Northvoltgrundaren: ”Skulle inte säga att jag är nervös”
10 frågor till sommarprataren Peter Carlsson, vd Northvolt, som har sitt program den 28 juli.
Blir intressant att höra Peter sommarprata.
Moderator: Redaktion
Northvoltgrundaren: ”Skulle inte säga att jag är nervös”
10 frågor till sommarprataren Peter Carlsson, vd Northvolt, som har sitt program den 28 juli.
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-p ... ntumscape/Volkswagen har totalt investerat över 300 miljarder dollar i QuantumScape och meddelade nyligen lyckade tester av deras teknik.
https://www.nyteknik.se/premium/staten- ... ng-7016863Staten ger kvarts miljard till Northvolt för batteriutveckling.
Nu är det klart: Energimyndigheten ger stöd till Northvolt för att utveckla battericeller och bygga ett elektrifieringscampus för batteriforskning.
https://www.di.se/nyheter/porsche-nobba ... batterier/Porsche nobbar Northvolts batterier.
Svenska Northvolt tecknade så sent som i mars ett jätteavtal med Volkswagen.
Men den tyska biljättens lyxmärke Porsche väljer en egen - inhemsk - lösning för sina bilbatterier, skriver nyhetsbyrån Reuters.
I mars meddelade svenska Northvolt att bolaget tagit en stororder från Volkswagen, värd 120 miljarder över tio års tid. Northvolt fick dessutom sälja en ännu inte byggd fabrik till biljätten.
Men Volkswagens dotterbolag Porsche föredrar en egen lösning för att utveckla och producera batterier till elbilar.
Sportbilstillverkaren ska starta ett samägt bolag med Customcells, ett företag från Tübingen i södra Tyskland som har specialiserat sig på samma teknik som Northvolt: litiumjonbatterier. Det skriver nyhetsbyrån Reuters.
Det nyskapade, ännu inte namngivna, bolaget ska ta fram bilbatterier med högre energidensitet än de som används i Porsches nuvarande elbilar.
Högre energidensitet innebär dels lägre råvaruanvändning för samma effekt, dels lägre priser vilket i slutänden kan sänka priset ut mot slutkund.
Enligt Reuters ska Porsche, som blir majoritetsägare med 80 procent, investera ett ”tvåsiffrigt miljontal” euro i bolaget, vilket motsvarar minst 100 miljoner kronor.
Målet är att kunna leverera batterier för ungefär 1 000 bilar om året.
https://norran.se/artikel/l6vvq6wjEn lastbil var fjärde minut om fabriken går för fullt.
Med två produktionslinor igång, 16 gigawattimmar, kommer det att innebära att ungefär 100 fordon – lastbilar – kommer att anlända till fabriken Northvolt Ett med material.
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... etsplatserVoltpack Mobile System levererar upp till 225 kW effekt med en skalbar kapacitet från 255 kWh till 1275 kWh tillgänglig energi. Fem fristående batterienheter kan kopplas parallellt.
https://evertiq.se/news/40625
Volvo och Northvolt ska utveckla och producera batterier.
Volvo Car Group meddelar att man planerar att bilda ett joint venture-bolag med Northvolt för att utveckla och producera mer hållbara batterier – skräddarsydda för nästa generations helelektriska modeller från Volvo och Polestar.
Som ett första steg för joint venture-bolaget – vilket kommer att vara ägd till hälften av de båda bolagen – siktar Volvo och Northvolt på att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige som ska tas i drift under 2022, det framgår av ett pressmeddelande.
Men planerna för joint venture-bolaget tar inte slut där, det kommer även att bygga en ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 GWh per år. Vart denna fabrik kommer att vara placerad är ännu inget som bolaget gått ut med, men produktionen är planerad att starta 2026.
Som en del av planerna har Volvo Car Group också som mål att 15 GWh av battericellerna per år ska köpas in från den befintliga Northvolt-fabriken i Skellefteå från och med 2024.
Volvo Cars har tidigare gått ut med delmålet att hälften av företagets bilförsörjning ska utgöras av helt elektriska bilar i mitten av årtiondet, med målgången är att man enbart ska sälja elbilar senast 2030.
– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar. Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group i pressmeddelandet
Den nya gigafabriken beräknas sysselsätta cirka 3,000 personer. Var den nya fabriken ska byggas är ännu inte bestämt, vad som dock är bestämt är att den första bilen com kommer att utrustas med battericeller från JV-bolaget, blir den elektriska efterföljaren till Volvos XC60-modell.
– Volvo Cars och Polestar är branschledande i omställningen till elektrifiering och perfekta partners på den kommande resan, eftersom vi strävar efter att utveckla och producera världens mest hållbara battericeller. Vi är stolta över att bli deras exklusiva partner för produktion av battericeller i Europa, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.
Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Northvolts Peter Carlsson pratar ju hela tiden om gröna murar.Fredrik j skrev:Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Ok. Du tänker så. Naturligtvis kommer kinesiska förteg då, via dotterbolag, etablera batteritillverkning inom EU vilket ju verkar vara vad vi ser här.Zalman3 skrev:Northvolts Peter Carlsson pratar ju hela tiden om gröna murar.Fredrik j skrev:Låtsas du nu att Volvo och Polestar ska bygga "murar" mot Kina?Zalman3 skrev:Tror att en "Grön mur" mot Kina blir allt viktigare.joel80 skrev:Gillar att Volvo och Polestar kommer använda "svenska" batterier.
Bra för deras livscykelsutsläpp.
Sverige har en unik chans att bli världsledande i tillverkning av gröna och hållbara batterier.
Kan tänka mig att EU snart inför regler om hur mycket CO2 batteritillverkning får släppa ut.
Vilket i praktiken är ett handelshinder mot Kina.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... llsammans/
Första bilmodell att utrustas med mer hållbara batterier från joint venture-bolaget blir den helt elektriska uppföljaren till Volvo XC60.
https://www.nyteknik.se/fordon/northvol ... rs-7016958Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars.
Han säger att fabriken har en effekt på ungefär 400 MW och ett årligt elbehov på 2-3 TWh, alltså i samma nivå som Northvolt One.
Det enda som än så länge är sannolikt är att batterifabriken i alla fall inte kommer att placeras i norra Sverige.
”Jag kan säga så mycket som att det inte blir i Skellefteå. Och antagligen inte norr om Skellefteå heller med tanke på alla de
aktiviteter som sker där. Norden är jätteintressant, men vi ska inte utesluta andra ställen”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, till DI.
"Rena elbilar tror vi inte på"Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... llsammans/
Första bilmodell att utrustas med mer hållbara batterier från joint venture-bolaget blir den helt elektriska uppföljaren till Volvo XC60.
Utgår ifrån att det blir på nya 800V SEA plattformen.
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.
Låter som att stora fabriksbyggnader med stor tillgång till vattenkraft är vad han letar efter. Skulle kanske vara intressant att kika på Stora Ensos lokaler vid pappersbruket i Borlänge som läggs ner efter sommaren. Visserligen är deras vattenkraftverk sålt sedan länge men det ligger på samma indutriområde. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... nhall-2004Zalman3 skrev:Hamnar 50GWh batterifabriken i Norge?
Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.
– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.