Med tanke på att det under samma period exporterats tre gånger så många model 3 från Sverige så känns det ju inte självklart som lönsamt.Jontez skrev:Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månaderFredrik j skrev:Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.Jontez skrev:Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilarpejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Import, men ändå inte..
Moderator: Redaktion
Re: Import, men ändå inte..
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Import, men ändå inte..
Nej det är extremt mkt sämre andrahandsvärde på importerade bilar. Jag tror vissa 3:or kan ha sålts utan att ägaren fattat att den är importerad faktiskt.
Man ser tydligt på S:en tex. ligger en på Fordonsbolaget billigt tex. Direkt undrar man varför den var billig, svaret var import. Privatimport är och har alltid varit paria i Sverige på bilar. Det har varit så jättelänge. undantaget amerikanska muskelbilar från USA.
Tappar man mkt andrahandsvärde på en privatimport så är det ju ingen affär att hålla på liksom. Jag vet flera treor som är svensksålda som gått för lika mkt som köparen betalat och minst två som fått MER än de betalat efter nåt år.
Man kommer inte undan att bilen blir helt gratis att äga då, förutom försäkringspremien då förstås.
¨
Jag kan tycka att det är onödigt att försöka få det billigare än gratis. Det är tillräckligt billigt att köra model3.
Man ser tydligt på S:en tex. ligger en på Fordonsbolaget billigt tex. Direkt undrar man varför den var billig, svaret var import. Privatimport är och har alltid varit paria i Sverige på bilar. Det har varit så jättelänge. undantaget amerikanska muskelbilar från USA.
Tappar man mkt andrahandsvärde på en privatimport så är det ju ingen affär att hålla på liksom. Jag vet flera treor som är svensksålda som gått för lika mkt som köparen betalat och minst två som fått MER än de betalat efter nåt år.
Man kommer inte undan att bilen blir helt gratis att äga då, förutom försäkringspremien då förstås.
¨
Jag kan tycka att det är onödigt att försöka få det billigare än gratis. Det är tillräckligt billigt att köra model3.
Haft alla 3/Y
Re: Import, men ändå inte..
Man ska ju alltid kritiskt fråga sig varför bilen importerats. Amerikanska muskelbilar importeras ju därför att det finns ett så mycket större utbud där.
Att budgetera med gratis värdeminskning är lite vågat. Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan man sålt.
Att budgetera med gratis värdeminskning är lite vågat. Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan man sålt.
Re: Import, men ändå inte..
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7632
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Import, men ändå inte..
Vagnskadegarantin är något väldigt svenskt, varför svensk vagnskadegaranti ingå på en tysksåld bil?ducce916 skrev:Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Import, men ändå inte..
Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1980
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Import, men ändå inte..
ducce916 skrev:Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.
Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.
Haft alla 3/Y
Re: Import, men ändå inte..
Vagnskadegaranti är något som Tesla lägger på för de bilar de säljer i Sverige, inte i Tyskland. Skulle du dock köpa en lagerbil via Tesla som råkar befinna sig i Tyskland så gissar jag att de lägger på vagnskadegarantin. Det lär inte ingå om du köper av tysk säljare även ifall det skulle vara Tesla Tyskland.ducce916 skrev:Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Import, men ändå inte..
Värt besväret att importera?
Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €
https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html
Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €
https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Import, men ändå inte..
Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.
Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha.
Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.
Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.
Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha.
Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.
Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Import, men ändå inte..
Den ser fin ut och välkommen till tesla sekten
Men jag skulle ändå inte rekommendera gemene man import
- svårare kolla upp historik
- kan finnas orsak till att den är billig, krocklagad, omlackad eller annat
- besvär
- ingen vsg
- importerade bilar värderas lägre när man ska sälja om
- relativt liten pengavinst
- blocketpriserna är oprutade priser oftast
Men jag skulle ändå inte rekommendera gemene man import
- svårare kolla upp historik
- kan finnas orsak till att den är billig, krocklagad, omlackad eller annat
- besvär
- ingen vsg
- importerade bilar värderas lägre när man ska sälja om
- relativt liten pengavinst
- blocketpriserna är oprutade priser oftast
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Import, men ändå inte..
Grattis som nybliven Teslaägare och till en jättefin bil!Peppe067 skrev:Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.
Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha.
Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.
Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
Dock så kan man fråga om det är mer värt att då en svensksåld med liknande spec som gått 2500 mil finns för samma pris, eller lägre, än vad du gav totalt för en tysk med 1500 mil.
Tänk också på att de kommer vara eventuellt en större värdeminskning när du skall sälja bilen om det är tyskimport. Dvs. är tusen mil mindre i slutänden mer värt än förlusten och nackdelen med att vara privatimport (ofta mer svårsålt).
Tror inte du direkt gjort någon förlust, men kanske inte heller någon jättevinst heller (och med viss ökad risk). Så bedömer det lite som +/- 0 sammanvägt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Import, men ändå inte..
Det finns inga gemensamma EU-regler om fordonsregistrering, men huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt så frågan handlar med andra ord om du enl. skatteverkets definition ”bor” i Sverige eller inte. Skatterätt och folkbokföring är två helt skilda regelverk.
Re: Import, men ändå inte..
Hej, tack för alla fina kommentarer!
Huvudsyftet var aldrig att tjäna pengar utan att få tag på en Tesla enligt mina önskemål och budget.
Kollade i Sverige i ca. 3-4 månader samtliga låg över min budget samt relativt slitna för miltalet. Dörruppslag, småreparationer och fukt i lysena
Så har aldrig varit mitt primära syfte att tjäna några pengar utan hitta en bil enligt min specifikation och budget.
Är sjävlklart medveten om att om 2-3 år när jag importerar nästa Tesla så säljer jag denna fina bil till ett pris baserat på att den är imponerad. Alltså minus ev. förtjänsten jag gjort nu och ev. lite till.
Snälla sluta skriv skit om imponerande bilar, man måste vara lika noggrann i sitt bilköp oavsett köp i Tyskland eller Sverige. Detta är min fjärde tysk imponerande bil alltid blivit 100% nöjd och bilen när jag är klar med den hur enkel som helst att sälja. Tidigare bilar både Audi och BMW.
Huvudsyftet var aldrig att tjäna pengar utan att få tag på en Tesla enligt mina önskemål och budget.
Kollade i Sverige i ca. 3-4 månader samtliga låg över min budget samt relativt slitna för miltalet. Dörruppslag, småreparationer och fukt i lysena
Så har aldrig varit mitt primära syfte att tjäna några pengar utan hitta en bil enligt min specifikation och budget.
Är sjävlklart medveten om att om 2-3 år när jag importerar nästa Tesla så säljer jag denna fina bil till ett pris baserat på att den är imponerad. Alltså minus ev. förtjänsten jag gjort nu och ev. lite till.
Snälla sluta skriv skit om imponerande bilar, man måste vara lika noggrann i sitt bilköp oavsett köp i Tyskland eller Sverige. Detta är min fjärde tysk imponerande bil alltid blivit 100% nöjd och bilen när jag är klar med den hur enkel som helst att sälja. Tidigare bilar både Audi och BMW.
Re: Import, men ändå inte..
Så du sparade 16.500kr och riskerar att få ett begagnatpris långt under motsvarande ”svensksåld” bil? Det låter inte som en fantastisk kalkylPeppe067 skrev:Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.
Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha.
Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.
Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Import, men ändå inte..
Som jag skrev! Det var tesla enligt mina önskemål och satt budget som var mitt mål. INTE att tjäna pengar!
Återigen stort tack till Tesla Sverige att inte göra skillnad på om bilen är köpt i Tyskland. Ni har verkligen förstått att gränserna mellan länder suddas ut alt mer.
Fulla garantier vid försäljning om två tre år borde absolut inte göra det svårare än mina andra bilar när nu det är dags.
Men först ska jag njuta av många härliga mil.
Återigen stort tack till Tesla Sverige att inte göra skillnad på om bilen är köpt i Tyskland. Ni har verkligen förstått att gränserna mellan länder suddas ut alt mer.
Fulla garantier vid försäljning om två tre år borde absolut inte göra det svårare än mina andra bilar när nu det är dags.
Men först ska jag njuta av många härliga mil.
Re: Import, men ändå inte..
Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.
Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil!
Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Import, men ändå inte..
Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.martinot skrev:Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.
Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Import, men ändå inte..
Japp, garantin följer med oavsett märke enligt eu lagFredrik j skrev:Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.martinot skrev:Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.
Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Import, men ändå inte..
Problemet är väl att garantianspråk inte automatiskt kan göras gällande i det nya landet, så då får man ta sig dit bilen blev såld? Eller har man rätt att kräva garanti i alla länder?Tellus skrev:Japp, garantin följer med oavsett märke enligt eu lagFredrik j skrev:Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.martinot skrev:Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.
Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Import, men ändå inte..
Ken inte svara för andra bilmärken än Tesla.
Men deras mycket service medvetna support garanterade att dom tar hand om ev. garanti ärende oavsett om köp från Tyskland.
Men deras mycket service medvetna support garanterade att dom tar hand om ev. garanti ärende oavsett om köp från Tyskland.
Re: Import, men ändå inte..
Håller medPeppe067 skrev:Hej, tack för alla fina kommentarer!
Huvudsyftet var aldrig att tjäna pengar utan att få tag på en Tesla enligt mina önskemål och budget.
Kollade i Sverige i ca. 3-4 månader samtliga låg över min budget samt relativt slitna för miltalet. Dörruppslag, småreparationer och fukt i lysena
Så har aldrig varit mitt primära syfte att tjäna några pengar utan hitta en bil enligt min specifikation och budget.
Är sjävlklart medveten om att om 2-3 år när jag importerar nästa Tesla så säljer jag denna fina bil till ett pris baserat på att den är imponerad. Alltså minus ev. förtjänsten jag gjort nu och ev. lite till.
Snälla sluta skriv skit om imponerande bilar, man måste vara lika noggrann i sitt bilköp oavsett köp i Tyskland eller Sverige. Detta är min fjärde tysk imponerande bil alltid blivit 100% nöjd och bilen när jag är klar med den hur enkel som helst att sälja. Tidigare bilar både Audi och BMW.
Nu är det inte ett problem för tesla men…..
I andra sammanhang så är det altid snack om att import bilar har skruvade mätare krockade osv osv
I tyskland är det straffbart att skriva mätare inte i sverige
I tyskland är man skyldig att meddela köparen om bilens historik inte i sverige
Utifrån ovan så är en tysk bil tryggare affär än svensk
För att inte prata om att dem inte sandar så äldre bilar är mycket mindre slitna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Import, men ändå inte..
Hur transporterade du bilen? Åkte du själv ner? Var den tillfälliga försäkringen tecknad i Sverige eller Tyskland? Har också funderat på import ett tag.Peppe067 skrev:Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.
Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Re: Import, men ändå inte..
Sorry sent svar! inte inne på detta forum så ofta.
Sökte rätt på bilen via dom stora siterna Mobile och Autoscout. så hitta de jag på https://www.autozentrum-schmitz.de/#googtrans(de|sv) Super seriös handlare som i princip bara handlar med nyare Teslor.
Säljer ett stort antal varje vecka så man måste vara snabb, det som är att bilarna på bilderna oftast inte är den du köper utan den körs fortfarande av nuvarande ägare. Tydligen inte alt för ovanligt i Tyskland, så en slags förmedling.
Missade 2 bilar när jag inte var tillräckligt snabb, tredje gången gillt lade jag en handpenning på 5000 Euro vi gjorde ett kontrakt där jag fick infon att bilen kommer vara klar om 2 veckor, strax innan utlovad leverans fick jag även original bilder av bilen samt att dom erbjöd digitalt möte om jag ville. Men jag litade på bilderna då dom såg riktigt bra ut. Nöjd så betaldade resteradne övk. belopp.
Pga. covid restriktioner så valde jag bil transport firma, super smidigt och enkelt 8500kr hem till min dörr. Därmed inga export skyltar men tekande en månads försäkring i Sverige som täcker transporten och att jag kan köra bilen i Sverige så fort den blir godkänd av transport styrelsen på tillfälliga registreringsskyltar fram till den blir registrerings beriktigad.
Idag alt klart betydligt enklare och smidigare än jag trodde, super nöjd så värt att testa.
Lycka till!
Sökte rätt på bilen via dom stora siterna Mobile och Autoscout. så hitta de jag på https://www.autozentrum-schmitz.de/#googtrans(de|sv) Super seriös handlare som i princip bara handlar med nyare Teslor.
Säljer ett stort antal varje vecka så man måste vara snabb, det som är att bilarna på bilderna oftast inte är den du köper utan den körs fortfarande av nuvarande ägare. Tydligen inte alt för ovanligt i Tyskland, så en slags förmedling.
Missade 2 bilar när jag inte var tillräckligt snabb, tredje gången gillt lade jag en handpenning på 5000 Euro vi gjorde ett kontrakt där jag fick infon att bilen kommer vara klar om 2 veckor, strax innan utlovad leverans fick jag även original bilder av bilen samt att dom erbjöd digitalt möte om jag ville. Men jag litade på bilderna då dom såg riktigt bra ut. Nöjd så betaldade resteradne övk. belopp.
Pga. covid restriktioner så valde jag bil transport firma, super smidigt och enkelt 8500kr hem till min dörr. Därmed inga export skyltar men tekande en månads försäkring i Sverige som täcker transporten och att jag kan köra bilen i Sverige så fort den blir godkänd av transport styrelsen på tillfälliga registreringsskyltar fram till den blir registrerings beriktigad.
Idag alt klart betydligt enklare och smidigare än jag trodde, super nöjd så värt att testa.
Lycka till!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Import, men ändå inte..
På model 3 verkar det skilja ca 50000kr i köp pris tyskland vs Sverige
Minus transport ~ 10000
Minus vsg ~ 15000
Minus lägre andrahandsvärde
Så tycker det blir ett nollsummespel eller minimal vinst vs besvär.
Själv skulle jag vilja se beg bilen innan jag betalar.
Om man inte har väldiga krav på exakt utrustning och inte vill vänta på en sådan i Sverige
Minus transport ~ 10000
Minus vsg ~ 15000
Minus lägre andrahandsvärde
Så tycker det blir ett nollsummespel eller minimal vinst vs besvär.
Själv skulle jag vilja se beg bilen innan jag betalar.
Om man inte har väldiga krav på exakt utrustning och inte vill vänta på en sådan i Sverige
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler