* först lanserades?
Ifall någon skulle ha glömt så går det bra att kika på videon på Youtube, från ca 1.31.


* Senare ändrad till Plaid+.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid-day

Inlägg av martinot »

Henrik skrev:
martinot skrev:

Kul! :)

Jobbade du på Tesla då, och med vad?
Var shadow för Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då :oops:
Kul erfarenhet, och erfarenheter har man alltid nytta av (både positiva och negativa) och lära sig från!

Du har inte fortsatt att jobba för honom inom Northvolt nu? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Plaid-day

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:
Henrik skrev:
martinot skrev:

Kul! :)

Jobbade du på Tesla då, och med vad?
Var shadow för Peter Carlsson - Fick dels vara med i batteriutvecklingen och produktionen för Model X. Lärt mig mycket kring amerikansk företagsekretess efter dess... Jag var ung då :oops:
Kul erfarenhet, och erfarenheter har man alltid nytta av (både positiva och negativa) och lära sig från!

Du har inte fortsatt att jobba för honom inom Northvolt nu? :)
Absolut! Alltid haft som mål att hjälpa Tesla så gott jag kan och det vet de om, hade varit tokigt annars. Så har bra relation idag.

Vet ärligt inte hur/om jag kan besvara den frågan men "alla vägar bär till rom" blir i mitt liv "alla vägar bär till Tesla + allt runtomkring" - är nog det jag kan säga.

PS. för att vara on-topic - Plaid+ kommer antagligen senare.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid-day

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jerome Guillen som var ansvarig för nya S/X omplacerades först i mars i år och arbetar nu inte längre på Tesla. Det är väl snarare ett tecken på att det var dåligt management och inget annat som gjorde att man blev försenade.
Eller så lyckades han inte genomföra det omöjliga? Undrar hur långt tid en fackligt av en bilmodell ska ta enligt Elon Musk?
Jag tror Elon Musk är en vidrig chef. Noll känsla för tidsuppsksattning (vilket är extremt väl belagt) och med ett eventuellt drogproblem.
Det är lätt att tro saker och att ha fördomar om människor man inte känner. Ingen här har tillräcklig insyn för att veta hur Elon är som chef.

Men han har antagligen inte något drogproblem. Cannabis är lagligt i Kalifornien och när Elon var gäst hos Joe Rogan tog han ett munbloss av en blunt för att det är seden när man är gäst där. Elon sa samtidigt som han gjorde det att han inte gillade droger och vad det gjorde med människor.

SpaceX skulle dessutom bli av med alla sina militära kontrakt om det hade varit ett problem.
Aha. Så det är lagligt? Ok. Då är det ju lugnt. För ingen har ju nånsin missbrukat lagliga substanser...
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Plaid-day

Inlägg av kallekula »

MWall skrev:
Aha. Så det är lagligt? Ok. Då är det ju lugnt. För ingen har ju nånsin missbrukat lagliga substanser...
Jag dricker alkohol. Har gjort ikväll till och med. Det är lagligt i Sverige. Har jag per automatik drogproblem då?
Skriv svar