Ladda varje gång eller ibland?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Är nybliven med elbil (iX3) och har 7,4kW laddbox i garaget. Innan tänkte jag att jag skulle stoppa i laddsladden varje gång för att det ”var bäst”. I praktiken har jag istället låtit den vara ur oftast och istället laddat upp när det behövs. (Typ ladda från 50-60 till 80 istället för från 75 till 80). Känns smidigare. Hur gör ni och varför?

Tilläggas att den står i garage och det är varmt nu, så inget behov av preconditioning. Kanske blir annat när det blir kallare och man vill värma upp innan avfärd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av taliz »

Jag gör typ samma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av mati »

Jag kopplar in bilen så fort jag kommer hem. Även om det bara handlar om några få procent som behöver tillföras igen. Det är helt enkelt en god vana och på det viset är risken mindre att jag glömmer ladda bilen de gångerna som jag kanske kört lite längre. Det är alltid samma moment. Kliva ut ur bilen, stoppa in sladden, plocka med sig eventuellt bagage, låsa bilen (nej, den låser sig inte själv).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Gustafsson »

Varför inte göra som Tesla rekommenderar? Dvs alltid inkopplad.
Edit: Läser lite för fort ibland. Såg att detta inte gällde Tesla. Så då kanske rek ser annorlunda ut (?)…
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av tor-ake »

Byt elavtal till tibber och låt bilen vara med och reglera frekvensen i nätet, samtidigt som du får billigaste möjliga laddning.

iX3 är inte listad som kompatibel på deras hemsida än, men antar att det bara är en tidsfråga https://tibber.com/se/store/produkt/bmw-laddning

Obs jag har inte betalt av tibber för att säga detta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av ippii »

Min förra kopplade jag alltid in och hade nivån på 90 %. Elon sa att det skulle vara lugnt. ;)
Hade ganska mycket degradering på det batteriet efter 4.500 mil. Tänkte om det kunde vara för att den stått så mycket på 90 %. (Min var den sämsta på TeslaFi med motsvarande mil och konfiguration)

Min nya har jag nivån på 70 % och kopplar för det mesta in den. Inte lika nitisk med att koppla in dock, tänker att det är bra för batteriet att stå runt 50 % om man inte vet att man behöver mer.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Verkar inte finnas någon rekommendation från BMW — känns som det viktigaste för degraderingen är att inte ladda för högt eller lågt — sen om sladden sitter i hela tiden spelar nog mindre roll.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av AAKEE »

Man får lägre degradering av tid ju lägre SOC man har. Alltid 90% är inte jättebra om man vill hålla nere degraderingen.
70% är nog OK, även om batteriet skulle degraderas mindre med 50%.

Man får lägre degradering av cykler med små cykler än stora.


Li-ion har absolut ingen minneskapacitet. Det finns inget behov att dra ur batterierna.
Ladda ofta om man har möjlighet.

Jag laddar till lägre SOC på sommaren, 55-56% nu och laddar mer på kalla vintern för att behålla samma handlingsfrihet när jag kommer hem från jobbet.
Dessutom är det som sliter mest ur ett tidsperspektiv hög SOC och hög batteritemp så hög SOC vintertid är inte lika påfrestande som hög SOC under varm sommar.





LFP-batterier är ”mindre känsliga” och kan användas med stora cykler utan att påverkas nämnvärt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tack för input. Får fundera på vad som är rimligt att ha som ”vardagsnivå” — 80% kanske är onödigt högt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av taliz »

Min bil står ute och steker i solen hela dagarna, på asfalt.
Skulle va intressant att se hur varmt batteriet blir.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

Jag tog för vana att alltid ansluta bilen när jag kom hem för att få det som en vana så att jag aldrig glömmer att ansluta när jag måste. Detta satte jag som prio ett eftersom jag måste ha tillgång till bilen hela tiden.
Med Leaf är detta ett potentiellt problem då det inte är nyttigt att små ladda mot 100%. Men Leaf är en 2016 och har gått 13000 mil utan att ha tappat någon batteriplupp än så det kan inte vara allt för farligt. Kör iofs oftast minst 5-6 mil varje gång.
För Teslan spelar det ju ingen roll alls eftersom det går att ställa ner laddnivån. Jag ligger på 80% till vardags och kickar bara upp den om jag ska åka långt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av renes »

En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av renes »

martinot skrev:
renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
Sen fanns ju problemet med dålig kontakt i Tesla WC laddkabel i anslutningen till kontaktpluggen, som antagligen uppstod genom vridning och böjning av kabeln just vid pluggen. Har jag lärt mig här på forumet. Men det kanske bara var ett problem med de första WC.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
martinot skrev:
renes skrev:
En nackdel med att alltid koppla in kan ju vara att man sliter mer på kontakten och kabeln. Om det har praktisk betydelse vet jag inte.
Typ2 (till skillnad från Schuko) skall vara tillverkade för att just kunnas kopplas in och ur varje dag utan slitage som blir till problem. Kör på.
Sen fanns ju problemet med dålig kontakt i Tesla WC laddkabel i anslutningen till kontaktpluggen, som antagligen uppstod genom vridning och böjning av kabeln just vid pluggen. Har jag lärt mig här på forumet. Men det kanske bara var ett problem med de första WC.
Du har mycket riktigt en poäng där. Det verkar främst vara ett problem med Teslas WC av alla generationer som jag förstått det. Däremot så är ju själva Typ2-kontakterna specade för många i/ur-matningar.

Säkrast är väl att ha en box från någon annan, eller en med ett Typ2-uttag med valfri Typ2-kabel som ansluts. Gillar den varianten då man kan få vilken längd som man exakt vill, men även byta kabel om det blir något fel på den, eller slitage.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

När det gäller vridning av sladden så ska man försöka att skaffa sig en rutin där man vänder sig åt samma håll när man tar ut som närmande sätter i sladden. Det blir lätt så att man kommer från ett håll och snurrar kroppen åt ett håll när man kopplar in med kommer från ett annat håll och kroppen snurrar åt andra hållet när man kopplar ur. Det gör att sladden snurras åt samma håll hela tiden och till slut är helt tvistad.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Swede1 »

Kolla så batterikylningen går igång om du inte laddar. På BMW i3 gjorde den inte det 2018, var inte bra på het solig asfaltsparkering (+32 celsisus), laddade till 98% och kopplade ur sen. :| Är kanske inget problem i garage/skugga.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Henrik P »

Intressant detta, ganska nybliven M3 LR ägare med 82 kw batteriet. I handboken står daglig laddning till 90% rekommenderas.
Vi kör i nuläget så att vi förbrukar ca 20-30% av batteriet dagligen och laddar upp till 90% varje natt. Om jag förstår vissa här rätt
så är det inte optimalt ur batterilivslängd??

Finns det andra rekommendationer än Teslas handbok som är mer rätt?


I så fall vad är det optimala?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Apropå sladdar så är jag nöjd med min lösning i garaget: :P
0785EB15-B702-44A7-A8F6-07D18FA31532.jpeg
8E6FB720-2FF4-4E10-AB67-EDDF989BA58A.jpeg
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Elix747 »

Jag laddade 80% dagligen tidigare. Jag har justerat ner till 70% dagligen efter diskussioner på forumet (särskilt med AAkEE, tack) och lästa internetatriklarför att minska degraderingen av batteriet. Förhoppningsvis håller det liiite längre. Kör ganska mycket så jag använder 80/90/100% när jag behöver. Pluggar i stort sett alltid när jag kommer hem så att jag inte glömmer att stoppa i sladden på kvällen och riskera att stå med för lite laddning dagen efter när jag behöver. Har ställt laddstart i bilen till 23:00 för att ladda på natten. Jag uppskattar att jag pluggat in ca 1500-2000 gånger med min WC hittills utan problem. Håller med tipset om om att undvika att tvista sladden.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av Teslaspolen »

Egentligen spelar antalet laddningsr mindre roll. Problemet är att vissa, framförallt äldre, elbilar inte låter dig sätta en laddgräns så då vill man inte ladda mer än nödvändigt.

Finns däremot en laddgräns så kan man ha för vana att alltid koppla i, om man nu inte strax ska iväg igen så klart.

Sedan finns det ju optimeringar man kan göra. Dvs, det är bättre om bilen ligger och pendlar mellan säg 50% och 70% än 70% och 90%. Och speciellt om den ska stå still och inte laddas ur på ett tag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av martinot »

Brukar sätta laddtak till mellan 50-75% normalt till vardags. Kvällen innan en planerad längre resa så höjer jag till 90% (vill inte låta bilen så på 100% om resan inte blir av pga. en eller annan orsak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Inlägg av LarsL »

Henrik P skrev:
Intressant detta, ganska nybliven M3 LR ägare med 82 kw batteriet. I handboken står daglig laddning till 90% rekommenderas.
Vi kör i nuläget så att vi förbrukar ca 20-30% av batteriet dagligen och laddar upp till 90% varje natt. Om jag förstår vissa här rätt
så är det inte optimalt ur batterilivslängd??

Finns det andra rekommendationer än Teslas handbok som är mer rätt?


I så fall vad är det optimala?
Optimalt tror jag är att pendla mellan 40-60%, men väldigt opraktiskt. Det ska ju vara enkelt och smidigt att använda bilen också och då har jag landat på 80%. Elon och Tesla tycker att det är väldigt liten skillnad att dra upp laddningen till 90% också så om det passar bättre kör med det. Tänk på att Tesla har 8 års garanti och att de sänkt maxladdhastigheten på Superchargers för att skydda batterierna. Hade det varit tok farligt att ladda till 90% så hade de självklart rekommenderat 80% istället som vardags laddning.

Men oavsett eller kanske ännu viktigare att ansluta bilen hela tiden om du har lägre laddnivå. Dels är ju marginalen mindre så du vill ju alltid ligga på din gräns. Sen är det ju enklare att höja gränsen om man kommer på att man ska iväg, bara slida upp utan ta behöva gå ut och ansluta bilen.
Skriv svar