Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Temblor
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jul 2021 19:08

Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av Temblor »

Är det någon som vet hur man tar reda på vilka celler som sitter i min nya Tesla 3?

Jag hade en lång dialog med Tesla och gjorde om min första beställning (SR+ till LR) med ett Panasonic-batteri i siktet och för att säkra upp att jag inte fick ett LFP-batteri från CATL.

Nu har jag bläddrat runt lite och förstått att jag kanske fått ett batteri med LG NMC celler istället. Bättre än det kinesiska förvisso, men Panasonic smäller högre i min värld....

Jag plockade ut bilen 1 Juni och då uppgavs den ha kommit i princip direkt från båten. Vid direkt fråga i butiken angavs San Fransisco (= Freemont antar jag) som tillverkningsort.
Vid det tillfället hade jag ej hört att det fanns T3 med koreanska celler också.

För mig är det en fråga om livslängd och andrahandsvärde.

Är det någon som kan reda ut begreppen??? Tack på förhand i så fall!
mvh/S
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av taliz »

Står väl typ 570-580 som räckvidd vid fulladdat batteri med 82kwh panasonic.
Med LG står det väl lite mindre AFAIK(540?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av chaffis75 »

Låter som tesla sprider inköp av batterier allt mer..

De är ju inte lätt att veta vad man får. Men frågan är om begagnat köparen bryr sig snart eftersom de finns så många varianter så ingen klarar hålla reda på de längre vad är är bättre eller sämre..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Låter som tesla sprider inköp av batterier allt mer..

De är ju inte lätt att veta vad man får. Men frågan är om begagnat köparen bryr sig snart eftersom de finns så många varianter så ingen klarar hålla reda på de längre vad är är bättre eller sämre..
Man kan ju skriva ut effekt och batterityp när man säljer (om man säljer beg. själv via KVD eller Blocket). Men annars så tror jag inte man behöver tänka på det vid försäljning. Är nog bara att köra på.

Tesla är nog inte heller den enda elbilstillverkaren som sourcar batterier från flera levrantörer skulle jag starkt gissa på (är väldigt standard för telefoner och datorer).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av mikebike »

Temblor skrev:
Är det någon som vet hur man tar reda på vilka celler som sitter i min nya Tesla 3?

Jag hade en lång dialog med Tesla och gjorde om min första beställning (SR+ till LR) med ett Panasonic-batteri i siktet och för att säkra upp att jag inte fick ett LFP-batteri från CATL.

Nu har jag bläddrat runt lite och förstått att jag kanske fått ett batteri med LG NMC celler istället. Bättre än det kinesiska förvisso, men Panasonic smäller högre i min värld....

Jag plockade ut bilen 1 Juni och då uppgavs den ha kommit i princip direkt från båten. Vid direkt fråga i butiken angavs San Fransisco (= Freemont antar jag) som tillverkningsort.
Vid det tillfället hade jag ej hört att det fanns T3 med koreanska celler också.

För mig är det en fråga om livslängd och andrahandsvärde.

Är det någon som kan reda ut begreppen??? Tack på förhand i så fall!
mvh/S
Vad står det på Transportstyrelsens fordonsuppgifter?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

Temblor skrev:
Är det någon som vet hur man tar reda på vilka celler som sitter i min nya Tesla 3?

Jag hade en lång dialog med Tesla och gjorde om min första beställning (SR+ till LR) med ett Panasonic-batteri i siktet och för att säkra upp att jag inte fick ett LFP-batteri från CATL.

Nu har jag bläddrat runt lite och förstått att jag kanske fått ett batteri med LG NMC celler istället. Bättre än det kinesiska förvisso, men Panasonic smäller högre i min värld....

Jag plockade ut bilen 1 Juni och då uppgavs den ha kommit i princip direkt från båten. Vid direkt fråga i butiken angavs San Fransisco (= Freemont antar jag) som tillverkningsort.
Vid det tillfället hade jag ej hört att det fanns T3 med koreanska celler också.

För mig är det en fråga om livslängd och andrahandsvärde.

Är det någon som kan reda ut begreppen??? Tack på förhand i så fall!
mvh/S
Vad var det för WLTP specat när du köpte bilen? Vad är det för WLTP registrerat hos Transportstyrelsen? Är det 614 km är det Panasonic med det nya större batteriet, är det 580 km är det stor sannolikhet för LG.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av alvenzo »

OfarligTesla skrev:
Vad var det för WLTP specat när du köpte bilen? Vad är det för WLTP registrerat hos Transportstyrelsen? Är det 614 km är det Panasonic med det nya större batteriet, är det 580 km är det stor sannolikhet för LG.
Menar du att de som kommer från Kina nu i augusti/september med 580 i räckvidd är LG? Till mig sa hon att det var samma batteri som de från USA. Vad jag förstått så har LG långsammare laddning....?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

alvenzo skrev:
Menar du att de som kommer från Kina nu i augusti/september med 580 i räckvidd är LG? Till mig sa hon att det var samma batteri som de från USA. Vad jag förstått så har LG långsammare laddning....?
De har levererat LG från USA också i Q1 med 580 km (men även vissa mindre låsta Panasonic), men de senaste med 614 km har bara varit Panasonic. Nu skall det dock komma ett LG med samma kapacitet som det nya Panasonic men det lär vara 614 km.

580 km WLTP är dock det mindre oavsett.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av martinot »

Kan vara värt att veta att nya batterierna på "M3 E3LD", 82 kWh Panasonic 2170L, beräknas nettoeffekt på (till skillnad mot de andra som räknas brutto), och samma skall skall tydligen gälla WLTP (man räknar från full laddning till att skärmen visar "0%", och inte som tidigare tills att bilen stannar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Temblor
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jul 2021 19:08

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av Temblor »

Det står 580 km range och E5D.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

Temblor skrev:
Det står 580 km range och E5D.
Bör vara ett LG på 75 kWh användbart.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av McFace »

OfarligTesla skrev:
Temblor skrev:
Det står 580 km range och E5D.
Bör vara ett LG på 75 kWh användbart.
Stämmer bra. Min E5D är tillverkad i februari och om de inte har ändrat beteckningen i mellantiden så är det 75kwh LG.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av jonte89 »

Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av Holve »

jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Jag tror tesla Björn har ett test där han jämför dessa batterier
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Är väl 75 mot 80,6 kWh användbart som är skillnaden.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av McFace »

jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Det är inte givet att det kommer vara skillnad på hastighet framåt. Jag har bara gjort en resa där jag kört snabbladdning än så länge, i mars. Då fick jag som mest ca 130kw om jag inte minns helt fel. Redan det var snabbare än rapporterat tidigare. De ökar takten allt eftersom data kommer in på hur packet fungerar i verkligheten.

Effektiv storlek för mig är ca 73kwh ska påpekas. Om de inte klämt in fler celler så är det nog vad man kan räkna med.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av jonte89 »

Ok. Tack för svar. Det innebär att nettoskillnaden mellan Panasonic och LG är runt 6-7 kWh.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av martinot »

jonte89 skrev:
Ok. Tack för svar. Det innebär att nettoskillnaden mellan Panasonic och LG är runt 6-7 kWh.
Egentligen större. Panasonic E3LD är i verkligheten på 84-85 kWh (men Tesla anger nettokapaciteten på 82 kWh).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av jonte89 »

Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

jonte89 skrev:
Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.
På den större så ändrade de så WLTP mäter 100-0% istället för tills den stannar som de gjorde på de andra. Förmodligen för att den inte skulle se så mycket bättre ut.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av jonte89 »

Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av OfarligTesla »

jonte89 skrev:
Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.
De registrerade först de nya bilarna med 640 km WLTP men sen backade de och tog 614 km som de marknadsfördes med.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av McFace »

jonte89 skrev:
Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.
WLTP angavs till 580 när jag beställde men hos Transportstyrelsen står det 560. I bilen står det 545 vid full tank, men jag har ingen aning om relationen till WLTP där.

Vän av ordning noterar att mellan 614 och 560 är det ca 10%, vilket är mellan tummen och pekfingret vad skillnaden i effektiv storlek är. (Skulle anslå min effektiva till ca 73-komma-något kanske 5-7)

Så Siffrorna lirar.

Jag kände mig ganska lurad när bilen kom, men nu har jag lugnat ner mig. Jag märker inte av det i min dagliga körning och jag har svårt att se att det ska bli så enorm skillnad på värde när jag säljer. Hur många konsumenter är BÖPar (Batterimässigt Överinteresserade Personer) egentligen? Min gissning är att vi är i minoritet. Dock ryktas det att exempelvis Jobs var BÖP. Vem vet.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av jonte89 »

Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inlägg av McFace »

jonte89 skrev:
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Skriv svar