OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
:?:
Sluta tillskriva den du citerar med den ena eller andra egenskapen. Du behöver inte alls blanda in personen som du citerar för att svara på det du tycker annorlunda om.

LarsL skriver "väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda". Detta håller jag med om. De utan kunskap försöker tala om för de med kunskapen hur de ska göra, detta är komiskt.

Du skriver "Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget," Det handlar ju inte om att avgasbilister bestämmer hur elbilister ska ladda eller att det endast finns ett sätt. Att sedan skriva "eller varför inte engagera dig och påverka själv?" är ju bara komiskt när du inte känner han och verkar tro att han inte engagerar sig eller försöker påverka.

LarsL verkar inte gilla att du tillskriver honom saker som inte är sanna och svarar på detta.

Du fortsätter med "Tills dess får vi tyvärr köpa läget att inte-elbilister bestämmer hur det ska se ut och hur de ska användas." som att det är avgasbilister som sitter och bestämmer hur man ska ladda elbilar vilket inte är sant och avslutar med "Förlåt, jag visste inte att du satt i regeringen." Ytterligare ett påstående om en person du inte känner. (Ett påstående som jag på sätt och vis ser som ett personpåhopp...) Som tur är så är det inte riksdagspolitiker som sitter och bestämmer hur jag eller någon annan elbilist ska ladda.

Skärpningen tror jag är att du ska sluta att komma med påståenden om personen du citerar, påståenden som du inte har en aning om. Sedan är det väl rätt självklart att det inte är Regeringen eller Riksdagen som bestämmer hur, när eller var elbilister laddar sin bil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
LarsL skrev:
dd88 skrev:
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.

Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.

Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag är också inne på LarsL's linje att snabbare laddning inte behövs. Känns bara som ett gammalt fossiltänk att det ska ta 5 min att fylla på energi. Ladda el har ju helt andra förutsättningar och en helt annan kostnadsbild.
Finns ingen anledning att ligga kvar i det tänket.
Skulle det kosta en tredjedel av ordinarie pris att tanka bensin på 40 min istället för 5 min så tror jag många skulle tanka under en matrast.
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Påminner om när jag drog husvagn genom Europa med en Saab 9-5 som ville ha 1,2l/mil samtidigt som jag ville använda mitt shell-kort.
Det fanns inga smartphones så man var utlämnad till tomtom. Jag minns att jag tankade på nästan alla shellmackar vi passerade.
Var det bonuspoängen som hägrade så starkt? :)
Nej det var det faktum att få bensinmackar i Tyskland accepterade andra kreditkort än sina egna och att shellkortet var det enda jag hade som gick att använda. En europasemester innebar på den tiden mängder med kontanter och att tanka med kort underlättade.
Idag har dom kommit ikapp och vi brukar inte ha med oss fler euro än dom som blev över förra resan.
Lika krångligt som att ladda elbil (om ej SuC). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av dd88 »

Robertrimmevik skrev:
dd88 skrev:
LarsL skrev:
dd88 skrev:
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.

Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.

Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag är också inne på LarsL's linje att snabbare laddning inte behövs. Känns bara som ett gammalt fossiltänk att det ska ta 5 min att fylla på energi. Ladda el har ju helt andra förutsättningar och en helt annan kostnadsbild.
Finns ingen anledning att ligga kvar i det tänket.
Skulle det kosta en tredjedel av ordinarie pris att tanka bensin på 40 min istället för 5 min så tror jag många skulle tanka under en matrast.
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Om alternativet är att bygga laddstationer stora som fotbollsplaner för att kunna fylla behovet av laddplatser så föredrar iaf jag alternativet snabbare laddning, men givetvis inte till vilket pris som helst.

Sen så hoppas jag att teknik och infrastruktur inte stannar vid behovet för pensionärer och barnfamiljer utan fortsätter att utvecklas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
Robertrimmevik skrev:
dd88 skrev:
LarsL skrev:
dd88 skrev:
Har större tilltro till att teknikutvecklingen kommer ge oss snabbare laddning, effektivare drivlinor och större batterier än infrastruktur för att tusentals bilister dagligen ska kunna stå och ladda en halvtimme vid samma laddplats.

Om tio år så räknar jag med att en laddning inte tar längre tid än ett stop med en fossil idag.
Vad skulle poängen med snabbare laddning vara? Om jag inte hinner dricka en kopp kaffe och äta en bulle innan bilen är färdig så behöver laddningen inte bli snabbare.

Det som kan komma att hända är att räckvidden ökar så mycket att inga laddstopp behövs under en normal resa på 40-60 mil. Men samtidigt kan det bli så att fler och fler inser att det räcker med kortare räckvidd till vardags och att de inte köper dyr extra räckvidd som bara används en gång om året. Men kanske inte eftersom det fortfarande finns folk som köper en stor bil bara för att kunna åka husvagn en eller två gånger per år.
Snabbare laddning skulle innebära att man kan ladda bilen och sen flytta på sig så att nästa person kan ladda, sen om man vill ta en fika eller åka vidare är upp till dig. Förhoppningsvis kommer det innebära att det inte behövs så många fler laddare än vad det finns pumpar idag.
Jag är också inne på LarsL's linje att snabbare laddning inte behövs. Känns bara som ett gammalt fossiltänk att det ska ta 5 min att fylla på energi. Ladda el har ju helt andra förutsättningar och en helt annan kostnadsbild.
Finns ingen anledning att ligga kvar i det tänket.
Skulle det kosta en tredjedel av ordinarie pris att tanka bensin på 40 min istället för 5 min så tror jag många skulle tanka under en matrast.
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Om alternativet är att bygga laddstationer stora som fotbollsplaner för att kunna fylla behovet av laddplatser så föredrar iaf jag alternativet snabbare laddning, men givetvis inte till vilket pris som helst.

Sen så hoppas jag att teknik och infrastruktur inte stannar vid behovet för pensionärer och barnfamiljer utan fortsätter att utvecklas.
Kommer inte krävas några fotbollsplaner. Destinationsladdning med 11-22kW ryms redan på befintliga parkeringar. En sådan stolpe tar inte mer plats än en motorvärmarstolpe som redan är standard på parkeringarna i våran lilla stad. Sedan kan alla restauranger utmed vägarna med någon slags självbevarelsedrift erbjuda 11-22kW laddning till matgästerna till ett betydligt lägre pris än snabbladdning. Likaså kan kommuner gör likadant vid rastplatser. Har man 60-70 mils ärlig räckvidd (Där tror jag vi ligger om 6-7 år i snitt på en familjebil)så skulle det sällan krävas mer på en dagsetapp under en semestertripp. Har man lite mer bråttom så tar man ett stopp på en 150kW-laddare och toppar upp i 10 min för att nå sin destination.
Räknar vi sedan på de som kräver mycket räckvidd på en dagsetapp 90mil och uppåt så kommer de personerna att nog ha en längre räckvidd på sin bil, de personerna tror jag heller inte är ute och kör under högtryck på laddning. (Fjällhelger och semestertider)
Toppa upp och destinationsladdning är framtiden. Priset styr i längden.

Där vi däremot kommer att behöva snabbare laddning är för den tunga trafiken. Hur ska annars en timmerbil kunna gå 10 000 mil om året.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Ja, det är möjligt att de som absolut måste åka 60 mil i ett svep kommer köpa svindyra bilar med den räckvidden. Jag tror däremot att de flesta kommer välja att välja lite billigare bilar med kortare räckvidd och långsammare laddning. Just nu ligger ju prisskillnaden på 400-500kkr för ”korträckvidd” mot 1 - 1,5 miljoner kr för ”långräckvidd”. Ja, det finns personer som tycker sig ha råd med de dyrare bilarna redan nu men de flesta kommer inte göra det valet. Även om man säger att batterier kommer bli billigare så kommer ju en viss del av skillnaden finnas kvar genom att de billigare bilarna också blir billigare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Ja, det är möjligt att de som absolut måste åka 60 mil i ett svep kommer köpa svindyra bilar med den räckvidden. Jag tror däremot att de flesta kommer välja att välja lite billigare bilar med kortare räckvidd och långsammare laddning. Just nu ligger ju prisskillnaden på 400-500kkr för ”korträckvidd” mot 1 - 1,5 miljoner kr för ”långräckvidd”. Ja, det finns personer som tycker sig ha råd med de dyrare bilarna redan nu men de flesta kommer inte göra det valet. Även om man säger att batterier kommer bli billigare så kommer ju en viss del av skillnaden finnas kvar genom att de billigare bilarna också blir billigare.
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Det behöver inte ta mer plats än vad som redan finns utanför rastställena. Titta på kempowers lösning de tar väldigt lite plats och skulle lätt gå att få in på en vanlig parkering.
https://kempower.com/charging-solutions/
F7965F58-3A68-4B23-A15D-A05EA2CCB75C.jpeg
Om vi tittar på Brahehus så skulle man i området som jag ringat in ge plats för 84 ladduttag. Jag tror faktiskt det är fler än vad restaurangen klarar av att hantera men det finns nog lika många platser till om man skulle vilja ha det.
1FDD3ED3-95FE-47D5-B5A5-FBCB0D51AFE3.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Så fort långfärdsbilarna börjar snitta över 60 mil så blir det destinationsladdning som blir intressant. Tror inte att snabbladdning nånsin kommer kunna konkurrera med destinationsladdning. Dels på grund av pris och dels på grund av batterihälsa.
Ja, det är möjligt att de som absolut måste åka 60 mil i ett svep kommer köpa svindyra bilar med den räckvidden. Jag tror däremot att de flesta kommer välja att välja lite billigare bilar med kortare räckvidd och långsammare laddning. Just nu ligger ju prisskillnaden på 400-500kkr för ”korträckvidd” mot 1 - 1,5 miljoner kr för ”långräckvidd”. Ja, det finns personer som tycker sig ha råd med de dyrare bilarna redan nu men de flesta kommer inte göra det valet. Även om man säger att batterier kommer bli billigare så kommer ju en viss del av skillnaden finnas kvar genom att de billigare bilarna också blir billigare.
Jag gissar på att långfärdsbilarna redan nu har ett snitt på 40 mils ärlig räckvidd. Tror inte att t ex en ID4 med 60 mils ärlig räckvidd kommer att vara jättedyr om 5 år.
Du har helt rätt i att familjer kommer att välja bilar med lägre räckvidd också men det kommer vara de som inte gör så långa dagsetapper, utan nöjer sig med 40-50 mil. Då räcker redan dagens nivå(Enyaq, MY, Ionic 5, ID4 och Q4 m fl med största batteriet) för att endast toppa upp och sedan destinationsladda.
Tror ändå att de familjerna kommer att prioritera längre räckvidd ändå. Dels av bekvämlighetsskäl, andrahandsvärdet, degradering, V2H och för liten prisskillnad.

Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Glöm inte alla oss som har två bilar.. En andra bil skulle jag vara nöjd med en range runt 20 mil Ja kanske tom något kortare.. Hade en leaf 24 tidigare och tom den funkade ganska bra som andra bil men ska väl erkänna att någon mil mer än den klarade skulle uppskattas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:

Där vi däremot kommer att behöva snabbare laddning är för den tunga trafiken. Hur ska annars en timmerbil kunna gå 10 000 mil om året.
10 000 mil per år blir ca 30 mil om dagen. Antar vi att en timmerbil drar 10 gånger mer än en personbil som drar 3 kWh/mil blir det 840 kWh per dag (tror jag ligger i överkant mot verklig förbrukning). Det krävs då en snabbladdare på mindre än 100 kW för att ladda upp detta varje natt. Ingen snabbladdare skulle alltså krävas för timmerbilen. Inte ens om man låter bilen vila varje helg krävs det under förutsättning att bilen har en räckvidd på 40 mil eller mer.

Om vi antar att lastbilen har en räckvidd på 40 mil, ska köra 20 000 mil per år stå stilla på helger, endast kan ladda upp 40 mil under natten av någon anledning och kravet är max 1 timmes laddning under dagen så behövs det Megawatt-laddare.

Länner dock inte till några timmerbilar som kör över 70 mil per dag. De skulle i princip behöva köra i max hastighet konstant under hela arbetspasset. Ökar man batterikapaciteten till 80 mil så är det inte heller längre något behov av Megawattladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Visst klarar man sig med 30 mil men det hade väl inte gjort ont om den haft 60 mil istället?

Priserna och den fysiska storleken på batterierna kommer sjunka med tiden, kostnaden för ett batteri på 150 kwh kostar nog om 10 år ungefär som ett på 75 kWh idag och tar kanske ungefär samma plats som 75 kWh gör idag. Varför skulle man inte vilja ha mer räckvidd om extrakostnaden är låg?

Ligger batterikostnaden till slutkund på ca 1500 kr per kWh idag inklusive moms? Kanske 750 kr om 5-10 år? 10 extra mil skulle isf komma att ligga under 15 000 kr i en familjebil och under 10 000 kr i en liten stadsbil. Då skulle jag lätt betala 10 000 kr extra för att gå från 30 till 40 mils räckvidd även på en liten andrabil som kanske kostar runt 200 000 kr. Jag kommer även vara beredd att lägga 60 000 kr extra på min familjebil som kanske ligger runt 700 000 kr för att få 80 istället för 40 mils räckvidd om det valet kommer att finnas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Visst klarar man sig med 30 mil men det hade väl inte gjort ont om den haft 60 mil istället?
Enda gången jag känt att jag skulle vilja haft mer räckvidd var när jag snurrade runt här hemma och sedan skulle dra släp. Hade alla ställen haft ladduttag så hade det löst sig ändå. Nu fick jag snabbladda vilket också funkade bra. Ångrade inte att jag sparade 100kkr på batteriet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Visst klarar man sig med 30 mil men det hade väl inte gjort ont om den haft 60 mil istället?
Enda gången jag känt att jag skulle vilja haft mer räckvidd var när jag snurrade runt här hemma och sedan skulle dra släp. Hade alla ställen haft ladduttag så hade det löst sig ändå. Nu fick jag snabbladda vilket också funkade bra. Ångrade inte att jag sparade 100kkr på batteriet.
Absolut 100 000 kr för 10-15 mil eller vad det nu skiljer till en LR är mycket pengar och är nog betydligt mer än den extra kostnaden för batteriet men om det bara varit 15- 20 000 kr för den extra räckvidden vilket borde vara rimligt inom 10 år såhade det kanske varit värtt det?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av rockard »

Så sammanfattningsvis så har vissa här sällan eller aldrig behövt längre räckvidd eller snabbare laddning, och då måste det ju vara så att ingen annan har det behovet heller. Påstår någon något annat ljuger de nog, eller är någon form av elbilshatare. Status quo här alltså. Jag blir så trött.
Svart X75D -17
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

rockard skrev:
Så sammanfattningsvis så har vissa här sällan eller aldrig behövt längre räckvidd eller snabbare laddning, och då måste det ju vara så att ingen annan har det behovet heller. Påstår någon något annat ljuger de nog, eller är någon form av elbilshatare. Status quo här alltså. Jag blir så trött.
Mitt exempel handlar mest om var vi är om 7-8 år inte hur behovet ser ut idag. Det ska ju nämligen ta 6 år för OKQ8 att bygga sitt nätverk. Jag har en e-tron 55 och bor i Lappland och kan givetvis nu se ett behov av snabbare laddning. Men knappt, jag har redan nu större behov av fler laddare och inte snabbare laddning..
Jag ser det som ganska ironiskt att Ionity bygger svindyra snabbladdare med 350kW-laddare när inga bilar har den kapaciteten och i framtiden ingen knappt kommer behöva det. En total felprioritering med ett typiskt fossilbilstänk.
Det hade varit så mycket bättre om de hade byggt fler laddare istället. Som jag förstått det så är Taycan och e-tron gt inte så mycket snabbare i laddning än en vanlig e-tron med dennes suveräna laddkurva.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Gargamel »

Esterox skrev:
Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ?
De kanske kan slänga ut en förläningskabel som du kan ladda cirka 2.2kWh från.
Eller så ser du till att ha batteri nog att ta dig tillbaka till närmsta snabbladdare.
Sluta krånga till det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Är ju svårast att ha elbil i storstad. Hur långt har du till dina släktingar? Har de inte el? Jag fattar inte var man bor om man har så långt överallt... När jag var liten hade vi ibland 7-8 mil enkel till bortamatcher i pojkfotbollen. På bordtennistävlingar kunde det vara ett par mil till. Det är ju inga problem om bilen klarar 30-40 mil. Den fixar antagligen åka till jobbet innan också. Jag växte upp i nordvästra Hälsingland. Ett relativt vidsträckt landskap. Tvivlar inte på att man kan ha ännu längre avstånd men det är nog inte så vanligt.

Idag har jag kört 65 mil med takbox. Gick bra det med även fast förbrukningen på motorväg drar iväg nåt enormt. Runt 270 Wh/km. Blev två stopp eftersom jag skyr Ödeshög som pesten. Bilen rapporterade att det var kö där under stora delar av dagen. Föredrar Markaryd och Linköping som dessutom har V3. Även om jag har en gammal 100D så får jag klart bättre fart på V3.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Är ju svårast att ha elbil i storstad. Hur långt har du till dina släktingar? Har de inte el? Jag fattar inte var man bor om man har så långt överallt... När jag var liten hade vi ibland 7-8 mil enkel till bortamatcher i pojkfotbollen. På bordtennistävlingar kunde det vara ett par mil till. Det är ju inga problem om bilen klarar 30-40 mil. Den fixar antagligen åka till jobbet innan också. Jag växte upp i nordvästra Hälsingland. Ett relativt vidsträckt landskap. Tvivlar inte på att man kan ha ännu längre avstånd men det är nog inte så vanligt.

Idag har jag kört 65 mil med takbox. Gick bra det med även fast förbrukningen på motorväg drar iväg nåt enormt. Runt 270 Wh/km. Blev två stopp eftersom jag skyr Ödeshög som pesten. Bilen rapporterade att det var kö där under stora delar av dagen. Föredrar Markaryd och Linköping som dessutom har V3. Även om jag har en gammal 100D så får jag klart bättre fart på V3.
Finns gott om laddare i storstad.
Har 13 mil till jobbet och där finns ingen laddare, finns på vägen men jag kan inte direkt stanna. Det märks verkligen att man inte har lust att sätta sig in i andras situationer.

”sluta krångla till det” som gargamel säger.
Nej det är inte att krångla till det, ibland behöver man färdas under tidspress.

Jag har en E-tron med 30 mil, jag vet väll för tusan vilka uppoffringar och problem jag ställs inför.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Jag talade om framtiden. Jag anser att det är betydligt lättare att sätta upp ett ladduttag än att gräva upp material till superstora batterier åt alla.
Skriv svar