Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/förtyd)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/förtyd)

Inlägg av Bejje »

Tvättade min nyligen uttagna 3:a, ganska precis en månad gammal, lite noggrannare i Fredags och tog då bort täckkåporna för alla hjulen för att göra rent hela fälgarna (Aerofälgar som var monterade vid leverans).

Reagerade på att det såg märkligt ut i centrumhålet på höger bak, det satt någonting där.
Ett par gängvarv in satt det en mutter. ”Konstigt, vad gjorde den där?”
Kikade fram och där är det bara ”pluggar” i centrumhålen så jag tänkte att det kanske var något som var kvarglömt från monteringen.
Gick över till vänster bak och kollade och då satt motsvarande mutter indragen hela vägen.

Då är det ju ingenting som är kvarglömt för montering utan då ska den vara där så jag drog tillbaka den för hand och fortsatte tvätten och tänkte ringa Supporten sen för att kolla.
”Men inte f*n kan det vara hela infästningen för hjulet/fälgen/drivaxeln” tänkte jag. ”Det måste ju hållas fast av mer grejer och vara ordentligt åtdraget samt dubbel och trippelkollat.”

Saker hände och så jag glömde bort det där och då. Kring sex rycket på kvällen kommer jag på det när jag är ute och far och ringer Tesla supporten. Långa telefonköer, försökte med Verkstaden men de kopplade bara ned samtalet (både Segeltorp och Kanalvägen) så jag hamnar hos ”vanliga” supporten ”Om du behöver hjälp med funktionerna i din bil såsom Bluetooth…”.

Kommer fram till en tjej som förstår vad jag förklarar (har tydligt förklarat att det rör sig om centrumbulten och hon instämmer med något i stil med ”Ja den där ja”. Misstänker att hon sitter och kikar på en sprängskiss eller motsvarande) och hon säger att hon ska försöka få tag på mekanikerna på Kanalvägen och återkomma.

Jag berättar att jag är ute och kör och om det skulle vara allvarligt så behöver de återkoppla detta per omgående, och dessutom har jag redan kört 300 mil så det vore väldigt väldigt allvarligt om det var allvarligt och vi kommer överens om att någon ska återkomma.

Ingenting händer.
Livet går vidare och saken faller i glömska.
”Semester” som gräsänkling med två sub-10-bast ungar så det en del grejer att jonglera.

Måndag kväll kring 18:50 ringer jag på nytt och får prata med en Norsk support tjej som ser ärendet och säger att de försökt ringa mig på fredagen men inte fått tag på mig. Inget SMS, inget mail och inga missade samtal eller meddelanden på telefonsvararen hade jag fått.
Hon ska stöta på verkstaden igen och höra med dem, ingen information som hon kunde se i ärendet men hon ber mig också lägga ett ärende i appen och bifoga bilder.

Drygt 1 1/2 timme senare får jag ett SMS från en tekniker på Kanalvägen som informerar mig om att bilen inte bör köras alls!
Ser SMS:et senare på kvällen och ber dem återkomma till mig.

Får ett samtal nu på Tisdag morgonen från Kanalvägen och jo, det är bulten för infästningen till drivaxeln som är lös!
Ska få ut en ranger nu under dagen och har även pratat med den teknikern och han bekräftade att det är den primära infästningen till drivaxeln ”med lite ytterligare stag och grejer”. ”Tur i oturen att inget hänt”.

300 mil med lös infästning till drivaxeln med hela familjen i bilen :shock: :o
Känns ”lite sådär” i ärlighetens namn, också att man inte lagt ned mer energi eller flera försök i att få tag i mig efter att man fått informationen om vad som är en relativt allvarlig brist.
11CDC379-110F-4274-B9FB-9A63038C14F9.jpeg
3D9B7F08-1E08-4542-B79B-D4F36FAC1613.jpeg
Senast redigerad av Bejje, redigerad totalt 1 gånger.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av pinussen »

Oj.. det där såg ju lite läskigt ut. Iofs är det väl splines på axeln så hjulet måste vandra långt ut innan det lossnar.

Man skulle nästan vilja att de plockar loss den och kollar att axeln/navet inte skadats om det suttit löst.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Teslared »

Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Bejje »

Mm, det preliminära beskedet är snabbfix av Rangern och sen bokad tid för mer genomgående kontroll.
Får se hur det utvecklar sig.

Inte känt några vibrationer eller någonting annat väghållningsmässigt.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Teslared skrev:
Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
tesla lager.jpg
tesla lager 2.jpg
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Aida »

Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Aida »

nek0 skrev:
Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?

Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
wheels
Inlägg: 532
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av wheels »

Hjulet kan inte lossna, det är drivaxeln som är lös. Man har som regel ett högt åtdragningsmoment så att man får hög friktion på den plana ytan bakom splainsen som gör att splinsen inte kan röra sig fram och tillbaka och slitas upp.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Det blev fel :)
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Aida skrev:
nek0 skrev:
Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?

Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Det handlar inte om vad jag älskar, det är fakta
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Teslared »

Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla[/quote]

Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Bejje »

nek0 skrev:
Teslared skrev:
Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det där var riktigt bra bilder, vart kommer de ifrån? Finns det mer att hämta på andra saker kanske?

Rangern har varit här och har avslutat jobbet. Muttern är utbytt och allting bakom är kontrollerat.
Samtliga hjulbultar kontrollerade och motsvarande drivaxelbult på andra sidan också kontrollerad och allt satt enligt spec (180Nm för hjulbult och 330Nm för drivaxelbult).

Fick en vettig serviceföljesedel med allting beskrivet.

Den ursprungliga muttern har vid något tillfälle ”gått i botten” på gängorna eftersom det fanns märken från den på godset rakt in. Eventuellt om någon lossat på den efter åtdragning av någon anledning.

Kör ingen ytterligare servicetid/kontroll för detta utan teknikern sa att han genomfört motsvarande kontroll som de gör på verkstaden så där är vi överens.

Bad däremot om någon form av återkoppling/förklaring från någon som inte är enskild tekniker kring detta så får vi se vad som händer.

Omdömet svänger fort och mycket beroende på vem man lyssnar på.
Ena sekunden reagerar ingen, sen får jag inte köra bilen, sen är det ingen större fara igen. :?

Oavsett så var det en relativt snabb åtgärd att få den fixad på plats hemma.
Annan tillverkare hade väl varit bärgare till auktoriserat servicecenter med semesterstängt och långa ledtider.

Bilen är ihopsatt i Kina enligt VIN och utöver detta skulle jag säga att mitt intryck av byggkvalitén på denna är bättre än på den från Freemont. Den kom iofs från ”production hell” perioden men än så länge så har jag haft fler slarvfel
, till antalet, från Freemont än från Kina.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Bejje skrev:
nek0 skrev:
Teslared skrev:
Det är nog inte bara en fråga om drivaxeln och muttern. Normalt så ska muttern sitta väldigt hårt. Hela arrangemanget ska också normalt förspänna lagret för hjulet, så lagret kan vara skadat. Vore det min bil så skulle jag också kräva byte av lagerenheten! Dra åt muttern är ju enkelt men fixar inte skada på lagret. Skadan kan maskeras och kan dyka upp senare eller snart.
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det där var riktigt bra bilder, vart kommer de ifrån? Finns det mer att hämta på andra saker kanske?

Rangern har varit här och har avslutat jobbet. Muttern är utbytt och allting bakom är kontrollerat.
Samtliga hjulbultar kontrollerade och motsvarande drivaxelbult på andra sidan också kontrollerad och allt satt enligt spec (180Nm för hjulbult och 330Nm för drivaxelbult).

Fick en vettig serviceföljesedel med allting beskrivet.

Den ursprungliga muttern har vid något tillfälle ”gått i botten” på gängorna eftersom det fanns märken från den på godset rakt in. Eventuellt om någon lossat på den efter åtdragning av någon anledning.
Bilderna kom från https://www.skruvat.se/Hjullagersats-P1 ... IgQAvD_BwE
Vet ej om det finns något annat till Tesla där (har inte kollat)

Kör ingen ytterligare servicetid/kontroll för detta utan teknikern sa att han genomfört motsvarande kontroll som de gör på verkstaden så där är vi överens.

Bad däremot om någon form av återkoppling/förklaring från någon som inte är enskild tekniker kring detta så får vi se vad som händer.

