Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2021.4

Inlägg av Hertsh »

Ytterliggare en uppdatering likt alla detta året. "Minor bug fixes". Måste vara ofattbart många buggar att fixa och ändå märker jag inga förbättringar av några funktioner...

Tesla har verkligen tappat tempo. Inget händer för de som inte är en del av de fåtal på amerikanska västkusten som inte har FSD Beta.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Ytterliggare en uppdatering likt alla detta året. "Minor bug fixes". Måste vara ofattbart många buggar att fixa och ändå märker jag inga förbättringar av några funktioner...

Tesla har verkligen tappat tempo. Inget händer för de som inte är en del av de fåtal på amerikanska västkusten som inte har FSD Beta.
Håller med till 100%.

Men det händer ju i ärlighetens namn inte så mycket i betaspåret heller. 3 månader sedan senaste uppdateringen av betan, 8.2.

Nu verkar man jobba med förarövervakningskameran. I betaspåret skriver man om koden för nittioelftegången. Nu för den där ihopslagna "bird's eye" vyn (en enda sammansatt bild istället för en från varje kamera). Och så har man väl fullt upp att avveckla radar.

Om jag vore Tesla skulle jag sätta ett team på att fixa synliga saker som irriterar de flesta, som autowipers, auto highbeam och lägga till meningsfulla saker, som t ex Apple Music, förbättra Spotifyklienten m.m... Resten kan få jaga FSD-drömmen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

Är väl inte helt sant att det inte har hänt något under året. Mina spökbromsningar har i princip helt försvunnit, åtminstone de oförklarliga... de som har en klar orsak är ju inte spöken.


Fokus är bra för att få saker att hända. Men fokus innebär också att andra saker kommer efter. Om det finns möjlighet så skulle man kunna avdela ett team till andra saker för att hålla uppe tempot där också. Men det kanske inte är så lätt, finns det tillräckligt med talanger som kan tänka sig att jobba som städare? Och hur håller man dem motiverade? Risken är stor att man får de med mindre talang och ambitioner kvar i det teamet som inte jobbar med det mest prioriterade.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Hertsh skrev:
Ytterliggare en uppdatering likt alla detta året. "Minor bug fixes". Måste vara ofattbart många buggar att fixa och ändå märker jag inga förbättringar av några funktioner...

Tesla har verkligen tappat tempo. Inget händer för de som inte är en del av de fåtal på amerikanska västkusten som inte har FSD Beta.
Håller med till 100%.

Men det händer ju i ärlighetens namn inte så mycket i betaspåret heller. 3 månader sedan senaste uppdateringen av betan, 8.2.

Nu verkar man jobba med förarövervakningskameran. I betaspåret skriver man om koden för nittioelftegången. Nu för den där ihopslagna "bird's eye" vyn (en enda sammansatt bild istället för en från varje kamera). Och så har man väl fullt upp att avveckla radar.

Om jag vore Tesla skulle jag sätta ett team på att fixa synliga saker som irriterar de flesta, som autowipers, auto highbeam och lägga till meningsfulla saker, som t ex Apple Music, förbättra Spotifyklienten m.m... Resten kan få jaga FSD-drömmen.
Exakt så.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Är väl inte helt sant att det inte har hänt något under året. Mina spökbromsningar har i princip helt försvunnit, åtminstone de oförklarliga... de som har en klar orsak är ju inte spöken.


Fokus är bra för att få saker att hända. Men fokus innebär också att andra saker kommer efter. Om det finns möjlighet så skulle man kunna avdela ett team till andra saker för att hålla uppe tempot där också. Men det kanske inte är så lätt, finns det tillräckligt med talanger som kan tänka sig att jobba som städare? Och hur håller man dem motiverade? Risken är stor att man får de med mindre talang och ambitioner kvar i det teamet som inte jobbar med det mest prioriterade.
FSD har jag inte (och tror de, och andra, kommer behöva fortsätta utveckla och investera i det i många år innan det är klar), men däremot så uppskattar jag Autopiloten enormt i vardagen. Upplever också att den blivit mycket bättre under det senaste halvåret, även om inte 100% perfekt. Har haft några felaktiga inbromsningar (varav en som var rätt kraftig), men mycket färre än tidigare. Så helt klart flera steg i rätt riktning med AP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av d3marcus »

LarsL skrev:
Är väl inte helt sant att det inte har hänt något under året. Mina spökbromsningar har i princip helt försvunnit, åtminstone de oförklarliga... de som har en klar orsak är ju inte spöken.


Fokus är bra för att få saker att hända. Men fokus innebär också att andra saker kommer efter. Om det finns möjlighet så skulle man kunna avdela ett team till andra saker för att hålla uppe tempot där också. Men det kanske inte är så lätt, finns det tillräckligt med talanger som kan tänka sig att jobba som städare? Och hur håller man dem motiverade? Risken är stor att man får de med mindre talang och ambitioner kvar i det teamet som inte jobbar med det mest prioriterade.
Nu vet jag inte hur Tesla jobbar men modern mjukvaruutveckling består av små agila produktteam, typ ett team som jobbar med Spotifyklienten, ett par med navigatorn, ett med sentry mode, några med olika delar av FSD etc. Det är inte så att en har en pool med utvecklare som hoppar mellan olika produkter.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av sven-labil »

d3marcus skrev:
LarsL skrev:
Är väl inte helt sant att det inte har hänt något under året. Mina spökbromsningar har i princip helt försvunnit, åtminstone de oförklarliga... de som har en klar orsak är ju inte spöken.


Fokus är bra för att få saker att hända. Men fokus innebär också att andra saker kommer efter. Om det finns möjlighet så skulle man kunna avdela ett team till andra saker för att hålla uppe tempot där också. Men det kanske inte är så lätt, finns det tillräckligt med talanger som kan tänka sig att jobba som städare? Och hur håller man dem motiverade? Risken är stor att man får de med mindre talang och ambitioner kvar i det teamet som inte jobbar med det mest prioriterade.
Nu vet jag inte hur Tesla jobbar men modern mjukvaruutveckling består av små agila produktteam, typ ett team som jobbar med Spotifyklienten, ett par med navigatorn, ett med sentry mode, några med olika delar av FSD etc. Det är inte så att en har en pool med utvecklare som hoppar mellan olika produkter.
De kan ju iofs. ha lagt ner teamen som jobbade med styrning av helljus och vindrutetorkare och placerat de programmerarna i andra grupperingar. Om det däremot skulle handla om att hålla personalen motiverad verkar det tveksamt att sätta gossarna som inte fått till automatisk avbländning på FSD för att de tycker det verkar roligare och inte har tillräcklig yrkesstolthet för att avsluta sin förra uppgift...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Remuz »

Ny version, vecka 12
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Ny version, vecka 12
:lol:
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Generalbogge »

En annan är fast på 2020.48.37.2. Men det verkar också vara den vanligaste versionen på AP1 och AP2 bilar.
Model S 90D -2017 Titanium
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Credde »

Generalbogge skrev:
En annan är fast på 2020.48.37.2. Men det verkar också vara den vanligaste versionen på AP1 och AP2 bilar.
Samma här. Finns inget fokus på äldre bilar mer från Tesla's sida verkar det till.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av fraggan »

Håller precis på att ladda ner 2021.4.18.11, men hittar inga release notes. Nån mer som har fått den?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av renes »

fraggan skrev:
Håller precis på att ladda ner 2021.4.18.11, men hittar inga release notes. Nån mer som har fått den?
Fick precis nu en msg i appen om att installera den.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av fraggan »

Oki. Ska gå ut och titta om det står någon intressant i release notes i bilen.

Verkar vara mest bugfixar, inget allt för spännande.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Dexter »

Update 2021.4.18.11
Update 11C.PNG
Update 11B.PNG
Update 11A.PNG
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Tellus »

Inte fått den än, men hoppas sentry mode lagas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av LeffeP »

Update 2021.4.18.11 på min = Buggfixar, inget annat....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av d3marcus »

Generalbogge skrev:
En annan är fast på 2020.48.37.2. Men det verkar också vara den vanligaste versionen på AP1 och AP2 bilar.
Rätt säker på att det har med MCU att göra med, inte AP. Har du MCU1?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av JonasH »

Installerar nu 2021.4.22 Får se vad den innehåller för kul då…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av themax »

JonasH skrev:
Installerar nu 2021.4.22 Får se vad den innehåller för kul då…
Säkert ett nytt spel, inte en fix för helljuset … Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av LeffeP »

themax skrev:
JonasH skrev:
Installerar nu 2021.4.22 Får se vad den innehåller för kul då…
Säkert ett nytt spel, inte en fix för helljuset … Bild
Eller ännu sämre autopilot :) tycker faktiskt dessa funktioner blir sämre för varje uppgradering, och mer strypt... förbätttringsförsämring....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av JonasH »

Mindre buggfixar enligt release notes.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Gustafsson »

12.25 installerad. Inte kollat nyheterna…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.12

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
12.25 installerad. Inte kollat nyheterna…
Nytt spel.

Jag skämtar inte... Bild
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar