Tack! För mig helt utan extra krusiduller på bilen så verkar det vara ett extra tryck på låsknappen som gäller då. Undrar om man får någon typ av bekräftelse?Off Grid Byggaren skrev:Det görs med bilnyckeln:Legato skrev:Hoppsan... Nu har man gjort bort sig på båten till Gotland. Hittade bara en larminställning i menyerna och det var typ kupéövervakning som jag stängde av.
Direkt gick dock "rörelselarmet" med avisering i appen. Var tusan hittar man avstängning av det?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nej det får du inte. Du låser bilen två gånger och så får du hoppas att den har fattat att du vill stänga av larmet. Funkar sådär kan jag säga. Jag måste ju alltid göra detta när jag lämnar nån hund i bilen, men lik förbannat så larmar bilen rätt ofta, trots att man tycker att man har stängt av larmet.Legato skrev:Tack! För mig helt utan extra krusiduller på bilen så verkar det vara ett extra tryck på låsknappen som gäller då. Undrar om man får någon typ av bekräftelse?Off Grid Byggaren skrev:Det görs med bilnyckeln:Legato skrev:Hoppsan... Nu har man gjort bort sig på båten till Gotland. Hittade bara en larminställning i menyerna och det var typ kupéövervakning som jag stängde av.
Direkt gick dock "rörelselarmet" med avisering i appen. Var tusan hittar man avstängning av det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jag fick min utbildning här på forumet. Tack allihopa.Gargamel skrev:Jag vet inte hur många gånger jag sett en ny el-bilsägare stå vid laddaren och googla på hur man ska göra eller börjar ladda ner appen osv.Nect skrev:Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Bilkrängarna verkar inte ens ge en minimal grundläggande utbildning på hur det funkar med elbil och laddning.
Re: Audi e-tron
Det var verkligen helt uselt kundbemötande med så helt inkompetenta säljare. Verkligen trist!Aida skrev:Jag har provkört 2 Teslor i mitt liv:martinot skrev:Jag tycker men kan klaga på Tesla mycket gällande bristande kvalitetskontroller, och svårt att få kontakt med gällande olika saker, men nästan alla säljare jag har haft längre kontakt med hos Tesla har faktiskt kört elbilar. Många har tom. lånat Tesla och kört genom hela Europa på resa. Så jag upplever att de oftast vet väl hur det är att använda elbil praktiskt (iaf. Tesla).mati skrev:Hur många bilsäljare tror du har någonsin snabbladdat hos Ionity? Det är nog inte många. De vet således ingenting om detta. Det händer ju att säljarna kör de eldrivna demobilarna till vardags. Men när de ska åka en längre tur så plockar de ut en fossilbil såklart. Fullt begripligt, för det finns ju ingen anledning att krångla till det med en elbil när man har hela parkeringen full med bränslebilar.Nect skrev:Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Jag hade bara tur att jag såg Tesla Björns video där han visade just detta med E-tron. Annars hade jag stått där själv
Men det är kanske skillnaden, som du påpekar, att de inte säljer några billar med fossilmotorer.
Första gången för måååånga år sedan på ett köpcentrum. Var en hypersnabb Model S. Säljaren var en ung finnig kille som bara ville visa accelerationen men kunde inte så mkt om själva bilen. Han berättade inte sanning om kostnader mm när jag började kolla honom - han påstod till en början att den miljonbilen fick en lägre månadskostnad än hans gamla BMW 335… Det stämde ju inte. Dessutom så skämdes han när jag frågade varför han inte i sf hade en Model S själv??
Andra gången var för 2 år sedan på ett Teslacenter. Var en ung blond trevlig tjej som inte heller kunde något om själva bilen eller det tekniska…
Så jag undrar jag…
Själv har jag haft (tur?) med väldigt både kompetenta och pålästa säljare varenda gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Det är bra att läsa på, eller fråga någon Teslaägare innan man köper, men jag fick även mycket bra och helt korrekta svar av säljarna. Absolut inget att klaga på (har ju även kunnat verifiera allt som sagts nu efteråt). Extremt bra kunnande och bemötande, men kanske bara gäller mig som haft riktigt tur.mikebike skrev:Förhoppningsvis kollar man upp sådant innan man köper elbil?Gargamel skrev:Jag vet inte hur många gånger jag sett en ny el-bilsägare stå vid laddaren och googla på hur man ska göra eller börjar ladda ner appen osv.Nect skrev:Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Bilkrängarna verkar inte ens ge en minimal grundläggande utbildning på hur det funkar med elbil och laddning.
Jag ägnade en månad åt att undersöka hur och var jag skulle kunna ladda en elbil i närheten av hem, jobb och vanliga resmål.
Jag mejlade också ett antal leverantörer av elbilar, men för det mesta var svaren av typ "goddag yxskaft". De verkade utgå från att alla som kör elbil laddar hemma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Tror nog det första ännu är mycket viktigare. Jag kan inte säga att jag imponerats när jag varit in i ett showroom hos Tesla. Hur det är hos andra kan jag dock inte uttala mig om, annat än hos Bilmetro i Hudiksvall där jag träffade en mycket påläst person när jag var nyfiken på Q5 e-tron.martinot skrev:
Det är bra att läsa på, eller fråga någon Teslaägare innan man köper, men jag fick även mycket bra och helt korrekta svar av säljarna. Absolut inget att klaga på (har ju även kunnat verifiera allt som sagts nu efteråt). Extremt bra kunnande och bemötande, men kanske bara gäller mig som haft riktigt tur.
Vi var båda överens om att jag åtminstone väntar på bilbytarfunderingar tills Ionity Hagaström (Gävle) är klart (och vi ser hur stort tryck den får) eftersom Gävle är mitt vanligaste snabbladdarstopp.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Audi e-tron
Det verkar variera högst. Jag (hos Tesla) och du (hos Audi) verkar iaf. fått riktigt bra och väldigt kompetenta säljare. Så det finns ju hopp för även elbilsbranschen trots allt.themax skrev:Tror nog det första ännu är mycket viktigare. Jag kan inte säga att jag imponerats när jag varit in i ett showroom hos Tesla. Hur det är hos andra kan jag dock inte uttala mig om, annat än hos Bilmetro i Hudiksvall där jag träffade en mycket påläst person när jag var nyfiken på Q5 e-tron.martinot skrev:
Det är bra att läsa på, eller fråga någon Teslaägare innan man köper, men jag fick även mycket bra och helt korrekta svar av säljarna. Absolut inget att klaga på (har ju även kunnat verifiera allt som sagts nu efteråt). Extremt bra kunnande och bemötande, men kanske bara gäller mig som haft riktigt tur.
Vi var båda överens om att jag åtminstone väntar på bilbytarfunderingar tills Ionity Hagaström (Gävle) är klart (och vi ser hur stort tryck den får) eftersom Gävle är mitt vanligaste snabbladdarstopp.
Sedan skall man komma ihåg att inte heller alla fossila bilsäljare alltid är världens bästa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Håller med. Men de som motarbetar idén med batterier i en bil är fortfarande i majoritet och vi får vänta på att den majoriteten svänger så småningom.martinot skrev:
Så det finns ju hopp för även elbilsbranschen trots allt.
Ännu är internet den bästa källan för information vid köpet av en ny elbil och fler och fler inser det också. Bilhandlarbranchen ser det också och det kan nog vara en omvändelse under galgen för många.
Det var därför när jag blev så glad när jag fick prata med en person som hade kunnat sälja en elbil till vilken oljebaron som helst. Att det var Audi var extra roligt för mig som är long-time-Audiägare sedan tidigare. Med Audis utfästelser om framtiden så är jag alltså inte alls främmande att byta ett T till fyra ringar i fronten på en framtida bil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
Jag inte bara frågade en Tesla-ägare, jag fick åka med på en 100-milaresa med ungefär samma resväg som vi har flera gånger om året.martinot skrev:Det är bra att läsa på, eller fråga någon Teslaägare innan man köper, men jag fick även mycket bra och helt korrekta svar av säljarna. Absolut inget att klaga på (har ju även kunnat verifiera allt som sagts nu efteråt). Extremt bra kunnande och bemötande, men kanske bara gäller mig som haft riktigt tur.mikebike skrev:Förhoppningsvis kollar man upp sådant innan man köper elbil?Gargamel skrev:Jag vet inte hur många gånger jag sett en ny el-bilsägare stå vid laddaren och googla på hur man ska göra eller börjar ladda ner appen osv.Nect skrev:Lite lustigt att inga säljare nämner det här... Hur många är det inte som köper elbil för första gången som kommer ha väldans strul att få igång laddningen? Man ska inte behöva lära sig allt på egenväg för att köra och ladda sin nya elbil!
Bilkrängarna verkar inte ens ge en minimal grundläggande utbildning på hur det funkar med elbil och laddning.
Jag ägnade en månad åt att undersöka hur och var jag skulle kunna ladda en elbil i närheten av hem, jobb och vanliga resmål.
Jag mejlade också ett antal leverantörer av elbilar, men för det mesta var svaren av typ "goddag yxskaft". De verkade utgå från att alla som kör elbil laddar hemma.
Jag visste alltså att en Tesla skulle funka för oss. När jag försökte få samma information från andra leverantörer gick det inte så bra. Dock frågade jag aldrig Audi eftersom e-tron var för dyr.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Jag har förmånsbil på jobbet. Jag kan välja en bil för TCO 7800 sek / månad 48 månader. Vet att det är ganska oklart hur de räknar, men tror ni jag kan få in en e tron inom det priset ?
Re: Audi e-tron
Borde gå. Min kostar 4k per månad i leasing samt 7k förmånsvärde. Endast försäkring tillkommer. 24 månader och ingen restvärdesrisk.4fun skrev:Jag har förmånsbil på jobbet. Jag kan välja en bil för TCO 7800 sek / månad 48 månader. Vet att det är ganska oklart hur de räknar, men tror ni jag kan få in en e tron inom det priset ?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Håll utkik och leta runt bland olika bra erbjudanden på leasing. Tror det skall gå fint och inte vara något som helst problem.4fun skrev:Jag har förmånsbil på jobbet. Jag kan välja en bil för TCO 7800 sek / månad 48 månader. Vet att det är ganska oklart hur de räknar, men tror ni jag kan få in en e tron inom det priset ?
Finns många Audi-handlare som konkurrerar, och ofta någon som ha bra erbjudanden på leasing (ibland även med stöd från VW Sverige, då de ogärna sänker fastpriset/kontaktpriset, men ofta subventionerar leasing).
Här är ett exempel på ett äldre erbjudande jag kika på i början av året (inte för egen räkning, då jag inte är ute efter en SUV), och det var faktiskt grymt prisvärt för en riktigt bra och fin bil:
https://lecab.se/erbjudande/audi-e-tron ... proline-2/
Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.
Utrustad med bl.a.:
Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system
(Erbjudandet gäller svart färg. Annan färg eller utrustning mot pristillägg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Tack !
Jag ska kolla runt. Ser ni något erbjudande får ni gärna skrika till
Mvh
4fun
Jag ska kolla runt. Ser ni något erbjudande får ni gärna skrika till
Mvh
4fun
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Audi e-tron
Bra fråga som jag också undrar över inför vinternsresor.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har gjort ett par ”längre” resor nu med min 55:a och så länge man kan ladda på HPC’s (min 150 kW) så spelar inte den höga förbrukning någon roll , bilen laddar så jäkla fort. Hittills har laddningen blivit klar för att kunna fortsätta resan innan toabesöket + kaffe är inköpt/avklarat
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jag får för mig att e-tron är lite mindre sårbar procentuellt då den redan är tung och har högt luftmotstånd.Nect skrev:Bra fråga som jag också undrar över inför vinternsresor.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har gjort ett par ”längre” resor nu med min 55:a och så länge man kan ladda på HPC’s (min 150 kW) så spelar inte den höga förbrukning någon roll , bilen laddar så jäkla fort. Hittills har laddningen blivit klar för att kunna fortsätta resan innan toabesöket + kaffe är inköpt/avklarat
Läste nån tråd här om en M3 som tog kopiöst mycket mer med ett par cyklar på kroken.
Åkte själv med ett par cyklar på kroken 30 mil med E-Tron. Märkte knappt av nån skillnad i förbrukning då.
Har inga takräcken än men tycker mig läst här att den klarade sig ganska bra med takbox.
Skulle även vara intressant att jämföra E-Tron mot andra effektivare elbilar när man drar släp.
Re: Audi e-tron
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Re: Audi e-tron
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?macky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Tack för svarenmacky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Audi e-tron
20”, dubbfria. Boxen ngn enkel men långsmal Packline.Nect skrev:Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?macky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Hemmabygge?Nect skrev:Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?macky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Haha inte så illa! Men en Thule pacific 700Bjelke skrev:Hemmabygge?Nect skrev:Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?macky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.Bjelke skrev:Hemmabygge?Nect skrev:Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?macky skrev:Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.Credde skrev:Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
Re: Audi e-tron
6kr / kWhOff Grid Byggaren skrev:Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24