Laddhybrider på vintern
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7365
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrider på vintern
Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
Re: Laddhybrider på vintern
Loggade spänningen på mitt lilla batteri under ett par timmar för nån månad sedan.TiborBlomhall skrev:Nu erkänner jag att jag inte är 100% säker, men jag tror det är så här rent allmänt i elbilar och laddhybrider:
lilla batteriet laddas när man laddar bilen
lilla batteriet laddas normalt ej från stora batteriet
om lilla batteriets laddning sjunker under en viss nivå kan den dock laddas från stora batteriet tror jag
i laddhybrider laddas den också när bensinmotorn är igång, som i vanliga fossilbilar
Iom att det är lilla batteriet som håller i relät som tillåter ström flöda från stora batteriet vill man undvika koppla ihop de två strömkretsarna under färd med tanke på säkerheten.
Så om man kör lagom långt kan man köra elsäten och ratt från 12V batteriet utan att sno ström från stora batteriet.
När sladden var inkopplad i bilen igång, så höll den igång laddning på lilla batterier hela tiden. Resten va tiden verkar det som om den drar igång den när den gör under en viss nivå.
Verkade variera något, men känns som om laddnivå hålls över 70% hela tiden på lilla batteriet.
Har räcker göra en bättre mätning vid tillfälle, men har inte blivit av än.
Återkommer kanske i ärendet.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7365
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddhybrider på vintern
Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...danni skrev:Om du läser min post i ämnet lite längre upp i tråden kan du få lite tips om hur du kan använda klimatanläggningen utan att trigga igång motorn även när det är lite kallare.
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen
Förhoppningsvis är det sista vintern innan jag får en riktig bil... Håller tummarna att Model S kommer med dragkrok snart.
Re: Laddhybrider på vintern
Hoppas du kör i T-shirt då också annars är det inte lika macho.flaco skrev:
Jo, tack... Jag kanske provar tipsen någon gång...
Men det är mer macho att köra omkring med fruset snor hängande från kranen
Re: Laddhybrider på vintern
Hej.
Har en Outlander phev..
Har varit nöjd tills nu.. vinter..
Hur jag än gör får jag ingen värme alls in i cupen.
Jag har koll på kylvatten värmen med en app och odb läsare..
Om det ör 80-90 grader så blir det ändå ingen värme
Jag har bytt termostat då jag trodde det var den.. men icke.
Jag har luftat men det är ingen vidare sprutt i flödet. Kommer lite.. sen inget.. sen kommer lite.. sen inget osv .
Har 3 allternativ..
antingen är det ändå luft i värmepketet..
Eller det tempgivaren i cupen.
Eller är det cirkulationspumpen (har hört att det aka sitta en sådan någonstans) men den kostar en del så vill vara säker på att det är den i så fall..
Är det någon som vet / känner igen problemet?
Är det någon som vet om det "trycker" in kylvatten i värmepaketet eller suger den?
/P
Har en Outlander phev..
Har varit nöjd tills nu.. vinter..
Hur jag än gör får jag ingen värme alls in i cupen.
Jag har koll på kylvatten värmen med en app och odb läsare..
Om det ör 80-90 grader så blir det ändå ingen värme
Jag har bytt termostat då jag trodde det var den.. men icke.
Jag har luftat men det är ingen vidare sprutt i flödet. Kommer lite.. sen inget.. sen kommer lite.. sen inget osv .
Har 3 allternativ..
antingen är det ändå luft i värmepketet..
Eller det tempgivaren i cupen.
Eller är det cirkulationspumpen (har hört att det aka sitta en sådan någonstans) men den kostar en del så vill vara säker på att det är den i så fall..
Är det någon som vet / känner igen problemet?
Är det någon som vet om det "trycker" in kylvatten i värmepaketet eller suger den?
/P
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Inte helt insatt men det sitter nåt filter (kupé/tork/annat) som kan stocks igen och då verkar Kurt värmen försvinna.
En googling på det borde va ett bra ställe att börja på.
//benke
En googling på det borde va ett bra ställe att börja på.
//benke
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Kolla här:
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddhybrider på vintern
Å faan .
Jäkligt bra tips.. tackar och bockar!!
Jag har googlat om fanken men hittar bara folk som har problem med dålig värme . Jag har ingen värme alls!
Men detta ska undersökas . Kanon.. synd bra att det ser ut som filtret sitter innanför torpedväggen..
Men men .
Tuaen tack..
Jäkligt bra tips.. tackar och bockar!!
Jag har googlat om fanken men hittar bara folk som har problem med dålig värme . Jag har ingen värme alls!
Men detta ska undersökas . Kanon.. synd bra att det ser ut som filtret sitter innanför torpedväggen..
Men men .
Tuaen tack..
Re: Laddhybrider på vintern
[quote="benke_berguv"]Kolla här:
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Fanken så bra!! Har fixat filtret nu.. och har värme..
Det satt på utsidan torpedväggen innan luftningen. Först tolkade jag bilden som om den satt efter luftningen..
Tusen tusen tack..!!
Kan passa på att fråga hur många km ni har efter en fulladdning nu på vintern?
Min bara kryper nedåt.. jag har 20 km nu !?
Tycker ändå jag kör så echo jag kan..
Vet att dt basserar sig på förra körningen..
Jag kör nästan aldrig slut på batteriet. Har 1 mil till jobbet.. sen laddar jag.. ibland åker jag iväg tur o retur till stan igen samma dag/kväll också det 2 mil..
Får väl ändra laddrutinerna o se om det hjälper!?
Än en gång tusen tack @benke_berguv
https://www.facebook.com/groups/outland ... 714822388/
Fanken så bra!! Har fixat filtret nu.. och har värme..
Det satt på utsidan torpedväggen innan luftningen. Först tolkade jag bilden som om den satt efter luftningen..
Tusen tusen tack..!!
Kan passa på att fråga hur många km ni har efter en fulladdning nu på vintern?
Min bara kryper nedåt.. jag har 20 km nu !?
Tycker ändå jag kör så echo jag kan..
Vet att dt basserar sig på förra körningen..
Jag kör nästan aldrig slut på batteriet. Har 1 mil till jobbet.. sen laddar jag.. ibland åker jag iväg tur o retur till stan igen samma dag/kväll också det 2 mil..
Får väl ändra laddrutinerna o se om det hjälper!?
Än en gång tusen tack @benke_berguv
Re: Laddhybrider på vintern
Helsicke . Den glädjen blev inte långvarig..
Vörmen försvann igen..
Ser 3 möjligheter..
1. Luft i systemet
2. Skit i syatemet så filtret satt igen igen
3. Kan det vara så att elektiska kylvätskan och bensinmotorns kylvätska har separata cirkulationspumpar...
I så fall kan pumpen till bensinmotorns kylsystem lagt av
Är det någon som vet om det är 2 olika cirkulationspumpar till kylsystemen?
Vörmen försvann igen..
Ser 3 möjligheter..
1. Luft i systemet
2. Skit i syatemet så filtret satt igen igen
3. Kan det vara så att elektiska kylvätskan och bensinmotorns kylvätska har separata cirkulationspumpar...
I så fall kan pumpen till bensinmotorns kylsystem lagt av
Är det någon som vet om det är 2 olika cirkulationspumpar till kylsystemen?
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Jag hade börjat med filtret igen bara för att utesluta det om det är lättåtkomligt.
Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..
//benke
Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..
//benke
Re: Laddhybrider på vintern
Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2423
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider på vintern
Gå direkt på helt elektriskt. Vår gamla Golf GTE drog igång motorn vid minus för att värma kupén. Drog mer än dubbelt mot vad specen sade.Teslaspolen skrev:Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."
Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?
Jag får det inte riktigt att gå ihop.
MVH
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukningPadda skrev:Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
//benke
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7616
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybrider på vintern
Köra bil till jobbet 3 km?benke_berguv skrev:Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukningPadda skrev:Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
//benke
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybrider på vintern
Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7616
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddhybrider på vintern
Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.Dafro skrev:Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddhybrider på vintern
Det blir jag, förvärmer bilen. Detta är oftast när man har bråttom och har glömt något. Om vi ska bli on topic så är kagnhelnöjd med min hybrid då den värmer kupén med elmochninte som min förra Volvo som drog 0,25 i bränsle bara för att värma kupén.mikebike skrev:Vi veckohandlar med bil (1,5 km), men då har vi mycket att bära. Dessutom laddas bilen medan vi handlar.Dafro skrev:Jag tar bilen till den obemannade affären, är väl 500 m, dock på el.
Till jobbet (4,5 km) cyklar jag. Då blir jag genomvarm, det blir jag inte när jag tar bilen.
27,8 kWp solceller
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddhybrider på vintern
Trådstarten skedde i en helt annan tidsålder.NiklasTesla skrev:Gå direkt på helt elektriskt. Vår gamla Golf GTE drog igång motorn vid minus för att värma kupén. Drog mer än dubbelt mot vad specen sade.Teslaspolen skrev:Eftergårdagens artikel om laddhybrider diskuterade jag detta med ett par andra. Slutklämmen på de andras sida på den diskussionen blev "Ja, laddhybrid utan motorvärmare är ju inget att ha."
Hjälper verkligen motorvärmare? Använder man sådant till laddhybrider? Hur blir det om man skulle köra på all el först för att sedan gå på fossilmotorn, den måste ju hunnit bli kall igen till dess? Eller används batteriström för att underhålla motorn som kanske eller kanske inte kommer användas?
Jag får det inte riktigt att gå ihop.
MVH
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Laddhybrider på vintern
Ja naturligtvis, annars vore ju detta inget problem eller hurmikebike skrev:Köra bil till jobbet 3 km?benke_berguv skrev:Får väl lägga till att den där förbrukningen sjunker markant när man kör längre än 3 km (sträckan till jobbet för mig). Räcker med 5 km så är förbrukningen halverad och sjunker säkert ännu mer. Hjälper dock inte mig, kan ju inte börja ta omvägar till jobbet för att få lägre förbrukningPadda skrev:Fy fanken för den bensinförbrukningen..
Och då har du 2017!!
Jag bor lite söderut.. Kalmar . Vi har haft några dagar/nötter med -10. Då hade jag 20 km.. men en gång ville den inte ens börja ladda.. tog in laddaren ett par timmar sen laddade den...!? Tyvärr har jag inget garage..
Har du snabbladdat din mycket?
Jag har aldrig gjort det..
//benke
Dagens tips - Utgå inte från dina behov när du klurar varför andra har andra behov, du har ju ingen aning om varför jag har bilen med dit eller hur..
//benke
Re: Laddhybrider på vintern
För att sätta lite perspektiv på en 6 år gammal tråd.
Vi har en Kia Ceed SW laddhybrid från 2020. Den saknar möjlighet till förvärmning och saknar även motorvärmare (det fanns som tillval. Då skulle jag alltså haft 2 kablar in i bilen??). Så fort man ska köra iväg startar motorn för att ge värme i kupén. När det är varmare än 12 grader ute så klarar den av att köra värmen på el. Alternativet är att trycka av värmen men då immar rutorna igen på 2 minuter.
Det är tjejen som har bilen till jobbet (4km) och förbrukningen ligger i snitt på 0,8l/mil. Det är lika mycket som vi hade i våran bensin-Audi vi bytte ifrån. Längtar till leasingen går ut på den där...
Alltså samma problem som laddhybriderna hade 2015, heja KIA!
Vi har en Kia Ceed SW laddhybrid från 2020. Den saknar möjlighet till förvärmning och saknar även motorvärmare (det fanns som tillval. Då skulle jag alltså haft 2 kablar in i bilen??). Så fort man ska köra iväg startar motorn för att ge värme i kupén. När det är varmare än 12 grader ute så klarar den av att köra värmen på el. Alternativet är att trycka av värmen men då immar rutorna igen på 2 minuter.
Det är tjejen som har bilen till jobbet (4km) och förbrukningen ligger i snitt på 0,8l/mil. Det är lika mycket som vi hade i våran bensin-Audi vi bytte ifrån. Längtar till leasingen går ut på den där...
Alltså samma problem som laddhybriderna hade 2015, heja KIA!
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Laddhybrider på vintern
benke_berguv skrev:Jag hade börjat med filtret igen bara för att utesluta det om det är lättåtkomligt.
Jag har 15-20km på min 2017 med värmen påslagen. Kommer dock noll km nu när det konstant är kallare än -10 ut och bilen tokvänster köra på bara el (som tidigare år) snittar 2-2,5 liter per mil just nu vilket gör att ett bilbyte ligger nära tillhands..
//benke
Kollade filtret igen... Lite klegg va det igen.. !?
Rengjorde det igen.. ska kolla igen till helgen.
Lustigt är det för nu får jag i alla fall vörme på röret in i värmeelementet.. men den ut är inte varm och vörme får jag bara en liten liten stund och då är det lite ljummen värme som kommer..
Tog bort slangen på utgående från värmeelement för att se om det kom någon kylvötska.. det gjorde det..
Men tanken slog mig senare att den utgående slangen sög.. den suger alltså kylvätskan genom värmeelementet..
Det kan ju inneburit att det var vätskan som fanns i värmeelementet som sprutade ut..
Att det alltså är stop i värmeelementet ändå..
Ska spola ur värmeelementet i helgen också..
Bara jag får tid..
Har även en gammal odb läsare som jag "installerat" så jag kan se vörmen på kylvätskan.. för det kan man ju inte annars..
Lite info för någon som behöver kanske.
Så fort man höjer från 15- 15,5 så kör den igång bensinmotorn upp till 50 grader på kylvattnet sen slår den av..
Eftersom den inte gör av med värmen i värmeelementet så sjunker graderna rätt sakta.. har inte kollat när bensinmotorn slår på igen..
I övrigt är jag väldigt nöjd med bilen... Hittils.. bara jag kan få ordning på värmen så..
Jag klara mig på elen som sagt. Även vintertid( om jag inte använder värmen men den funkar ju inte nu så det är ingen ide att höja värmen .. har 1 mil till jobbet..
Re: Laddhybrider på vintern
*#$@$&_$##
Blir galen..
Kollade cirkulationspumpen i helgen. Bröt sönder den då slangarna satt så hårt.. beställt en ny och monterat..
Nu vet jag att jag har luft i systemet.
Har försökt lufta som en jäxxx idiot .
Men blir inte av med luften!
Det finns ju en luftskruv men den sitter på inkommande ? Cirkulationspumpen suger på utgående så luftar man där suger den ju luft????
Tips på hur man ska lufta någon?
Blir galen..
Kollade cirkulationspumpen i helgen. Bröt sönder den då slangarna satt så hårt.. beställt en ny och monterat..
Nu vet jag att jag har luft i systemet.
Har försökt lufta som en jäxxx idiot .
Men blir inte av med luften!
Det finns ju en luftskruv men den sitter på inkommande ? Cirkulationspumpen suger på utgående så luftar man där suger den ju luft????
Tips på hur man ska lufta någon?