Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/förtyd)
Moderator: Redaktion
Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/förtyd)
Tvättade min nyligen uttagna 3:a, ganska precis en månad gammal, lite noggrannare i Fredags och tog då bort täckkåporna för alla hjulen för att göra rent hela fälgarna (Aerofälgar som var monterade vid leverans).
Reagerade på att det såg märkligt ut i centrumhålet på höger bak, det satt någonting där.
Ett par gängvarv in satt det en mutter. ”Konstigt, vad gjorde den där?”
Kikade fram och där är det bara ”pluggar” i centrumhålen så jag tänkte att det kanske var något som var kvarglömt från monteringen.
Gick över till vänster bak och kollade och då satt motsvarande mutter indragen hela vägen.
Då är det ju ingenting som är kvarglömt för montering utan då ska den vara där så jag drog tillbaka den för hand och fortsatte tvätten och tänkte ringa Supporten sen för att kolla.
”Men inte f*n kan det vara hela infästningen för hjulet/fälgen/drivaxeln” tänkte jag. ”Det måste ju hållas fast av mer grejer och vara ordentligt åtdraget samt dubbel och trippelkollat.”
Saker hände och så jag glömde bort det där och då. Kring sex rycket på kvällen kommer jag på det när jag är ute och far och ringer Tesla supporten. Långa telefonköer, försökte med Verkstaden men de kopplade bara ned samtalet (både Segeltorp och Kanalvägen) så jag hamnar hos ”vanliga” supporten ”Om du behöver hjälp med funktionerna i din bil såsom Bluetooth…”.
Kommer fram till en tjej som förstår vad jag förklarar (har tydligt förklarat att det rör sig om centrumbulten och hon instämmer med något i stil med ”Ja den där ja”. Misstänker att hon sitter och kikar på en sprängskiss eller motsvarande) och hon säger att hon ska försöka få tag på mekanikerna på Kanalvägen och återkomma.
Jag berättar att jag är ute och kör och om det skulle vara allvarligt så behöver de återkoppla detta per omgående, och dessutom har jag redan kört 300 mil så det vore väldigt väldigt allvarligt om det var allvarligt och vi kommer överens om att någon ska återkomma.
Ingenting händer.
Livet går vidare och saken faller i glömska.
”Semester” som gräsänkling med två sub-10-bast ungar så det en del grejer att jonglera.
Måndag kväll kring 18:50 ringer jag på nytt och får prata med en Norsk support tjej som ser ärendet och säger att de försökt ringa mig på fredagen men inte fått tag på mig. Inget SMS, inget mail och inga missade samtal eller meddelanden på telefonsvararen hade jag fått.
Hon ska stöta på verkstaden igen och höra med dem, ingen information som hon kunde se i ärendet men hon ber mig också lägga ett ärende i appen och bifoga bilder.
Drygt 1 1/2 timme senare får jag ett SMS från en tekniker på Kanalvägen som informerar mig om att bilen inte bör köras alls!
Ser SMS:et senare på kvällen och ber dem återkomma till mig.
Får ett samtal nu på Tisdag morgonen från Kanalvägen och jo, det är bulten för infästningen till drivaxeln som är lös!
Ska få ut en ranger nu under dagen och har även pratat med den teknikern och han bekräftade att det är den primära infästningen till drivaxeln ”med lite ytterligare stag och grejer”. ”Tur i oturen att inget hänt”.
300 mil med lös infästning till drivaxeln med hela familjen i bilen
Känns ”lite sådär” i ärlighetens namn, också att man inte lagt ned mer energi eller flera försök i att få tag i mig efter att man fått informationen om vad som är en relativt allvarlig brist.
Reagerade på att det såg märkligt ut i centrumhålet på höger bak, det satt någonting där.
Ett par gängvarv in satt det en mutter. ”Konstigt, vad gjorde den där?”
Kikade fram och där är det bara ”pluggar” i centrumhålen så jag tänkte att det kanske var något som var kvarglömt från monteringen.
Gick över till vänster bak och kollade och då satt motsvarande mutter indragen hela vägen.
Då är det ju ingenting som är kvarglömt för montering utan då ska den vara där så jag drog tillbaka den för hand och fortsatte tvätten och tänkte ringa Supporten sen för att kolla.
”Men inte f*n kan det vara hela infästningen för hjulet/fälgen/drivaxeln” tänkte jag. ”Det måste ju hållas fast av mer grejer och vara ordentligt åtdraget samt dubbel och trippelkollat.”
Saker hände och så jag glömde bort det där och då. Kring sex rycket på kvällen kommer jag på det när jag är ute och far och ringer Tesla supporten. Långa telefonköer, försökte med Verkstaden men de kopplade bara ned samtalet (både Segeltorp och Kanalvägen) så jag hamnar hos ”vanliga” supporten ”Om du behöver hjälp med funktionerna i din bil såsom Bluetooth…”.
Kommer fram till en tjej som förstår vad jag förklarar (har tydligt förklarat att det rör sig om centrumbulten och hon instämmer med något i stil med ”Ja den där ja”. Misstänker att hon sitter och kikar på en sprängskiss eller motsvarande) och hon säger att hon ska försöka få tag på mekanikerna på Kanalvägen och återkomma.
Jag berättar att jag är ute och kör och om det skulle vara allvarligt så behöver de återkoppla detta per omgående, och dessutom har jag redan kört 300 mil så det vore väldigt väldigt allvarligt om det var allvarligt och vi kommer överens om att någon ska återkomma.
Ingenting händer.
Livet går vidare och saken faller i glömska.
”Semester” som gräsänkling med två sub-10-bast ungar så det en del grejer att jonglera.
Måndag kväll kring 18:50 ringer jag på nytt och får prata med en Norsk support tjej som ser ärendet och säger att de försökt ringa mig på fredagen men inte fått tag på mig. Inget SMS, inget mail och inga missade samtal eller meddelanden på telefonsvararen hade jag fått.
Hon ska stöta på verkstaden igen och höra med dem, ingen information som hon kunde se i ärendet men hon ber mig också lägga ett ärende i appen och bifoga bilder.
Drygt 1 1/2 timme senare får jag ett SMS från en tekniker på Kanalvägen som informerar mig om att bilen inte bör köras alls!
Ser SMS:et senare på kvällen och ber dem återkomma till mig.
Får ett samtal nu på Tisdag morgonen från Kanalvägen och jo, det är bulten för infästningen till drivaxeln som är lös!
Ska få ut en ranger nu under dagen och har även pratat med den teknikern och han bekräftade att det är den primära infästningen till drivaxeln ”med lite ytterligare stag och grejer”. ”Tur i oturen att inget hänt”.
300 mil med lös infästning till drivaxeln med hela familjen i bilen
Känns ”lite sådär” i ärlighetens namn, också att man inte lagt ned mer energi eller flera försök i att få tag i mig efter att man fått informationen om vad som är en relativt allvarlig brist.
Senast redigerad av Bejje, redigerad totalt 1 gånger.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Oj.. det där såg ju lite läskigt ut. Iofs är det väl splines på axeln så hjulet måste vandra långt ut innan det lossnar.
Man skulle nästan vilja att de plockar loss den och kollar att axeln/navet inte skadats om det suttit löst.
Man skulle nästan vilja att de plockar loss den och kollar att axeln/navet inte skadats om det suttit löst.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Mm, det preliminära beskedet är snabbfix av Rangern och sen bokad tid för mer genomgående kontroll.
Får se hur det utvecklar sig.
Inte känt några vibrationer eller någonting annat väghållningsmässigt.
Får se hur det utvecklar sig.
Inte känt några vibrationer eller någonting annat väghållningsmässigt.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en TeslaTeslared skrev:Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
nek0 skrev:Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Hjulet kan inte lossna, det är drivaxeln som är lös. Man har som regel ett högt åtdragningsmoment så att man får hög friktion på den plana ytan bakom splainsen som gör att splinsen inte kan röra sig fram och tillbaka och slitas upp.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det blev fel
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det handlar inte om vad jag älskar, det är faktaAida skrev:nek0 skrev:Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla[/quote]
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det där var riktigt bra bilder, vart kommer de ifrån? Finns det mer att hämta på andra saker kanske?nek0 skrev:Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en TeslaTeslared skrev:Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Rangern har varit här och har avslutat jobbet. Muttern är utbytt och allting bakom är kontrollerat.
Samtliga hjulbultar kontrollerade och motsvarande drivaxelbult på andra sidan också kontrollerad och allt satt enligt spec (180Nm för hjulbult och 330Nm för drivaxelbult).
Fick en vettig serviceföljesedel med allting beskrivet.
Den ursprungliga muttern har vid något tillfälle ”gått i botten” på gängorna eftersom det fanns märken från den på godset rakt in. Eventuellt om någon lossat på den efter åtdragning av någon anledning.
Kör ingen ytterligare servicetid/kontroll för detta utan teknikern sa att han genomfört motsvarande kontroll som de gör på verkstaden så där är vi överens.
Bad däremot om någon form av återkoppling/förklaring från någon som inte är enskild tekniker kring detta så får vi se vad som händer.
Omdömet svänger fort och mycket beroende på vem man lyssnar på.
Ena sekunden reagerar ingen, sen får jag inte köra bilen, sen är det ingen större fara igen.
Oavsett så var det en relativt snabb åtgärd att få den fixad på plats hemma.
Annan tillverkare hade väl varit bärgare till auktoriserat servicecenter med semesterstängt och långa ledtider.
Bilen är ihopsatt i Kina enligt VIN och utöver detta skulle jag säga att mitt intryck av byggkvalitén på denna är bättre än på den från Freemont. Den kom iofs från ”production hell” perioden men än så länge så har jag haft fler slarvfel
, till antalet, från Freemont än från Kina.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Bejje skrev:Det där var riktigt bra bilder, vart kommer de ifrån? Finns det mer att hämta på andra saker kanske?nek0 skrev:Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en TeslaTeslared skrev:Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Rangern har varit här och har avslutat jobbet. Muttern är utbytt och allting bakom är kontrollerat.
Samtliga hjulbultar kontrollerade och motsvarande drivaxelbult på andra sidan också kontrollerad och allt satt enligt spec (180Nm för hjulbult och 330Nm för drivaxelbult).
Fick en vettig serviceföljesedel med allting beskrivet.
Den ursprungliga muttern har vid något tillfälle ”gått i botten” på gängorna eftersom det fanns märken från den på godset rakt in. Eventuellt om någon lossat på den efter åtdragning av någon anledning.
Bilderna kom från https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P1 ... IgQAvD_BwE
Vet ej om det finns något annat till Tesla där (har inte kollat)
Kör ingen ytterligare servicetid/kontroll för detta utan teknikern sa att han genomfört motsvarande kontroll som de gör på verkstaden så där är vi överens.
Bad däremot om någon form av återkoppling/förklaring från någon som inte är enskild tekniker kring detta så får vi se vad som händer.
Omdömet svänger fort och mycket beroende på vem man lyssnar på.
Ena sekunden reagerar ingen, sen får jag inte köra bilen, sen är det ingen större fara igen.
Oavsett så var det en relativt snabb åtgärd att få den fixad på plats hemma.
Annan tillverkare hade väl varit bärgare till auktoriserat servicecenter med semesterstängt och långa ledtider.
Bilen är ihopsatt i Kina enligt VIN och utöver detta skulle jag säga att mitt intryck av byggkvalitén på denna är bättre än på den från Freemont. Den kom iofs från ”production hell” perioden men än så länge så har jag haft fler slarvfel
, till antalet, från Freemont än från Kina.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Är nog första gången nek0 blir kallad fanboy.nek0 skrev:Det handlar inte om vad jag älskar, det är faktaAida skrev:nek0 skrev:Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
När jag hämtade ut min nuvarande bil och gjorde inspektion så sa säljaren ”Det här är ingen Tesla, så du hittar inga fel..., vi har gått igenom den grundligt annars skulle du inte fått leverans om något var fel”.nek0 skrev:Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Den kommentaren tyckte jag var lite rolig
(Jag utförde kontrollen för alla kan göra fel...)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Walker skrev:Är nog första gången nek0 blir kallad fanboy.nek0 skrev:Det handlar inte om vad jag älskar, det är faktaAida skrev:nek0 skrev:Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?Aida skrev:Åh herregud!!!
Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Nä det var inte meningen att göra det. Jag vet inte heller ngt om honom. Men Tesla har ju ALLVARLIGA problem i monteringen med efterföljande kvalitets- och leveranskontroller. Det kan väl ingen förneka?
https://www.autoevolution.com/news/mode ... 46687.html
Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för
Scania hade under en period, vid införandet av fyrserien tror jag, ett stort tält utanför fabriken i Södertälje, där man fick ta in lastbilar som var illa ihopsatta, och åtgärda saker som fabriken misslyckats med. Ett tag var det så illa att testförarnas skyddsombud stoppade provkörningarna på den lilla testbanan utanför fabriken, efter att hyttlås hade monterats fel så att hytten tippade fram vid första inbromsningen.
Kanske skulle vara något för Tesla, det där tältet?
Kanske skulle vara något för Tesla, det där tältet?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.[/quote]Teslared skrev:Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det är inte alls säkert att det är förspänt.
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för
Då får dom skaffa ett tält till tältet.tor-ake skrev:Scania hade under en period, vid införandet av fyrserien tror jag, ett stort tält utanför fabriken i Södertälje, där man fick ta in lastbilar som var illa ihopsatta, och åtgärda saker som fabriken misslyckats med. Ett tag var det så illa att testförarnas skyddsombud stoppade provkörningarna på den lilla testbanan utanför fabriken, efter att hyttlås hade monterats fel så att hytten tippade fram vid första inbromsningen.
Kanske skulle vara något för Tesla, det där tältet?
Dom bygger ju fremonts bilar i tält
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesl ... port-says/
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Det är inte alls säkert att det är förspänt.AAKEE skrev:Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.Teslared skrev:Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.[/quote]
Jag har kollat lite mer i det här; det stämmer, jag hittade följande i en US Tire Review: Remember that for most hub assemblies, the internal preload for the bearing is created with the axle nut torque specification. An impact gun can add as much as 100 extra pounds of torque to the unit. If this occurs, the internal bearings are set too tightly, and they cannot be readjusted. The hub unit would need to be replaced with a torque wrench and set to the proper torque.
I så fall betyder det att lagringen i det här fallet har tappat helt eller delvis sin förspänning och lagret borde alltså bytas!
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Jag har kollat lite mer i det här; det stämmer, jag hittade följande i en US Tire Review: Remember that for most hub assemblies, the internal preload for the bearing is created with the axle nut torque specification. An impact gun can add as much as 100 extra pounds of torque to the unit. If this occurs, the internal bearings are set too tightly, and they cannot be readjusted. The hub unit would need to be replaced with a torque wrench and set to the proper torque.Teslared skrev:Det är inte alls säkert att det är förspänt.AAKEE skrev:Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.Teslared skrev:Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.
I så fall betyder det att lagringen i det här fallet har tappat helt eller delvis sin förspänning och lagret borde alltså bytas![/quote]
Jo detta gäller såna lager
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för
Centrummuttern som var lös håller mycket riktigt fast drivaxeln i navhubben och dessutom ansätter denna lagret så att rätt spel infinner sig. har man kört med denna lös i över 300 mil så bör både drivaxel (knut, splines) och hubben (lagret) bytas. Nissan Leaf 2018 - har haft liknande problem då centrummuttern fram inte varit dragen till rätt moment vilket då har gett ett klickande ljud vid ändring av riktning. Tydligen försöker Nissan lösa detta genom att byta muttern och dra till rätt moment och hoppas sen att grejerna håller tills garantin har gått ut...
Jag tycker att du ska ta upp detta med ansvarig verkmästare hos Tesla och kräva byte eller åtminstone att missödet dokumenteras tydligt och att följdfel utan diskussion tas av Tesla utan kostnad för dig, oavsett miltal, samt att du får ersättning för eventuella utlägg och besvär vid ett sådant fel.
Jag vill betona att det inte har funnits någon risk att tappa hjulet eller liknande allvarliga problem men det är givetvis helt oacceptabelt att Tesla släpper ut en bil med denna lösa mutter.
Jag tycker att du ska ta upp detta med ansvarig verkmästare hos Tesla och kräva byte eller åtminstone att missödet dokumenteras tydligt och att följdfel utan diskussion tas av Tesla utan kostnad för dig, oavsett miltal, samt att du får ersättning för eventuella utlägg och besvär vid ett sådant fel.
Jag vill betona att det inte har funnits någon risk att tappa hjulet eller liknande allvarliga problem men det är givetvis helt oacceptabelt att Tesla släpper ut en bil med denna lösa mutter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!
Den kommentaren har jag också hört i olika sammanhang, både hos VW/Audi och även på däckverkstaden här i byn. Men även Teslas auktoriserade skadeverkstad som jag fick besöka en gång hade inget gott att säga om Tesla, vilket var lite spännande faktiskt.Nect skrev:När jag hämtade ut min nuvarande bil och gjorde inspektion så sa säljaren ”Det här är ingen Tesla, så du hittar inga fel..., vi har gått igenom den grundligt annars skulle du inte fått leverans om något var fel”.
Den kommentaren tyckte jag var lite rolig
(Jag utförde kontrollen för alla kan göra fel...)
Tesla verkar inte ha världens bästa rykte inom verkstadskåren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för
Det är denna linje jag är inne på. Jag har aldrig haft någon kostnad för servicen på föregående bil och borde inte få det på den här heller men precis som du säger vill jag ha det dokumenterat ordentligt av någon ansvarig för att slippa eventuell diskussion längre fram om det dyker upp något.lator skrev:Jag tycker att du ska ta upp detta med ansvarig verkmästare hos Tesla och kräva byte eller åtminstone att missödet dokumenteras tydligt och att följdfel utan diskussion tas av Tesla utan kostnad för dig, oavsett miltal, samt att du får ersättning för eventuella utlägg och besvär vid ett sådant fel.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!