Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Men det som är relativt dåligt med e-tron idag är ju just dess ganska ineffektiva drivlina och den jämförelsevis dåliga räckvidden. Jag skulle vilja påstå att det är största svagheten. Får de till en effektivare drivlina och bättre räckvidd, men med bibehållen laddkurva, samma dragvikt, samma (eller bättre) prestanda osv, så ser jag inte varför e-tron skulle vara en dålig bil. Visst, det är en kompromiss. Alla bilar är kompromisser. En bil som bygger på MEB plattformen är också en kompromiss, och i mitt tycke till och med en ganska dålig sådan, trots att det är en elbilsplattform från grunden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Men det som är relativt dåligt med e-tron idag är ju just dess ganska ineffektiva drivlina och den jämförelsevis dåliga räckvidden. Jag skulle vilja påstå att det är största svagheten. Får de till en effektivare drivlina och bättre räckvidd, men med bibehållen laddkurva, samma dragvikt, samma (eller bättre) prestanda osv, så ser jag inte varför e-tron skulle vara en dålig bil. Visst, det är en kompromiss. Alla bilar är kompromisser. En bil som bygger på MEB plattformen är också en kompromiss, och i mitt tycke till och med en ganska dålig sådan, trots att det är en elbilsplattform från grunden.
Poängen var att det skulle varit en bättre elbil om den var byggd som det från grunden. Det är ju just därför man tar fram PPE.

Det är ingen kompromiss mellan avgasbil och elbil. Alla MEB-bilar har tex kort motorhuv och istället rejält med innerutrymme. Det hade varit omöjligt om de tvingats designa plats för en avgasmotor och växellåda.
Det du ogillar har väl återigen ingen koppling till drivlinan, utan precis som macky är det snarare att du vill ha en mer traditionellt exklusivare känsla interiört. MEB är ju inte tänkt att vara exklusiva bilar, utan ersättare till MQB, dvs Golf & Tiguan mfl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
Tror han menar att bilen i grunden är bra dvs oberoende om det sitter ett sotlok i den eller elmotorer med batteri. Bilen i grunden är bra. Chassit, upphängningen, dämpningen, körkomfort. Allt vilket är oberoende av vilken typ av motor som för bilen framåt.

Bilen blir inte dålig per automatik bara för att den utvecklas för att fungera för olika typer av drivlinor. Med det sagt så är det en kompromiss eftersom bilen inte har kunnat utvecklas för enbart ett syfte/modell. Vilket gäller för alla bilar som delar bottenplatta. Q4, ID4, Enyaq är alla utvecklade som elbilar men är trots det en kompromiss i grunden.

Edit; mitt personliga tycke är att den korta huven på ID4, Q4, Enyaq inte är något positivt utan en kompromiss för att få större utrymme i kupén. Elbilar ska ha en frunk! Att behöva ta ur all packning i skuffen för att komma åt kablarna under lastgolvet känns sådär... Men smaken är som baken, delad! :mrgreen:
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Kan troligen bli en rejäl uppdatering av en redan i grunden bra elbil i grunden.
Vad är det som är så bra med etron ”i grunden”?
Jag skulle vilja påstå att det är just ”grunden” som är största problemet med den. Den är byggd på MLB Evo, en avgasbilsplatta.

Blir intressant att se hur de skall positionera den framöver. Uppdateringen skall tydligen släppas andra halvan 2022.
Av en händelse så kommer nya Q6 byggd på PPE ungefär samtidigt.
Då har dom plötsligt två bilar med typ samma storlek och användningsområde. Den ena byggd på en avgasbilsplatta med 400V, den andra på en helt ny elbilsplatta med 800V.
Varför skulle man då välja den förstnämnda?
De kan inte dumpa priset på den hur mkt som helst heller, de har ju Q4 som inropare nu…
Just att det är en av de bästa bilplattformarna som tagits fram so far är anledningen till att det är en bra bil i grunden. Simple as that. Finns så mycket viktiga egenskaper som inte är elbilsspecifik. Duger den till en Bentayga, Cayenne, Q7 mfl så duger den till elbilskonvertering vilken även fanns i planen när den togs fram. 400v men den laddar fortfarande extremt snabbt, lika snabbt som en GT/Taycan om du vill fylla hela batteriet.
Nu pratar du om sådant som inte har någon koppling till drivlinan. Martinot pratade om "bra elbil i grunden". Du pratar snarare om "bra bil i grunden"(enligt dina värderingar).

En bra avgasbil blir inte en bra elbil bara för att man stoppar in en elmotor och batteri i den. Det blir en kompromiss, vilket etron är ett tydligt bevis på.
Rent krasst, om den var så bra hade det ju inte funnits någon anledning att utveckla PPE. Det hade varit mycket billigare att fortsätta utveckla MLB Evo.
En lek med ord bara som du håller på med. Enligt dina värderingar är inte e-tron en bra elbil. Det är din åsikt. MLB-plattformen är en bra bilplattform som bevisligen även funkat för att göra en i grunden bra elbil. Jag väljer en bil som har en helhet som tilltalar mig. Att något är bra innebär inte att man slutar utveckla saker vidare. Har inte sett att jag hävdat att man inte kan göra saker bättre med en specifik elbilsplattform. Men e-tron funkar uppenbarligen tillräckligt bra ett tag till. Varför utvecklade de MLB evo tror du, MLB var ju bra. Vilket nonsens.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Verkar vara ett problem på flera bilmodeller faktiskt, vet att en i familjen ibland måste göra så med sin Hyundai Kona. Vet inte om problemet är hos bilarna eller Ionity?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Verkar vara ett problem på flera bilmodeller faktiskt, vet att en i familjen ibland måste göra så med sin Hyundai Kona. Vet inte om problemet är hos bilarna eller Ionity?
Verkar vara en hel del problem med detta med flera bilar och flera olika laddnäts laddpunkter, men after att sett en hel del videos på YT så verkar just kombinationen e-tron + Ionity tillsammans vara extra besvärlig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
På vägen hem, i värnamo vid ionity, så kom en e-tron. Mannen typ hängde och tryckte på kontakthandsken in i ladduttaget på bilen.
Och det är inte första gången jag sett e-tron-ägare göra så, verkar vara svårt att få kontakt med laddaren och starta laddningen / låsa handsken i e-tronen. Andra som haft detta problem? Jag skulle nog reklamera min bil om jag hade haft sådant problem.
Jodå. Det är ett e-tron problem. Man får trycka in laddhandsken och ta i för kung och fosterland tills man känner att sladden börjar vibrera, dvs laddaren börjar pumpa kylvätska. Sen kan man släppa. Gör man inte det så finns risk att laddningen avbryts. Detta har hänt mig många gånger tills jag råkade stå vid samma laddstation som Björn Nyland och han visade knepet för mig.
Nu har jag förvisso fått två nya ladduttag på min bil sedan dess, ingen aning om problemet kvarstår. Har inte laddat hos Ionity sedan januari 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den grova vattenkylda Ionity laddkabeln är väldigt tung och otymplig.

Att hålla laddkontakten intryckt de 30 första sekunderna är en bra metod för att vara säker på att det funkar.

Men i Sundsvall hade de ett nytt upphäng för laddkabeln, då behövde jag inte hålla den intryckt alls.
Kaffebar.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

På min årsmodell -21 håller jag in överdelen av kontakten tills kabeln börjar vibrera. Behöver inte trycka hårt utan jag ser bara till att den trycks in lite mer än om den bara ”hänger”.
De kanske har flyttat ut stiften något på 21:orna?
:)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev:
På min årsmodell -21 håller jag in överdelen av kontakten tills kabeln börjar vibrera. Behöver inte trycka hårt utan jag ser bara till att den trycks in lite mer än om den bara ”hänger”.
De kanske har flyttat ut stiften något på 21:orna?
:)
Det är just den tekniken som kan behövas på e-tron bilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:
På min årsmodell -21 håller jag in överdelen av kontakten tills kabeln börjar vibrera. Behöver inte trycka hårt utan jag ser bara till att den trycks in lite mer än om den bara ”hänger”.
De kanske har flyttat ut stiften något på 21:orna?
:)
Det är just den tekniken som kan behövas på e-tron bilarna.
Fast jag får faktiskt trycka rätt så hårt tycker jag. Upp till den grad att jag undrar hur en person med lite svagare armar skulle klara detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hoppsan_84 »

Nect skrev:
På min årsmodell -21 håller jag in överdelen av kontakten tills kabeln börjar vibrera. Behöver inte trycka hårt utan jag ser bara till att den trycks in lite mer än om den bara ”hänger”.
De kanske har flyttat ut stiften något på 21:orna?
:)
Vill du vara säkrare så håller du tills du hör 4 klick i snabb följd från laddaren. Det är kontaktorerna som slår till och det betyder att kabeln har låst fast i bilen vilket brukar vara problem med just e-tron.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Hoppsan_84 skrev:
Nect skrev:
På min årsmodell -21 håller jag in överdelen av kontakten tills kabeln börjar vibrera. Behöver inte trycka hårt utan jag ser bara till att den trycks in lite mer än om den bara ”hänger”.
De kanske har flyttat ut stiften något på 21:orna?
:)
Vill du vara säkrare så håller du tills du hör 4 klick i snabb följd från laddaren. Det är kontaktorerna som slår till och det betyder att kabeln har låst fast i bilen vilket brukar vara problem med just e-tron.
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!

Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!

Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv :lol:
Hur många bilsäljare tror du har någonsin snabbladdat hos Ionity? Det är nog inte många. De vet således ingenting om detta. Det händer ju att säljarna kör de eldrivna demobilarna till vardags. Men när de ska åka en längre tur så plockar de ut en fossilbil såklart. Fullt begripligt, för det finns ju ingen anledning att krångla till det med en elbil när man har hela parkeringen full med bränslebilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!

Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv :lol:
Hur många bilsäljare tror du har någonsin snabbladdat hos Ionity? Det är nog inte många. De vet således ingenting om detta. Det händer ju att säljarna kör de eldrivna demobilarna till vardags. Men när de ska åka en längre tur så plockar de ut en fossilbil såklart. Fullt begripligt, för det finns ju ingen anledning att krångla till det med en elbil när man har hela parkeringen full med bränslebilar.
Men det är väll många Audi som har snabbladdning för demobilarna, är inte dessa vattenkylda ? Eller har jag förstått det fel med deras stora skåp utanför.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!

Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv :lol:
Hur många bilsäljare tror du har någonsin snabbladdat hos Ionity? Det är nog inte många. De vet således ingenting om detta. Det händer ju att säljarna kör de eldrivna demobilarna till vardags. Men när de ska åka en längre tur så plockar de ut en fossilbil såklart. Fullt begripligt, för det finns ju ingen anledning att krångla till det med en elbil när man har hela parkeringen full med bränslebilar.
Jag tycker men kan klaga på Tesla mycket gällande bristande kvalitetskontroller, och svårt att få kontakt med gällande olika saker, men nästan alla säljare jag har haft längre kontakt med hos Tesla har faktiskt kört elbilar. Många har tom. lånat Tesla och kört genom hela Europa på resa. Så jag upplever att de oftast vet väl hur det är att använda elbil praktiskt (iaf. Tesla).

Men det är kanske skillnaden, som du påpekar, att de inte säljer några billar med fossilmotorer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!

Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv :lol:
Hur många bilsäljare tror du har någonsin snabbladdat hos Ionity? Det är nog inte många. De vet således ingenting om detta. Det händer ju att säljarna kör de eldrivna demobilarna till vardags. Men när de ska åka en längre tur så plockar de ut en fossilbil såklart. Fullt begripligt, för det finns ju ingen anledning att krångla till det med en elbil när man har hela parkeringen full med bränslebilar.
Jag tycker men kan klaga på Tesla mycket gällande bristande kvalitetskontroller, och svårt att få kontakt med gällande olika saker, men nästan alla säljare jag har haft längre kontakt med hos Tesla har faktiskt kört elbilar. Många har tom. lånat Tesla och kört genom hela Europa på resa. Så jag upplever att de oftast vet väl hur det är att använda elbil praktiskt (iaf. Tesla).

Men det är kanske skillnaden, som du påpekar, att de inte säljer några billar med fossilmotorer.
Jag har provkört 2 Teslor i mitt liv:
Första gången för måååånga år sedan på ett köpcentrum. Var en hypersnabb Model S. Säljaren var en ung finnig kille som bara ville visa accelerationen men kunde inte så mkt om själva bilen. Han berättade inte sanning om kostnader mm när jag började kolla honom - han påstod till en början att den miljonbilen fick en lägre månadskostnad än hans gamla BMW 335… Det stämde ju inte. Dessutom så skämdes han när jag frågade varför han inte i sf hade en Model S själv??

Andra gången var för 2 år sedan på ett Teslacenter. Var en ung blond trevlig tjej som inte heller kunde något om själva bilen eller det tekniska…

Så jag undrar jag…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Men det är väll många Audi som har snabbladdning för demobilarna, är inte dessa vattenkylda ? Eller har jag förstått det fel med deras stora skåp utanför.
Problemet uppstår främst hos Ionitys laddare. Jag har aldrig råkat ut för detta någon annanstans. Hos Audi-handlarna står i regel laddare av klenare kaliber.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Aida skrev:
...
Andra gången var för 2 år sedan på ett Teslacenter. Var en ung blond trevlig tjej som inte heller kunde något om själva bilen eller det tekniska…

Så jag undrar jag…
När jag hade kvar min gamla Model S tillbringade jag ganska mycket tid hos Tesla SC pga alla fel på bilen. I början var Service Center och försäljning i samma lokaler, så det kom en del folk som ville prata med säljarna, eller vad de nu kallas hos Tesla. I samband med det fick jag ibland höra hårresande bullshit. Det kändes som att jag själv visste 100 gånger mer om Tesla och deras bilar än vad de anställda kunde. Ibland fick jag verkligen ta mig samman, det pirrade liksom i hela kroppen och jag ville gå fram till den där stackars kunden och förklara att säljaren han precis pratat med hade absolut noll koll. Prata med mig istället om du vill veta nåt. 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Jag vet inte hur många gånger jag sett en ny el-bilsägare stå vid laddaren och googla på hur man ska göra eller börjar ladda ner appen osv.
Bilkrängarna verkar inte ens ge en minimal grundläggande utbildning på hur det funkar med elbil och laddning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Hoppsan... Nu har man gjort bort sig på båten till Gotland. Hittade bara en larminställning i menyerna och det var typ kupéövervakning som jag stängde av.

Direkt gick dock "rörelselarmet" med avisering i appen. Var tusan hittar man avstängning av det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Gargamel skrev:
Nect skrev:
Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Jag vet inte hur många gånger jag sett en ny el-bilsägare stå vid laddaren och googla på hur man ska göra eller börjar ladda ner appen osv.
Bilkrängarna verkar inte ens ge en minimal grundläggande utbildning på hur det funkar med elbil och laddning.
Förhoppningsvis kollar man upp sådant innan man köper elbil?
Jag ägnade en månad åt att undersöka hur och var jag skulle kunna ladda en elbil i närheten av hem, jobb och vanliga resmål.
Jag mejlade också ett antal leverantörer av elbilar, men för det mesta var svaren av typ "goddag yxskaft". De verkade utgå från att alla som kör elbil laddar hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev:
Hoppsan... Nu har man gjort bort sig på båten till Gotland. Hittade bara en larminställning i menyerna och det var typ kupéövervakning som jag stängde av.

Direkt gick dock "rörelselarmet" med avisering i appen. Var tusan hittar man avstängning av det?
Det görs med bilnyckeln:
20210703_121206.jpg
Skriv svar