Omdömet svänger fort och mycket beroende på vem man lyssnar på.
Ena sekunden reagerar ingen, sen får jag inte köra bilen, sen är det ingen större fara igen. :?

Oavsett så var det en relativt snabb åtgärd att få den fixad på plats hemma.
Annan tillverkare hade väl varit bärgare till auktoriserat servicecenter med semesterstängt och långa ledtider.

Bilen är ihopsatt i Kina enligt VIN och utöver detta skulle jag säga att mitt intryck av byggkvalitén på denna är bättre än på den från Freemont. Den kom iofs från ”production hell” perioden men än så länge så har jag haft fler slarvfel
, till antalet, från Freemont än från Kina.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Aida skrev:
nek0 skrev:
Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?

Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Det handlar inte om vad jag älskar, det är fakta
Är nog första gången nek0 blir kallad fanboy. :lol: :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Nect
elbilist
Inlägg: 1616
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Nect »

nek0 skrev:
Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?
När jag hämtade ut min nuvarande bil och gjorde inspektion så sa säljaren ”Det här är ingen Tesla, så du hittar inga fel..., vi har gått igenom den grundligt annars skulle du inte fått leverans om något var fel”.

Den kommentaren tyckte jag var lite rolig :lol:
(Jag utförde kontrollen för alla kan göra fel...)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Aida »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Aida skrev:
nek0 skrev:
Aida skrev:
Åh herregud!!!

Kan inte Tesla bara skärpa sig och ta tag i problemen i monteringen!!! Är det bakfulla knarkare som bygger bilarna eller? Det är ju detta som gör att folk drar sig för att köpa Tesla…
Tror du att man inte gör såna missar på andra fabriker?

Även om du älskar Tesla så måste du väl hålla med om att Tesla har stora problem med kvaliteten i monteringen (i vart fall på Freemontfabriken).
Det handlar inte om vad jag älskar, det är fakta
Är nog första gången nek0 blir kallad fanboy. :lol: :lol: :lol: :lol:

Nä det var inte meningen att göra det. Jag vet inte heller ngt om honom. Men Tesla har ju ALLVARLIGA problem i monteringen med efterföljande kvalitets- och leveranskontroller. Det kan väl ingen förneka?
https://www.autoevolution.com/news/mode ... 46687.html
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för

Inlägg av tor-ake »

Scania hade under en period, vid införandet av fyrserien tror jag, ett stort tält utanför fabriken i Södertälje, där man fick ta in lastbilar som var illa ihopsatta, och åtgärda saker som fabriken misslyckats med. Ett tag var det så illa att testförarnas skyddsombud stoppade provkörningarna på den lilla testbanan utanför fabriken, efter att hyttlås hade monterats fel så att hytten tippade fram vid första inbromsningen.

Kanske skulle vara något för Tesla, det där tältet?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3819
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev:
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.[/quote]

Det är inte alls säkert att det är förspänt.
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för

Inlägg av Kubi »

tor-ake skrev:
Scania hade under en period, vid införandet av fyrserien tror jag, ett stort tält utanför fabriken i Södertälje, där man fick ta in lastbilar som var illa ihopsatta, och åtgärda saker som fabriken misslyckats med. Ett tag var det så illa att testförarnas skyddsombud stoppade provkörningarna på den lilla testbanan utanför fabriken, efter att hyttlås hade monterats fel så att hytten tippade fram vid första inbromsningen.

Kanske skulle vara något för Tesla, det där tältet?
Då får dom skaffa ett tält till tältet.
Dom bygger ju fremonts bilar i tält :lol:
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesl ... port-says/
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av Teslared »

AAKEE skrev:
Teslared skrev:
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.
Det är inte alls säkert att det är förspänt.
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.[/quote]

Jag har kollat lite mer i det här; det stämmer, jag hittade följande i en US Tire Review: Remember that for most hub assemblies, the internal preload for the bearing is created with the axle nut torque specification. An impact gun can add as much as 100 extra pounds of torque to the unit. If this occurs, the internal bearings are set too tightly, and they cannot be readjusted. The hub unit would need to be replaced with a torque wrench and set to the proper torque.

I så fall betyder det att lagringen i det här fallet har tappat helt eller delvis sin förspänning och lagret borde alltså bytas!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av nek0 »

Teslared skrev:
AAKEE skrev:
Teslared skrev:
Tror inte att man drar åt några lager med muttern på en Tesla
Det stämmer! Jag tänkte mig inte för, de numera använda hubbarna är ju redan förspända som enhet.
Det är inte alls säkert att det är förspänt.
Det finns många lagerhubbar som ser ut exakt sådär där biltillverkaren säger att man kan skada lagret bara genom att sänka ned bilen så att det hjulet tar upp kraft.
Jag är inte insatt i hur det fungerar där men bara för att det ska bli rätt i tråden.
En svag aning, utan att kolla mer är att det är mycket möjligt att det är åtdragningsmomentet som håller lagret tillräckligt förspänt.
Jag skulle kolla på hur hårt det ska dras, och ska det dras rejält tyder det på att bulten/muttern förspänner lagret.
Jag har kollat lite mer i det här; det stämmer, jag hittade följande i en US Tire Review: Remember that for most hub assemblies, the internal preload for the bearing is created with the axle nut torque specification. An impact gun can add as much as 100 extra pounds of torque to the unit. If this occurs, the internal bearings are set too tightly, and they cannot be readjusted. The hub unit would need to be replaced with a torque wrench and set to the proper torque.

I så fall betyder det att lagringen i det här fallet har tappat helt eller delvis sin förspänning och lagret borde alltså bytas![/quote]
Jo detta gäller såna lager
konisk.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för

Inlägg av lator »

Centrummuttern som var lös håller mycket riktigt fast drivaxeln i navhubben och dessutom ansätter denna lagret så att rätt spel infinner sig. har man kört med denna lös i över 300 mil så bör både drivaxel (knut, splines) och hubben (lagret) bytas. Nissan Leaf 2018 - har haft liknande problem då centrummuttern fram inte varit dragen till rätt moment vilket då har gett ett klickande ljud vid ändring av riktning. Tydligen försöker Nissan lösa detta genom att byta muttern och dra till rätt moment och hoppas sen att grejerna håller tills garantin har gått ut... :(

Jag tycker att du ska ta upp detta med ansvarig verkmästare hos Tesla och kräva byte eller åtminstone att missödet dokumenteras tydligt och att följdfel utan diskussion tas av Tesla utan kostnad för dig, oavsett miltal, samt att du får ersättning för eventuella utlägg och besvär vid ett sådant fel.

Jag vill betona att det inte har funnits någon risk att tappa hjulet eller liknande allvarliga problem men det är givetvis helt oacceptabelt att Tesla släpper ut en bil med denna lösa mutter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bakjul inte fastsatt på drivaxeln!

Inlägg av mati »

Nect skrev:
När jag hämtade ut min nuvarande bil och gjorde inspektion så sa säljaren ”Det här är ingen Tesla, så du hittar inga fel..., vi har gått igenom den grundligt annars skulle du inte fått leverans om något var fel”.

Den kommentaren tyckte jag var lite rolig :lol:
(Jag utförde kontrollen för alla kan göra fel...)
Den kommentaren har jag också hört i olika sammanhang, både hos VW/Audi och även på däckverkstaden här i byn. Men även Teslas auktoriserade skadeverkstad som jag fick besöka en gång hade inget gott att säga om Tesla, vilket var lite spännande faktiskt.
Tesla verkar inte ha världens bästa rykte inom verkstadskåren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Drivaxeln inte fastdragen mot bakhjul (edit: stavfel/för

Inlägg av Bejje »

lator skrev:
Jag tycker att du ska ta upp detta med ansvarig verkmästare hos Tesla och kräva byte eller åtminstone att missödet dokumenteras tydligt och att följdfel utan diskussion tas av Tesla utan kostnad för dig, oavsett miltal, samt att du får ersättning för eventuella utlägg och besvär vid ett sådant fel.
Det är denna linje jag är inne på. Jag har aldrig haft någon kostnad för servicen på föregående bil och borde inte få det på den här heller men precis som du säger vill jag ha det dokumenterat ordentligt av någon ansvarig för att slippa eventuell diskussion längre fram om det dyker upp något.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Skriv svar