OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?

Trevligt att det äntligen är på G! :)

Det sagt håller med om din viktiga fråga.

Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.

Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Jag undrar lite varför du tycker man ska ha så stora stationer.
Jag håller helt med om att 1 laddare är inte alla bra men om man tänker man sig att de behövs 100 laddare mellan Malmö och sth borde de inte funka nästan bättre att ha 20 ställen med 5 laddare på var istället för 5 ställen med 20 laddare på var?

Jag kan dock hålla med om att 4 laddare nog ska vara minimum.

Sen måste man såklart se till att 100 laddare räcker längs sträckan oavsett om de är samlade på ett fåtal platser eller lite flera platser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

MrRun skrev:
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2

https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/

Bild
Sjukt besviken. Hade någonstans trott att Skekraft med sina muskler skulle sett till att åtminstone säkerställa fjällresorna och sommarturismen i sin egen region.
Väldigt kontraproduktivt och motsägelsefullt med tanke på rekrytering till Northvolt.
Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning) :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Johlei »

Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

Johlei skrev:
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Helt enig.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning) :D

Verkar det möjligt? På vilket sätt? Tesla har fått bidrag för infrastrukturen i norr och bygger då några enstaka allmänna laddare vid sidan av sina superchargers. Finns det något som tyder på att Tesla skulle öppna alla superchargers? I hela Europa eller bara Sverige?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning) :D

Verkar det möjligt? På vilket sätt? Tesla har fått bidrag för infrastrukturen i norr och bygger då några enstaka allmänna laddare vid sidan av sina superchargers. Finns det något som tyder på att Tesla skulle öppna alla superchargers? I hela Europa eller bara Sverige?
Jag tror också det bara är ett rykte som fått fotfäste här (och på andra elbilforum) för att Tesla ”råkade” vinna upphandlingen på ett gäng snabbladdare i norra Sverige och västkusten av Norge.

Jag har inte läst eller hört någon annan stans att Teslas SuC nätverk ska öppnas för tex MEB eller eGMP plattformarna.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Johlei »

heldiggrisen skrev:
Johlei skrev:
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Helt enig.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.

När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.

”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

Johlei skrev:
”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
I "chargefinder.com" finns väldigt ofta information om hur många laddare som finns på en station och hur många av dem som är upptagna. Den informationen finns för många olika laddoperatörer. Jag tycker chargefinder.com är ett mycket smidigt verktyg och har gjort den till en favorit på bilens inbyggda webläsare (som gärna fick vara betydligt snabbare, men den är långsam för allt, inte bara chargefinder).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

Johlei skrev:
heldiggrisen skrev:
Johlei skrev:
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Helt enig.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.

När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.

”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Tror vi pratar om två olika saker.
Det ska finnas båda ”hyperladdstationer” med måååånga stolpar som ligger längsmed stora motorvägarna och mindre stationer som ligger båda i citycentra och ute på landet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Johlei »

Niklas Z skrev:
Johlei skrev:
”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
I "chargefinder.com" finns väldigt ofta information om hur många laddare som finns på en station och hur många av dem som är upptagna. Den informationen finns för många olika laddoperatörer. Jag tycker chargefinder.com är ett mycket smidigt verktyg och har gjort den till en favorit på bilens inbyggda webläsare (som gärna fick vara betydligt snabbare, men den är långsam för allt, inte bara chargefinder).
Bra tips och komplement till tydlig prisindikering invid stationerna.

Att kolla det utanför tätorten kan ge mig en indikering om att laddplatsen är ledig då, men inte hur det ser ut 5 min senare när jag kommer fram till stationen. Att pilla med navigatorn / webbläsaren när jag kör inne i tätorten är verkligen direkt olämpligt - förutom att det generellt sett är förbjudet att ta fokus från körningen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

heldiggrisen skrev:
Johlei skrev:
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Helt enig.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag hållerfast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Johlei »

heldiggrisen skrev:
Johlei skrev:
heldiggrisen skrev:
Johlei skrev:
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.

Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.

Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Helt enig.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.

När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.

”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Tror vi pratar om två olika saker.
Det ska finnas båda ”hyperladdstationer” med måååånga stolpar som ligger längsmed stora motorvägarna och mindre stationer som ligger båda i citycentra och ute på landet.
Ja, två olika saker. Och två olika användningssätt. Vi vill ha både och så klart men om OKQ8 ska fokusera utbyggnaden så menar jag att clustren är viktigare. De som ändå bygger smått är jättevälkomna också.

Clustren är för långresenärer och givna rastplatser. ”Om vi inte har hittat nåt annat innan så stannar och laddar där”.

Småstationerna är för spontanstopp för att det råkade passa i tid, ha rimlig kostnad och vara ledigt just när jag passerade. Perfekt, men inget som jag skulle planera min resa efter.

För att uppmuntra till spontanstopp är det bra om informationen är supertydlig invid vägen, i mitt blickfång, när jag kommer körande. Annars är sannolikheten hög att jag inte ens vet om att just den här macken råkar ha 2 st 11kW-uttag på baksidan, bortanför återvinningsstationen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.
Jo jag tror också 4 laddare är vad de minst ska vara för att man ska våga lita på dem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Johlei »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.
Jo jag tror också 4 laddare är vad de minst ska vara för att man ska våga lita på dem.
När det kommer fler elbilar på vägarna, kommer då minsta stationsstorlek öka för att man ska känna samma trygghet? Hur ser det ut om ett eller fem år?

Om tex nästan alla dagens mackar har minst fyra laddplatser med 150 kW eller mer, då kanske vi kan täcka trygghetsbehovet för en bilflotta som är helt elektrifierad?

Hur påverkas de stora laddclustren med 16+ snabba laddpunkter när ”alla” mackar har 4 laddpunkter minst?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.

Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
LarsL skrev:
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.

Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.

Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
Det såldes flera MG ZS i går än det såldes MS i Sverige under ”Teslas barndom”, inte konstig man är nervös för framtiden när man ser hur lång tid det tar för tex Ionity att projektera fram et nytt laddställe.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av OlleBack »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.
Jo jag tror också 4 laddare är vad de minst ska vara för att man ska våga lita på dem.
Funderat lite på det här. Om det idag känns som 4 som är minsta och det är vad 1% elbilar? Behöver vi ha minst 400 när alla kör elbil? :d eller hur tänker vi där? :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
Håller med helt.

Absolut minimum borde vara 10-12 laddpunkter per station. Mindre är nästan idiotiskt att ens sätta upp. Risk för både köer vid högtid, och att några laddare är trasiga gör att jag inte gillar sådana här småstationer om jag kan undvika. Speciellt inte på helger och i semestertider. Bäst gillar jag de laddstationer som har mellan 20-40 laddpunkter.
Låter som ni är väldigt nervösa.. 4 räckte bra i Teslas barndom, var de ett stort problem?
Kan inte svara för det, för jag hade inte själv elbil på den tiden.

Kanske färre elbilar på den tiden?

Kanske early adopters som var entusiaster som inte brydde sig lika mycket om sådana här praktiska saker?

Men det sagt så hade jag inte heller ens övervägt att skaffa elbil om det just inte fanns ett så välutbyggt SuC-nät som det gjort de senaste två åren. Då hade bägge våra bilar varit ICE-bilar.

Hur andra gör, eller har för krav, är helt upp till de. Själv hatar jag köer, eller att vänta på saker. Not OK in my book. Livet är för kort för att riskera sådant trams.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

OlleBack skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.
Jo jag tror också 4 laddare är vad de minst ska vara för att man ska våga lita på dem.
Funderat lite på det här. Om det idag känns som 4 som är minsta och det är vad 1% elbilar? Behöver vi ha minst 400 när alla kör elbil? :d eller hur tänker vi där? :)
Kanske ingen dum siffra.
60000 fordon passerar dagligen Jönköping på E4an.
Ponera att 1/3 är personbilar som kör hela sträckan Helsingborg-Stockholm (eller vv), 20000.
Låt oss också säga att varje bil behöver 2 laddningar á 20 minuter och trafiken fördelar sig jämnt mellan 0600 och 0000.
Då behövs det ungefär 250 stolpar på sträckan för att undvika kö, med mina (stooora) förenklingar. (Om inte jag har vurpat igen?)

Men med tanke på högtider, folk står inte bara 20 minuter, och trafiken fördelar sig inte jämnt, så tror jag vi kan komma att se hyperstationer med 100+ stolpar i Sverige under min levnadstid.

Och jag tror det blir nödvändig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Remuz »

Jag skulle föredra om det fanns 10 stolpar på varje rastplats. Vi skulle aldrig behöva stanna för att ladda då utan det blir alla vanliga pauser med barn i bilen... kisspaus 10min med 240kW = 40kWh eller strax under 20 nya mil att köra. Lunch vid långsammare snabbladdare.

Ladda vid mack känns lika trist som SuC i många fall
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

OlleBack skrev:
Funderat lite på det här. Om det idag känns som 4 som är minsta och det är vad 1% elbilar? Behöver vi ha minst 400 när alla kör elbil? :d eller hur tänker vi där? :)
Jag tror att balansen ser annorlunda ut när det finns fler elbilar. Då kommer kanske betydelsen väga över till hur många gäster raststället kan hantera och locka till sig. Jag tror att man ganska snabbt märker att det är en större begränsning än laddstationerna, om alla stopp har laddstationer ut med E4.

Jag kommer inte ihåg exakt men i begynnelsen av detta forum diskuterades och beräknades hur många laddstationer det skulle behövas ut med E4 mellan Linköping och Jönköping. Tibor placerade då alla vid Brahehus, vem vill inte ha polkagris(?). Det skulle då bli en ansenlig men inte orimlig mängd. Men naturligtvis är det mer rimligt att laddarna är utspridda så jag räknade om och kom fram till att det räckte med 10-15 laddare (tror jag) per ställe ut med sträckan, vilket ju är fullständigt rimligt. Vem kommer kunna driva ett snabbmatsställe utmed E4 utan snabbladdare? Det kommer ju inte finnas.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av dd88 »

Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.

Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar